Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.227
10.822
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
In alle oprechtheid ik heb helemaal geen referentiemateriaal wat monteren etc betreft. Wat zou redelijk zijn inclusief monteren van 2 sportsmart 2 max banden? 220 oid?
Nee, bij lange na niet. Reken op ongeveer 240 Euro voor de set exclusief montage bij een bandenspeciaalzaak. Bij "de dealer" betaal je meer.
Montage op de motor zal afhankelijk van wie je het vraagt ergens tussen de 50 en de 90 Euro zijn.
De MK3 is wat duurder, maar met de cashbackactie kom je op vrijwel dezelfde prijs. Dan lijkt mij de keuze vrij gemakkelijk toch?
 
Nee, bij lange na niet. Reken op ongeveer 240 Euro voor de set exclusief montage bij een bandenspeciaalzaak. Bij "de dealer" betaal je meer.
Montage op de motor zal afhankelijk van wie je het vraagt ergens tussen de 50 en de 90 Euro zijn.
De MK3 is wat duurder, maar met de cashbackactie kom je op vrijwel dezelfde prijs. Dan lijkt mij de keuze vrij gemakkelijk toch?
MK3 it is dan. Zal hoe dan ook wel zeggen dat ze ze niet hoeven te monteren en zal wel een bandenboer hier ergens in de buurt zoeken.

Als ik zo kijk naar de voorwaarden voor die MK3 cashback trouwens staat er dat je het uit een zaak in bijlage 2 moet kopen:

Bandenboer zal wel niet werken dan?

Zit helaas in Rotterdam nu anders was ik ff bij jou langsgekomen!
 
Laatst bewerkt:
Vraag aan de experts over het mixen van verschillende banden van een fabrikant.

Heb nu een voorband die aan vervanging toe is en zou graag een Dunlop TT willen monteren. Liefst vervang ik voor en achter beide voor vers rubber, maar achter is er nog lang niet aan toe. Heb nu Dunlop sportsmart 2 voor en achter liggen.

Zou ik alleen voorband kunnen vervangen voor een TT en later als de achterband er aan toe is deze ook vervangen voor een TT?
 
Ik zou op voorhand niet veel bezwaar zien.
Maar mocht de combinatie toch niet bevallen, dan kan je er altijd nog voor kiezen de achterband ook te vervangen, en de oude tweedehands te verkopen.
Je zou ook voor de nieuwe Sportsmart MK3 kunnen kiezen, die zit er nog tussenin.
 
Beide dunlop, beide sportieve straatbanden: ik zou er persoonlijk zonder problemen mee rijden. Als je ziet wat er soms onder motoren zit...
Ik zou op voorhand niet veel bezwaar zien.
Maar mocht de combinatie toch niet bevallen, dan kan je er altijd nog voor kiezen de achterband ook te vervangen, en de oude tweedehands te verkopen.
Je zou ook voor de nieuwe Sportsmart MK3 kunnen kiezen, die zit er nog tussenin.

Heren dank voor de reactie!

Voorband is onderweg. Achterband zo snel mogelijk oprijden dan kan die ook vervangen worden.
Heb de MK3 overwogen, maar na jaren een tourband te hebben gereden ben ik wel eens benieuwd naar wat een hypersport band nu doet onder mijn motor.
 
Sportsmart 2 is toch geen tourband? TT zijn heerlijke bandjes btw.
Sommigen willen graag heel veel vertrouwen in hun banden.
Ook al kan je op het circuit gemakkelijk mee in de 2de snelste groep met sporttoering banden. (De snelste groep is bijna exclusief slicks...)
Maar waarom niet als je niet veel kilometers maakt per jaar.
Meestal zijn banden al oud voordat ze echt op zijn qua profiel.
 
Het ontbreken van concrete cijfers zegt al dat je er geen concreet getal aan vast kunt plakken ;)


Te veel variabelen en te weinig data. Meeste rijders doen langer met een band dan met een tank benzine.
 
:^

Personificatie van een toetsenbordheld. Ik weet niet of het zo is en het is nergens op gebaseerd, maar ik heb het gevoel dat hij rondrijdt met gigantische chicken strips.
Ik heb wel eens wat filmpjes van die gast bekeken. In één filmpje ging hij daadwerkelijk rijden, ohh wat is dit heeeerlijk.
Hij ging alleen maar rechtdoor... -O-
 
Wat is nu echt het verschil in kilometers tussen bv een Pilot Power 2 ct en een Pilot Road 2? Ik hoopte een site zoals Fuelly - Track and Compare your MPG te vinden voor banden, meestal gaan reviews niet verder dan relative termen zoals "X haalt net iets meer dan Y".
Aangezien ik verschillende klanten op meestal verschillende motoren moet vergelijken kan ik er niet meer dan een slag naar slaan.
Maar op dezelfde (gemiddelde) motor met dezelfde (gemiddelde) rijstijl zou je met de Road 30 tot 50% meer levensduur mogen verwachten.
Het probleem is echter dat de sportband ook meer uitnodigd om sneller te rijden, en daarmee gaat het vergelijk al veel minder op.
 
Aangezien ik verschillende klanten op meestal verschillende motoren moet vergelijken kan ik er niet meer dan een slag naar slaan.
Maar op dezelfde (gemiddelde) motor met dezelfde (gemiddelde) rijstijl zou je met de Road 30 tot 50% meer levensduur mogen verwachten.
Het probleem is echter dat de sportband ook meer uitnodigd om sneller te rijden, en daarmee gaat het vergelijk al veel minder op.
Oke dat is toch wel een groot verschil. Ik rijd normaal gesproken "gewoon" op N wegen, maar ik wil dit jaar wel voor het eerst een circuittraining/dag doen. Welke van de twee zou je dan aanraden, voor die ene dag (of misschien een paar dagen) is een sportband het dan waard?
 
Na ca 9000km en een jaartje verder is mijn achterband (MPR 4) van de 790 Duke wel op z'n eind. Dus ik zit nu te kijken waar ik het mee zou willen vervangen. Ik dacht eerst: MPR5 (want nieuwer is altijd beter toch? :+). Of wellicht weer een MPR4.

Maar toch valt 9000km me op zich wat tegen qua levensduur, dus wellicht moeten we dan ook maar een beetje het budget in de gaten houden. En aangezien ik Michelins altijd als erg prettig heb ervaren zit ik nu te denken aan een MPR 2 achterband. Lees ik ook veel positieve dingen over, scheelt behoorlijk ten opzichte van de MPR5 (en in wat mindere mate de MPR4).

Maar! Even de check: kan dat zonder problemen? MPR4 voor en MPR2 achter? Is dat wat zo'n combinatie?
 
Na ca 9000km en een jaartje verder is mijn achterband (MPR 4) van de 790 Duke wel op z'n eind. Dus ik zit nu te kijken waar ik het mee zou willen vervangen. Ik dacht eerst: MPR5 (want nieuwer is altijd beter toch? :+). Of wellicht weer een MPR4.

Maar toch valt 9000km me op zich wat tegen qua levensduur, dus wellicht moeten we dan ook maar een beetje het budget in de gaten houden. En aangezien ik Michelins altijd als erg prettig heb ervaren zit ik nu te denken aan een MPR 2 achterband. Lees ik ook veel positieve dingen over, scheelt behoorlijk ten opzichte van de MPR5 (en in wat mindere mate de MPR4).

Maar! Even de check: kan dat zonder problemen? MPR4 voor en MPR2 achter? Is dat wat zo'n combinatie?

Heb me laatst ingelezen over de Pilot Road banden en vanaf de 4 zouden ze juist wat slijtvaster moeten zijn (vooral middencompound) dan de 3 en al z'n voorgangers.

Ik zou zelf weer een 4 laten monteren, of als je ook een hoop in de regen onderweg bent zelfs de Road 5

Volgens Michelin moeten de Road 5 banden in natte omstandigheden na 5000km nog net zoveel grip bieden als de Pilot Road 4 nieuw 🤔
 
Heb me laatst ingelezen over de Pilot Road banden en vanaf de 4 zouden ze juist wat slijtvaster moeten zijn (vooral middencompound) dan de 3 en al z'n voorgangers.
nee hoor, dan mpr3, de voorgangers waren beide slijtvaster
Volgens Michelin moeten de Road 5 banden in natte omstandigheden na 5000km nog net zoveel grip bieden als de Pilot Road 4 nieuw 🤔
Misschien heeft de mpr4 wel meer grip in natte omstandigheden na 5000km dan een nieuwe mpr4

folder geleuter
 
nee hoor, dan mpr3, de voorgangers waren beide slijtvaster

Misschien heeft de mpr4 wel meer grip in natte omstandigheden na 5000km dan een nieuwe mpr4

folder geleuter

Het enige wat voor mij als banden-sterveling te vinden is op het world wide web 😅

Maar ik heb over 1-2 maandjes ook andere banden nodig. Ik zal een ritje Purmerend inplannen :) maar eerst eens op vakantie 💰😑
 
Wat geen foldergeleuter is, is de slickachtige zijkant van de Road 5. Als je van gasgeven op hellingshoek houdt, is dit je band.
Geen profiel op de zachte zijkant, dus ook geen cupping.
 
Terug
Bovenaan Onderaan