Alles over motorbanden Deel 7

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.782
697
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Helemaal met je eens, vraag is, zou gezien gebruik "dat andere rijtje" niet meer voor de hand liggen?

En een zwieper op nat wegdek bij het verlaten van een rotonde kan altijd. Beetje benzine of diesel op het wegdek is helaas geen enkele band immuun voor.
Lastig. Sommige mensen hebben echt behoefte aan een sportband omdat ze dat een beter gevoel geeft. Voor de extra grip hoef je het op straat vrijwel nooit te doen, voor het lichtere/snellere stuurgedrag mogelijk wel. Ik doe het zelf wel om deze reden.

• Like
Waarderingen: DarkKnight7

Super Blackbird

21 jun 2004
16.782
697
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Op Facebook zit een groep van 40.000 motorrijders en daar zijn regelmatig discussies over banden. En er gaat geen discussie voorbij of er komt iemand een product aanraden, spammen is een betere term en dat product heet Ride On.

Het is een stroopachtige vloeistof die je in je band giet en dan wordt ie niet meer lek en het wiel balanceert automatisch, althans, dat wordt beweerd. Maar het gaat verder, hier heb je het laatste verhaal:

Nou heb ik op school ook natuurkunde gehad en om het voorzichtig uit te drukken: ik heb serieuze twijfels bij dit verhaal.

Wie heeft ervaring met dit spul?
Ja, ik gebruik het en verkoop het.
Tegenstanders kennen het niet, of verwarren het met een ander product.
Qua balanceren werkt het meestal, meerdere proeven hiermee genomen. Bij een heel enkele uitzondering werkt het niet. Waarom? Geen idee....

Qua rolweerstandvermindering heb ik het nooit getest, maar het zou kunnen. En wel om dezelfde reden als waarom de band hiermee langer mee gaat (lagere maximale bandentemperatuur).

En als je goed leest geven ze geenzekerheid dat een band niet meer lek gaat. Naast de gel-laag een object in de band betekend inderdaad nog steeds lekkage.
Maar een helm bied ook geen garantie dat je geen letsel krijgt. Zeker niet als je valk onder de helm geraakt wordt. Ga je daar dan ook over klagen?

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.781
1.519
57
Den Haag
Goed argument. Welke sportband heeft dan de meeste toer-eigenschappen (levensduur, grip onder koude/natte omstandigheden) en welke toersportband heeft het meest sportieve stuurgedrag?
De Michelin Pilot Power 3 staat bekend als de toerband onder de sportbanden. Ze kosten ook niet veel meer omdat er een nieuwer type te koop is. Licht sturen en goed bij nat weer, maar minder goed voor motoren met een hoog gewicht.

shades

MF veteraan
10 aug 2003
1.083
93
Utrecht e/o
boxer.gs
Ik ben het eens met Lennart hierboven, en zou je dus de Roadsmart III willen aanbevelen.
De hogere maat heb ik al eerder op een GTR geplaatst.
Eens,
Ik ben met het 2de setje bezig. Zowel op droog als nat houden ze zich goed. Ik heb ze onder een k1600gt - gaan ongeveer 12 a 13000km mee, al moet ik zeggen dat de voorband bij de 11000km toch wel twijfelachtig wordt qua slijtage. Maarja, zware fiets.

• Haha
Waarderingen: DarkKnight7

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.892
175
Utrecht
Goed argument. Welke sportband heeft dan de meeste toer-eigenschappen (levensduur, grip onder koude/natte omstandigheden) en welke toersportband heeft het meest sportieve stuurgedrag?
Sportieve toersportband: pirelli Angel GT (2) en Conti RoadAttack 3.

Toergerichte sportband: pilot power 3.

Redenen om een sportband te kiezen: levensduur is van ondergeschikt belang, regelmatig circuitdagen, sportief karakter, niet offroad rijden

Redenen om een sporttoerband te kiezen: bijna nooit off road rijden, levensduur is belangrijk, het hele jaar doorrijden

Laatst bewerkt:

Kawa_Fan

Die hard MF'er
11 mei 2004
874
71
34
Nijmegen
Helemaal eens lennart, op het volgende na:

Een sporttourband is volgens mij precies net zo ongeschikt voor offroad rijden als een sportband. Het vaak iets meer profiel biedt 0,0 extra tractie in zand.

Een (semi) offroad band is volgens mij een heeeel ander type band, waar het profiel ontworpen is voor grijpkracht is zand. Ook is de vorm van de band beduidend anders, vaak platter. Ook een heel ander karkas en verdere opbouw etc.

• Like
Waarderingen: Super Blackbird

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.892
175
Utrecht
Helemaal eens lennart, op het volgende na:

Een sporttourband is volgens mij precies net zo ongeschikt voor offroad rijden als een sportband. Het vaak iets meer profiel biedt 0,0 extra tractie in zand.

Een (semi) offroad band is volgens mij een heeeel ander type band, waar het profiel ontworpen is voor grijpkracht is zand. Ook is de vorm van de band beduidend anders, vaak platter. Ook een heel ander karkas en verdere opbouw etc.
Als je bijna nooit offroad rijdt is een sporttoer dus interessant. Als je nooit off road rijdt ook ;)

Maar ik begrijp je punt.

Van allroad- en offroadbanden heb ik weinig kaas gegeten, ik weet wel dat er binnen de paraplu-term offroad veel verschillende ondergronden en banden zijn: hard gravel is heel anders dan mul strandzand en dat is weer heel anders dan wat je vindt op een crossbaan. Grijpkracht in zand heb je niet nodig op een rotsachtige ondergrond.

Kawa_Fan

Die hard MF'er
11 mei 2004
874
71
34
Nijmegen
Als je bijna nooit offroad rijdt is een sporttoer dus interessant. Als je nooit off road rijdt ook ;)

Maar ik begrijp je punt.

Van allroad- en offroadbanden heb ik weinig kaas gegeten, ik weet wel dat er binnen de paraplu-term offroad veel verschillende ondergronden en banden zijn: hard gravel is heel anders dan mul strandzand en dat is weer heel anders dan wat je vindt op een crossbaan. Grijpkracht in zand heb je niet nodig op een rotsachtige ondergrond.
Nee, als je bijna nooit offroad rijdt, kan je beter een semi offroad band nemen die ook geschikt is voor normaal asfalt (deze banden zijn er genoeg en inderdaad voor allerlei nuances ontworpen).

Een normale wegband is ruk op niet normaal asfalt. Of dat nou grind, blubber, zand of rots is.

Een stukje onverhard moeten rijden op een grindpaadje om bij die ene boerderij te komen bedoel ik dan niet he. Dat kan prima op alle banden. Als je zo heeeeel af en toe bewust een stukje niet-asfalt gaat rijden, voor de fun ofzo, semi-offroad band nemen. Daar is nl. op straat nog best prima mee te rijden (al lever je veel in natuurlijk), andersom niet imho.

Super Blackbird

21 jun 2004
16.782
697
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Bij de sportbanden gaat de Dunlop Sportsmart MK3 het langst mee, samen met de Conti SportAttack 3. De Dunlop schijnt (heb ik nog niet gecontroleerd) zelfs meer grip in koude en regen te hebben dan de Roadsmart III van hetzelfde merk.

De sport/tourband met het meest sportieve stuurgedrag is (als hij nog vrijwel nieuw is) de Pirelli Angel GT2. Echter, die eigenschappen worden duidelijk minder als de band een paar duizend kilometer oud is.

midlifecrisis

MF veteraan
4 jan 2011
14.588
840
58
Enkhuizen

Bij de sportbanden gaat de Dunlop Sportsmart MK3 het langst mee, samen met de Conti SportAttack 3. De Dunlop schijnt (heb ik nog niet gecontroleerd) zelfs meer grip in koude en regen te hebben dan de Roadsmart III van hetzelfde merk.

De sport/tourband met het meest sportieve stuurgedrag is (als hij nog vrijwel nieuw is) de Pirelli Angel GT2. Echter, die eigenschappen worden duidelijk minder als de band een paar duizend kilometer oud is.
Wat bedoel je met dat laatste, wordt de grip minder of gaat de band wat zwaarder sturen?
Hoewel dat zo geleidelijk zal gaan dat ik me afvraag of je dat merkt.

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
4.377
405
Niet specifiek voor deze band, maar het feit dat iets geleidelijk gaat wilt niet zeggen dat je het niet merkt.
Het gaat niet van de ene op de andere dag (behalve bij circuitdagje), maar op een gegeven moment stuurt je motor gewoon niet meer lekker.
Vergelijk het met balhoofdlagers. Die slijten langzaam, en de motor wordt steeds zwaarder in te sturen.
Vervang ze door nieuwe (balhoofd, banden etc) en je merkt dat de oude toch wel een heel stuk slechter waren, en dat het echt hoog tijd was ze te vervangen.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Super Blackbird

Super Blackbird

21 jun 2004
16.782
697
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl

Wat bedoel je met dat laatste, wordt de grip minder of gaat de band wat zwaarder sturen?
Gaat niet alleen zwaarder sturen, de stuurprecisie en de feedback zullen minder goed worden.
En inderdaad, dat gaat geleidelijk. Sommige klanten zeggen nooit iets gemerkt te hebben, totdat ze weer nieuwe banden op hun motor hebben.
En geleidelijk steeds meer pijn in je rug doet ook nog steeds pijn hoor...... :+

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.892
175
Utrecht
Als de achterband vierkant is afgesleten, merk ik dat ik druk op mijn stuur moet houden om hellingshoek te blijven houden. Daardoor krijg je ook andere input. Met nieuwe ronde banden blijft de motor netjes zijn lijn houden zonder rijder-input.

zantzakkie

MF'er
Donateur
6 mei 2019
31
17
Een vraag,
Onder mijn motor zitten Michelin pilot road 4 banden, achter kaal en voor met zaagtandprofiel.
Zit nog in de opbouwende fase zeg maar, rij tot nu toe altijd door regen, wind en maneschijn.

Kan ik alleen achter vervangen voor een mpr5?
Of voor gelijk mee pakken omdat die gecupt is?

SpecialVeloce

Rookie
7 sep 2016
12
0
38
Rotterdam
Ik heb voor ook wel een beetje een zaag tand. Ik kan niet beoordelen hoe het bij jouw is. Ik zou hem gewoon vervangen.

Ik heb door het cuppen wel eens een geblokkeerd voorwiel gehad en dat was toen ze nog redelijk vers waren. Ik ben compleet klaar met deze voorband. Op zich vindt ik de grip wel positief onder koude en natte omstandigheden. Met deze band rij ik ook elke dag naar werk. Maar wil toch denk ik gaan voor de Dunlop SS3

Rappie

MF veteraan
7 aug 2010
2.407
63
ergens in FRL
De 390 Duke hier zit bijna op de slijtnokjes en heeft net ruzie gekregen met een flinke parker/schroef (en verloren). Dus tijd voor een nieuw bandje!

Voor zit nog de standaard Metzeler Sportec M5 Interact (met meer dan genoeg profiel). Maar ik vond die achter wel erg snel slijten (5000km en al bijna op de nokjes). Dus ik wilde eens een Michelin Pilot street Radial gaan proberen. Is dat een beetje te combineren die twee? Je zou denken dat de Metzeler voor wel meer grip dan de Michelin achter moet hebben. En de 390 is verder natuurlijk ook geen zwaargewicht (zowel in kg's als power).. Alvast weer bedankt!

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
6.920
107
30
Enschede
Bezoek site
Sportieve toersportband: pirelli Angel GT (2) en Conti RoadAttack 3.

Toergerichte sportband: pilot power 3.

Redenen om een sportband te kiezen: levensduur is van ondergeschikt belang, regelmatig circuitdagen, sportief karakter, niet offroad rijden

Redenen om een sporttoerband te kiezen: bijna nooit off road rijden, levensduur is belangrijk, het hele jaar doorrijden
Waar valt het stukje opwarmtijd hier in?
Ik heb sport/tour banden gekocht omdat ik ook soms kortere stukjes ww rijdt, waar de banden nooit op temperatuur komen.

HighKing

Emperor of the void 👻
Donateur
13 aug 2014
7.070
4.183
38
Heemskerk
highking.nl
Hoewel ik steeds meer begin te wennen aan m'n "nieuwe" banden (ze liggen er nu 2 maanden op, heb er ongeveer een maand mee gereden) heb ik nog steeds af-en-toe het gevoel dat m'n achterwiel wegglijd. Dat gebeurd in werkelijkheid niet maar ik schrik er wel van. Reed hiervoor op Michelin Road 5 waarbij ik hier nagenoeg geen last van had, maar met de RoadSmart III heb ik er best wel last van. Nou wás ik al geen bochtenvreter maar 't wordt er zo niet beter op.

Is dat herkenbaar, bij de overstap van Michelin naar Dunlop?

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.781
1.519
57
Den Haag
Een vraag,
Onder mijn motor zitten Michelin pilot road 4 banden, achter kaal en voor met zaagtandprofiel.
Zit nog in de opbouwende fase zeg maar, rij tot nu toe altijd door regen, wind en maneschijn.

Kan ik alleen achter vervangen voor een mpr5?
Of voor gelijk mee pakken omdat die gecupt is?
Met een gecupte voorband rijdt je motor ook niet lekker, vervangen dus.

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.892
175
Utrecht
Hoewel ik steeds meer begin te wennen aan m'n "nieuwe" banden (ze liggen er nu 2 maanden op, heb er ongeveer een maand mee gereden) heb ik nog steeds af-en-toe het gevoel dat m'n achterwiel wegglijd. Dat gebeurd in werkelijkheid niet maar ik schrik er wel van. Reed hiervoor op Michelin Road 5 waarbij ik hier nagenoeg geen last van had, maar met de RoadSmart III heb ik er best wel last van. Nou wás ik al geen bochtenvreter maar 't wordt er zo niet beter op.

Is dat herkenbaar, bij de overstap van Michelin naar Dunlop?
Welke motor en in welke situaties?

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.892
175
Utrecht
De 390 Duke hier zit bijna op de slijtnokjes en heeft net ruzie gekregen met een flinke parker/schroef (en verloren). Dus tijd voor een nieuw bandje!

Voor zit nog de standaard Metzeler Sportec M5 Interact (met meer dan genoeg profiel). Maar ik vond die achter wel erg snel slijten (5000km en al bijna op de nokjes). Dus ik wilde eens een Michelin Pilot street Radial gaan proberen. Is dat een beetje te combineren die twee? Je zou denken dat de Metzeler voor wel meer grip dan de Michelin achter moet hebben. En de 390 is verder natuurlijk ook geen zwaargewicht (zowel in kg's als power).. Alvast weer bedankt!
Ik heb de Michelin pilot street radial gehad op een vorige motor en ik vond dat deze geen fijn stuurkarakter had en ook beperkte grip. Misschien dat jij er heel blij mee zult zijn, maar waarom niet de M7RR? Zou een mooie combinatie moeten zijn met de M5 voor.

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.781
1.519
57
Den Haag
Ik heb net weer een nieuwe Michelin Road 5 achterband laten monteren, dat is de 4e al. Weer ruim 8000 km mee gehaald. Mooi rond afgesleten, geen cuppen.

SpecialVeloce

Rookie
7 sep 2016
12
0
38
Rotterdam
Ik had heb dit ook wel een beetje (smeren) met de pilot road 4 (droog) van de rotonde af. Met een gebruikte Dunlop qualifier 2 op wat licht vochtig weg dek licht schuine bocht volle kracht erop in de twee......en dan . toerenbegrenzer :t