Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.713
9.029
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Lastig te beoordelen van een foto, het kan ook dat de band koud in de eerste ronden een cold tear spoor heeft ontwikkeld wat in de rondes erna weer weg is gereden. Begin je rustig aan met je opwarmrondes of is het direct al flink gebruik van de traction controlb in de eerste ronde?
Ik ben rustig begonnen achter een bekende snelle voorrijder die me vanaf de tweede ronde te langzaam ging.
Maar snel is een ruim begrip natuurlijk. Ik ben geen racer. ;)

Gisteren is helaas verregend, anders had ik weer twee korte sessies kunnen rijden. O-)
 
Onderstaande ook al gevraagd in het 690 Duke topic, maar misschien zitten hier ook (of meer) experts:

over een kleine 2 weken ga ik een weekendje rijden en sturen in Duitsland, regio Sauerland. De banden op mijn 690 Duke zijn Metzeler Sporttec M7 RR. Ik weeg zelf rond de 90 KG en ik neem achterop een Kriega Drybag met een beetje bagage (toilettas, schoenen, setje kleding en een kettingslot) mee. Wat zouden jullie als bandenspanning adviseren (en waarom)?
hou de spanningen in het boekje aan (2.0 en 2.2 uit mn hoofd voor deze motor/banden combi). t is een behoorlijk lichte motor. voor het stuk snelweg kan je er 0.2 ofzo bij doen als je je daar goed bij voelt.

waarom? zo heb ik er zelf ook mee gereden met deze motor en dat is me prima bevallen...
 
3 weken geleden nieuwe set dunlop roadsmart 3 op de z1000 laten leggen. Lang zitten twijfelen tussen de sportsmart en roadsmart, maar toch voor levensduur gekozen. Kan niet anders zeggen dan dat ik geen moment spijt van mijn keuze heb gehad. Setje meteen de sporen gegeven in de Vogezen, en hebben geen stap verkeerd gezet ondanks dat we op sommige stukken flink hebben zitten vegen. Nog geen ervaring met regen of een indicatie van de levensduur, maar na 2000km zien ze er nog als nieuw uit :). Helaas heb ik ze op de nordschleife niet kunnen testen gezien die in de ochtend gesloten was wegens een ongeluk met een motorfiets.
 
alphen aan de rijn, hyperpro kun je meestal zo ff langs, anders ff bellen voor afspraak.
Zelf vind ik het altijd wel prettig dat mensen het laten weten als iets is opgelost of als er in ieder geval een conclusie getrokken is, dus...
voor wie het nog interessant vindt:

Vanmiddag naar Hyperpro gereden, waar de vriendelijke meneer mij vertelde dat er met de afstelling van mijn vering weinig mis was.
De rebound achter heeft hij 1 tikje dichter gezet, omdat de motor licht kon deinen bij kleine bewegingen. (Oorzaak: shock begint te slijten, geen reden tot vervangen)

Wat volgens hem de oorzaak van het ongewone patroon is....ben ik! Omdat het vertrouwen nog ontbreekt om hard over het circuit te vliegen rij ik met te weinig gas door de bochten. Ik moet gewoon eerder op het gas dus.
 
Heren bandenexperts, wat is jullie advies voor een yamaha xjr 1300. Ik rij zeer gevarieerd, van woonwerk, toerrit tot 2 keer per jaar circuitdag op Zandvoort. Rond 2.08 met Bridgestone bt 16.alvast bedankt voor de reacties.
 
Ik rij op een xjr met bt16 en dat bevalt zeer goed. Voelt lekker stabiel en gaat goed de bochten door
 

Bijlagen

  • 214E792A-36C9-4CAC-80A4-5C2F0C32DF0A.jpeg
    214E792A-36C9-4CAC-80A4-5C2F0C32DF0A.jpeg
    100,3 KB · Weergaven: 20
Heren bandenexperts, wat is jullie advies voor een yamaha xjr 1300. Ik rij zeer gevarieerd, van woonwerk, toerrit tot 2 keer per jaar circuitdag op Zandvoort. Rond 2.08 met Bridgestone bt 16.alvast bedankt voor de reacties.

Zo snel rondrijden op Zandvoort met zo'n motor is al een behoorlijke prestatie, er zijn mensen op circuitmotoren met racebanden die de 2:08 niet halen op Zandvoort.

Het is moeilijk een advies te geven wanneer jij niet aangeeft wat je zoekt in een band, aangeeft wat je belangrijk vindt en of je bijvoorbeeld graag weer opnieuw Bridgestone wil of liever een ander merk wil proberen. Er zijn veel goede banden te krijgen tegenwoordig die sinds de bt-016 ook behoorlijk doorontwikkeld zijn. Blader eens door dit topic heen en je vindt genoeg info uit eerdere adviezen.
 
Ik sta open voor alle merken. Er is sinds de bt 16 immers veel nieuws op de markt verschenen.
Volgens mij geef ik duidelijk aan wat ik zoek in een band. Het moet een alleskunner zijn. Woon/werk , (vlotte) toerrit maar dus ook een circuitdag.
 
Ik sta open voor alle merken. Er is sinds de bt 16 immers veel nieuws op de markt verschenen.
Volgens mij geef ik duidelijk aan wat ik zoek in een band. Het moet een alleskunner zijn. Woon/werk , (vlotte) toerrit maar dus ook een circuitdag.
ik ben van de bt16 naar de bt 16 pro gegaan, toen de 21 en de evo daarna overgestapt naar pirelli corsa rosso en daarna corsa rosso 2.
altijd een stijgende lijn gehad in alles...behalve behaalde km's.
weet niet of je daar wat aan hebt?.
 
Mooi voorbeeld van hoe het via internet en via foto's toch moeilijk is te beoordelen wat er aan de hand is. Hoe kwam hij tot die conclusie?
Door:
1. Mijn verhaal aan te horen en wat aanvullende vragen.
2. Mijn motor ter hand te nemen en de vering aan te voelen.
3. De achterband te bekijken + foto's ervan direct na de circuitdag.
3. Eerdere ervaringen met beginnende circuitrijders.

Tevens was ik er ondertussen achter gekomen dat de bandenspanning ook vorig jaar gewoon te hoog heeft gestaan. De genoemde 2,1bar is de voorband geweest en niet de achterband. Ik was er heilig van overtuigd, maar ik heb alles in een bestandje bijgehouden...en die liegt niet:+
 
"Volgens mij geef ik duidelijk aan wat ik zoek in een band" wat vind je er zelf van?

Pirelli Diablo Rosso 3, Bridgestone S22, Conti Sportattack 3, Dunlop Sportsmart 3 of Metzeler M7RR.
Berichtje 3.034 niet gelezen?
Daar staat toch echt wat ik zoek in een band, circuitdagje, woonwerk en (snelle ) tourrit.
Dank je voor jouw aanbevelingen, ik zal ze meenemen in mijn overweging.
 
Berichtje 3.034 niet gelezen?
Daar staat toch echt wat ik zoek in een band, circuitdagje, woonwerk en (snelle ) tourrit.
Dank je voor jouw aanbevelingen, ik zal ze meenemen in mijn overweging.

"Doe mij maar een kapseltje: vijf dagen per week ben ik aan het werk, in het weekend vier ik vaak een feestje en zondags ga ik naar de kerk"
SmartSelect_20190617-204536_Chrome.jpg


Rosso Corsa 2 zou ik niet aanbevelen in jouw geval, die is bedoeld voor meer dan 2 circuitdagen per jaar en niet voor ww-verkeer.
 
2.20 bar koud of warm? (Koud 2.2 is te hoog, warm rond de 2.1 bar)
Het ziet eruit alsof de volledige band niet warm genoeg wordt en heet plaatselijk.
Hoe ziet je voorband eruit?
Die is helemaal prima. :Y

DSC_1970.jpg


En gelijk even een nieuw plaatje van de achterband..

DSC_1967.jpg


Uitsnede van die foto:

DSC_1967C.jpg


Maar de linkerzijde is zo glad als een aal haai. Dus de vering / bandenspanning moet goed zijn. O-)

DSC_1957.jpg


Vanmiddag toch even langs Hyperpro en die voelde (ook) dat mijn achterveer wat te licht bemeten is, maar dat dit niet de oorzaak is.
(Hij vroeg eerst wat voor bandenwarmers ik heb, en dat die wellicht maar tot 60 graden komen met opwarmen.. ik heb helemaal geen warmers)

Moraal van het verhaal: ik moet de eerste rondjes met meer geduld rijden.. opwarmen die band.

En de twee sessies bij de MAC Zandvoort zijn al zo kort. -O-
 
Dat asfalt dat ze daar twee jaar geleden hebben gelegd is pittig voor rubber, ik heb daar zelf een achterband bijna mee verneukt door te wild aan het gas te hangen in de opwarmronde zonder bandenwarmers. Patroon zag er ook ongeveer zo uit.
 
Dat asfalt dat ze daar twee jaar geleden hebben gelegd is pittig voor rubber, ik heb daar zelf een achterband bijna mee verneukt door te wild aan het gas te hangen in de opwarmronde zonder bandenwarmers. Patroon zag er ook ongeveer zo uit.
Ik herken het inderdaad niet van 2010-2012. Maar dat was met een andere motorfiets. Dezelfde tijden.

31 juli is pas weer mijn vaste avond. Misschien ga ik nog even eerder op de baan kijken. O-)

Bedankt voor je vele reacties. ;)
 
Ik vind eigenlijk dat je linkerkant dezelfde tekening heeft, maar dan gewoon in mindere mate. Denkende aan de verhalen dat op Zandvoort rechts veel zwaarder op zn sodemieter krijgt kan dit kloppen. M.a.w. zou je de ronde achteruit krijgen, denk ik dat je band er links hetzelfde uitziet als rechts.

Is de plek van slijtage niet de strook die belast wordt bij uitaccelereren? demping (ingaand?)?

https://www.testmotor.nl/2018/test-pirelli-diablo-rosso-corsa-2-motorbanden
Zie de link, precies zelfde slijtagebeeld?
 
Dat asfalt dat ze daar twee jaar geleden hebben gelegd is pittig voor rubber, ik heb daar zelf een achterband bijna mee verneukt door te wild aan het gas te hangen in de opwarmronde zonder bandenwarmers. Patroon zag er ook ongeveer zo uit.
Hier een foto van een Supercorsa SC2 na 4 sessies waarvan de laatste sessie een rollende start msl cup waardoor ik de band te veel had belast in de opwarmronde. SC2 zonder bandenwarmers is zonde van je geld.

SmartSelect_20190618-230635_Gallery.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan