Alles over de Aprilia RSV Mille - Deel 19 - Broaaap!!

0Z-1.jpeg


OZ-2.jpeg
 
Na de lowsider vorig jaar en opvolgende servicebeurt zat ik niet echt lekker meer op de Mille. Voelde niet meer zo vertrouwd, stuurde moeilijk in de korte bochten en door de luxe van 2 fietsen pakte ik dan de SP.
Nieuw jaar, 3 sessies op Aragon gereden en daarna veel lekkerder op de Honda verder gegaan.
Over 2 weken neem ik bewust alleen de Mille mee en heb toch even de voorvork nagekeken, had ik eerder moeten doen.
Het staat er al, WTF!

20230320_125020.jpg
 
Als mensen hier nog op zoek zijn naar een andere set wielen, ik heb deze set te koop staan. Komen uit mijn 2019 Tuono 1100 Factory. Dit zijn de lichtste gietwielen die Aprilia tot op heden gemaakt heeft. Volledig recht en schadevrij. Bij interesse graag een PM!
38DB6880-D9BD-4F56-9442-334788731DA6.jpeg
 
Verschillende settings, dus als gevolg van de lowsider?
Nee, dat zou wel heel gek zijn.
Het verhaal staat ergens, van een glijdende voorband tijdens 2 dagen Zandvoort, vork bleek toch krom, naar waarom rij ik zo kut sinds de valpartij.
Aan het materiaal kon immers het niet liggen.. toch wel.
 
Had je nooit laten instellen door een specialist? Die draaien altijd eerst even naar nulpunt draaien om te tellen waar het op staat? Op zich fijn dat het zo'n onschuldig dingetje lijkt te zijn!
 
Had je nooit laten instellen door een specialist? Die draaien altijd eerst even naar nulpunt draaien om te tellen waar het op staat? Op zich fijn dat het zo'n onschuldig dingetje lijkt te zijn!
En waarschijnlijk daarna niet meer ingesteld, of niet verteld 'dat moet je zelf nog ff doen'. Overigens bij een Öhlins specialist, was wel een spoedje destijds.
 
En waarschijnlijk daarna niet meer ingesteld, of niet verteld 'dat moet je zelf nog ff doen'. Overigens bij een Öhlins specialist, was wel een spoedje destijds.
Ah ok. Ja ik kan me voorstellen dat ze na service de boel "random" ergens opzetten. Want het uiteindelijke afstellen moet toch echt met de rijder erbij. Ik heb bij mijn Mille ook de vork en de Ohlins shock laten servicen en eerste keer op Assen ben ik gelijk ff naar Hyperpro gegaan om de boel op een goede basis te zetten. (zij hadden ook de shock gereviseerd).

Die basis was al best heel goed. Goede balans en grip en eigenlijk meteen mooi slijtagepatroon op de banden.
 
Dit was set nr 6 en normaal kwamen ze ingesteld terug, dat ging prima.
Pas met de Honda bij Hyperpro geweest, ook daar hoefde ik niet op de motor te zitten voor een goed resultaat.
 
Dit was set nr 6 en normaal kwamen ze ingesteld terug, dat ging prima.
Pas met de Honda bij Hyperpro geweest, ook daar hoefde ik niet op de motor te zitten voor een goed resultaat.
Sowieso moet links en rechts gelijkzetten altijd mogelijk zijn natuurlijk. Of het nou op de motor zit of niet.
 
Even een technische vraag met betrekking tot de tandwielverhouding, ik heb een Rsv1000 bj.2008 waar standaard de set 16 tanden voor en 40 tanden achter met een ketting van 106 schakels gemonteerd zat.

Ik ben nu naar 16/42 gegaan met 106 schakels, nu denk ik dat de verhouding ergens niet optimaal is omdat het er op lijkt dat de ketting steeds op dezelfde plek in de tandwielen grijpt?

Met welke verhouding hebben jullie de beste ervaring?
 

Bijlagen

  • IMG_4124.jpeg
    IMG_4124.jpeg
    130,8 KB · Weergaven: 19
  • IMG_4125.jpeg
    IMG_4125.jpeg
    221,3 KB · Weergaven: 19
Ik heb recent de set vervangen met de standaard verhouding. Volgens mij is een aanrader 15/40. Je kan op gearingcommander.com eea bekijken maar ik snap je opmerking niet over dezelfde plek?
 
Ik heb recent de set vervangen met de standaard verhouding. Volgens mij is een aanrader 15/40. Je kan op gearingcommander.com eea bekijken maar ik snap je opmerking niet over dezelfde plek?
bij mijn weten werden voorheen alle tanden vet, nu blijft er om en om een schoon (ook aan voorzijde), zie pijlen.
Volgens mij moet het zijn zoals het tandwiel van de bijgevoegde internet foto
 

Bijlagen

  • IMG_4124.jpeg
    IMG_4124.jpeg
    136,8 KB · Weergaven: 26
  • IMG_0212.jpeg
    IMG_0212.jpeg
    61,6 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Als je de twee aantallen kan delen door elkaar en op een rond getal uitkomt onstaan problemen met onregelmatige slijtage omdat alles eens in de zoveel omwentelingen precies op elkaar landt. Dan krijg je een zeer eenzijdig slijtagepatroon.
 
Terug
Bovenaan Onderaan