Alles over motorbanden Deel 7

JBi

MF veteraan
24 jan 2012
3.097
124
25
Drenthe
Ik was geen fan van de metzeler banden.
Bij een bepaalde hellingshoek moet je echt doorduwen om verder te gaan.
Qua grip en opwarmtijd was het een goede band.
Vindt de Metzelers onder de Fazer prima.

Hou persoonlijk ook niet van te nerveuze banden/motoren.

Miglowie

Die hard MF'er
21 mei 2016
772
143
42
Vollenhove
Heb nu een dag de Bridgestone A41 onder de Vstrom zitten en gisteren voelden ze nog een beetje stug en hard, maar nu een 100 km later rijden ze lekker soepel eigenlijk.

Maximus Braaapus

Twin.
Donateur
23 sep 2015
5.246
1.573
072
imgur.com
Ik denk het initieel iets trager insturen maar vind het wat lastig te vergelijken met de "Tuono" tussendoor en de aanpassingen.
Ik heb er nu weer een Rosso 3 omgelegd, misschien bij de volgende wissel deze eens proberen, dan moet de voorband ook vervangen worden.

Goed om te horen dat het een fijne band is, merk je nou veel verschil in stuurgedrag tussen deze en een sportieve straatband?

Panse

Rookie
9 mei 2019
2
0
2 maanden geleden het motorrijden na een kleine pauze van 25 jaar weer opgepakt en een 1996 Honda VFR750F gekocht. Inmiddels zo'n 1100 km gereden. Dacht dat het wel leuk en nuttig zou zijn om bij Midland Circuit Lelystad een training te volgen, dus heb ik me ingeschreven.
Zag later dat ze als eis hebben dat de banden niet uitgedroogd en niet ouder dan 7 jaar mogen zijn. Aangezien ze een paar jaar ouder zijn, ben ik aan het kijken naar een paar andere. Er is zoveel mogelijk dat ik last van keuze stress krijg. Na wat lezen heb ik de volgende shortlist gemaakt.

Pirelli ANGEL GT sportief en betaalbaar, slijten snel
Dunlop Roadsmart III slijtvast, minder in regen
Bridgestone Battlax T30 EVO lange levensduur, betaalbaar
Bridgestone Battlax T31, nieuwe band
Michelin Pilot Road 4, makkelijk sturen door smalle (puntige) voorband, slijtvast
Bridgestone BATTLAX BT-023F, betaalbaar

Ik ben over het algemeen een rustige rijder, die het af en toe wel leuk vindt om een lekker bochtje te pakken. Een beetje hard optrekken vanuit stilstand is natuurlijk wel leuk. In de regen rij ik alleen als ik buienradar weer gelogen heeft.

Helaas is mijn budget beperkt, dus ben ik op zoek naar een band die goede prestaties biedt tegen een redelijke prijs?

Miglowie

Die hard MF'er
21 mei 2016
772
143
42
Vollenhove
Onverklaarbaar!
Gisteren was het niet veel kouder dan vandaag, dus dat kan het verschil niet zijn.
Ofwel je went er aan, ofwel je banden zijn lek.....
Zou het dan liggen aan het feit dat ik er dinsdag geen topkoffer op had? Of ik was gewoon erg voorzichtig misschien? Anyway, vandaag ineens het stepje rechts aan de straat voor het eerst. 8-)
IMG_20190509_122110.jpg

mollen

zzr600 '90 / tdm850' 95 / cb1000r abs '10
15 aug 2016
76
0
48
Hellendoorn
2 maanden geleden het motorrijden na een kleine pauze van 25 jaar weer opgepakt en een 1996 Honda VFR750F gekocht. Inmiddels zo'n 1100 km gereden. Dacht dat het wel leuk en nuttig zou zijn om bij Midland Circuit Lelystad een training te volgen, dus heb ik me ingeschreven.
Zag later dat ze als eis hebben dat de banden niet uitgedroogd en niet ouder dan 7 jaar mogen zijn. Aangezien ze een paar jaar ouder zijn, ben ik aan het kijken naar een paar andere. Er is zoveel mogelijk dat ik last van keuze stress krijg. Na wat lezen heb ik de volgende shortlist gemaakt.

Michelin Pilot Road 4, makkelijk sturen door smalle (puntige) voorband, slijtvast

Ik ben over het algemeen een rustige rijder, die het af en toe wel leuk vindt om een lekker bochtje te pakken. Een beetje hard optrekken vanuit stilstand is natuurlijk wel leuk. In de regen rij ik alleen als ik buienradar weer gelogen heeft.

Helaas is mijn budget beperkt, dus ben ik op zoek naar een band die goede prestaties biedt tegen een redelijke prijs?
Angel GT is mij in het verleden altijd goed bevallen.
Was jaren geleden een heel goede band en zat vorig jaar nog steeds bij de top van de bandentesten.

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.713
92
Utrecht

Als budget belangrijk is, zou ik vooral zoeken naar een goedkope bandenboer in de buurt. In principe kun je niet echt fout gaan met de banden uit jouw lijstje. Ik vraag me af waarom de Angel GT zo hard zou slijten? Als je lange levensduur zoekt en niet in de regen rijdt, zou ik zeggen Dunlop Roadsmart, wellicht een oudere generatie als je heel erg nodig geld wil besparen.

• Like
Waarderingen: Panse

mollen

15 aug 2016
76
0
48
Hellendoorn
Hoeveel kilometer haalde je met een setje?
Mijn rijstijl vreet banden.
6000k,mijn beste score wat banden betreft op de TDM, met Metzeler Z6 5000k Bt23 ook rond de 5000k. Vond de Angels de fijnste banden op de TDM.
Ik ben niet representatief, rem ook met de achterrem, en daarbij wil hij achter nog wel eens blokeren... Met de CB mpp2 voor mpp achter 6000k met 2 achterbanden.

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.443
450
55
Purmerend
www.afsmotorparts.nl

Aangezien Dunlop nu een cash-back actie heeft kan je een setje Roadsmart III inclusief montage voor ca. 300 Euro krijgen.
En deze banden gaan niet alleen het langst mee, ze blijven ook het langst goed sturen. Dus omgerekend naar plezierige kilometers zijn ze (per kilometer) echt niet duurder dan bijvoorbeeld de door jou genoemde BT023....

De Michelin Road 4 zou ik vergeten, kijk dan liever naar de Road 5. Ook daar is momenteel aan cash-back actie van 30 Euro voor.

• Like
Waarderingen: Panse

HighKing

Emperor of the void 👻
Donateur
13 aug 2014
5.539
2.143
37
Heemskerk
highking.nl
Zou je die roadsmart 3 ook aanraden voor mijn ZRX? Ik heb nu ruim 20K met Road5 gereden, nog voldoende profiel (voor wel bijna op :/) en ben daar, op het relatief snelle slijten van de voorband na wel tevreden over maar wil ook wel eens iets anders proberen. Rijd er voornamelijk woon-werk mee.

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.443
450
55
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Zou je die roadsmart 3 ook aanraden voor mijn ZRX? Ik heb nu ruim 20K met Road5 gereden, nog voldoende profiel (voor wel bijna op :/) en ben daar, op het relatief snelle slijten van de voorband na wel tevreden over maar wil ook wel eens iets anders proberen. Rijd er voornamelijk woon-werk mee.
Een prima band voor de ZRX, alleen in de regen net niet zo goed als de Road 5.
En ja, hij zou nog een stukje langer mee moeten gaan ook (maar dat hangt ook af van de vering-instelling en je rijstijl).

In zijn algemeenheid zie je dat bij de laatste generaties banden de voorbanden sneller slijten dan voorheen (in verhouding met de slijtage t.o.v. de achterbanden).
Dus deed je voorheen 1 voorband op 2 achterbanden zie je nu vaak 2 op 3.

HighKing

Emperor of the void 👻
Donateur
13 aug 2014
5.539
2.143
37
Heemskerk
highking.nl
Nou bij de road5 is het bijna omgekeerd, als in 2 achterbanden op 3 voorbanden (ok, de voorband is goedkoper, maar toch).
Minder goed in de regen, veel minder of gewoon even niet plat door de bocht? (doe ik toch al niet, anders haalde ik ook de 20K niet gok ik. :P)

HighKing

Emperor of the void 👻
Donateur
13 aug 2014
5.539
2.143
37
Heemskerk
highking.nl
Ik zie trouwens op jouw site de roadsmart met sp codering en zonder. Met die codering is goedkoper, maar ik neem aan dat er ook een ander verschil is? :?
Sport performance zie ik? Daarmee ben ik dus nog sneller thuis? :+

ruudvh

Die hard MF'er
2 jun 2011
737
14
48
Oostelbeers
Ik denk dat ik dan de Sportsmart mk3 maar eens ga proberen. Er van uitgaande dat die het in ieder geval net zo lang vol gaan houden als mijn huidige Bridgestones S20 evo/S21.
Vandaag de set Sportsmarts MK3 laten monteren. Voor € 289 gemonteerd, gebalanceerd en nieuw ventiel. Bovendien nog € 40 cashback.
20190511_115628.jpg20190511_115819.jpg

mollen

15 aug 2016
76
0
48
Hellendoorn
Ik heb nu 1500 km op mijn RA3 ''s gereden, als ik de vergelijk met de set mpp2 die ik er eerder op had liggen, merk ik in lange bochten geen verschil in vertrouwen dat ze geven. De slijtage is bij de RA3 duidelijk beter.

Het verschil wat ik merk is vooral in korte bochten en het diep de bocht in remmen. In die situaties vind ik de mpp's meer vertrouwen geven en rijdt ik daardoor makkelijker de juiste lijnen. Verder vind ik dat de mpp's iets eerder op temperatuur zijn. (kan voor mijn gevoel eerder op het gas de bocht uit )
Ligt dit aan het verschil tussen sport-banden en toer-banden?
Of kan dit gevoel liggen in het slappere karkas van Michelin wat ik fijne vind?