Alles over motorbanden Deel 7

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.782
697
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Heeft iemand ervaring met de Bridgestone Batlax S22 banden?

Momenteel heb ik de Bridgestone Batlax RS10 onder mijn R1M liggen. (Standaard geleverd)
Echter wil ik een band waar meer km's mee kan worden gereden (langere levensduur) en betere presteren bij nat wegdek. Ik gebruik mijn fiets ook voor woon/werk-verkeer.
Ja, dan is de S22 een stap in de goede richting.
Maar denk ook eens aan de Dunlop Sportsmart MK3 en de Conti SportAttack 3.
 
  • Like
Waarderingen: Pteradon

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.851
641
@midlifecrisis Bedankt voorje reactie. Ik heb begrepen dat van die 016 pro de zijkanten/wangen vrij stevig zijn en daarmee geschikt voor zware fiets?

Jij hebt dan toch 120/80-16 en 150/80-16 banden er onder?
Dan gaat een BT016 niet werken, die zijn er niet in 16 Inch.
Ow scherp, leuk ;)

Die banden heb ik er nu inderdaad onder maar komen RF900 velgen in vanwege de beperkte bandenkeus in 16 inch. Twijfel nog over 170 (voorgeschreven voor rf op 5.5 velg) of 180 (gebruikelijk op 5.5) achter ivm ruimte ketting/band. Laat zodoende vanmiddag een oude versleten bt016 pro 180 erop leggen om te passen. Leverancier had die nog liggen en adviseert 180. Om andere scherpe reactie voor te zijn; 170 wel leverbaar ondanks niet op de bridgetonesite ;)

Edit: 180 valt met 185 mm te breed uit dan ketting tegen de band dus wordr een 170 :)
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Super Blackbird

ramp1966

Die hard MF'er
13 mei 2008
266
25
53
Hoogeveen
@BugsBunny , ik heb de NC gebruikt gekocht en de kettingset was al vervangen, dus je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Voor deze “s” had ik een Nc700x en die teller overdreef niet zo erg. Ik laat het eerst zo en als de ketting/tandwielen vervangen moeten worden zal ik er op letten dat het de originele aantal tanden word.
 
27 mei 2018
32
3
31
Driebergen
Als het echt nog een Diablo is, dan denk ik niet dat ze uit dezelfde fabriek komen. In die tijd werden de Pirelli's nog in Italië gemaakt.

Maar een R850 op een Diablo is onzinnig. Band is ook niet gemaakt voor dat gewicht, dus pas op met oververhitting en onregelmatige slijtage.
De combi is niet geweldig, maar ik verwacht nu ook weer niet meteen problemen.
Naast bovengenoemde Angel GT en RoadAttack 3 kan je ook nog kiezen voor Bridgestone T31 of Dunlop Roadsmart 2.
Persoonlijk zou ik de RoadAttack 3 of T31 aanbevelen.
Ik heb nog even gekeken naar de banden en het betreft Pirelli Diablo Strada (voor) en Metzeler Roadtec Z6 (achter).

Naar aanleiding van jouw bericht wil ik toch banden gaan vervangen, maar vind het ook een beetje zonde van het profiel (en de kosten) wat er nog op zit dus wil dit gefasseerd doen.
Als ik de T31 voor monteer, kom ik dan in de problemen met de die Metzeler's achter?
 

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.782
697
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Na positieve ervaringen op een pan european met de angel GT denk ik dat die het gaan worden ivm de wegligging op nat wegdek. Leveren deze nog problemen op en bij welk bedrijf moet ik aankloppen om bij jou uit te komen?
Prima banden. In mijn onderschrift staat een linkje naar mijn (web-)shop. Daar kan je ook contactgegevens vinden.
Alvast bedankt!
 

Formshift

Die hard MF'er
16 mei 2012
946
19
40
Sliedrecht
www.vincentvanheukelum.nl
Goed, mijn eerste bandenvraag, en ik ben een totale leek:
Ik heb een jaar geleden een tweedehands Kawasaki 1400 GTR gekocht.
Deze werd mij verkocht met de onderstaande banden:

V: Bridgestone T023 GT ( 120/70/17 )
A: Gridgestone T30 EVO ( 190/50/17 )

Nu, zo'n 8000 km later, heb ik nog 2mm profiel, en ben ik aan het oriënteren voor nieuw rubber, en wil ik eens wat anders proberen. Nu viel mijn oog op de Mezeler Roadtec 01 HWM serie. Is dit een goede keuze voor een zware motor met een zware bestuurder, die het hele jaar door rijdt ?

En een aanvullende vraag, veel GTR rijders adviseren om achter een 55 ipv 50 te nemen, dit zou lekkerder sturen, makkelijker van de middenbok te wippen, en betere snelheidsmeting geven. Klopt dit ?

Alvast bedankt voor het meedenken ! :)
 

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.892
175
Utrecht
Roadtec 01 is een prima keus. Alternatieven die vorig jaar goed uit de grote Motorrad-bandentest kwamen: testwinnaar Pirelli Angel GT (sindsdien opgevolgd door de GT 2) en de Dunlop Roadsmart 3 (beste levensduur maar ietsje minder in de regen). Als je houdt van wendbaar stuurgedrag dan is de Continental Road Attack 3 een goede keuze. Voor jouw 1400 zou je daarvan eigenlijk de GT-variant moeten kiezen, maar die variant kwam juist weer niet zo lekker uit de test.

55 vs 50 is iets wat je veel tegenkomt op allerlei motoren. Het heeft voor- en nadelen, maar als (alle) andere rijders op soortgelijke motoren er positieve ervaringen mee hebben, dan zou ik daar persoonlijk wel op vertrouwen.
 

SpecialVeloce

Rookie
7 sep 2016
12
0
38
Rotterdam
Fantastische ervaringen hier.

Even vraag misschien dat iemand mij kan helpen.

Ik heb een Triumph Daytona 600 die gebruik ik voor Woon Werk en hou ook wel van vlot sturen kom eigenlijk nooit op het circuit dus echt rubberen komt er vaak niet van.

Nu heb ik een set Michelin Pilot Road 4
De voorband is nu toch wat matig aan het worden niet kwa slijtage maar het cuppen
De achterband cupte al na een jaar behoorlijk en heb nu een lek gereden.

Ik het nat vond ik ze heel erg fijn tot de achterband cupt vorig jaar toen heb ik een drift gemaakt na de rotonde.

Ik kijk naar de volgende bandjes.

Michelin PP2ct
Micehlin PP3
Pirelli Rosso 3
Dunlop R Smart 3
Conti Sp At. 3

De Michelins zijn nu een stuk goedkoper 190 - tov 250 van de duurste Road smart 3
 

SpecialVeloce

Rookie
7 sep 2016
12
0
38
Rotterdam
Ik denk door het profiel. Ik had toch behoorlijk last van cuppen. Toen ik dus van de rotonde af een mega drift maakte, had ik een blauwe linker duim. Ik kon hem nog maar net houden. (die zat klem tussen de tank - dat is heel stom bij de daytona)
Tja misschien zijn die PR4 iets te gevoelig voor een te lage bandenspanning ik had iets van 2.2 voor en 2.4 achter. Over de PP3 heb ik goede verhalen gehoord. Dus misschien nu iets sportievere band.
 

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.782
697
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Dan zou ik eerder voor de Dunlop Sportsmart MK3 gaan, en niet voor de Roadsmart III. De Sportsmart hoort in bovenstaand rijtje thuis, de Roadsmart niet.

De Power 2CT is wel duidelijk van een oudere generatie dan de rest, maar ook een stuk goedkoper.

Het zijn allemaal fantastisch goede banden (vergeet trouwens de BridgestoneS22 niet in dit rijtje), en de verschillen hangen meer van smaak af dan van kwaliteitsverschil.
 
  • Like
Waarderingen: SpecialVeloce

Dutch

MF veteraan
5 mrt 2003
7.978
202
Boxmeer
www.motorbazaar.nl
De Sportsmart hoort in bovenstaand rijtje thuis, de Roadsmart niet.
Helemaal met je eens, vraag is, zou gezien gebruik "dat andere rijtje" niet meer voor de hand liggen?
die gebruik ik voor Woon Werk en hou ook wel van vlot sturen kom eigenlijk nooit op het circuit
Tja misschien zijn die PR4 iets te gevoelig voor een te lage bandenspanning ik had iets van 2.2 voor en 2.4 achter.
2.2 / 2.4 lijkt mij inderdaad redelijk aan de lage kant voor een Michelin, hoewel de latere met stijver karkas (meer zoals de concurrentie als ik de eerdere uitleg van SBB goed onthouden heb) dat waarschijnlijk wat beter tegen kunnen dan de eerdere generaties Pilot Power / Pilot Road.

En een zwieper op nat wegdek bij het verlaten van een rotonde kan altijd. Beetje benzine of diesel op het wegdek is helaas geen enkele band immuun voor.
 

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
9.768
8.836
Op Facebook zit een groep van 40.000 motorrijders en daar zijn regelmatig discussies over banden. En er gaat geen discussie voorbij of er komt iemand een product aanraden, spammen is een betere term en dat product heet Ride On.

Het is een stroopachtige vloeistof die je in je band giet en dan wordt ie niet meer lek en het wiel balanceert automatisch, althans, dat wordt beweerd. Maar het gaat verder, hier heb je het laatste verhaal:

RDW bewijst lagere uitstoot CO2, NOx en fijnstof bij gebruik Ride-On.
In de praktijk werd al bewezen dat door het gebruik van de balancerende sealant Ride-On minder CO2 wordt uitgestoten. Er komt minder rubberfijnstof in de atmosfeer en transporteurs besparen veel kosten. De vloottesten lieten dat positieve resultaat al vaak zien. Uit de test op de officiële testbank bij de RDW in Lelystad blijkt nu: Ride-On reduceert aantoonbaar rolweerstand!
Afgelopen week is Ride-On getest op de dynamo van de RDW, een rolbank waar volgens de Europese standaard R117r4 banden getest worden op rolweerstand. Daarbij blijkt dat de rolweerstand van de met Ride-On gebalanceerde band lager is dan de rolweerstand van een hagelnieuwe goed gebalanceerde Goodyear vrachtwagenband. Ride-On verbetert de rolweerstand met 2%. Dat is ten opzichte van een hoogwaardige kwaliteitsband een enorme verbetering. Naarmate de band slijt tijdens gebruik blijft Ride-On immers haar balancerende werking behouden terwijl het effect van de balancerende wielgewichtjes steeds kleiner wordt. Omdat daarnaast de band dankzij Ride-On veel beter op druk blijft kan de totale brandstofbesparing oplopen tot 7%.
Een lagere rolweerstand betekent dat de band met minder wrijving over het asfalt rijdt. Het betekent ook per direct het bewijs voor het reeds in de praktijk gemeten lagere brandstofverbruik zoals bijvoorbeeld bij transportbedrijf Nedcargo. Daarnaast is dit meetresultaat, samen met het op druk blijven, de verklaring voor het feit dat banden veel langer meegaan wanneer ze gevuld zijn met Ride-On.
De meting is uitgevoerd op aanvraag van Rijkswaterstaat om de werking van Ride-On onafhankelijk aan te tonen. Ride-On heeft de resultaten gedeeld met Rijkswaterstaat en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De bewezen werking van Ride-On biedt compensatie voor diverse projecten waar stikstofregelgeving de uitvoering momenteel hindert zoals bijvoorbeeld vliegveld Lelystad. Ook kan de snelheid op diverse snelwegen gehandhaafd worden op 130.
Ride-On is een milieuvriendelijke, eenvoudig te gebruiken, balancerende bandensealant. De gel is toepasbaar in alle soorten banden. Met dit testresultaat bewijst Ride-On de werking van het product. Aantoonbaar lagere rolweerstand en daardoor minder brandstofverbruik en minder slijtage. De langere levensduur van de band is een feit. De positieve uitwerking op ons leefklimaat daarmee ook. Minder CO2, minder stikstof en fijnstof en voor de eigenaar, lagere lifecycle kosten. Ride-On dankt Goodyear en Euromaster voor het ter beschikking stellen van de band en de RDW voor haar professionele meting!
Nou heb ik op school ook natuurkunde gehad en om het voorzichtig uit te drukken: ik heb serieuze twijfels bij dit verhaal.

Wie heeft ervaring met dit spul?
 

midlifecrisis

MF veteraan
4 jan 2011
14.588
840
58
Enkhuizen
Discussies over dat "its amazing Mike" spul zijn er al zat gevoerd,
Nu halen ze zelfs het milieu erbij en zullen er ongetwijfeld weer mensen zijn die er in trappen.