Alles over motorbanden Deel 7

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.406
1.170
56
Den Haag
Nieuw setje banden genomen, PIRELLI ANGEL GT 2, ben benieuwd of ze me net zo bevallen als de ANGEL GT ‘s die ik hiervoor had....
Het is natuurlijk de bedoeling dat ze net iets beter zijn, maar of je dat merkt?
Verder zijn nieuwe banden altijd beter dan versleten exemplaren.

Sideswipe

MF veteraan
17 jun 2011
1.772
28
Gliese 581d
Ik zou zeker geen BT016 aanschaffen. Een BTS20 bestaat niet, ik denk dat je de S20 bedoeld. Die is opgevolgd door de S21 en de S22.
De "beste" optie is dus de S22. Ik verwacht geen problemen met die combinatie.
Ja klopt is een S20, ik dacht dat alle type battlaxen begonnen met BT-xxx

Is het dan niet zo dat je dan een beter achterband hebt dan de voorband in die combi? (en is andersom niet beter)

Ik had al even op de site van bridgestone gekeken en als ik dan het model motor invul.
het verschil tussen de BT 16 en S21 is dan de 5 layer compound (BT 16 is dan 3 layer)

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.597
569
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Ja klopt is een S20, ik dacht dat alle type battlaxen begonnen met BT-xxx

Is het dan niet zo dat je dan een beter achterband hebt dan de voorband in die combi? (en is andersom niet beter)

Ik had al even op de site van bridgestone gekeken en als ik dan het model motor invul.
het verschil tussen de BT 16 en S21 is dan de 5 layer compound (BT 16 is dan 3 layer)
Er zijn wel meer verschillen dan alleen dat.
En ja, als je de grens echt gaat opzoeken is een voorband met meer grip dan de achterkant wel wenselijk. Maar voor normaal snel gebruik maakt dat niet echt uit.

• Like
Waarderingen: Sideswipe

pjp

MF veteraan
21 jun 2005
1.042
0
ja ik bedoel een nieuw setje. Kan ook Conti sport attack 1 voor een leuk prijsje op de kop tikken. Welke is beter?

Piggen

MF'er
22 mrt 2015
224
28
Aangezien dit topic toch 'Alles over motorbanden' heet: weet iemand wat de diameter is van de opening van een 17" of 18" band? De velg heeft natuurlijk die maat, maar ik weer niet of dat gat dan ook zo groot is. Ik zit er namelijk aan te denken om bij de volgende bandenwissel een bandje mee terug te nemen om er een klok van te maken voor aan de muur (simpelweg door een wijzerplaat over het gat te lijmen). Als iemand dit weet, weet ik alvast of er een geschikte wijzerplaat te vinden is :)

defik

MF'er
20 apr 2011
143
0
33
Het zijn banden die verschillend zijn als het gaat om karakter, ik hou persoonlijk ook niet van de 2CT, maar misschien is er meer aan de hand.

Hoe oud is je CBR? 2004 GSX2005
Hoeveel km gereden? 23k
Hoe oud zijn de banden? jaartje en mooi rond
Wanneer heeft de vering voor het laatst onderhoud gehad? 2 jaar terug geupdated en afgesteld bij Hyperpro
Staat de vering op de standaardinstellingen ingesteld? Neen Voorvork is aangepast en afgesteld op de volgens Hyperpro te slappe achter demper. ( 50-50 straat circuit nu maar rijd geen spannende rondes )
Zijn alle lagers in orde? Beestje heeft nog niks geleden
Wat voelde je nog meer behalve "een berg vertrouwen"? Reed er voor het eerst wat harder op en merkte gewoon in alles veel verschil.

Softer en soepeler insturen, mn Michelins vallen veel meer de bocht in.
Remmen wel veel minder, Cbr heeft agressievere remmerij en geeft veel meer vertrouwen bij aanremmen
Bij hard remmen kwispeld de Cbr wat maar is begrijpelijk.
ik zit OP de Cbr en IN de Gsx, zeer duidelijk andere zithouding
ik denk dat de Michelins met mijn wat hardere afvering gewoon een agressievere motor opleverd, of dat op straat perse fijner is is vraag 2 :)
Ik rijd de Michelins wel altijd met 2.4 voor en 2.5 achter, hogere spanning lijkt minder feedback te geven.

Super Blackbird

21 jun 2004
16.597
569
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Aangezien dit topic toch 'Alles over motorbanden' heet: weet iemand wat de diameter is van de opening van een 17" of 18" band? De velg heeft natuurlijk die maat, maar ik weer niet of dat gat dan ook zo groot is. Ik zit er namelijk aan te denken om bij de volgende bandenwissel een bandje mee terug te nemen om er een klok van te maken voor aan de muur (simpelweg door een wijzerplaat over het gat te lijmen). Als iemand dit weet, weet ik alvast of er een geschikte wijzerplaat te vinden is :)
Bij een 17 Inch band is "de insteekopening" 43cm.

• Like
Waarderingen: Piggen

Sideswipe

MF veteraan
17 jun 2011
1.772
28
Gliese 581d
Er zijn wel meer verschillen dan alleen dat.
En ja, als je de grens echt gaat opzoeken is een voorband met meer grip dan de achterkant wel wenselijk. Maar voor normaal snel gebruik maakt dat niet echt uit.
Dank je wel! Kan ik de BT16 dan zien als een oud model? Ik snap dan niet goed waarom ze dan de S20-21-22 naast de BT16 houden. Of is de BT16 dan een soort budget band van een A merk?

Insanity03

MF veteraan
10 mei 2012
1.463
31
BT016 PRO is gewoon een goed band maar alleen een ouder model. Als je die goedkoop kan scoren dan is dat mooi meegenomen.

Mit46

MF veteraan
Donateur
12 mei 2008
10.396
263
De BT016 (niet PRO) was een ongelooflijk slechte band vind ik.

Prima op het droge en wanneer die minder dan 2500km gereden had. Bij 2501km werd die al vierkant en bij 5500 KM kon je al gaan kijken naar een nieuwe band.
In de regen was het net een slick.

Eén keer opnieuw gekocht en daarna overgestapt op Michelins en ben nooit meer terug gegaan.

Nu zullen er vast veel meer goede banden zijn dan Michelins, maar de BT016 (niet pro) zou ik met een boog omheen lopen.

Die band zat ook op mijn motor destijds die uit 2006 kwam. Nu rij ik zelf ook met oudere Michelins, omdat die voor mij meer dan goed genoeg zijn dus dat hoeft niet perse slecht te zijn, maar toch iets om over na te denken.

• Like
Waarderingen: lennart0r

Super Blackbird

21 jun 2004
16.597
569
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
@SBB welke zou je aanraden M5 of Conti sport attack 1?
Waarom perse een van die twee?
En op welke motorfiets?
Voor en achter, of slechts 1 bandje? En bij 1 bandje, wat zit er dan verder op?
Waarvoor ga je de motor gebruiken?
Wat zijn jouw voorkeuren en afkeuren bij motorbanden?

In zijn algemeenheid zou ik eerder voor de M5 gaan dan voor de CSA1.
Gaat iets langer mee, is wat neutraler en slijt wat ronder af. Maar de Conti stuurt wel lichter.

BMW-XR

MF'er
12 sep 2016
123
56
@SBB welke zou je aanraden M5 of Conti sport attack 1?
even toevoegen dat zijn wel even verschillende banden. De M5 is een nieuwste versie, de nieuwste uitvoering van de CSA is de 3. Die heb ik nu. Zachte band, in de alpen is de achterkant bij sportief rijden met 2500km wel op. De Road Attack3 is harder zoals de M5

Kawa_Fan

Die hard MF'er
11 mei 2004
825
24
34
Nijmegen
even toevoegen dat zijn wel even verschillende banden. De M5 is een nieuwste versie, de nieuwste uitvoering van de CSA is de 3. Die heb ik nu. Zachte band, in de alpen is de achterkant bij sportief rijden met 2500km wel op. De Road Attack3 is harder zoals de M5
m7 rr bestaat al een tijdje (paar jaar)

Bovendien vallen de sportattack en m5 in dezelfde categorie. Dat de sportattack harder slijt, klopt. Betekent niet automatisch dat hij ook meer grip heeft.
De hardst slijtende band (wat we vaak zacht noemen in de volksmond) is niet per definitie de meest gripvolle.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Super Blackbird

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
22.168
404
Assen
Het moet inderdaad Continental ClassicAttack zijn zonder spatie of strepen. Het is dus dezelfde band.
Dit is een van de weinige mogelijkheden die er zijn om op jouw motor van de oudere diagonaalbanden naar moderne radiaalbanden te gaan. En ja, ik kan mij goed voorstellen dat sommige rijders dat doet aanvoelen als instabiel, terwijl ze eigenlijk bedoelen dat hij veel lichter gaat sturen.
Meningen/ervaringen van consumenten kan je soms met een korreltje zout nemen. Ze hebben vaak geen vergelijkingsmateriaal, en weten ook vaak niet hoe ze iets herkenbaar moeten omschrijven. En ja, er zijn ook veel consumenten die dat wel kunnen en weten, maar hoe herken jij die uit de grote massa?
Ik heb inmiddels wat -snelweg- km's gemaakt op de XJ met deze banden en ik ben dus helemaal niet dit soort motyoren gewend.
Bij langzaam rijden is rechtuit wat lastig en lijkt hij naar links/rechts te 'zoeken'?
Ikkan niets vreemds aan het balhoofd voelen.
Is dit normaal gedrag voor deze motor/banden? (is dat wat ze hierboven bedoelen?)

(maar jemig, wat zuipt dat ding?)

VinceJ

MF'er
8 feb 2009
58
6
Horn
Mijn ervaring met deze banden op een Bol d’Or is dat deze goed sturen, maar ook dat de motor bij snelwegsnelheden erg onrustig wordt en de motor in een soort van zichzelf versterkende slingercadans kwam. Ik ervaarde dat als onveilig. Moest echt snelheid minderen om de beweging te kunnen beëindigen. Heb geëxperimenteerd met bandenspanning en demperinstelling, maar ik kreeg het er niet uit. Was het na 1500 kilometer zat, en heb ze toen maar vervangen door Dunlops (die ik daarvoor ook op de motor had). Direct een wel strak en veilig sturende motor op hogere snelheid. Zelfde ervaring met instabiliteit met deze banden ken ik overigens ook van een andere Bol rijder.