Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.141
10.705
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Dat is een lastige omdat het eigenlijk meer smaak betreft dan daadwerkelijke kwaliteiten.
Ja, de S22 is beter in de regen dan de S20. De Sportsmart MK3 is nog beter in de regen, en gaat langer mee, maar zal wat minder snel opwarmen dan de S22 door het wat stijvere karkas. Hij zal dan weer wel langer meegaan...
Je zou ook nog even naar de Sportsmart TT kunnen kijken. Die geeft wat meer feedback, en doet het beter op het circuit.
Ook de Pirelli Rosso III zou een goede keuze kunnen zijn.
 
Klinkt inderdaad als een goede toepassing voor de Rosso 3, vooral de stabiliteit aan de voorkant die je zoekt gaat deze geven. In de regen beter dan de Sportsmart TT. S22 en Sportsmart 3 zullen ongetwijfeld ook niet tegenvallen.
 
Roadsmart zijn besteld iig, zal tzt een rij indruk plaatsen. :tBekijk bijlage 1395862


Roadsmarts III inmiddels dikke 1500 km er op zitten en helemaal content. :Y
Meteen goede grip en feedback, sturen iets minder (verwaarloosbaar) flitsend dan de TT's maar went erg snel, voelen ook stabieler onder (volle) acceleratie dus dat is sowieso prettig.
Qua grip uiteraard de "grenzen" opgezocht, echter nog niet gevonden, knie/steunen aan de grond is geen probleem, geven geen krimp. :}
Ook in nat gewoon doorgereden, geen centje pijn. Slijtage is nog niet waarneembaar dus als slijtagebeeld lineair is ga ik hier ook aankomende winter mee doorkomen. Benieuwd dus wat ze doen bij "polaire" temperaturen.
Het idee om nog ff (voor de tweede set dus) de cash-back mee te pikken ging helaas niet door, volgens actievoorwaarden van Dunlop mag je maar 1 keer meedoen. B|
 
Ik heb mijn 4e set metzeler roadtec01 besteld vind het top banden onder mijn versys. Maar omg wat zijn die duur geworden 345€ veur een set. Maar krijg 30€ cashback dus maakt het wat goed. Wou de road 5 testen maar van de roadtec's weet ik wat ze kunnen. Rijd ongeveer 17000km met achterband en voorband gaat ongveer 25000km mee.
 
Toch even langs Hyperpro. :? (Slechts 15 rondjes CPZ met S1000R op Corsa Rosso II)
 

Bijlagen

  • IMG-20190611-WA0020.jpg
    IMG-20190611-WA0020.jpg
    102,9 KB · Weergaven: 30
Hoort eigenlijk thuis in het circuitbandentopic. 15 rondjes dus ongeveer 2 sessies? Met welke bandenspanning heb je gereden en wat waren de rondetijden? Is de slijtage hetzelfde over het hele loopvlak, zo ja, dan heeft het mogelijk niet te maken met je vering/demping.

Lastig te zien op de foto, maar als ik een gok moet doen is het er hot tear veroorzaakt door oververhitting. Te lage bandenspanning of te veel gewicht op het achterwiel.

Hieronder een foto hoe het ook kan: 9 sessies assen, +/- 75 rondjes.
20190605_160401.jpg
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels wat kilometers gemaakt met het nieuwe setje S22's.
Waar ik met de vorige banden niet binnen 3cm van de rand kwam voordat ik vertrouwen in de motor kwijt raakte, zag ik van de week dat ik de banden nu al helemaal tot aan de rand gebruikt heb. En dat terwijl ik alleen rustig wat kleine stukjes dijken een paar keer naar werk op en neer heb gedaan.
Grip is zo goed dat ik niet eens doorheb gehad dat ik de fiets veel platter kan leggen zonder het gevoel te hebben dat ik op de rand van de grip zit.

Dus voor degene die ze had aangeraden :t *O*
 
Inmiddels wat kilometers gemaakt met het nieuwe setje S22's.
Waar ik met de vorige banden niet binnen 3cm van de rand kwam voordat ik vertrouwen in de motor kwijt raakte, zag ik van de week dat ik de banden nu al helemaal tot aan de rand gebruikt heb. En dat terwijl ik alleen rustig wat kleine stukjes dijken een paar keer naar werk op en neer heb gedaan.
Grip is zo goed dat ik niet eens doorheb gehad dat ik de fiets veel platter kan leggen zonder het gevoel te hebben dat ik op de rand van de grip zit.

Dus voor degene die ze had aangeraden :t *O*
Als je ongemerkt opeens drie centimeter schaamrand wegrijdt met alleen rustig rijden, kan het zijn dat er misschien iets anders aan de hand is. Staat je bandenspanning achter hoog genoeg? De band tot op de rand rijden zonder veel hellingshoek kan namelijk betekenen dat je bandenspanning te laag is.
 
Als je ongemerkt opeens drie centimeter schaamrand wegrijdt met alleen rustig rijden, kan het zijn dat er misschien iets anders aan de hand is. Staat je bandenspanning achter hoog genoeg? De band tot op de rand rijden zonder veel hellingshoek kan namelijk betekenen dat je bandenspanning te laag is.

Haha ik wou net zeggen...
No way dat jij onopgemerkt 3 cm meer band gebruikt en dat thuis pas achteloos opmerkt.
Of er is wat aan de hand, of er wordt lichtelijk overdreven O-)
 
Bandenspanning is gewoon goed (2.4/2.5bar).
Rustig is misschien een beetje zwak uitgedrukt, uiteraard wel een paar keer lekker in de bocht gehangen, maar zeker nog niet echt (voor mijn gevoel) op het randje gereden. Maar dat kan dus het verschil in vertrouwen zijn ;)
 
Hoort eigenlijk thuis in het circuitbandentopic. 15 rondjes dus ongeveer 2 sessies? Met welke bandenspanning heb je gereden en wat waren de rondetijden? Is de slijtage hetzelfde over het hele loopvlak, zo ja, dan heeft het mogelijk niet te maken met je vering/demping.

Lastig te zien op de foto, maar als ik een gok moet doen is het er hot tear veroorzaakt door oververhitting. Te lage bandenspanning of te veel gewicht op het achterwiel.

Hieronder een foto hoe het ook kan: 9 sessies assen, +/- 75 rondjes.
Bekijk bijlage 1400848
Thanks, ziet er goed uit je band. :9~

Hier voor-achter 2.2 bar en op Zandvoort twee rondjes 2.13, acht rondjes 2.12 en vijf rondjes in de 2.10.
Ik heb altijd egaal versleten bandjes :? maar dit is wel de eerste keer met deze motor en band.
De rondjes zijn niet bijzonder snel, maar ik dacht wellicht ook aan traag insturen en veel gas midden in de bocht - uit (tractiecontrole?).

Voor een ritje langs Hyperpro bedank ik nu ff met twee uur van 10 mm neerslag. _O-

Hyperpro.JPG


Moet wel om 16.30 op CPZ zijn. O-)
 
Thanks, ziet er goed uit je band. :9~

Hier voor-achter 2.2 bar en op Zandvoort twee rondjes 2.13, acht rondjes 2.12 en vijf rondjes in de 2.10.
Ik heb altijd egaal versleten bandjes :? maar dit is wel de eerste keer met deze motor en band.
De rondjes zijn niet bijzonder snel, maar ik dacht wellicht ook aan traag insturen en veel gas midden in de bocht - uit (tractiecontrole?).

Voor een ritje langs Hyperpro bedank ik nu ff met twee uur van 10 mm neerslag. _O-

Bekijk bijlage 1400858

Moet wel om 16.30 op CPZ zijn. O-)
2.20 bar koud of warm? (Koud 2.2 is te hoog, warm rond de 2.1 bar)
Het ziet eruit alsof de volledige band niet warm genoeg wordt en heet plaatselijk.
Hoe ziet je voorband eruit?
 
Niet de druk verlagen met deze band, deze moet op hoge spanning!! Ik had heel mooie slijtage met 2,5/2,3 v/a koud gemeten. Als het inderdaad hot tear is, dan wordt je band alleen maar heter als je de spanning gaat verlagen. Kan ook rijstijl zijn als ik het zo lees: S1000R heeft behoorlijk veel mid range en traction control.
 
Laatst bewerkt:
Onderstaande ook al gevraagd in het 690 Duke topic, maar misschien zitten hier ook (of meer) experts:

over een kleine 2 weken ga ik een weekendje rijden en sturen in Duitsland, regio Sauerland. De banden op mijn 690 Duke zijn Metzeler Sporttec M7 RR. Ik weeg zelf rond de 90 KG en ik neem achterop een Kriega Drybag met een beetje bagage (toilettas, schoenen, setje kleding en een kettingslot) mee. Wat zouden jullie als bandenspanning adviseren (en waarom)?
 
Niet de druk verlagen met deze band, deze moet op hoge spanning!! Ik had heel mooie slijtage met 2,5/2,3 v/a koud gemeten. Als het inderdaad hot tear is, dan moet je juist de bandenspanning verhogen. Kan ook rijstijl zijn als ik het zo lees: S1000R heeft behoorlijk veel mud range en traction control, dus wellicht heb je inderdaad te lomp gas gegeven.
Ik denk dat het cold tear is.

Hier gebruiken ze 1.9 bar op de achterband met een krachtige motor.

https://www.testmotor.nl/2018/test-pirelli-diablo-rosso-corsa-2-motorbanden
 
Onderstaande ook al gevraagd in het 690 Duke topic, maar misschien zitten hier ook (of meer) experts:

over een kleine 2 weken ga ik een weekendje rijden en sturen in Duitsland, regio Sauerland. De banden op mijn 690 Duke zijn Metzeler Sporttec M7 RR. Ik weeg zelf rond de 90 KG en ik neem achterop een Kriega Drybag met een beetje bagage (toilettas, schoenen, setje kleding en een kettingslot) mee. Wat zouden jullie als bandenspanning adviseren (en waarom)?

Gewoon 2.5/2.9
Ik lees niks extreems, dus waarom je bandenspanning aanpassen aan extremen ('ik ga lang hard over de snelweg' of 'ik ga het circuit op')
 
Ik denk dat het cold tear is.

Hier gebruiken ze 1.9 bar op de achterband met een krachtige motor.

https://www.testmotor.nl/2018/test-pirelli-diablo-rosso-corsa-2-motorbanden
Zie ik het verkeerd, of tekent de band wel erg zoals die van mij. :?

Corsa Rosso Assen.JPG


"Als we na een aantal sessies de set banden bekijken, valt op dat de voorband zich keurig houdt, maar dat de achterband aan de zijkant, dus op de zachtste compound, wel flink begint te tekenen. Hierdoor zie je precies waar de zachtste compound overgaat in de middel-compound. Het voordeel van een wat opgerulde circuitband is wel dat hij zich op straat meestal weer herstelt, maar qua circuitkilometers is het aantal sessies wat beperkt."
 
Terug
Bovenaan Onderaan