Alles over motorbanden Deel 7

MindVision

Die hard MF'er
28 feb 2008
395
11
Rotterdam
Terug van de bandenboer. Geholpen door Okan, werkt in de werkplaats daar - topgozer.

Hij heeft me toch van de Road 5's afgepraat en me de Battlax T31's geadviseerd dus die maar genomen. Zo op het oog prima compatible met mijn R6 en zien er al iets meer race uit (oog wil ook wat).
Nu nog even inrijden en dan maar eens kijken hoe ze zijn op de weg!

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.850
157
Utrecht
Omdat als dat niet nodig is, de road 5 prima is.

De meesten vinden zichzelf sportief rijden. De meesten rijden naar maatstaaf van de huidige generatie sport-tour banden niet sportief.
Een bandenboer die de combinatie sportmotor - sporttour banden bij voorbaat verkettert, leeft nog in de vorige eeuw
Maar een Road 5 is ook niet echt 'nodig', waarom dan niet een Road 2 of een B-merk?

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.700
641
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Weet iemand de profieldiepte voor/achter van een nieuwe Pirelli AngelGT2 ?

Ik wil graag weten hoeveel procent ik nog over heb na 3700 Km....
Natuurlijk Jack.
Voorzijde 4,5mm in jouw maat.
Achterzijde heb ik niet liggen in jouw maat, maar de 180 heeft 7mm profieldiepte.
Beiden NIET op de slijtindicator gemeten, maar op het diepste punt.

Kawa_Fan

Die hard MF'er
11 mei 2004
858
55
34
Nijmegen
Maar een Road 5 is ook niet echt 'nodig', waarom dan niet een Road 2 of een B-merk?
Road 2 kan wat mij betreft ook.

Me punt is, mindvision heeft zijn oog laten vallen op de road 5. Weet ik veel waarom.
Zijn dealer zegt 'ben je mal, op een r6'
DAT is onzin. Bang voor tekort aan grip hoef je naar mijn mening niet te zijn, als gemiddelde zelfverklaarde sportieve rijder.
Niet meer dan dat, niet minder dan dat ;)

Zijn meer factoren die kunnen bepalen welke band jij wil.
Meest voorkomende selectiecreiteria zijn grip en levensduur,
maar wat mij betreft kunnen:
- looks
- prijs
- wang/karkas type
- stuursnelheid (sport vs sporttour)
- weet ik veel wat er nog voor persoonlijke gevoelsredenen zijn
ook allemaal goede redenen zijn.

Waar ik persoonlijk op selecteer, heb ik niet genoemd, voordat dat weer geconcludeerd wordt.

• Like
Waarderingen: Viaantje

Kawa_Fan

Die hard MF'er
11 mei 2004
858
55
34
Nijmegen
Terug van de bandenboer. Geholpen door Okan, werkt in de werkplaats daar - topgozer.

Hij heeft me toch van de Road 5's afgepraat en me de Battlax T31's geadviseerd dus die maar genomen. Zo op het oog prima compatible met mijn R6 en zien er al iets meer race uit (oog wil ook wat).
Nu nog even inrijden en dan maar eens kijken hoe ze zijn op de weg!
Stiekem wel benieuwd waarom de road 5 werd afgeraden en een T31 werd aangeraden.
Is daar iets over verteld?
(Prima keuze verder trouwens hoor, wat mij betreft)

• Like

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
47.587
728
47
Zuid-Holland
Road 2 kan wat mij betreft ook.

Me punt is, mindvision heeft zijn oog laten vallen op de road 5. Weet ik veel waarom.
Zijn dealer zegt 'ben je mal, op een r6'
DAT is onzin. Bang voor tekort aan grip hoef je naar mijn mening niet te zijn, als gemiddelde zelfverklaarde sportieve rijder.
Niet meer dan dat, niet minder dan dat ;)

Zijn meer factoren die kunnen bepalen welke band jij wil.
Meest voorkomende selectiecreiteria zijn grip en levensduur,
maar wat mij betreft kunnen:
- looks
- prijs
- wang/karkas type
- stuursnelheid (sport vs sporttour)
- weet ik veel wat er nog voor persoonlijke gevoelsredenen zijn
ook allemaal goede redenen zijn.

Waar ik persoonlijk op selecteer, heb ik niet genoemd, voordat dat weer geconcludeerd wordt.
Met de Road2 heb ik nog lekker geknalt op Zandvoort met een TL1000R een paar jaartjes terug. Gaven geen krimp. :9
Alleen met temperaturen boven de 20°C+ i.c.m. meerdere sessies kunnen ze wat te warm worden en gaan smeren.
Op de openbare weg zal je ze niet snel overvragen (buitenkanten zijn het ook gewoon 2CT Powers). :]

MindVision

Die hard MF'er
28 feb 2008
395
11
Rotterdam
Hij zei dat de T31's triple compound waren ipv dual compound van de Road 5's en hij zei dat deze iets sportiever reden en meer leken op mijn pilot power 2CT's (die had ik er onder liggen) qua rijgedrag. Hij heeft ook aangegeven dat ze misschien 1-2 k km minder meegaan dan de Road 5's maar dat vind ik niet zo erg.

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
36.810
1.496
www.snelmotoren.nl
Hij zei dat de T31's triple compound waren ipv dual compound van de Road 5's en hij zei dat deze iets sportiever reden en meer leken op mijn pilot power 2CT's (die had ik er onder liggen) qua rijgedrag. Hij heeft ook aangegeven dat ze misschien 1-2 k km minder meegaan dan de Road 5's maar dat vind ik niet zo erg.
En ik zeg dat ze (T31) een langere opwarm tijd hebben en minder grip in regen en dat de zaak waarschijnlijk een betere marge heeft op bridgestone

• Like
  • Haha
Waarderingen: lennart0r, RR. en MP_NL

Super Blackbird

21 jun 2004
16.700
641
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Triple compound alleen voor de achterband. Helaas brengt ze dat niet zoveel.
Het vergelijk met jouw oude 2CT's slaat nergens op. Het is omgekeerd ten opzichte van hun bewering. Of heb je ze mogelijk verkeerd begrepen?

• Like

Gunther90

Rookie
2 okt 2011
22
4
Gent
Op mijn recent aangekochte Hornet uit 2002 ligt achteraan een verse Dunlop Sportmax Road. Vooraan is de band "vlak" afgesleten, en deze wil ik dus gaan vervangen. Had vooraan graag een Pirelli Diablo Rossa III gelegd. Wordt dit combineren van 2 merken / types banden gedaan en waarom wordt het afgeraden?
Ik heb nog geen rij-ervaring (rijbewijs pas eind Augustus 2019 gepland), dus is misschien wel handig om te weten in de aanbeveling.

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.850
157
Utrecht
Dunlop is stug karkas, Pirelli is soepel karkas en die merken combineren normaal gesproken niet zo goed. Ik weet niet hoe dat geldt voor deze bandentypes, maar waarom geen Dunlop-voorband?

Gunther90

Rookie
2 okt 2011
22
4
Gent
Dunlop is stug karkas, Pirelli is soepel karkas en die merken combineren normaal gesproken niet zo goed. Ik weet niet hoe dat geldt voor deze bandentypes, maar waarom geen Dunlop-voorband?
De Pirelli werd mij aangeraden, en ik lees er goede dingen van, vandaar dat ik het op z'n minst overwoog.

Super Blackbird

21 jun 2004
16.700
641
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Op mijn recent aangekochte Hornet uit 2002 ligt achteraan een verse Dunlop Sportmax Road. Vooraan is de band "vlak" afgesleten, en deze wil ik dus gaan vervangen. Had vooraan graag een Pirelli Diablo Rossa III gelegd. Wordt dit combineren van 2 merken / types banden gedaan en waarom wordt het afgeraden?
Ik heb nog geen rij-ervaring (rijbewijs pas eind Augustus 2019 gepland), dus is misschien wel handig om te weten in de aanbeveling.
Ik neem aan dat je de Roadsmart bedoeld. Welke versie? De 1, 2 of 3?

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.850
157
Utrecht
En als je het nu vergelijkt met de rosso 3? Ik sta bijna op het punt die eronder te laten zetten namelijk :)
Ik heb het vergelijk hier wel eens opgeschreven: ik vind ze op het gebied van stuurkarakter opvallend veel op elkaar lijken. De RA3 is beter op lagere temperatuur (opstappen en voelt direct goed), gaat langer mee, maar is minder stabiel dan de Rosso 3. Dus als je motor de stabiliteit kan gebruiken en als je er ook mee het circuit op gaat, dan is de Rosso 3 de betere band. Anders de Conti.

mynameisbob

Die hard MF'er
12 jan 2012
598
0
hi Goedemorgen allemaal! ik zit een beetje te in twijfel m.b.t. mijn bandenwissel.
heb een zx10R waar ik 'gemakshalve' al 3x een MPP3 achterband op heb gewisseld (Voorband ookMPP3) omdat ze eigenlijk altijd prima bevielen op voorgaande motoren. (zx6R, Zx9R). wil nu allicht is wat anders proberen.
Ik op mijn Zx10R de banden plots niet meer rond.. terwijl dat op m'n vorige motoren no problemo was- alleen zal dat ongetwijfeld aan mijn houding etc. liggen.

de vraag:
-nu heb ik 26 aug. mijn 1e x Assen gepland staan (geen circuit ervaring). ik ben net terug van een weekendje Eifel - en zag dat beide banden +/- op de 2mm zitten..

ik wilde eigenlijk deze set dit jaar "oprijden" en volgend voorjaar wisselen- maar nu begreep ik dat minimale profieldiepte tenminste 2mm moet zijn om door de technische keuring te komen bij Racecracks / Assen.

Dus allicht is vooraf wisselen een beter idee. de vraag is alleen : voor wat?!
gebruik deze ZX10R +/- 5.000 km per jaar - met (hopelijk) tenminste 1x per jaar een circuitdag.
zat zelf te denken aan Pirelli Diablo Rosso 3-

* Klopt het dat je min. 2 mm profiel moet hebben op Assen? -> dus wisselen?
* is Pirelli Rosso 3 dan een goede keuze?
* ik rij eigenlijk al tijden met 190/55 achter- terwijl 190/50 de opgegeven banden maat is- kan ik niet beter terug naar 190/50?

alvast dank!

Laatst bewerkt:

Rody-rc30

Die hard MF'er
5 aug 2009
855
35
44
Wormer
hi Goedemorgen allemaal! ik zit een beetje te in twijfel m.b.t. mijn bandenwissel.
heb een zx10R waar ik 'gemakshalve' al 3x een MPP3 achterband op heb gewisseld (Voorband ookMPP3) omdat ze eigenlijk altijd prima bevielen op voorgaande motoren. (zx6R, Zx9R). wil nu allicht is wat anders proberen.
Ik op mijn Zx10R de banden plots niet meer rond.. terwijl dat op m'n vorige motoren no problemo was- alleen zal dat ongetwijfeld aan mijn houding etc. liggen.

de vraag:
-nu heb ik 26 aug. mijn 1e x Assen gepland staan (geen circuit ervaring). ik ben net terug van een weekendje Eifel - en zag dat beide banden +/- op de 2mm zitten..

ik wilde eigenlijk deze set dit jaar "oprijden" en volgend voorjaar wisselen- maar nu begreep ik dat minimale profieldiepte tenminste 2mm moet zijn om door de technische keuring te komen bij Racecracks / Assen.

Dus allicht is vooraf wisselen een beter idee. de vraag is alleen : voor wat?!
gebruik deze ZX10R +/- 5.000 km per jaar - met (hopelijk) tenminste 1x per jaar een circuitdag.

* ik rij eigenlijk al tijden met 190/55 achter- terwijl 190/50 de opgegeven banden maat is- kan ik niet beter terug naar 190/50?

alvast dank!
2 mm is aan het begin van een circuitdag te weinig, zeker met Michelins. Dan heb je nog zo weinig rubber over dat ze makkelijk oververhitten..... plus dat je dan waarschijnlijk weing band meer overhoudt om aan het eind van de dag eventueel nog naar huis te rijden.

Zelf zou ik altijd de 190/55 gebruiken omdat de meeste motoren daar lekkerder mee sturen en de Pirelli Diablo Rosso III is zeker een aanrader, net als de Continental Sport Attack 3.

Ninjaturtle

MF veteraan
Donateur
28 nov 2005
4.814
23
44
Alkmaar
Bezoek site
[knip]

alvast dank!
* Ja
* Ja
* Nee

Rij zelf ook op een 10 met de Rosso 3. Prima bandje :Y