Alles over de Aprilia RSV Mille - Deel 19 - Broaaap!!

Ik ben deze week wezen kijken naar een RSV Factory uit 2004, maar deze viel mij toch wat tegen.

Het voornaamste dat mij tegenviel was dat ik hem bijzonder oncomfortabel vond zitten tov mijn oude Ducati 999.
Een erg hoog zadel en laag stuur, met als gevolg zodanig veel druk op mijn polsen dat ik na 5 minuten rijden eigenlijk al klaar was. Nu is dit natuurlijk geen tour motor, maar op al mijn voorgaande Ducati's kon ik rustig een uur zitten zonder dat probleem.

Is dit af te stellen bij de factories?

Wil je perse een gen2 RSV hebben? Ik heb naast mijn Duc 999 een RSV 1000 Tuono gen1, en die blinkt ten opzichte van de 999 juist uit in comfort, naar mijn bescheiden mening dan!
Toen ik op zoek was naar een Tuono heb ik zowel op de gen1 als de gen2 gezeten, en ik vond het verschil in hoe die fietsen zitten enorm. Ruimte en zithoek van de benen is heel verschillend. Heb toen meteen voor een gen1 gekozen, en daar nog geen spijt van gehad!
20221113_150529.jpg
 
Laatst bewerkt:
In eerste instantie was ik inderdaad op zoek naar een gen2 RSV. Nu heb ik laatst een proefrit gemaakt op een 2e RSV, deze reed aanzienlijk beter dan de eerste motor waarmee ik reed, wereld van verschil. Soepeler schakelen, betere zithouding, koppelen, etc.

Echter heb ik mezelf nu laten verleiden om eerst op een Japanner proef te rijden alvorens ik weer een Italiaan koop. Het gaat een beetje tegen m’n geloof in.. maar misschien gaat er een wereld voor me open.
 
Wat voor Japanner dan? Als je voor een v2 wilt gaan is de keuze niet reuze...
Ik heb zelf een TL1000R gehad. In de 5 jaar dat ik die bezat was het een geweldige, probleemloze fiets. De eigenaren na mij schijnen er wel behoorlijke betrouwbaarheidsproblemen mee gehad te hebben! 😞
 
Een Kawasaki zx10r 04-07 modellen. De eigenaar van de 2e RSV waar ik langs ging had zo’n zx10 staan omdat deze op het circuit veel beter reed. Een stuk lichter, wendbaarder en vooral sneller door wat meer vermogen.

Ik heb ooit een Zx6r gehad, daar kon ik geen vrienden mee worden. Maar misschien dat dit beter gaat.

Zo niet ga ik weer rustig kijken voor een RSV hè.. 😀
 
Mij werd een Mille ook om die reden "afgeraden" een gsxr750 zou een stuk beter moeten zijn.
Alleen heb ik echt niks met 4cilinders, dus dat wordt hem voor mij zeker niet.
 
Hier idem dito. Ik heb lang geleden wel op 4-in-lijn snellere motorfietsen gereden (zx-10, yzf750r en zx-9r), maar sinds ik de v-twins heb ontdekt wil ik niets anders meer!
 
Mij werd een Mille ook om die reden "afgeraden" een gsxr750 zou een stuk beter moeten zijn.
Alleen heb ik echt niks met 4cilinders, dus dat wordt hem voor mij zeker niet.
Ja bij mij ook en heb tot nu toe nul spijt van de Mille als circuit fiets. Het rijdt veel fysieker door zijn gewicht, maar het is niet minder leuk. En het lukt prima om er nog redelijk snel mee te rijden doordat ze wel gewoon strak op de weg liggen.
 
Ik was ook zeer content met de 2 cilinders die ik tot nu toe heb gehad. Vooral het lineaire vermogen vond ik prettig rijden. De nadelen van 2 cilinders (bokkig, aan/uit gasreactie, veel trillingen) heb ik nooit last van gehad met m'n 748/916/999.

Ik ben dan ook benieuwd wat een 1000cc l4 motor doet. Mocht ik het niks vinden ga ik weer op zoek naar een RSV, maar wat ik tot nu toe lees over bijvoorbeeld de ZX10R is dat ze bijzonder lovend zijn over vermogen onderin, "flickability", afmetingen en gewicht. Op papier klinkt het dus allemaal fantastisch. Maar er zijn natuurlijk weinig artikelen te vinden waarin een 2-cilinder met een 4-cilinder vergeleken wordt, dat is dus aan mijzelf :) .

Mijn enige ervaring verder van Italiaans vs. Japans is dat Kawasaki's tov een Ducati een draak is om aan te werken. Bij al m'n Ducati's had ik het kuipwerk wanneer nodig in 3 minuten naast de motor liggen. Bij een Kawa was ik een half uur verder, inclusief sorteren van alle soorten boutjes die los moesten ipv snelsluiters, drama.
 
Ik was ook zeer content met de 2 cilinders die ik tot nu toe heb gehad. Vooral het lineaire vermogen vond ik prettig rijden. De nadelen van 2 cilinders (bokkig, aan/uit gasreactie, veel trillingen) heb ik nooit last van gehad met m'n 748/916/999.

Ik ben dan ook benieuwd wat een 1000cc l4 motor doet. Mocht ik het niks vinden ga ik weer op zoek naar een RSV, maar wat ik tot nu toe lees over bijvoorbeeld de ZX10R is dat ze bijzonder lovend zijn over vermogen onderin, "flickability", afmetingen en gewicht. Op papier klinkt het dus allemaal fantastisch. Maar er zijn natuurlijk weinig artikelen te vinden waarin een 2-cilinder met een 4-cilinder vergeleken wordt, dat is dus aan mijzelf :) .

Mijn enige ervaring verder van Italiaans vs. Japans is dat Kawasaki's tov een Ducati een draak is om aan te werken. Bij al m'n Ducati's had ik het kuipwerk wanneer nodig in 3 minuten naast de motor liggen. Bij een Kawa was ik een half uur verder, inclusief sorteren van alle soorten boutjes die los moesten ipv snelsluiters, drama.
Een 1000cc inline 4 heeft meer koppel dan je veel mensen denken, dus dat gaat zeker niet tegenvallen. Zeker niet als je die 170pk sterke ZX10 vergelijkt met een 999, want dat verschil is aanzienlijk.

Als je het over aan/uit hebt moet je volgens mij niet die eerste ZX10R nemen, die schijnt dat juist heel erg te hebben. Schijnt de meest agressieve ZX10 te zijn van allemaal. Qua looks overigens nog steeds de mooiste van allemaal. Heb er ook nog aan gedacht, maar de Mille was qua budget veel interessanter.
 
Een 1000cc inline 4 heeft meer koppel dan je veel mensen denken, dus dat gaat zeker niet tegenvallen. Zeker niet als je die 170pk sterke ZX10 vergelijkt met een 999, want dat verschil is aanzienlijk.

Als je het over aan/uit hebt moet je volgens mij niet die eerste ZX10R nemen, die schijnt dat juist heel erg te hebben. Schijnt de meest agressieve ZX10 te zijn van allemaal. Qua looks overigens nog steeds de mooiste van allemaal. Heb er ook nog aan gedacht, maar de Mille was qua budget veel interessanter.
Dit trok mij ook over de streep, ik twijfelde tussen dezelfde motoren. Een afgetrapte 1st gen ZX-10R kost je rond de 3000-3500 terwijl een redelijke mille met goed zoeken en afdingen voor nog geen 1500 op te halen is. Ik heb overigens nog geen moment spijt gehad van mijn keuze voor de Appie👍🏻
 
Een 1000cc inline 4 heeft meer koppel dan je veel mensen denken, dus dat gaat zeker niet tegenvallen. Zeker niet als je die 170pk sterke ZX10 vergelijkt met een 999, want dat verschil is aanzienlijk.

Als je het over aan/uit hebt moet je volgens mij niet die eerste ZX10R nemen, die schijnt dat juist heel erg te hebben. Schijnt de meest agressieve ZX10 te zijn van allemaal. Qua looks overigens nog steeds de mooiste van allemaal. Heb er ook nog aan gedacht, maar de Mille was qua budget veel interessanter.
Voor op de weg vindt ik het ook wel leuker dat de Mille wat meer "werken" vereist dan de gemiddelde GSX-R of ZX10-R. Qua koppel is het in elk geval leuker omdat het leuke deel in een meer bruikbaar gebied zit. Om echt de beleving van die 1000 4-cil's te ervaren moet je ze toch ver doortrekken omdat ook het max koppel al snel bij/voorbij 10.000 toeren ligt. Dat is bij de Mille wel anders; een stuk meer toegankelijke fun voor op de weg.
Maar voor racen...puur op acceleratie leg je het al snel af tegen een GSX-R 750 of 1000. De eerste paar meters is de Mille in het voordeel door het hogere koppel onderin....maar daarna komt de gemiddelde 1000cc 4-cil genadeloos hard voorbij (ook bij een fors getunede Mille helaas). Dan merk je dat je gewoon 30 tot soms wel 50 pk's tekort komt.
 
Is ook een ander tijdperk he.
Mille was zo goed als superbikes werden destijds.
Dat er nu sneller bestaat doet niet af aan de racer die het ding was en de fun die je ermee kan hebben.
 
Voor op de weg vindt ik het ook wel leuker dat de Mille wat meer "werken" vereist dan de gemiddelde GSX-R of ZX10-R. Qua koppel is het in elk geval leuker omdat het leuke deel in een meer bruikbaar gebied zit. Om echt de beleving van die 1000 4-cil's te ervaren moet je ze toch ver doortrekken omdat ook het max koppel al snel bij/voorbij 10.000 toeren ligt. Dat is bij de Mille wel anders; een stuk meer toegankelijke fun voor op de weg.
Maar voor racen...puur op acceleratie leg je het al snel af tegen een GSX-R 750 of 1000. De eerste paar meters is de Mille in het voordeel door het hogere koppel onderin....maar daarna komt de gemiddelde 1000cc 4-cil genadeloos hard voorbij (ook bij een fors getunede Mille helaas). Dan merk je dat je gewoon 30 tot soms wel 50 pk's tekort komt.

Ja het is gewoon een traag hok. Maar de lol is er niet minder om en er zijn er altijd genoeg met snellere bikes die je voorbij blazen op rechte eind maar die je op bochten snelheid prima kunt bijbenen. De uitdaging/fun zit er dan in om de bochten terug te pakken 😁
 
Laatst bewerkt:
Laat ik me hier dan ook maar melden op 1e kerstdag 🌲🍺. Ik ben Robin 46 jaar in woonachtig in de buurt van Groningen heb afgelopen week een schade rsv mille uit 1999 gekocht. Deze gaan we volledig strippen en circuitklaar maken, rij zelf altijd Japanners dus spring ik met deze motor volledig in het diepe maar dat maakt de uitdaging alleen maar leuker🤗. Alle tips, linkjes etc zijn welkom 😉👍.
20221224_143652.jpg
20221224_143946.jpg
 
Inmiddels ben ik ook aan sprokkelen geslagen en heb al 1 en ander gescoord want we dan het niet half....de spullen met vraagteken zitten er nog aan te komen;

Carbon spatbord
Carbon achterspatbord
Carbon uitlaatsteun
Carbon blokdekselbescherming
Carbon bracket tellerunit
Carbon kettingbeschermer
Gouden remklauwen voorkant
Sebimoto kuipset met foamzitje en verhoogd ruitje
R&G asprotectie
G&B teenbeschermer
G&B bobbins
Titanium einddemper
K&N filter
Eprom
Set velgen
Extra achtervelg
Domino handvatten
2 sets haakse ventielen
titanium borgbare remklauwbouten
Ohlins achterschokbreker
Brembo RCS 19 rempomp
Active type 3 snelgas
PP clipons
PP remhendelbeschermer
ARP remschakelset?
Translogic Quickshifter?
Gouden remklauw achter?
Spruitstuk aangepast?
Gasklephuis 57mm plus aangepast stekkers?
Sterkere veren plus pistonkit?
 
Terug
Bovenaan Onderaan