Alles over motorbanden Deel 7

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.722
655
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Sorry vergeten te vermelden. Was idd op Assen. Zoals ik al vermelde niet snel haha. Was mn eerste circuittraining niveau 1.

Had een filmpje gezien waar ze vertellen dat de S21 voor straatgebruik niet onder doet aan de S22 en dat je voor het geld beter de S21 kan halen. Zou dit ook gelden voor de Sportsmart 2 Max en Sportsmart 3?
Nou, de S22 scoort wel een stuk beter dan de S21 in de test van das Motorrad. Levensduur is niet gemeten.
 
  • Like
Waarderingen: rodie86

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.722
655
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Aangegeven dat ik motor voor volgende gebruik:
Is voornamelijk voor plezierritjes met mooi weer, af en toe woon-werk verkeer en wellicht 1x per jaar circuitdagje.

Toen raadde hij 1 van de volgende banden aan:
Dan zou ik gaan voor een van onderstaande :
· Dunlop Sportsmart MK3 €350.-
· Dunlop Sportsmart 2 MAX €300.-
· Michelin Pilot Power 2CT €260.-
· Michelin Power RS €350.-
· Bridgestone S22 €370.-

Iemand ervaring met 1 van de bovenstaande banden?
Ja, met allemaal. Alleen niet op jouw motor met allemaal.
Ik gebruik zelf de MK3's, voor mij en mijn motorfiets de beste keuze.
De S22 kwam het beste uit de vergelijkingstest, maar wel op een lichtere motorfiets (R1), en levensduur hebben ze niet gemeten.
 
  • Like
Waarderingen: rodie86

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
47.613
740
47
Zuid-Holland
En dat filmpje is de waarheid? Misschien gaat de S22 wel 50% langer mee dan de S21, dan kun je beter een paar tientjes meer uitgeven. Ik weet het antwoord ook niet.
Bridgestone claimt zelf een 5% betere rondetijd met nat wegdek, een 15% hogere bochtensnelheid op droog wegdek, een beter stuurgevoel en daarbij een gelijkblijvende levensduur.
Nieuw wast altijd witter dan wit. :Y :+

In de test van Motoplus/Motorrad staat verder dat deze banden goed genoeg zijn om in de snelste groep op circuitdagen de rondjes mee te draaien.
Dan doe je er echter ook niet zo lang mee. ;)
 

Sjiefke

MF veteraan
28 mrt 2007
3.279
54
Zuid-Limburg
www.youtube.com
Heren Banden-goeroes,

Ik heb een vraag met betrekking tot een paar minder vaak voorkomende bandjes. Op mijn supermoto ligt momenteel een setje Maxxis Goldspeed street-legal slicks:



Voorband is nog prima, maar achterbandje zit op de indicator.
Ik zou graag over willen stappen op de ContiAttack SM (EVO);


Iemand een mening of deze combi een problemen kan opleveren of niet?
 

Sjiefke

MF veteraan
28 mrt 2007
3.279
54
Zuid-Limburg
www.youtube.com
Nee, zeker geen woon-werk met de onderhoudsintervallen en actieradius van een dergelijke SM. Ik gebruik hem hier in Zuid-Limburg voor de smallere en onbekendere wegen met leuk bochtenwerk rondom de mergelland route. Afgewisseld met wat gravel-achtige paden...

De Goldspeeds zijn echter een beetje overkill voor mijn rijstijl en hebben een behoorlijk korte levensduur...
 

Miglowie

MF veteraan
21 mei 2016
1.210
536
42
Vollenhove
Iemand nog tips voor een Varadero 1000 uit 2002? Ik ben zelf enorm tevreden over mijn Bridgestone A41 onder de DL650, maar zijn ze ook geschikt voor zo'n zware fiets? Hij is uiteindelijk toch zo'n 50 kilo zwaarder.
 

Rappie

MF veteraan
7 aug 2010
2.387
44
ergens in FRL
Doe ik vaker en geen probleem mee gehad.
Het kan, maar of het de beste oplossing is?
Je hebt dan de band met het stijvere karkas aan de voorkant, en de band met het slappere karkas aan de achterkant. Dit bevalt lang niet iedereen....
Ik zou je toch eerder de 5 aanbevelen. Zeker met de lopende cashbackactie van Michelin is het prijsverschil een paar tientjes. Voor mij zou dat het wel waard zijn, voor jou mogelijk niet. Dat moet je zelf beslissen.
Zo! Lekker late reactie. Maar aangezien veel mensen toch niet achteraf laten weten hoe het nou verder is gegaan dacht ik 'laat ik het eens anders doen'. Dus bij deze het resultaat van mijn vraag uit mei :P (had MPR4 setje, achterband versleten, wilde nu achter een MPR2 nemen, is dat wel zo verstandig?):

Het toch de MPR 2 geworden! Vooral wat getwijfeld aan het e.e.a. door Super Blackbird z'n uitleg. Prijs en het feit dat ik vrij 'lomp'* ben hebben uiteindelijk de doorslag gegeven. Naast het feit dat ik sowieso een band per jaar op rij, dus maximaal een jaartje was ook nog wel te overzien ;).
* lomp als in, sommige mensen voelen vanalles in de standaard vering van een motor. Dit niet goed, dat niet goed. Deinen, hobbelen, onzeker etc. Ik heb daar tot nu toe eigenlijk nog nooit last van gehad. Ok ik voel wel genoeg, maar rij er vervolgens gewoon lekker mee of omheen.

Praktijk ervaring na zo'n ~1000km gereden te hebben: het bevalt prima! Rijdt heerlijk en meer dan genoeg vertrouwen. Het rijdt zelfs zo prettig dat ik overweeg om maar een setje in te slaan..:X Want hoe lang zullen ze nog beschikbaar zijn? :? DOT code op mijn MPR2 is week 38 uit '18 overigens.
 
  • Like
Waarderingen: Super Blackbird

Miglowie

MF veteraan
21 mei 2016
1.210
536
42
Vollenhove
Rij je er ook affroad mee?
Zo nee, denk dan ook eens aan echte straatbanden.
Nee, ik rijd er niet offroad mee, maar ik vond het diepe profiel wel een voordeel in geval van regen. Daarbij heb ik nog niet het idee dat ik op het randje van het kunnen van de band rijd. Ben zodra het niet stralend mooi weer is en in het donker een ietwat voorzichtige rijder omdat ik gewoon geen zin heb in brokken. Mijn kameraad rijdt net zo. Lekker door wanneer het kan, voorzichtig als de omstandigheden minder optimaal zijn.

Hij rijdt waarschijnlijk wel meer rechtdoor dan ik. Woonwerk is omg Zwolle-Emmeloord vv over de N50 's nachts en eind vd morgen.
 

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
36.810
1.497
www.snelmotoren.nl
Zo! Lekker late reactie. Maar aangezien veel mensen toch niet achteraf laten weten hoe het nou verder is gegaan dacht ik 'laat ik het eens anders doen'. Dus bij deze het resultaat van mijn vraag uit mei :P (had MPR4 setje, achterband versleten, wilde nu achter een MPR2 nemen, is dat wel zo verstandig?):

Het toch de MPR 2 geworden! Vooral wat getwijfeld aan het e.e.a. door Super Blackbird z'n uitleg. Prijs en het feit dat ik vrij 'lomp'* ben hebben uiteindelijk de doorslag gegeven. Naast het feit dat ik sowieso een band per jaar op rij, dus maximaal een jaartje was ook nog wel te overzien ;).
* lomp als in, sommige mensen voelen vanalles in de standaard vering van een motor. Dit niet goed, dat niet goed. Deinen, hobbelen, onzeker etc. Ik heb daar tot nu toe eigenlijk nog nooit last van gehad. Ok ik voel wel genoeg, maar rij er vervolgens gewoon lekker mee of omheen.

Praktijk ervaring na zo'n ~1000km gereden te hebben: het bevalt prima! Rijdt heerlijk en meer dan genoeg vertrouwen. Het rijdt zelfs zo prettig dat ik overweeg om maar een setje in te slaan..:X Want hoe lang zullen ze nog beschikbaar zijn? :? DOT code op mijn MPR2 is week 38 uit '18 overigens.
Alleen neuroten die zich van alles laten aanpraten hebben er tussen hun oren problemen mee.
 
  • Like
  • Haha
Waarderingen: vino, Rappie en Kawa_Fan

Kawa_Fan

Die hard MF'er
11 mei 2004
859
55
34
Nijmegen
Nee, ik rijd er niet offroad mee, maar ik vond het diepe profiel wel een voordeel in geval van regen. Daarbij heb ik nog niet het idee dat ik op het randje van het kunnen van de band rijd. Ben zodra het niet stralend mooi weer is en in het donker een ietwat voorzichtige rijder omdat ik gewoon geen zin heb in brokken. Mijn kameraad rijdt net zo. Lekker door wanneer het kan, voorzichtig als de omstandigheden minder optimaal zijn.

Hij rijdt waarschijnlijk wel meer rechtdoor dan ik. Woonwerk is omg Zwolle-Emmeloord vv over de N50 's nachts en eind vd morgen.
Profiel heeft op motorbanden vrijwel niets te maken met regenwaterafvoer. De band is spits en snijdt daardoor door een waterplas heen, i.t.t. autobanden.

Waar is profiel wel goed voor?
- Beweging in het rubber krijgen, dus sneller warmte, dus sneller grip.
- Marketing, het oog wil ook wat

Pas bij heeeeele hoge snelheden (170 plus ooit eens in een test gelezen) in een dikke vette wolkbreuk ga je iets van regenwaterafvoer genereren met een motorband
 

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
47.613
740
47
Zuid-Holland
Nee, ik rijd er niet offroad mee, maar ik vond het diepe profiel wel een voordeel in geval van regen. Daarbij heb ik nog niet het idee dat ik op het randje van het kunnen van de band rijd. Ben zodra het niet stralend mooi weer is en in het donker een ietwat voorzichtige rijder omdat ik gewoon geen zin heb in brokken. Mijn kameraad rijdt net zo. Lekker door wanneer het kan, voorzichtig als de omstandigheden minder optimaal zijn.

Hij rijdt waarschijnlijk wel meer rechtdoor dan ik. Woonwerk is omg Zwolle-Emmeloord vv over de N50 's nachts en eind vd morgen.
Een grof profiel is geen garantie voor een goed gedrag in de regen.
Bij de test dit jaar in de Motoplus eindigt de A41 bovendien tijdens 'de regentest' op de zesde van zes plaatsen in de allroad bandentest.
Niet dat hij hier slecht in is, de rest is simpelweg een pak beter (profiel doet zoals gezegd weinig tot niets, tenzij het een slick is uiteraard).

Wellicht dat een Continental Trial Attack 3 of een Pirelli Scorpion Trail II je zelfvertrouwen een boost zouden geven. :]

Straat - nat - slijtage:
Bridgestone A41, plek 4 - 6 - 4.
Continental Trial Attack 3, plek 1 - 3 - 1 en testwinnaar.
Dunlop Trailsmart Max, 2 - 3 - 5.
Metzeler Tourance Next, 5 - 5 - 6.
Michelin Anakee Adventure, plek 5, 1, 2.
Pirelli Scorpion Trail II, plek 2, 2, 2.

Om je eerdere vraag te beantwoorden:
De testmotor, een BMW R1250GS is ook een zware jongen/meid (twee dikke..). :)
 
  • Like
Waarderingen: lennart0r

Kawa_Fan

Die hard MF'er
11 mei 2004
859
55
34
Nijmegen
Een grof profiel is geen garantie voor een goed gedrag in de regen.
Bij de test dit jaar in de Motoplus eindigt de A41 bovendien tijdens 'de regentest' op de zesde van zes plaatsen in de allroad bandentest.
Niet dat hij hier slecht in is, de rest is simpelweg een pak beter (profiel doet zoals gezegd weinig tot niets, tenzij het een slick is uiteraard).

Wellicht dat een Continental Trial Attack 3 of een Pirelli Scorpion Trail II je zelfvertrouwen een boost zouden geven. :]

Straat - nat - slijtage:
Bridgestone A41, plek 4 - 6 - 4.
Continental Trial Attack 3, plek 1 - 3 - 1 en testwinnaar.
Dunlop Trailsmart Max, 2 - 3 - 5.
Metzeler Tourance Next, 5 - 5 - 6.
Michelin Anakee Adventure, plek 5, 1, 2.
Pirelli Scorpion Trail II, plek 2, 2, 2.

Om je eerdere vraag te beantwoorden:
De testmotor, een BMW R1250GS is ook een zware jongen/meid (twee dikke..). :)
De reden dat een slick in de regen geen grip heeft is niet door gebrek aan regenwaterafvoer.
Een slick heeft geen 'vlakken' door het ontbreken van profiel en is daardoor 1 groot stuk rubber waar weinig beweging in zit.
Hierdoor komt een slick niet in zijn werktemperatuur (80 graden +?) en heeft dus geen grip. Hetzelfde gebeurt wanneer je in de winter met een slick op straat rijdt.

Dit is ook de reden dat 'tragere' circuitrijders of circuitrijders zonder bandenwarmers een slick vaak kapot rijden en een supercorsa niet. Het is hetzelfde rubber (dit weet ik niet 100% zeker trouwens), maar door profiel komt er sneller warmte in de supercorsa. De band is sneller op temeratuur, wat zon circuitgerichte band nodig heeft om niet kapot gereden te worden (cold tear)

Een intermediate is niets meer dan een opgesneden slick. Door het inbrengen van profiel geef je de band de kans om te bewegen en dus enigszins op temeratuur te komen (relatief) in de regen.

Een regenband heeft nog veeeeel zachter rubber (is meer beweging dus meer temeratuur = meer grip) in combinatie met nog veel meer 'nopjes effect' dus meer beweging.

Ok, op circuit rijden ze natuurlijk ook op hoge snelheden (redden de meeste verstandigen niet op de snelweg in de regen) waardoor regenwaterafvoer ook enigszins belangrijk wordt :+
Een ander, in dit gesprek irrelevant, detail is dat circuitbanden geen of weinig sillica in het rubber hebben (dacht ik). Dit goedje zorgt ook voor tractie bij natte ondergrond.

 

swetty

MF veteraan
15 jan 2002
30.426
373
Enschede
Bezoek site
Welke set past nu het beste bij mij. Ik heb een vfr 800 vtec met een set Bridgestone BT016 Pro’s die na 2 seizoenen en totaal 14k bijna op zijn. Ben een recreatieve (en mooiweer) rijder, geen gekke dingen zoals kneedown ed doe..... :+

Ik zat zelf te denken aan roadsmart 3 te denken...of zijn er andere en wellicht goedkopere setjes.....:?
 

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.856
159
Utrecht
Roadsmart 3 is de testwinnaar van vorig jaar bij Motorrad magazine, dus een goede keus. Persoonlijk ben ik zelf ook gecharmeerd van de Continental road attack 3, deze stuurt heel sportief. Pirelli Angel GT was de testwinnaar van het jaar ervoor, inmiddels is de GT II ook beschikbaar, dus het vorige model is misschien voordelig te krijgen.
 

MTFDarkEagle

MF veteraan
9 okt 2013
4.383
98
28
Almelo
www.shreksquadron.org
Welke set past nu het beste bij mij. Ik heb een vfr 800 vtec met een set Bridgestone BT016 Pro’s die na 2 seizoenen en totaal 14k bijna op zijn. Ben een recreatieve (en mooiweer) rijder, geen gekke dingen zoals kneedown ed doe..... :+

Ik zat zelf te denken aan roadsmart 3 te denken...of zijn er andere en wellicht goedkopere setjes.....:?
Elke moderne sport(tour) band zou hier bij passen.
Road5, road4, s22, s21, angel gt, roadsmart, ...
 

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
6.829
82
30
Enschede
Bezoek site
:W
Mijn Bandit 400 heeft weer banden nodig... 110/70/17 en 150/70/17.

Nu dacht ik eerst aan RoadAttack 3's, die heb ik ook op m'n SV1000 en zijn een van de weinige nieuwe banden in bovenstaande maat.
Echter rijd ik niet super veel meer met de 400, dus vind ik de RA3s wat duur.

Is er al een soort BT45 opvolger in deze maat? GPR300? Streetsmart?
Bedankt
 

vester86

MF veteraan
6 aug 2007
12.600
20
tussen maas en waal
laat die GPR vooral liggen, zat onder mn Kawa Z900RS maar heb ik na een proefritje al laten vervangen

mijn meisje heeft een combinatie van Sportattack en Roadattack onder haar duke 390 liggen, bevalt vooralsnog uitstekend na 2 jaar... en volgens mij dezelfde maten als jouw bandit 400 :)
 
  • Like
Waarderingen: Squishy

Picobello

MF'er
10 jan 2003
210
13
52
Oss
Deze heeft regelmatig mooie acties:

Heeft niets met porno van doen, gaat over banden acties.....

 

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
6.829
82
30
Enschede
Bezoek site
Lijstje met candidaten in 150/70 en 110/70:

Setje ex monteren:
BT45: €175
Roadattack II €175 (maar valt af denk ik, slecht in regen)
Roadtec 01: €185
Roadsmart 1: €200 (had ik ooit al)
Roadsmart II: €206
Streetsmart: €216 (waarom zo duur?)
T31: €216 (heb nu T30)
Road 5: €235
RoadAttack 3: €240

Hmzz...