Alles over motorbanden Deel 7

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.931
198
Utrecht
Ik rijd zelf met rosso 3 en koud 1.9 werd bij mij warm 2.25 .
Ik stond er zelf ook van te kijken.

Als een band te hard staat komt er ook weer langzamer warmte in , sneller kans op cold tear .
Het hangt ook weer van je tempo /gewicht af .
Tempo, gewicht maar ook veringafstelling (voor straat of circuit), asfalttemperatuur en asfalttextuur. In de motogp hebben ze er nog de grootste moeite mee en hebben ze zelfs last van bijvoorbeeld veranderende luchtvochtigheid wanneer het donker wordt in Qatar.
 

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
47.836
859
47
Zuid-Holland
Ik dacht dat een te harde band ook te snel overhit raakt op de vele bochten van het circuit. _O-
Bij een te lage spanning kan ik me er ook wel wat bij voorstellen, inveren/uitveren van het karkas.
Maar nu weet ik helemaal niet meer met welke spanning ik het circuit op zal gaan. _O-
In ieder geval even een voetpomp mee in de rugzak. O-)
 

kirill007

MF veteraan
14 apr 2012
1.667
157
Oost-Vlaanderen
Ik rij zes keer per jaar twee korte sessies op CPZ bij de MAC Zandvoort. Geen race of circuitdag.
Maar ik aas nog op een MSL dagje met race in de laatste sessie. Ik ga dan voor de beker in de B groep O-) (1x 2010 en 1x 2012 alweer voor het laatst).
Het is ook tijd dat ik die oude hoogtepunten eens met vijf seconden aanscherp. Dat zijn mijn twee targets.
En dat voor iemand zonder bucketlist. :+

Voor woon~werk heb ik vorig jaar een nieuwe G310GS gekocht. Alleen heb ik dat even niet. Wel Citalopram en Ritalin. _O-

Bekijk bijlage 1403245
Ja maar hoe lang gaat de band nu mee bij je S1OOORR?
(je vorige band, de dunlop TT en hoe lang denk je dat je Rosso corsa 2 het uithoudt?)
 

westlandmb

MF'er
14 okt 2012
208
16
27
De Lier
Onder mijn motor zitten nu m7rr's. Naar mijn idee prima banden, alleen vind ik dat hij vooral achter best snel slijt. Bandje was 50% bij aankoop van de motor en ben nu zo'n 2000km verder en hij is aardig op. Nu lees ik dat 5-6k met een m7rr normaal lijkt te zijn. Delen de bandenkenners hier dezelfde ervaring?
Mijn rosso 3's gingen naar mijn idee echt wel langer mee.

Ik laat nog 1x een nieuwe m7rr achter erop zetten. Dan zal de volgende keer ook de voorband op zijn en ga ik dan oriënteren op iets anders. s22 is erg belovend wat ik lees, maar ik wil toch wel meer richting de 10k gaan rijden met een band dus het zal wellicht een iets meer toer band worden dan.
 

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.931
198
Utrecht
Conclusie in dit topic is dat slijtage met name afhankelijk is van rijstijl en gebruik. Als je meer kms wil halen, kun je inderdaad overstappen op een sporttourband. Als je niet te veel wil inleveren op sportiviteit, zou ik zeker de Conti RoadAttack 3 overwegen, het profiel daarvan is zo diep dat het wel een tractorband lijkt ;) stuurt prima.
 

vester86

MF veteraan
6 aug 2007
12.603
20
tussen maas en waal
Onder mijn motor zitten nu m7rr's. Naar mijn idee prima banden, alleen vind ik dat hij vooral achter best snel slijt. Bandje was 50% bij aankoop van de motor en ben nu zo'n 2000km verder en hij is aardig op. Nu lees ik dat 5-6k met een m7rr normaal lijkt te zijn. Delen de bandenkenners hier dezelfde ervaring?
Mijn rosso 3's gingen naar mijn idee echt wel langer mee.

Ik laat nog 1x een nieuwe m7rr achter erop zetten. Dan zal de volgende keer ook de voorband op zijn en ga ik dan oriënteren op iets anders. s22 is erg belovend wat ik lees, maar ik wil toch wel meer richting de 10k gaan rijden met een band dus het zal wellicht een iets meer toer band worden dan.
op mn Duke 690 ging de achterband 8000km mee incl wat circuit kilometers. voor was denk ik met 12 wel opgeweest als ik m daarvoor niet verkocht had...

over wat voor motor praten we in jouw geval trouwens?
 

westlandmb

MF'er
14 okt 2012
208
16
27
De Lier
op mn Duke 690 ging de achterband 8000km mee incl wat circuit kilometers. voor was denk ik met 12 wel opgeweest als ik m daarvoor niet verkocht had...

over wat voor motor praten we in jouw geval trouwens?
Het is een street triple r uit 2011. 3 cilinder dus opzich nog wel wat koppel onderin en op de testbank gaf die 115pk op het achterwiel, maargoed dat vermogen gebruik je misschien op het circuit, op de weg valt het wel mee.

Deze week gaat er nog een nieuwe m7rr op. Vorige zat er al op bij aankoop dus bij deze kan ik goed kijken hoe lang hij mee gaat.
 

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.931
198
Utrecht
Klopt. Bovendien is de bovenstaande tabel van oudere types Supercorsa's en ik zou niet zomaar voor waarheid aannemen dat dat voor de huidige serie nog steeds de juiste drukken zijn, bovendien houdt die tabel geen rekening met het soort asfalt.

Rosso Corsa II is een straatband en moet met hoge bandenspanning worden gereden op het circuit: 2,5/2,3 voor/achter koud gemeten. Hogere spanning zorgt voor minder vervorming dus minder warmte-ontwikkeling.
Waar de Corsa II het prima deed op Assen met normale temperaturen en 2,5/2,3 (v/a) hadden ze het vandaag op Zandvoort veel moeilijker. Door de hitte (en misschien de type/staat van het asfalt) begonnen ze behoorlijk te smeren na een aantal ronden in de tweede sessie. Warmgemeten druk in de achterband was opgelopen tot boven de 2,8. De slijtage zag er overigens prima uit, geen spoor te herkennen.

Uiteindelijk de druk 0,2/0,4 verlaagd voor/achter en aan het einde van de dag resulteerde dat in dit slijtagepatroon:
20190624_161642.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: gixxerbob en Worldbeater

kirill007

MF veteraan
14 apr 2012
1.667
157
Oost-Vlaanderen
Waar de Corsa II het prima deed op Assen met normale temperaturen en 2,5/2,3 hadden ze het vandaag op Zandvoort veel moeilijker. Door de hitte (en misschien de staat het asfalt) begonnen ze behoorlijk te smeren na een aantal ronden. Warmgemeten druk in de achterband was opgelopen tot boven de 2,8. De slijtage zag er overigens prima uit, geen spoor te herkennen. Uiteindelijk de druk 0,2/0,4 verlaagd voor/achter en aan het einde van de dag resulteerde dat in dit slijtagepatroon:
Bekijk bijlage 1404235
Dat ziet er netjes uit.
Waarschijnlijk heb je koud nu ongeveer 2.1 achter en 2.3 voor zoals ik voorgesteld had voor worldbeater.
Bij hem zou ik het nog 0.1lager zetten achter omdat de s1000r meer vermogen heeft.
 
  • Like
Waarderingen: lennart0r en Worldbeater

Arthur B

MF'er
26 jul 2014
67
4
Heren ik wil geen betwetertje spelen maar bij meer warmte (asfalt / omgeving) moet de druk juist omhoog.

Hoe lager de druk in een band hoe meer warmte hij oppakt.

Dus in bovenstaand geval had de druk dus verhoogd moeten worden.

Mijn nieuwe Bridgestone S22 na dagje Zandvoort (was ook lekker warm die dag) gereden met 2.4 / 2.4 koud
 

Bijlagen

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.931
198
Utrecht
Dat ziet er netjes uit.
Waarschijnlijk heb je koud nu ongeveer 2.1 achter en 2.3 voor zoals ik voorgesteld had voor worldbeater.
Bij hem zou ik het nog 0.1lager zetten achter omdat de s1000r meer vermogen heeft.
Heren ik wil geen betwetertje spelen maar bij meer warmte (asfalt / omgeving) moet de druk juist omhoog.

Hoe lager de druk in een band hoe meer warmte hij oppakt.

Dus in bovenstaand geval had de druk dus verhoogd moeten worden.

Mijn nieuwe Bridgestone S22 na dagje Zandvoort (was ook lekker warm die dag) gereden met 2.4 / 2.4 koud
Je hebt gelijk, maar ook weer niet, het klopt dat je met warm asfalt en een lagere bandenspanning meer temperatuur in je band brengt, wat zich kan uiten in een hot tear als hij echt oververhit. Dat was bij mij niet het geval, door de warmteontwikkeling liep de druk te hoog op een kwam de band buiten zijn werkgebied. Druk verlagen leidt dan tot hogere temperatuur, maar ook een correcte druk. Zoals te zien op mijn foto was er geen sprake van oververhitting want de tekening is nagenoeg perfect. Op jouw bridgestone zie ik niet het mooie patroon dat je eigenlijk zou willen na een circuitdagje (woestijnachtig).
 

kirill007

MF veteraan
14 apr 2012
1.667
157
Oost-Vlaanderen
Heren ik wil geen betwetertje spelen maar bij meer warmte (asfalt / omgeving) moet de druk juist omhoog.

Hoe lager de druk in een band hoe meer warmte hij oppakt.

Dus in bovenstaand geval had de druk dus verhoogd moeten worden.

Mijn nieuwe Bridgestone S22 na dagje Zandvoort (was ook lekker warm die dag) gereden met 2.4 / 2.4 koud
Zoals ik enkele posts geleden gezegd heb.
Lagere bandenspanning=meer warmte in het karkas en volledige band
Hogere bandenspanning=meer warmte op het contactoppervlak van de band met de weg.(bij veel vermogen zal een te hoge bandenspanning zorgen voor een plaatselijke oververhitting)
Ik weet uit ervaring dat mijn bandenspanning moet zakken hoe warmer het wordt. (s ochtends is die 0.3 hoger dan in de namiddag, meestal is het bij mij minimum 25°C tot 35°c omgevingstemperatuur)
Als ik de bandenspanning doe stijgen, dit heb ik ook al geprobeerd dan grijpt mijn tractie controle veel te veel in, bandenspanning verlagen en het gebeurd dan pas na 7-8 ronden dat de tractie controle af en toe flikkert.
Kijk ook eens naar de vorige pagina, daar is een tabel gepost van Pirelli.
Daar zie je ook dat je je bandenspanning moet laten zakken in functie van de (weg)temperatuur.

Op jouw foto zie ik geen mooi afgesleten band. (Het is niet slecht, maar het kan beter)
Bij 30+ graden, is mijn ideale spanning voor mijn motor i.c.m. S21's 1.9bar koud achter en 2.1bar koud voor.
Achter warmt op tot 2.2bar, voor warmt op tot 2.3bar.(gemeten in de Paddock)
 

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.931
198
Utrecht
Bij koud asfalt werkt het trouwens andersom, want dan verliest een zachte band juist warmte door een groot warmte-uitwisellend oppervlak.
 

Mar1tin

Spa is gááááf!
Donateur
19 nov 2001
5.913
29
58
Weert (Limburg, NL)
www.motormaf.nl
Op jouw foto zie ik geen mooi afgesleten band. (Het is niet slecht, maar het kan beter)


Nou......, heel veel beter ga je hem niet krijgen denk ik, is en blijft een dual compound hé. Geen idee wat hier het compromis zou moeten zijn?
Buitenste/zachtere gedeelte tekent wel duidelijk anders, tegen het smeren aan. Vering heb je iig goed voor elkaar.
 

kirill007

MF veteraan
14 apr 2012
1.667
157
Oost-Vlaanderen


Nou......, heel veel beter ga je hem niet krijgen denk ik, is en blijft een dual compound hé. Geen idee wat hier het compromis zou moeten zijn?
Buitenste/zachtere gedeelte tekent wel duidelijk anders, tegen het smeren aan. Vering heb je iig goed voor elkaar.
Dat ziet er heel goed uit. Beter lukt wss niet.
 

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.931
198
Utrecht


Nou......, heel veel beter ga je hem niet krijgen denk ik, is en blijft een dual compound hé. Geen idee wat hier het compromis zou moeten zijn?
Buitenste/zachtere gedeelte tekent wel duidelijk anders, tegen het smeren aan. Vering heb je iig goed voor elkaar.
Hij bedoelde de andere foto van de Bridgestone S22. Deze foto is van mij, met triple compound trouwens. Vering is destijds gedaan door 1G suspension, tegenwoordig heten ze Front Row.
 

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.931
198
Utrecht
Oeps, beetje te snel gereageerd dus. :X
Reactie was iig op jouw band/foto bedoeld. :P
Het compromis is trouwens egaal slijten: bij een dual compound zijn de rand en het drive-gedeelte even hard. Het drivegedeelte heeft meer te verduren dus je band slijt niet gelijkmatig. Door de randen zachter te maken, slijt de rand mee met het drivegedeelte (of andersom, het is maar hoe je het bekijkt), voordeel is daarnaast dat je meer "edge grip" hebt.
 

Biggest four

MF veteraan
19 feb 2003
1.013
20
58
Ik ben toe aan nieuwe motorbanden (toergebruik). Heb een offerte gevraagd voor Pirelli Angel GT (een kennis van mij is er zeer tevreden over).
Ik kan ook een setje Pirelli Angel ST kopen, voor een veel lager bedrag.
Ik weet dat de GT's beter zijn dan de ST's. Maar vaak worden oudere modellen afgeraden, omdat ze niet meer aan de huidige eisen zouden voldoen.
Ik twijfel hier sterk aan. In dit voorbeeld zijn de ST's altijd goed getest en lees ik vele positieve gebruikservaringen. Waarom zou een band met de techniek van 5 jaar geleden nu niet meer tot tevredenheid kunnen stemmen? Een VW Golf 7 rijdt beter dan een Golf 5 van een tijdje terug. Maar daarom is de Golf 5 toch opeens geen slechte auto? Wat vinden jullie? Is dat alleen maar verkooppraat om de nieuwste te willen verkopen?
 
  • Like
Waarderingen: mollen

mredonis

MF'er
14 jan 2012
51
22
48
voorburg
Ik ben toe aan nieuwe motorbanden (toergebruik). Heb een offerte gevraagd voor Pirelli Angel GT (een kennis van mij is er zeer tevreden over).
Ik kan ook een setje Pirelli Angel ST kopen, voor een veel lager bedrag.
Ik weet dat de GT's beter zijn dan de ST's. Maar vaak worden oudere modellen afgeraden, omdat ze niet meer aan de huidige eisen zouden voldoen.
Ik twijfel hier sterk aan. In dit voorbeeld zijn de ST's altijd goed getest en lees ik vele positieve gebruikservaringen. Waarom zou een band met de techniek van 5 jaar geleden nu niet meer tot tevredenheid kunnen stemmen? Een VW Golf 7 rijdt beter dan een Golf 5 van een tijdje terug. Maar daarom is de Golf 5 toch opeens geen slechte auto? Wat vinden jullie? Is dat alleen maar verkooppraat om de nieuwste te willen verkopen?
Als je er niks moeilijks van verwacht, zou ik lekker de oude ST versie kopen. Het enige dat voor de nieuwe spreekt is meestal betere grip in de regen en betere levensduur. Er stond deze week een test van de GT2 in het motorblad Motoplus, beter wet grip en langere levensduur. Ikzelf ben altijd erg fan van goede grip bij regen ( twee keer onderuit gegaan met regen, heel vroeger, dat is duurder dan een setje banden)