Alles over motorbanden Deel 7

MindVision

Die hard MF'er
28 feb 2008
395
11
Rotterdam
Vraagje leute. Ik heb een 2010 R6. Rij wel sportief, maar niet zo sportief dat ik knietjes aan de grond krijg.

Omdat ik mijn motor voor woon-werk gebruik en helaas soms ook in de regen moet rijden, heb ik de Michelin Road 5 besteld maar de bandenoer verklaart me voor gek. "Dat kan je beter niet doen op een R6"

Circuit rijden doe ik niet, hooguit een keer een bochten training maar dat is het dan ook wel.

Moet ik dan toch andere banden kiezen? Begin een beetje te twijfelen.

Edit: dit is de link naar de banden Michelin Road 5 Regenbanden | Michelin motorbanden

Laatst bewerkt:

Daytona Woutje

MF veteraan
1 mrt 2003
7.302
50
Hilversum
Vraagje leute. Ik heb een 2010 R6. Rij wel sportief, maar niet zo sportief dat ik knietjes aan de grond krijg.

Omdat ik mijn motor voor woon-werk gebruik en helaas soms ook in de regen moet rijden, heb ik de Michelin Road 5 besteld maar de bandenoer verklaart me voor gek. "Dat kan je beter niet doen op een R6"

Circuit rijden doe ik niet, hooguit een keer een bochten training maar dat is het dan ook wel.

Edit: dit is de link naar de banden Michelin Road 5 Regenbanden | Michelin motorbanden
Ik ben geen expert, maar heb de Road 5 onder de 2006 955i zitten, mede vanwege de ritten door de regen. Gaat prima. Ik denk wel dat als je ze de hele dag ze belast op een bochten training ze wat warm zullen worden. Dat was onze ervaring tijdens het rijden in de bergen. Dan vind ik de Roadsmart 3 net weer wat beter, maar die is nat wat minder. Keuzes keuzes...

• Like
Waarderingen: DarkGiMO

MP_NL

MF veteraan
Donateur
4 mei 2009
10.363
145
Twente
Volgens mij heb je de juiste banden gekozen voor jou gebruik, een dagje bochtentraining gaan ze echt wel overleven. Dus een sport toer band is een prima idee.

Wellicht heb je wel de verkeerde motor gekozen voor jou gebruikt, dat is een ander verhaal :+

• Like

MindVision

Die hard MF'er
28 feb 2008
395
11
Rotterdam
Hahaha vind de machine gewoon machtig mooi en geniet ontzettend van accelereren. Knietjes durf ik niet zo goed aangezien ik echt zuinig ben op mijn motor en de eerste keer dat ik het deed ik er maar meteen naast ben gaan liggen en mijn eerste motor had getotalled 😢

Maar road 5 it is dan! Dank.

Piggen

MF'er
22 mrt 2015
244
42
Ik ben niet SBB, maar ik rijd op Z8 M en heb me er wel in verdiept :) Het M en O slaat niet op voor of achter, maar op het 'soort' motor waar de band voor gemaakt is. M = 'normaal' en O = zware motoren/belading. Is ook wel te zien aan de formaten waarin de O wordt aangeboden.

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
6.816
79
30
Enschede
Bezoek site
Ik ben niet SBB, maar ik rijd op Z8 M en heb me er wel in verdiept :) Het M en O slaat niet op voor of achter, maar op het 'soort' motor waar de band voor gemaakt is. M = 'normaal' en O = zware motoren/belading. Is ook wel te zien aan de formaten waarin de O wordt aangeboden.
Ah, ok, thanks! Dus in mijn geval is het setje een M/M versie, dit lijkt wel gewoon de "nieuwe" Z8 variant te zijn dus :). Ik denk dat dit em dan wordt. Setje voor 190 euro. scheelt toch weer 50 euro met een Road 5 of Roadattack 3, en deze zijn wel radial i.t.t. de nieuwe Roadtec 01 in 110/70.

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.700
641
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Wilde net de Roadtec 01 bestellen, maar zie dat de in de maat 110/70-17 alleen de diagonal (ipv radial) versie van de band bestaat. Is dit wel een goede keuze? Ik lees dat diagonal banden een stuk stugger zijn. Snap niet waarom ze dan juist voor lichtere motoren een stuggere band maken?
Was de BT-45 niet ook diagonal?

edit: kan ik een Roadtec Z8 interact M voor combineren met een Roadtec 01 achter? Dan kan ik wel allebei diagonaalband
Om welke motor gaat dit?
De Z8 is ook gewoon een radiaalband, en geen diagonaalband. Ik snap dus niet wat je nu eigenlijk wil....

Laatst bewerkt:

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.700
641
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
@Super Blackbird
Ik weet dat er van de Roadtec Z8 toen de nieuwe "M/O" variant kwam. Vind overal dat M=voor O=achter. Maar op de site van Metzeler zie ik dat er van de achterband ook een M versie is. Hoe zit dit nou?
Bekijk bijlage 1414380
Thanks
Oorspronkelijk waren de vernieuwde versies inderdaad allemaal de M aan de voorkant, en de O aan de achterkant.
Wat precies de aanpassing was gaf PMC niet vrij. Het effect (meer grip in de regen, iets meer levensduur) was wel te constateren.

Bij de Z8 180 band zie je:
- de K-versie voor de K1200GT / K1300GT
- de O-versie voor enkele honderden motorfietsen (de lijst bespaar ik jullie)
- de M-versie voor ook weer enkele honderden motorfietsen (de lijst bespaar ik jullie ook)
- de C-versie voorenkele tientallen motorfietsen.

Ofwel, als je wilt weten welke je moet hebben moet je het aan een PMC-bandendelaer vragen. Die kan het opzoeken.

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
6.816
79
30
Enschede
Bezoek site
Oorspronkelijk waren de vernieuwde versies inderdaad allemaal de M aan de voorkant, en de O aan de achterkant.
Wat precies de aanpassing was gaf PMC niet vrij. Het effect (meer grip in de regen, iets meer levensduur) was wel te constateren.

Bij de Z8 180 band zie je:
- de K-versie voor de K1200GT / K1300GT
- de O-versie voor enkele honderden motorfietsen (de lijst bespaar ik jullie)
- de M-versie voor ook weer enkele honderden motorfietsen (de lijst bespaar ik jullie ook)
- de C-versie voorenkele tientallen motorfietsen.

Ofwel, als je wilt weten welke je moet hebben moet je het aan een PMC-bandendelaer vragen. Die kan het opzoeken.
Het gaat dus om de 150/70 versie. Deze bestaat volgens Metzeler alleen in de M versie. Het gaat mij alleen erom dat het de verbeterde versie is.

Bad_Rain

Rookie
1 aug 2019
2
0
Heeft hier iemand ervaring met Pirelli Angel GT of de GT2 variant die net op de markt is?
Is er iemand die mij kan vertellen of een setje van de nieuwe variant 40 euro meer waard is dan de oude band (die vaak testen won?).

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.850
157
Utrecht

Ik snap de bandenboer wel een beetje. Waarom niet een tikkeltje sportiever, Conti RA 3 bijvoorbeeld.

• Like
Waarderingen: MindVision en Squishy

Kawa_Fan

Die hard MF'er
11 mei 2004
858
55
34
Nijmegen
Omdat als dat niet nodig is, de road 5 prima is.

De meesten vinden zichzelf sportief rijden. De meesten rijden naar maatstaaf van de huidige generatie sport-tour banden niet sportief.
Een bandenboer die de combinatie sportmotor - sporttour banden bij voorbaat verkettert, leeft nog in de vorige eeuw

• Like
Waarderingen: kirill007 en MindVision

Falierke

MF veteraan
1 aug 2006
2.020
14
39
Vlijmen

Ik heb op een zx10r jaren geleden pilot road 2 banden laten leggen. Deze hebben met sportief rijden en zelfs met een niveau 2 circuitdag op Assen geen stap verkeerd gezet. Je kan op de hedendaagse sport/tour banden veel verder als dat 98% van de rijders hem gebruikt, en hij gaat ook nog eens meer dan 10.000 km mee.

Nu op een z1000 gekozen voor de dunlop roadsmart 3 (vergelijkbaar), en 5 dagen vegen in de Vogezen ging uitstekend, knietje aan de grond geen probleem. Ik zou zeggen lekker laten monteren, de grens ga je met jou gebruik toch niet opzoeken/vinden.

• Like
Waarderingen: MindVision

Piggen

MF'er
22 mrt 2015
244
42
Misschien is het ook een esthetische kwestie. Ik zou zelf ook altijd kiezen voor levensduur boven meer grip (die ik toch niet nodig heb), maar ik vind een sportband wel beter smoelen op een sportieve motor.

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.564
1.335
57
Den Haag
Omdat als dat niet nodig is, de road 5 prima is.

De meesten vinden zichzelf sportief rijden. De meesten rijden naar maatstaaf van de huidige generatie sport-tour banden niet sportief.
Een bandenboer die de combinatie sportmotor - sporttour banden bij voorbaat verkettert, leeft nog in de vorige eeuw
De Road 5 stuurt echt wel minder licht dan bv de PP3.

• Like
Waarderingen: Super Blackbird

Kawa_Fan

Die hard MF'er
11 mei 2004
858
55
34
Nijmegen
Misschien is het ook een esthetische kwestie. Ik zou zelf ook altijd kiezen voor levensduur boven meer grip (die ik toch niet nodig heb), maar ik vind een sportband wel beter smoelen op een sportieve motor.
Dat is wat anders en absoluut ook een goede reden om voor een band te kiezen. Oog wil ook wat, niks mis mee

Kawa_Fan

Die hard MF'er
11 mei 2004
858
55
34
Nijmegen
De Road 5 stuurt echt wel minder licht dan bv de PP3.
Klopt, wéér een andere reden om een sportband te kunnen kiezen boven een sporttour band. Daar vraagt mindvision echter niet om en dat gaf de bandenboer niet als reden, zover wij kunnen lezen, toch?

DarkGiMO

SPEED TRIPLE 🏍RIDER 🇬🇧
Donateur
28 mrt 2011
13.318
537
Heeft hier iemand ervaring met Pirelli Angel GT of de GT2 variant die net op de markt is?
Is er iemand die mij kan vertellen of een setje van de nieuwe variant 40 euro meer waard is dan de oude band (die vaak testen won?).
Ja, ik..rij nu met de GT 2 ruim 3000 km , een aanrader , zeker nadat ik ruim 9000 km gereden heb met de GT 1...
De 2 geeft nog meer grip , is vertrouwen, daar waar de 1 al zeker goed was, vind ik de 2 het geld zeker waard :t

Road_Runner

Die hard MF'er
28 dec 2004
405
63
Noord-Holland
Nu 3700 Km erop, stuurt iets zwaarder in als de PAGT1 maar zeer stabiel met veel grip. De PAGT2 komt er weer onder, lijk ookt langer mee te gaan

• Like