Alles over motorbanden Deel 7

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
4.356
400
MeZ4.
Maken ze allang niet meer. :N
Heb er gisteren nog op gereden, maar de wielen komen er nu niet meer in met deze uitgeharde stukken rubber. ;)

Heflin

MF'er
4 dec 2018
38
13
Haarlem
De Pirelli Scorpion Trial II's liggen er sinds zaterdag onder en inmiddels kleine 200 km gereden...WAT EEN VERSCHIL! Heb echt een totaal andere motor, zo veel lichtvoetiger, scherper en leuker rijden. Door de nieuwe banden merk je hoe vierkant de oude waren. De Pirelli's zijn vooralsnog een goede keuze geweest, maar moet nog in nat weer testen.

• Like
Waarderingen: lennart0r

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.732
1.490
57
Den Haag
De Pirelli Scorpion Trial II's liggen er sinds zaterdag onder en inmiddels kleine 200 km gereden...WAT EEN VERSCHIL! Heb echt een totaal andere motor, zo veel lichtvoetiger, scherper en leuker rijden. Door de nieuwe banden merk je hoe vierkant de oude waren. De Pirelli's zijn vooralsnog een goede keuze geweest, maar moet nog in nat weer testen.
In de test van Motorrad komen ze er als beste natweerband uit.

Miglowie

MF veteraan
21 mei 2016
1.502
1.009
43
Vollenhove
Ik heb ze onder Storm zitten en bevallen mij echt goed, al rijd ik echt niet zo vaak op het randje, sterker nog, schaamranden van pinkbreedte

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.732
1.490
57
Den Haag
Het is wel opvallend dat toerbanden de laatste jaren weer meer negatief profiel krijgen, terwijl voordien ons was wijsgemaakt dat een motorband door zijn ronde vorm eigenlijk geen profiel nodig had.

Dutch

MF veteraan
5 mrt 2003
7.967
186
Boxmeer
www.motorbazaar.nl
Huh?
Wat heb ik nu weer gezegd dan?
Dat het niet de eerste keer zou zijn dat iemand met nieuwe banden horizontaal gaat. Dan kun je naar beter iets minder vertrouwen in het nieuwe rubber hebben dan net teveel vertrouwen.

Het is mij dik 25 jaar geleden overkomen. Banden zaten er paar honderd km op dus dacht er normaal me te kunnen rijden. Was alleen vergeten dat het vooral snelweg kilometers waren. Dus in een lekker bochtje met vochtig wegdek .. -O-

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.732
1.490
57
Den Haag
Dat het niet de eerste keer zou zijn dat iemand met nieuwe banden horizontaal gaat. Dan kun je naar beter iets minder vertrouwen in het nieuwe rubber hebben dan net teveel vertrouwen.

Het is mij dik 25 jaar geleden overkomen. Banden zaten er paar honderd km op dus dacht er normaal me te kunnen rijden. Was alleen vergeten dat het vooral snelweg kilometers waren. Dus in een lekker bochtje met vochtig wegdek .. -O-
Vroeger waren nieuwe banden veel gladder dan nu.

Dutch

MF veteraan
5 mrt 2003
7.967
186
Boxmeer
www.motorbazaar.nl
Vroeger waren nieuwe banden veel gladder dan nu.
Dat geloof ik graag. Toch denk ik dat het ook met de huidige banden beter is om iets voorzichtiger rijden dan eigenlijk nodig. Beter dan met een "ik heb de beste natweer banden" branie de bocht in en die nieuwe band blijkt toch net niet voldoende grip te hebben.

martin117

MF veteraan
13 jun 2014
1.573
242
43
Deventer
Toch hier even vragen IPV in het kleine wielen draadje
Heb een monkey waar 8 inch op zit met originele 13 jaar jonge China banden, dat wordt hem dus niet
Op MP een set velgen met banden gescoord in 10 inch, achter nieuw, en voor niet zo goed, maar je kunt nog even rijden.
Van de foto afgeleid (dom) dat het heidense was
Voorband is echt glad, dat is dus de heidenen (110/80_10)
Achter, de nieuwe band is Redstone, troep dus. (120/70_10)
Komen dus 2 nieuwe op wat is het advies, voor en achter dezelfde maat?
Ik neig naar Michelin citytrip, die ken ik en zijn goed, maar in de ene maat niet beschikbaar, en de ander als achterband
Kan dat ook voor? Of een ander goed alternatief, km afwijking kijk ik niet naar,vga toch al van 8 naar 10 inch, dus gelijke omtrek gaat niet lukken, mag ook een 3,5 maat zijn ofzo
Velg staat 10*2,5 op, ze moeten dus wel passen

Welke maat en merk is een aanrader?

martin117

MF veteraan
13 jun 2014
1.573
242
43
Deventer
Op 4taktwinkel bieden ze mooi wat banden aan op 10 inch.
De troep (voor mijn gevoel negerend)
Kom ik uit op Kenda k415 of Michelin S1
Kenda hebben ze ook nog 2 andere types, maar de k415 vind ik wel mooi, ja oog wil ook wat
Ik kan alleen geen reviews van Kenda vinden, zijn ze goed? En met name als het nat is. Want een slechte droog weer band maken is knap!
Michelin S1 ken ik ook niet, en ik zit niet aan dat bedrijf vast of zo

Maximus Braaapus

I'm sexy and I know it.
Donateur
23 sep 2015
5.546
2.488
072
imgur.com
Nog even wachten want ik zie bij Oponeo de gewone versie voor 185 en de A voor 145 ofzoiets.

Stond gister de 1e versie in 190/55 voor 108,- D versie. Wel heel verleidelijk.

Ik ben ook van plan om deze te kopen als vervanging voor de Rosso 3 die er nu op liggen.
Er is nog weinig over te vinden, dus gewoon proberen denk ik.:]

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.782
696
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Het is wel opvallend dat toerbanden de laatste jaren weer meer negatief profiel krijgen, terwijl voordien ons was wijsgemaakt dat een motorband door zijn ronde vorm eigenlijk geen profiel nodig had.
De belangrijkste functie van het profiel is het laten bewegen van het rubber waardoor het sneller opwarmt.
Waterafvoer door het profiel is zeer minimaal. Bij veel hagelnieuwe banden is dat nog geen 10% van het water dat de band tegenkomt.

• Like
Waarderingen: lennart0r

Red Force

MF veteraan
Donateur
19 nov 2011
8.316
2.265
Nog even wachten want ik zie bij Oponeo de gewone versie voor 185 en de A voor 145 ofzoiets.

Stond gister de 1e versie in 190/55 voor 108,- D versie. Wel heel verleidelijk.
Dat is wel lekker voordelig *D
Ik houd het nog even in de gaten, mijn banden zijn nog niet direct aan vervanging toe.

Wat is het verschil tussen een A en een D versie?

DKP

MF veteraan
1 jan 2012
26.984
38.161
Tussentijds verslagje over mijn Michelin Pilot Road II banden:
Deze ochtend bij thuiskomst van het werk bereikte de teller exact 45.000km, en staan de banden er nu dus exact 5.000km op.
Slijtage, vooraan van 4mm naar 2,9mm, achteraan van 6,5mm naar 5,5mm.
Dus, vooran op 72,5%, achteraan op 84,6%.
Dat betekent niet alleen dat vooraan sneller slijt dan achteraan, maar dat 20.000km halen nog niet vanzelfsprekend is. Ik ga voortaan wel mijn remwijze aanpassen, meer op de motor- en achterrem werken, in de hoop de slijtage gelijk(er) te laten lopen.
Verder doen ze hun werk wel goed. De voorband heeft ook al bewezen bij koude vlot een noodstop aan te kunnen.
In de bochten gaat het beetje bij beetje beter. Doch er blijven nog fijne schaamrandjes over, maar dat stoort me niet.
Op natte baan is het wel een stuk minder, maar volgens mij zit dat meer tussen mijn oren dan tussen band en wegdek :$
De banden doen dus eigenlijk goed waar ze bij mij voor moeten dienen.

Als ze toch nog de 20.000km halen, is de kans dus groot dat ik na deze set terug dezelfde neem, zoniet, probeer ik de Michelin Road 5.

Over het meten van de profieldiepte, ik gebruik een conventionele en analoge schuifmaat. Met een specifiek bandenprofielmetertooltje zou de meting wellicht (veel) nauwkeuriger uitwerken, maar nu heb ik dus naar beneden afgerond, om mezelf geen sprookjes voor te houden ;)