Alles over motorbanden Deel 7

Mit46

MF veteraan
Donateur
12 mei 2008
10.236
202
Wat geen foldergeleuter is, is de slickachtige zijkant van de Road 5. Als je van gasgeven op hellingshoek houdt, is dit je band.
Geen profiel op de zachte zijkant, dus ook geen cupping.
Dat kan ook zonder die slickachtige zijkant.

Ik heb mijn eerste circuitdagen met de Road 2 achter gedaan met 25+ graden. Ging prima met dat tempo onder begeleiding (op een 600RR).

Ik blijf er zelf ook bij dat men wel kan aangeven dat de nieuwe banden "beter" zijn bij nat weer. "Meer grip bij droog weer".
Ik weet niet hoe het zit met meer dan 750cc, maar 750cc of minder gebruikt dat helemaal niet. Misschien dat 1000cc+ aangezien die wellicht 2 keer zo veel koppel hebben en dit van invloed kan zijn (geen idee).

Ik vraag mij af hoe je moet rijden wil je daar het nut van gebruiken.
 

Rappie

MF veteraan
7 aug 2010
2.358
18
ergens in FRL
Doe ik vaker en geen probleem mee gehad.
Top! Bedankt voor de reactie/ervaring, wordt gewaardeerd! Ik denk.. dat het dan wel een MPR2 gaat worden. :Y

@jump2limits jij ook bedankt voor het meedenken! :t

Denk ook niet dat ik die slickachtige zijkant van de MPR5 echt nodig heb. Lijkt wel heel cool (en misschien voelt het wel fantastisch), maar ik ben realistisch gezien niet zo heel erg vaak op dat deel van de band te vinden :$:)
 

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.443
450
55
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Na ca 9000km en een jaartje verder is mijn achterband (MPR 4) van de 790 Duke wel op z'n eind. Dus ik zit nu te kijken waar ik het mee zou willen vervangen. Ik dacht eerst: MPR5 (want nieuwer is altijd beter toch? :+). Of wellicht weer een MPR4.

Maar toch valt 9000km me op zich wat tegen qua levensduur, dus wellicht moeten we dan ook maar een beetje het budget in de gaten houden. En aangezien ik Michelins altijd als erg prettig heb ervaren zit ik nu te denken aan een MPR 2 achterband. Lees ik ook veel positieve dingen over, scheelt behoorlijk ten opzichte van de MPR5 (en in wat mindere mate de MPR4).

Maar! Even de check: kan dat zonder problemen? MPR4 voor en MPR2 achter? Is dat wat zo'n combinatie?
Het kan, maar of het de beste oplossing is?
Je hebt dan de band met het stijvere karkas aan de voorkant, en de band met het slappere karkas aan de achterkant. Dit bevalt lang niet iedereen....
Ik zou je toch eerder de 5 aanbevelen. Zeker met de lopende cashbackactie van Michelin is het prijsverschil een paar tientjes. Voor mij zou dat het wel waard zijn, voor jou mogelijk niet. Dat moet je zelf beslissen.
 

Rappie

MF veteraan
7 aug 2010
2.358
18
ergens in FRL
Het kan, maar of het de beste oplossing is?
Je hebt dan de band met het stijvere karkas aan de voorkant, en de band met het slappere karkas aan de achterkant. Dit bevalt lang niet iedereen....
Ik zou je toch eerder de 5 aanbevelen. Zeker met de lopende cashbackactie van Michelin is het prijsverschil een paar tientjes. Voor mij zou dat het wel waard zijn, voor jou mogelijk niet. Dat moet je zelf beslissen.
Dat is wel een goed punt (daarom zeg je het ook :+).. Maar hoe moet ik me dat voorstellen qua gevoel en gevolg met stijvere karkas voor en slapper achter? Wat zou me er dan niet (of wel?) aan bevallen? Moet zeggen dat ik me daar nog nooit zo in heb verdiept en/of ervaring mee heb om daar een goed beeld over te vormen (en leer graag bij :) ).
 

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.443
450
55
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
De vering en demping komt niet alleen van jouw schokbrekers, maar ook van jouw banden.
Als je die voor en achter anders hebt kan de motorfiets uit balans raken. Het voelt dan (simpel gesteld) onzeker met rijden, zeker op slechter wegdek.
Ook met het snelle omgooien van de motor kan je voelen dat de boel anders reageert.
 
  • Like
Waarderingen: Rappie

JBi

MF veteraan
24 jan 2012
3.097
124
25
Drenthe
Mag/kan je een Metzeler Roadtec Z8 combineren met een 01?

Voorband van m'n Fazer is namelijk bijna op, maar de achterband is nog behoorlijk vers.
 

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.713
92
Utrecht
Je hebt nu z8 en wil een Roadtec 01 voorband? De 01 is de opvolger van de z8 dus het lijkt mij de meest logische keus eigenlijk.
 

JBi

MF veteraan
24 jan 2012
3.097
124
25
Drenthe
Leek mij ook logisch, maar las ook dat de 01 helemaal vernieuwd was en begon dus te twijfelen of je hem zo mag matchen om wat voor reden dan ook.

Ligt nu overigens een Z6 voorop dus nu matcht het eigenlijk ook al niet. :9
 

Solis560

Die hard MF'er
3 jul 2014
428
17
23
Breda
Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat de opbouw/filosofie van de Roadtec series zo veel verschilt met de Z8 Interacts dat ze eigenlijk niet gecombineerd zouden moeten worden.
 

JBi

MF veteraan
24 jan 2012
3.097
124
25
Drenthe
Volgens MCN heeft de 01 dezelfde karakastiek als de Z8 maar dan iets meer grip. Gezien het om de voorband gaat zou het dan geen probleem moeten zijn, denk ik. :?

Overigens wel een beetje dubieus dat zowel de Z8 als de 01 zo goed scoren bij een Pirelli/Metzeler event ondanks dat ze zeggen dat het een onafhankelijke test is. :9

 

kirill007

MF veteraan
14 apr 2012
1.369
37
West-Vlaanderen
Volgens MCN heeft de 01 dezelfde karakastiek als de Z8 maar dan iets meer grip. Gezien het om de voorband gaat zou het dan geen probleem moeten zijn, denk ik. :?

Overigens wel een beetje dubieus dat zowel de Z8 als de 01 zo goed scoren bij een Pirelli/Metzeler event ondanks dat ze zeggen dat het een onafhankelijke test is. :9

Ik was geen fan van de metzeler banden.
Bij een bepaalde hellingshoek moet je echt doorduwen om verder te gaan.
Qua grip en opwarmtijd was het een goede band.
 

blihi

MF veteraan
25 mei 2011
2.998
9
39
Eindhoven
Na een weekendje touren in DE moet ik toch eens nieuwe bandjes. De achterband was tijdens het weekend al op |((Ik heb in het dorp een mooi tweedehandsje gevonden, dus uiteindelijk wel heerlijk kunnen sturen, maar had ff beter op moeten letten).

Maar: Welke bandjes nu? Er zaten Dunlop Roadsmart 2's op. De voorband is nog steed RS2, achter is nu een Michelin Pilot Road (van 6 jaar oud met nog 4 mm profiel).

Ik rijd eigenlijk veel te weinig en alleen weekendjes weg. Af en toe voor werk wat lange snelweg stukken, maar dat wordt steeds minder. Wel lijkt het altijd te regenen als ik op weg ben :(

Wat is nu de juiste keuze voor een Triumph Tiger 1050?
 

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.443
450
55
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Volgens MCN heeft de 01 dezelfde karakastiek als de Z8 maar dan iets meer grip. Gezien het om de voorband gaat zou het dan geen probleem moeten zijn, denk ik. :?

Overigens wel een beetje dubieus dat zowel de Z8 als de 01 zo goed scoren bij een Pirelli/Metzeler event ondanks dat ze zeggen dat het een onafhankelijke test is. :9

Tests moet je altijd met een korreltje zout nemen. Zeker als het alleen een product-test is, en geen vergelijkingstest met de concurrenten.

Maar zelfs dat zegt niet alles.
Das Motorrad doet elk jaar vergelijkingstests van de belangrijkste banden. Zo ook de sport/tourbanden, waaronder deze Metzelers vallen.
Ze nemen dan de laatste modellen van de 6 grote fabrikanten, en vergelijken ze met elkaar.
De laatste jaren zijn dit Bridgestone, Michelin, Dunlop, Metzeler, Pirelli en Continental.
Twee (of was het nu drie) jaar geleden was de Metzeler Roadtec 01 de winnaar van de test.
Verlden jaar was deze band de minste in de test. Opmerkelijk, omdat 3 banden can de concurrenten die niet veranderd waren ineens VOOR de Metzeler eindigden in plaats van er achter in de eerdere test. Ja, de test was op een andere motorfiets gedaan, en dat kan het verschil verklaren. Maar dat kan dus ook betekenen dat die test voor jouw motorfiets weer totaal anders zou uitpakken, en dus voor jou nutteloos is.

Het enige dat je zou kunnen doen is tussen de regels doorlezen wat de karakterverschillen zijn tussen de banden, en dat omslaan naar jouw motorfiets en jouw rijstijl.En aangezien de meeste consumenten dat niet kunnen omdat ze simpelweg niet zoveel tijd met banden bezig zijn loont advies van iemand die dat wel doet de moeite.
 

Deeger

Rookie
17 sep 2018
10
1
Vanochtend wilde ik op de motor stappen, maar merkte ik bij het achteruit duwen van de fiets dat het wat sloffiger ging dan normaal.
Even een paar trapjes gegeven tegen de achterband, voelde gewoon goed. Vervolgens de voorband, hé dat voelt toch wat anders.
Vervolgens met twee duimen de band ingedrukt en dat ging veelste makkelijk. Er zat nog wel wat lucht in, maar een stuk minder dan normaal.
Ik heb de fiets donderdag voor het laatst neergezet en tijdens de voorgaande rit heb ik niks geks gemerkt.

Balen natuurlijk, ik had haast want moest naar mijn werk dus de motor teruggezet en helaas het koekblik moeten pakken.
In de haast echter niet gekeken of er wat in de band zat.

Vraag is nu; kunnen banden om wat voor reden dan ook over de loop van 4 dagen zachter worden en kan ik hem weer oppompen, of is 'ie lek en moet er een nieuwe komen?
 

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.443
450
55
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Na een weekendje touren in DE moet ik toch eens nieuwe bandjes. De achterband was tijdens het weekend al op |((Ik heb in het dorp een mooi tweedehandsje gevonden, dus uiteindelijk wel heerlijk kunnen sturen, maar had ff beter op moeten letten).

Maar: Welke bandjes nu? Er zaten Dunlop Roadsmart 2's op. De voorband is nog steed RS2, achter is nu een Michelin Pilot Road (van 6 jaar oud met nog 4 mm profiel).

Ik rijd eigenlijk veel te weinig en alleen weekendjes weg. Af en toe voor werk wat lange snelweg stukken, maar dat wordt steeds minder. Wel lijkt het altijd te regenen als ik op weg ben :(

Wat is nu de juiste keuze voor een Triumph Tiger 1050?
Kijk bijvoorbeeld eens naar de Pirelli Angel GT (en mogelijk de nieuwe versie, de GT2)
 
  • Like
Waarderingen: blihi en DarkGiMO

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.443
450
55
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Vanochtend wilde ik op de motor stappen, maar merkte ik bij het achteruit duwen van de fiets dat het wat sloffiger ging dan normaal.
Even een paar trapjes gegeven tegen de achterband, voelde gewoon goed. Vervolgens de voorband, hé dat voelt toch wat anders.
Vervolgens met twee duimen de band ingedrukt en dat ging veelste makkelijk. Er zat nog wel wat lucht in, maar een stuk minder dan normaal.
Ik heb de fiets donderdag voor het laatst neergezet en tijdens de voorgaande rit heb ik niks geks gemerkt.

Balen natuurlijk, ik had haast want moest naar mijn werk dus de motor teruggezet en helaas het koekblik moeten pakken.
In de haast echter niet gekeken of er wat in de band zat.

Vraag is nu; kunnen banden om wat voor reden dan ook over de loop van 4 dagen zachter worden en kan ik hem weer oppompen, of is 'ie lek en moet er een nieuwe komen?
Nee, die is lek.
Maar mogelijk is alleen het ventiel lek.
Oppompen, beetje afwaswater over band en ventiel, en met deze lekkage moet je gemakkelijk de zeepbelletjes kunnen vinden.
 
  • Like
Waarderingen: Deeger

Maximus Braaapus

duhihdfio;awj kljdf vc
Donateur
23 sep 2015
5.246
1.573
072
imgur.com
200km gereden met de angel GTII en mij bevallen ze prima. Ze voelen lekker gripperig en blijven lekker in de bocht hangen. Het is een beetje lastig vergelijken omdat ik tussendoor op de Falcuono heb gereden met de Road attack III welke ook een goede band is maar een stuk minder flexibel. Ook heb ik de TL voor een centimeter laten zaken en achter is een 190/55 gekomen in plaats van de 190/50 S21 die er onder zat. Sturen is vergelijkbaar maar de GTII vind ik het lekkerst rijden van de drie mede doordat ik de wat stijvere banden persoonlijk minder prettig vind.


Heb je er al mee gereden?
 

DarkGiMO

SPEED TRIPLE 🏍RIDER 🇬🇧
Donateur
28 mrt 2011
12.732
391
200km gereden met de angel GTII en mij bevallen ze prima. Ze voelen lekker gripperig en blijven lekker in de bocht hangen. Het is een beetje lastig vergelijken omdat ik tussendoor op de Falcuono heb gereden met de Road attack III welke ook een goede band is maar een stuk minder flexibel. Ook heb ik de TL voor een centimeter laten zaken en achter is een 190/55 gekomen in plaats van de 190/50 S21 die er onder zat. Sturen is vergelijkbaar maar de GTII vind ik het lekkerst rijden van de drie mede doordat ik de wat stijvere banden persoonlijk minder prettig vind.
Herkenbaar:Y
 

Red Force

Tuono Gen1
Donateur
19 nov 2011
7.699
1.156
200km gereden met de angel GTII en mij bevallen ze prima. Ze voelen lekker gripperig en blijven lekker in de bocht hangen. Het is een beetje lastig vergelijken omdat ik tussendoor op de Falcuono heb gereden met de Road attack III welke ook een goede band is maar een stuk minder flexibel. Ook heb ik de TL voor een centimeter laten zaken en achter is een 190/55 gekomen in plaats van de 190/50 S21 die er onder zat. Sturen is vergelijkbaar maar de GTII vind ik het lekkerst rijden van de drie mede doordat ik de wat stijvere banden persoonlijk minder prettig vind.

Ik heb er nu weer een Rosso 3 omgelegd, misschien bij de volgende wissel deze eens proberen, dan moet de voorband ook vervangen worden.

Goed om te horen dat het een fijne band is, merk je nou veel verschil in stuurgedrag tussen deze en een sportieve straatband?