Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.969
10.496
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel kilometer gaat een bandenset mee ? Zeker op een Bandit 400 verwacht ik dat een band niet binnen 10.000 km weg zal zijn.

Bedenk dan dat tussen de duurste en goedkoopste set 65 Euro zit (en dat zal uiteindelijk per km maar een heel klein verschil in kosten opleveren). Maar wat is lekker rijden met een goed gevoel op zoveel duizend kilometer waard ?

Het draait om keuzes....

En daarbij is een BT45 een diagonaalband en de RoadAttack een radiaalband, hetgeen op zich al een ander weggedrag geeft.

We lezen wel wat je uiteindelijke keuze is geworden ;)
 
Hoeveel kilometer gaat een bandenset mee ? Zeker op een Bandit 400 verwacht ik dat een band niet binnen 10.000 km weg zal zijn.

Bedenk dan dat tussen de duurste en goedkoopste set 65 Euro zit (en dat zal uiteindelijk per km maar een heel klein verschil in kosten opleveren). Maar wat is lekker rijden met een goed gevoel op zoveel duizend kilometer waard ?

Het draait om keuzes....

En daarbij is een BT45 een diagonaalband en de RoadAttack een radiaalband, hetgeen op zich al een ander weggedrag geeft.

We lezen wel wat je uiteindelijke keuze is geworden ;)
Zeker waar.
Vraag me alleen af of de duurste band ook daadwerkelijk de beste rij-eigenschappen geeft op een lichte motor als de bandit 400, helemaal voor kortje stukjes.
Heb het liefst een band die snel opwarmt en comfortabel is (huidige T30 is relatief stug). Ook nat moet hij goed zijn.
De RoadAttack 3 heeft belachelijk veel grip, zelfs met de SV1000 geen problemen... maar misschien is een Roadtec 01 of Roadsmart 2 op een lichte motor wel net zo goed of beter.
 
Elke band in jouw lijstje is goed in de regen.
Er worden geen banden meer gemaakt die slecht zijn in de regen.

Kijk uit dat je 'de minste van de lijst' niet vertaalt naar 'is slecht in de regen'
Iets met relativeren
De BT45 is misschien wel 20 jaar oud en ook de RoadAttack 2 is al bijna 10 jaar oud.
Ik weet nog wel dat de RoadAttack 2 heel goed in droog was maar in het nat veruit de slechtste.. Misschien was het relatief, maar toch. Nieuw zijn ze niet.
 
De BT45 is misschien wel 20 jaar oud en ook de RoadAttack 2 is al bijna 10 jaar oud.
Ik weet nog wel dat de RoadAttack 2 heel goed in droog was maar in het nat veruit de slechtste.. Misschien was het relatief, maar toch. Nieuw zijn ze niet.
Beiden zijn wel ge-upgrade m.b.t. rubbercompounds. Dus vergis je niet, ze zijn niet helemaal hetzelfde als toen ze uitkwamen.
 
Hi all,

Misschien een gekke vraag maar kan een band (blijvend) vervormen, bijv als de motor lang op de zijstandaard stil staat?

Ik heb het idee dat mijn voorband aan de ene kant wat schuiner afloopt dan aan de andere kant. Weet niet helemaal hoe ik dit goed moet uitleggen maar hier een poging; als ik voor de motor sta (cq op mijn hurken zit) en met mijn beide duimen in het midden van de band zet en naar buiten toe beweeg, dat mijn rechterduim sneller van me af beweegt dan linker duim. Ik weet niet helemaal zeker of dat nou echt zo is of dat het alleen maar zo lijkt, en of het dan kan zijn omdat de motor op de standaard staat en de druk op de band dus ook niet helemaal evenredig verdeeld is, of dat er echt zo'n vervorming mogelijk is. De motor heeft wel de hele winter stil gestaan op de zijstandaard dus wellicht dat dat uitmaakt?
Ik voel tijdens het rijden momenteel niets geks, heb bijv ook niet het idee dat motor nu naar links trekt of zo. Ik had het wel qua gevoel direct door toen ik na de winter voor het eerst ging rijden en de bandjes veel te zacht waren, dus wat dat betreft zou ik eigenlijk wel verwachten dat ik het ook zou voelen als er nu iets niet goed is.
Over 3,5 week gaat 'ie ook weer voor onderhoud (helaas hadden ze eerder geen tijd meer), dus grootste vraag is voor nu even of er echt iets gevaarlijks aan de hand kan zijn of dat ik gewoon tot die tijd rustig door kan rijden?

Ik rij nog niet zo lang dus ben nog wat onervaren in inschattingen wat wel / niet veilig is en nog een beetje voorzichtig
 
Lijstje met candidaten in 150/70 en 110/70:

Setje ex monteren:
BT45: €175
Roadattack II €175 (maar valt af denk ik, slecht in regen)
Roadtec 01: €185
Roadsmart 1: €200 (had ik ooit al)
Roadsmart II: €206
Streetsmart: €216 (waarom zo duur?)
T31: €216 (heb nu T30)
Road 5: €235
RoadAttack 3: €240

Hmzz...
Uit dat lijstje is de roadtec 01 de modernste band van de goedkope opties. Metzeler heeft traditioneel ook een zacht karkas dus iets anders dan de bridgestone waarna je in een latere post verwijst. Waarom niet die?
 
Hi all,

Misschien een gekke vraag maar kan een band (blijvend) vervormen, bijv als de motor lang op de zijstandaard stil staat?

Ik heb het idee dat mijn voorband aan de ene kant wat schuiner afloopt dan aan de andere kant. Weet niet helemaal hoe ik dit goed moet uitleggen maar hier een poging; als ik voor de motor sta (cq op mijn hurken zit) en met mijn beide duimen in het midden van de band zet en naar buiten toe beweeg, dat mijn rechterduim sneller van me af beweegt dan linker duim. Ik weet niet helemaal zeker of dat nou echt zo is of dat het alleen maar zo lijkt, en of het dan kan zijn omdat de motor op de standaard staat en de druk op de band dus ook niet helemaal evenredig verdeeld is, of dat er echt zo'n vervorming mogelijk is. De motor heeft wel de hele winter stil gestaan op de zijstandaard dus wellicht dat dat uitmaakt?
Ik voel tijdens het rijden momenteel niets geks, heb bijv ook niet het idee dat motor nu naar links trekt of zo. Ik had het wel qua gevoel direct door toen ik na de winter voor het eerst ging rijden en de bandjes veel te zacht waren, dus wat dat betreft zou ik eigenlijk wel verwachten dat ik het ook zou voelen als er nu iets niet goed is.
Over 3,5 week gaat 'ie ook weer voor onderhoud (helaas hadden ze eerder geen tijd meer), dus grootste vraag is voor nu even of er echt iets gevaarlijks aan de hand kan zijn of dat ik gewoon tot die tijd rustig door kan rijden?

Ik rij nog niet zo lang dus ben nog wat onervaren in inschattingen wat wel / niet veilig is en nog een beetje voorzichtig

Nee dat kan niet, al zullen sommigen de fabels uit de middeleeuwen nog niet verdrongen hebben en zeggen dat dit wel kan. Net als 'verse groenten zijn gezonder dan potgroenten' of '3 eieren per week is de max' etc etc.

Wat betreft het vetgedrukte:
Je band heeft een heel klein contactpuntje met de grond, enkele vierkante centimeters. Dit contactvlak is net buiten het midden, omdat hij ietswat naar links leunt, dus zeker niet helemaal tot aan het einde van je band. Bovendien zou dit natuurlijk alleen maar gelden voor de onderkant van je band en niet voor de gehele omtrek...
Als het al bestaat, zou je dus een hobbel moeten voelen, maar zoals je zelf al zegt: je voelt niks.

Nu hoop ik niet dat je iemand bent die alleen maar opzoek gaat naar bevestigingen van jouw onderbuikgevoel :+

 
Hi all,

Misschien een gekke vraag maar kan een band (blijvend) vervormen, bijv als de motor lang op de zijstandaard stil staat?

Ik heb het idee dat mijn voorband aan de ene kant wat schuiner afloopt dan aan de andere kant. Weet niet helemaal hoe ik dit goed moet uitleggen maar hier een poging; als ik voor de motor sta (cq op mijn hurken zit) en met mijn beide duimen in het midden van de band zet en naar buiten toe beweeg, dat mijn rechterduim sneller van me af beweegt dan linker duim. Ik weet niet helemaal zeker of dat nou echt zo is of dat het alleen maar zo lijkt, en of het dan kan zijn omdat de motor op de standaard staat en de druk op de band dus ook niet helemaal evenredig verdeeld is, of dat er echt zo'n vervorming mogelijk is. De motor heeft wel de hele winter stil gestaan op de zijstandaard dus wellicht dat dat uitmaakt?
Ik voel tijdens het rijden momenteel niets geks, heb bijv ook niet het idee dat motor nu naar links trekt of zo. Ik had het wel qua gevoel direct door toen ik na de winter voor het eerst ging rijden en de bandjes veel te zacht waren, dus wat dat betreft zou ik eigenlijk wel verwachten dat ik het ook zou voelen als er nu iets niet goed is.
Over 3,5 week gaat 'ie ook weer voor onderhoud (helaas hadden ze eerder geen tijd meer), dus grootste vraag is voor nu even of er echt iets gevaarlijks aan de hand kan zijn of dat ik gewoon tot die tijd rustig door kan rijden?

Ik rij nog niet zo lang dus ben nog wat onervaren in inschattingen wat wel / niet veilig is en nog een beetje voorzichtig
Zijn de rotondes bij jou ook meestal naar links?
 
Uit dat lijstje is de roadtec 01 de modernste band van de goedkope opties. Metzeler heeft traditioneel ook een zacht karkas dus iets anders dan de bridgestone waarna je in een latere post verwijst. Waarom niet die?
Daar zit ik inderdaad over te denken. Scheelt toch weer €55, en die Roadtec 01 is volgens mij een prima band.. dacht zelfs een paar keer hoog in de testen voorbij zien komen :t
 
Hi all,

Misschien een gekke vraag maar kan een band (blijvend) vervormen, bijv als de motor lang op de zijstandaard stil staat?

Ik heb het idee dat mijn voorband aan de ene kant wat schuiner afloopt dan aan de andere kant. Weet niet helemaal hoe ik dit goed moet uitleggen maar hier een poging; als ik voor de motor sta (cq op mijn hurken zit) en met mijn beide duimen in het midden van de band zet en naar buiten toe beweeg, dat mijn rechterduim sneller van me af beweegt dan linker duim. Ik weet niet helemaal zeker of dat nou echt zo is of dat het alleen maar zo lijkt, en of het dan kan zijn omdat de motor op de standaard staat en de druk op de band dus ook niet helemaal evenredig verdeeld is, of dat er echt zo'n vervorming mogelijk is. De motor heeft wel de hele winter stil gestaan op de zijstandaard dus wellicht dat dat uitmaakt?
Ik voel tijdens het rijden momenteel niets geks, heb bijv ook niet het idee dat motor nu naar links trekt of zo. Ik had het wel qua gevoel direct door toen ik na de winter voor het eerst ging rijden en de bandjes veel te zacht waren, dus wat dat betreft zou ik eigenlijk wel verwachten dat ik het ook zou voelen als er nu iets niet goed is.
Over 3,5 week gaat 'ie ook weer voor onderhoud (helaas hadden ze eerder geen tijd meer), dus grootste vraag is voor nu even of er echt iets gevaarlijks aan de hand kan zijn of dat ik gewoon tot die tijd rustig door kan rijden?

Ik rij nog niet zo lang dus ben nog wat onervaren in inschattingen wat wel / niet veilig is en nog een beetje voorzichtig
Zie voorgaande reacties.
En controleer even of jouw achterwiel recht staat. Een scheefstaand achterwiel kan slijtage aan een kant van je voorwiel veroorzaken.
 
Roadsmart zijn besteld iig, zal tzt een rij indruk plaatsen. :t


Zo............, rijindrukken Roadsmarts3 dus.

Prima band, snel/meteen op werktemperatuur en ruimschoots grip, ook in nattigheid en wat kouder weer.
Slijtage blijkt gewoon prima, lees minimaal want na ruim 3700 km (70% woon-werk& rest all-round) is er (achter) pas 1 mm rubber verdwenen. :Y:}
Tot zover geen klachten dus, ga hier theoretisch de 20.000 km ruim mee halen.
Wat wél een "manco" is, reeds een aantal keren bij dóórremmen gehad dat grip van de voorband het dreigde af te laten weten, "fluitende" toon en net geen ingreep van ABS. B|
Zit dan, gevoelsmatig, nog écht niet aan de "grens" vergeleken met o.a. de standaard SC's of de laatst gemonteerde TT's. Daarmee rem ik (kan ik iig) veel harder en zonder gefluit of ingreep ABS, doorremmen betekend stoppie, bij elke gewenste snelheid. Roadsmart3 geeft echter al eerder aan dat hij het wel goed vind zo.Tractie/grip van de achterband is gewoon goed, moet echt m'n best doen om Tc in te laten grijpen, min of meer vergelijkbaar met voorheen gebruikte sportbanden dus.

Ga dus de voorband binnenkort vervangen door m'n "reservewiel" waar nog een goede TT op zit, hoop alleen dat die 2 enigszins lekker samenwerken want stuurgedrag is prima nu, iets minder "agiel" dan de TT's maar wel gewoon goed en vlot.

Iemand die bovenstaand herkend wellicht na overstap naar deze band?O-)
 
Zo............, rijindrukken Roadsmarts3 dus.

Prima band, snel/meteen op werktemperatuur en ruimschoots grip, ook in nattigheid en wat kouder weer.
Slijtage blijkt gewoon prima, lees minimaal want na ruim 3700 km (70% woon-werk& rest all-round) is er (achter) pas 1 mm rubber verdwenen. :Y:}
Tot zover geen klachten dus, ga hier theoretisch de 20.000 km ruim mee halen.
Wat wél een "manco" is, reeds een aantal keren bij dóórremmen gehad dat grip van de voorband het dreigde af te laten weten, "fluitende" toon en net geen ingreep van ABS. B|
Zit dan, gevoelsmatig, nog écht niet aan de "grens" vergeleken met o.a. de standaard SC's of de laatst gemonteerde TT's. Daarmee rem ik (kan ik iig) veel harder en zonder gefluit of ingreep ABS, doorremmen betekend stoppie, bij elke gewenste snelheid. Roadsmart3 geeft echter al eerder aan dat hij het wel goed vind zo.Tractie/grip van de achterband is gewoon goed, moet echt m'n best doen om Tc in te laten grijpen, min of meer vergelijkbaar met voorheen gebruikte sportbanden dus.

Ga dus de voorband binnenkort vervangen door m'n "reservewiel" waar nog een goede TT op zit, hoop alleen dat die 2 enigszins lekker samenwerken want stuurgedrag is prima nu, iets minder "agiel" dan de TT's maar wel gewoon goed en vlot.

Iemand die bovenstaand herkend wellicht na overstap naar deze band?O-)
Probeer eens 0.1 bar lager en je veervoorspanning vooraan een beetje minder te zetten. (Meer druk op je voorwiel)
 
Achter hoger dan, indien je nog negatieve veerweg hebt.

Negatieve veerweg achter is al minimaal, ondanks het verlagen van veervoorspanning slechts mm of 15. Originele Öhlins is eigenlijk te stug voor mij/deze brommer. Lichtere veer zou wenselijk zijn , echter nog niet gedaan. Vering is wel goed in balans zo dus laat het zo, wél komt er een TT voorband op, die heeft zeker onder remmen, echt veel meer grip. :}
 
Wilde net de Roadtec 01 bestellen, maar zie dat de in de maat 110/70-17 alleen de diagonal (ipv radial) versie van de band bestaat. Is dit wel een goede keuze? Ik lees dat diagonal banden een stuk stugger zijn. Snap niet waarom ze dan juist voor lichtere motoren een stuggere band maken?
Was de BT-45 niet ook diagonal?

edit: kan ik een Roadtec Z8 interact M voor combineren met een Roadtec 01 achter? Dan kan ik wel allebei radiaal
 
Laatst bewerkt:
Negatieve veerweg achter is al minimaal, ondanks het verlagen van veervoorspanning slechts mm of 15. Originele Öhlins is eigenlijk te stug voor mij/deze brommer. Lichtere veer zou wenselijk zijn , echter nog niet gedaan. Vering is wel goed in balans zo dus laat het zo, wél komt er een TT voorband op, die heeft zeker onder remmen, echt veel meer grip. :}
15mm is veel achteraan als negatieve veerweg.
10mm is ook goed.

Ik vind het gewoon raar dat je niet zomaar stoppies kan maken met een sport tour band.

Elke sport tour band die ik heb gehad (bridgestone bt45, metzeler roadtec z8, 01, michelin pilot road 2, 4, bridgestone t30, t30evo, continental conti roadattack3) kon je gewoon altijd stoppies mee maken op elke snelheid. (Voor zover de motor dat kon...)
De enigste motor waarbij het niet lukte was een kawasaki er5, de voorvering (en achtervering) was versleten, keering zweette, olie was oud en veren doorgezakt. Na dat de achterschokdempers vervangen waren en de voorvork geserviced werd met andere olie en andere veren deed hij ook stoppies tot 90 per uur, daarna lieten de remmen het afweten.
 
15mm is veel achteraan als negatieve veerweg.
10mm is ook goed.

Ik vind het gewoon raar dat je niet zomaar stoppies kan maken met een sport tour band.

Elke sport tour band die ik heb gehad (bridgestone bt45, metzeler roadtec z8, 01, michelin pilot road 2, 4, bridgestone t30, t30evo, continental conti roadattack3) kon je gewoon altijd stoppies mee maken op elke snelheid. (Voor zover de motor dat kon...)
De enigste motor waarbij het niet lukte was een kawasaki er5, de voorvering (en achtervering) was versleten, keering zweette, olie was oud en veren doorgezakt. Na dat de achterschokdempers vervangen waren en de voorvork geserviced werd met andere olie en andere veren deed hij ook stoppies tot 90 per uur, daarna lieten de remmen het afweten.
Dat heeft te maken met het regelgedrag van de ABS. Een stoppie gebeurt vaak met een enigszins slippende voorband. Als er net te veel slip is kan de ABS gaan regelen en de stoppie mislukt.
 
Ah, daar had ik nog niet aan gedacht...
Alleen mijn laatste motor heeft ABS.( die is niet zo gevoelig, soms laat hij geen stoppie toe, meestal wel)
Met een wheely en traction control kan hetzelfde gebeuren. Mijn motor heeft geen wheely control, maat als tijdens de wheely het achterwiel te veel doorspint grijpt de traction control in en komt het voorwiel weer naar beneden.
 
Dat heeft te maken met het regelgedrag van de ABS. Een stoppie gebeurt vaak met een enigszins slippende voorband. Als er net te veel slip is kan de ABS gaan regelen en de stoppie mislukt.

ABS staat op 1, minst gevoelige stand dus, helemaal uitschakelen ga ik niet doen dus. 8-)
En of verminderde grip nou door vering of ABS wordt veroorzaakt, feit blijft dat ik met de meer "sportgerichte" banden dit "probleem" helemaal niet heb. Is dus een constructie of rubber probleem. Wil gewoon maximaal kunnen remmen onder alle omstandigheden, gewenst of "ongewenst" (ongewenst als in noodstop :o)
 
Terug
Bovenaan Onderaan