Alleen naar zuiden van Frankrijk

Mijn voorkeur heeft het toch altijd om niet langer dan 100km snelweg te pakken op een dag en de rest binnendoor, dat houdt het echt leuk. Maar dan is 800km wel echt de max. voor een dag. Hele stuk snelweg kom je natuurlijk verder maar ik vind snelweg rijden ook inspannende dus ga er minder lang mee door. Maar 100km op een dag is dan toch goed te doen zonder stress.
 
Eeuwig durende gesprekken levert dit doorgaans op. Met heel veel voorkeuren.

Vorig jaar van Valencia in 24 uur naar huis gekomen (2.200 km), paar maanden eerder in 15 uur van Madrid naar huis (1.570 km). Ook al wel eens Gibraltar heen en terug in 5 dagen (6.000) gedaan. Om maar een paar opvallende te noemen.
Voor de critici: zonder overtredingen, kiplekker, fris tot de laatste kilometer en met relatief weinig last (al zit er altijd stuk 'tanden-bijten' bij). Kwestie van 'trainen', zoals alles.

Kan het dus? Tuurlijk. Moet je dat daarom doen? Bwa... Als je niet te heel veel ervaring hebt en het is al een bron van zorgen voor de start, rij dan gewoon van ergens na de middag tot het donker wordt, slaap in Beaune ongeveer (het is er voor voorzien, veel hotelletjes in de streek) en geniet 's ochtends van de snelwegsfeer en de laatste paar honderd kilometer. Je hebt dan niet het gevoel veel tijd te 'verliezen', komt fris aan en zal zin hebben om nog te rijden.

Wie nog nooit gelopen heeft, start morgen toch ook geen marathon? Maar in druk verkeer, hartje zomer, aan 130/u even meer dan 10 uur op de motor zitten, dat kan dan wel zomaar, vanuit het niets?
Zorg vooral dat het plezant blijft: ontspannend, rustig. Met veel zin om daar de streek nog te verkennen.
 
Hoi,

Ik had eens een vraagje, eerder een overweging. We gaan dit jaar met familie naar zuiden van Frankrijk, een week naar St Tropez en een kleine twee weken naar de Provence. In de provence hebben we een huis en in st tropez gaan we op hotel.

We gaan naar beide plaatsen al jaren en ik ken (dichte) omstreken daar door en door. Nu zou het eens leuk zijn om motor daar te hebben zodoende ik eens een beetje verder kan gaan verkennen. Mijn vrouw en kids die liggen toch ganse dagen aan zwembad dus hun zou het niet storen.

Ik zou motor kunnen meenemen op trailer, maar kopen kost toch snel 1500 euro en huren is voor 3 weken bijna even duur.

Alternatief is uiteraard dat ik alleen de 1000 km rij. Ik heb met dergelijke afstanden echter nog geen ervaring. Nu rijd ik wel veel naar de zee (150 km) en mijn vrouw met wagen maar is natuurlijk een groot verschil.

Is dat te doen alleen een 1000 km per dag? Of sowieso beter 2 dagen ervor uittrekken?

Ik zou met cbr 650F gaan. Van bagage hoef ik mij niet aan te trekken. Indien in twee dagen zou ik sowieso op hotel slapen en is een onderbroek, thsirt en kousen quasi alles wat ik moet meesleuren.

Een motoraanhanger hoeft niet duur te zijn, ok, je moet er even een stukje voor rijden, maar dan ben je al min of meer op weg :-)

http://www.azbonn.de/anheanger-ahrtal-mietenanheanger/anheanger-ahrtal-mietenanheanger-flyer.pdf
 
tjaaa ik heb Barcelona in twee dagen gedaan en Tsjechië in 1 dag. ik zeg zitvlees kweken en mijn voorkeur gaat natuurlijk ook uit naar binnenwegen. maar als je eenmaal de bestemming voor ogen hebt ik een paar uurtjes snelweg jakkeren een kleinigheid. succes en trailer huren ja das not done natuurlijk..
 
Lijkt me wel te doen, met de nodige stops. Het is, zoals Mean Machine al zegt, gewoon verstand op nul en kilometers maken.

Afgelopen jaar heb ik 1.089 kilometer op één dag gereden (Sarajevo - Nürnberg), waar ik 14 uur en 19 minuten (thanks to the GPS-tracker) mee zoet ben geweest. Wilde eigenlijk in één dag door tot aan Utrecht, maar dat was toch iets te fanatiek. Was, eenmaal in Nürnberg aangekomen, ook wel 'op' :)

Overigens is dit misschien niet helemaal vergelijkbaar met een trip naar de Provence, aangezien het de hele ochtend regende en de grensovergangen en trage wegen (met name in Bosnië) ook niet echt mee hielpen.
 
Zeker is trip vanaf Serajevo heel wat zwaarder geweest. Ik weet uit ervaring dat wegen in (oud) Joegoslavië met regen heel glad kunnen worden. Verder moest je nog door de Alpen wat ook al niet de snelheid bevordert.

De weg van NL, Ardennen naar de Provence is een rechte lijn zonder obstakels. Ja 2 'flinke' bergen: Net na Luik, de helling bij Tillf en de verschrikkelijke Col de Grand Boeuf (onder Lyon) van 320m hoog. Dus die trip naar de Provence is eitje.................
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan