Alles over de Aprilia RSV Mille - Deel 18 - V-Twin 60°

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee, zijn al onderweg als het goed is. Maar bedankt!

Gisteren nog een dikke RSV gespot op de lekdijk, klonk erg goed met de akra's! Iemand van hier?
 
Beitel rondom losslaan.
Heb ik met beide linkpijpen gedaan maar ik zou het niet meer doen.
Geen verschil gemerkt qua prestaties, wel minder hitte, die dingen worden pisheet.
Maar ook altijd een stinkend motorpak naar uitlaatgassen, zo'n kat verbrandt toch wat restjes.

Klote werk btw.
Ah, ik wist dat iemand hier het gedaan had *D
Dan laat ik ze lekker zitten.
Het gaat me hoofdzakelijk om het geluid maar dat is de moeite niet waard dan.
Thx
 
Gister een circuit dag gehad op Lelystad, en daar is volgensmij mijn dynamo door gebrandt.
In sessie 3 begon de motor te bokken, alsof je tegen een begrenzer aan reedt. erg vervelend en gevaarlijk als je in de bocht hangt.
Na de sessie de motor uit gezet en was daarna niet meer te starten. accu te leeg.

Eenmaal thuis op de aanhanger van een van de andere deelnemers (Michel, mocht je dit lezen, bedankt man!) de Accu lader erop gezet.
vanmiddag geprobeerd te starten en dat ging gewoon. spanningsmeter erop en de accu gaf 12,5V aan.
even gas geven, maar hij laadt niet meer bij. accu loopt langzaam leeg.

Dus ik heb hier te maken met het bekende dynamo kwaaltje lijkt me?

Wat waren de beste opties om dit te maken? ik heb een monteur die de motor onderhoudt, die moet binnenkort kleppen stellen etc, dus dan moet het blok er toch uit, kan hij dan meteen de kapotte dynamo eruit halen?
dan konden we hem ergens opnieuw laten wikkelen? servo ofzo? en daarna weer terug monteren?

Alvast bedankt voor de info!
 
Laatst bewerkt:
30jmkpj.png


Heb nu twee weken een RSV uit 2002, telkens na het rijden liggen er een paar druppels olie onder, niet extreem veel, maar wel irritant natuurlijk. Het komt of tussen de pakking van #13, of vanuit mijn olietank. Maar het zit zo dicht op elkaar dat ik het niet zeker weet. Kan het de pakking zijn van #13? Kost dat en is dat makkelijk te verhelpen?
 
schwantz340:
Wat waren de beste opties om dit te maken? ik heb een monteur die de motor onderhoudt, die moet binnenkort kleppen stellen etc, dus dan moet het blok er toch uit, kan hij dan meteen de kapotte dynamo eruit halen?
dan konden we hem ergens opnieuw laten wikkelen? servo ofzo? en daarna weer terug monteren?

Alvast bedankt voor de info!

Roké Mijdrecht bellen met de vraag of ze aan de hand van je chassisnummer kunnen achterhalen of je in aanmerking komt voor "de coulance regeling". Dat is een regeling met Aprilia dat voor bepaalde modellen RSV de dynamo tegen het tarief van om en nabij 100 euro wordt vervangen door een lichter exemplaar.

Ik heb het erop gewaagd, en mijn fiets viel binnen die regeling. Dus in plaats van 500+(?) euro kostte het me "maar" 100. Dat vind ik zeer schappelijk voor een nieuwe dynamo, zeker inclusief manuren.
 
Nee, zijn al onderweg als het goed is. Maar bedankt!

Gisteren nog een dikke RSV gespot op de lekdijk, klonk erg goed met de akra's! Iemand van hier?

Dat was mijn broertje verteld hij. :]
Echt dik geluid idd met die Akra's

19855589001_edb829b186_b.jpg
 
Nee, zijn al onderweg als het goed is. Maar bedankt!

Gisteren nog een dikke RSV gespot op de lekdijk, klonk erg goed met de akra's! Iemand van hier?
Reed gisteren ook op de lekdijk (tegen vieren), rugzak op en achter een Tuono aan.
 
Roké Mijdrecht bellen met de vraag of ze aan de hand van je chassisnummer kunnen achterhalen of je in aanmerking komt voor "de coulance regeling". Dat is een regeling met Aprilia dat voor bepaalde modellen RSV de dynamo tegen het tarief van om en nabij 100 euro wordt vervangen door een lichter exemplaar.

Ik heb het erop gewaagd, en mijn fiets viel binnen die regeling. Dus in plaats van 500+(?) euro kostte het me "maar" 100. Dat vind ik zeer schappelijk voor een nieuwe dynamo, zeker inclusief manuren.

Helaas geen coulance regeling voor mij, ik bezit niet over een complete onderhoud historie..
Beste optie nu is dan laten herwinden bij Sevior?
 
Heb precies hetzelfde gehad als jou paar weken terug.. Motor begon te stotteren alsof deze kort geen benzine kreeg, flink klappen in de uitlaat en daarna niet meer willen starten.
11.8 volt bracht de dynamo nog op, naar huis kunnen komen met de koplampzekering eruit.

Ik heb de mijn opnieuw laten wikkelen bij savior, en als het goed is komt deze morgen terug. Kosten vielen mij mee. 140 euro + 15 euro. Voor een nieuwe pakking.

De opnieuw te wikkelen dynamo moet wel een originele zijn volgens savior! Immitatie is te scherp om te wikkelen.
Savior gaat wel eind juli met vakantie, dus als je haast hebt gaat het daar wel even duren ben ik bang
 
ik weet niet of er een imitatie in zit. ik ga er van uit dat het gewoon een originele is, aangezien hij nog nooit vervangen is.
ik heb er opzicht niet heel veel haast mee. als hij voor september maar klaar is.

Heb jij zelf je dynamo eruit gehaald en deze naar sevior gebracht? of heb je de complete motor daar neergezet?

140 klinkt een stuk beter dan 800 bij Roke!

Edit:

net een mailtje van Sevior terug.
Ze zeggen dat ik de dynamo gemakkelijk uit het blok kan halen. Als ik de ontluchting van het olietankje afsluit kan ik het linker zijdekseltje op het blok eraf halen en dan de dynamo eruit halen. volgens hen loopt er dan geen olie uit. klopt dit?
Ik heb geen bok, dus de motor staat dan wel op z'n standaard overhellend naar de kant waar de dynamo zit.

Ik zou hem deze week nog langs kunnen brengen, dan is hij voor hun op vakantie gaan klaar.
 
Laatst bewerkt:
N
ik weet niet of er een imitatie... (Bericht ingekort)

Ik heb hem inderdaad Zelf verwijderd, stelt echt niks voor. Het is alleen even pielen (in mijn geval, geen idee of het altijd zo is) met de stekker van de dynamo naar de regelaar.

Werkvolgorde:
- als het even kan een bokje of iets regelen dat de motor lichtelijk overhellend maar rechts kan staan (komt in de loop der tijd zeker olie uit)
- tijdens de werkzaamheden ook even een oliebak er onder, kan altijd iets uitkomen.
- beide zijkappen verwijderen (linkerkant de stator, rechts de regelaar.)
- olieretourleiding slangenklem losmaken. (zit op de catch tank aangesloten, komt vanaf de oliekoeler.)
- 3 bevestiginsmoeren van de olie catch tank verwijderen.
- tank kun je nu wegklappen, olie retourslang waarvan je de ring gelost hebt komt nu mee los.
- nu kun je bij de kap waar de dynamo in zit.
- verwijder alle inbusbouten (zijn er nogal wat) laat het deksel nog even zitten!! Magneetkracht van de spoel houd hem vast.. Die valt er echt niet vanzelf af
- maak aan de andere zijde de stekkerverbinding van de stator naar de spanningsregelaar los (bruine, brede 3 polige stekker.. Kijk gelijk even of er geen smeltsporen zijn)
- kabel die vanuit de stator komt terug trekken naar de kant van de stator toe (dit was bij mij een behoorlijk gekloot want dit lag tussen de 2 cilinders door)
- haal de toerentalsensor uit de kap, 2x boutje met sleuteltje 10 (sensor even aan de kant hangen)
- nu kun je de kap naar je toe trekken, gaat je nog best wat kracht kosten want de magneet is sterk. (dus de boterham met pindakaas niet overslaan die betreffende ochtend)
- tadaaa je hebt je stator gevonden *O* , deze zit vast met 3x inbus en de kabel word geklemd met een beugeltje (sleutel 8 geloof ik) kijk even goed hoe het beugeltje nu zit.
- stator eruit, bij twijvel even een foto maken van de stator.. savior kan dan zo zien of het originele is of niet.

Nu kun je het blokdeksel of wegleggen of terugmonteren, want er gaat olie uitkomen in verloop van tijd (als de motor niet naar rechts over helt) (uit het blok natuurlijk, niet uit het deksel :P )
Daarna je olieretour er ff opdrukken en catchtank weer op zn plek hangen.
Vervolgens een bezigheid zoeken die je afleid van het mooie weer en het feit dat je motor stil staat :).

Kijk even goed naar de status van je pakking.. Kost 15 euro voor een nieuwe dus daar hoef je het niet voor te laten.
De pakking schijnt tevens een spacer te zijn, want zonder klemt het blokdeksel de startmotor en kan deze niet ronddraaien!!

Hoop dat het je zo lukt, zo niet; nul zes 510 32 154.
Bouw mijne hopenlijk morgen terug dus kan je de nodige foto's wel toesturen.

Succes! :)
 
Helemaal top!
ik ga vanmiddag eens kijken of ik de stator eruit kan krijgen. Bok heb ik helaas niet, dus zou ik moeten kijken dat ik hem met de rechterkant tegen de muur zet met een deken ertussen ofzo.
Anders gewoon een bak eronder en ik zie wel wat eruit komt zetten. kan ik altijd weer terug gieten als alles klaar is.
Kap monteer ik dan wel weer even terug voor de tijd dat de stator weg is.

Als het niet lukt dan hoor je van me ;)

Bedankt voor de "How To"!
 
Demper gaat toch weg, even met Mile Pajic gemaild en hij zegt dat 52mm enkele demper op een RSV mille te kleine doorlaat heeft en raadt het af.

Dus misschien iemand hier nog met een leuk project of een andere motor waar hij op past ;-)

http://link.marktplaats.nl/m949269775

MF Prijs: 375 euro.
 
Laatst bewerkt:
N- nu kun je de kap naar je toe trekken, gaat je nog best wat kracht kosten want de magneet is sterk. (dus de boterham met pindakaas niet overslaan die betreffende ochtend)

Daarom is voorzichtigheid geboden bij het terugzetten omdat de kap met geweld terug op het blok springt vanwege de aantrekkingskracht. Officieel heb je daar een tool voor nodig om de kap met beleid terug op het blok te laten zakken! Je zult niet de eerste zijn die een kapotte pakking of erger een beschadigd pasvlak van de kap er aan overhoudt...
 
Is gelukt! Kap is eraf, bak olie eruit. Netjes opgevangen.
Nu krijg ik alleen de stator niet uit de kap. Boutjes zijn los, maar het zit zo vast als een huis! Tips om dit eruit te krijgen?

Edit:
Is al gelukt. door de gaatjes een draadje gedaan en zo gelijkmatig de stator uit de kap kunnen trekken :)

wat foto's van de operatie:


Kappen eraf en wat kranten + lekbak eronder
IMAG1030_zpsstxi5icd.jpg


Olie Reservoir los en met een touwtje aan de kant gehangen voor wat werkruimte.
IMAG1031_zps6rzfdvct.jpg


Slang los van het reservoir:
IMAG1032_zpsz5lu6mrm.jpg


afdichting op het reservoir geknutseld. rubbertje met wat plastic erin geduwd en de slang klem erom.
IMAG1033_zpsfmisodv6.jpg


Boutjes eruit en de kap een beetje schoon gemaakt:
IMAG1034_zpsmaa2nm8a.jpg


De Bruine stekker! ziet er nog redelijk uit van buiten af:
IMAG1035_zpsrrooihrf.jpg


Maar van binnen toch wat sporen van dat hij te warm is geweest:
IMAG1036_zpsmfodqzs0.jpg

IMAG1037_zpsk0xu45di.jpg


Kap eraf en stator bekijken, helemaal zwart...
IMAG1038_zpsssz9xkkw.jpg

IMAG1040_zpsyiquybfk.jpg


Toerental sensor los, en pakking heel weten te houden zodat ik de kap er terug op kan schroeven zolang de Stator weg is.
IMAG1039_zpsl2hca24w.jpg


De Creatie om de stator uit de kap te trekken, haha :+
IMAG1042_zpsdaub4mqm.jpg

IMAG1043_zpskzchorsd.jpg
 
Laatst bewerkt:
Keurig!

Savior levert de gereviseerde stator ook zonder stekker aan je terug.. Hij zet er soldeerbusjes aan.
Dus stekker van de spanningsregelaar knippen en straks aan elkaar solderen.

De mijne heeft zijn eerste kilometers ook weer gemaakt, lijkt het goed te doen, (de voltmeter op het display is echt een aanfluiting :p wat een afwijking)
Tevens ook het voor het eerst met de nieuwe mivv suono uitlaten gereden.. Natuurlijk zonder db killer, want db killers zijn voor mietjes :D
(Race) db killers zitten er al weer in.. Allemachtig wat een kabaal zonder.
 
Dat benoemde hij in zijn mailtje ja, dat hij er soldeerbusjes bij deed. Laat de stekker nog even zitten.
Motor staat weer in de schuur en blijft daar lekker staan tot de dynamo terug is.
Heb sevior een foto gestuurd en wacht nog op een reactie. hopelijk kan ik hem morgen meteen bij ze langs brengen.

Enne, een dikke twin zonder DB killers is het mooiste wat er is! :D

Shiiit!
Krijg net een mailtje dat het een imitatie betreft.. kan hij niks mee! ;(
Dat wordt dus een dure!

Heb jij misschien een foto van jouw Dynamo?
 
Laatst bewerkt:
Justin900rr:
(Race) db killers zitten er al weer in.. Allemachtig wat een kabaal zonder.

hmm, bestaan die? Zit er nog een verschil tussen race en de normale dbkillers?
Heb ook mivv-dempers en rij zonder killers. Machtig mooi, maar wat een *** herrie ;)

Beetje beschaafder zou mogen, maar de standaard killers zorgen voor teveel demping imho. Hét karakteristieke geluid is er daarmee wel vanaf helaas... waar zijn race killers te koop?
 
Jup zie onderstaande link:

http://www.abload.de/img/db-killer1ilvg.jpg

Het geluid van een dikke twin is fantastisch! Maar er zit blijkbaar toch een grens aan.. En het is zo verrot dat het gereedschap van het bord valt en de garage deur zichzelf sluit als de motor loopt zonder killers :p

@ schwantz340

Dat is verrot:( heb zo geen foto en uploaden hier ben ik ook geen kei in..
Kan m je wel via whattsapp toesturen als je je nummer in een pb toestuurd.
Moet wel zeggen dat ik niet veel verschil zie tussen jouw "immitatie" en mijn originele..
Ik had er ook een immi inzitten en mijn vervanger was gelukkig origineel.. Maar de immi was vlijmscherp ten opzichte van de originele (schijnt ook tevens het probleem te zijn).

Ik ben inmiddels alweer 300km verder.. Dus kan denk ik wel zeggen dat het probleem verholpen is :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan