Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.953
10.487
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Pirelli Rosso Corsa 2.

Ik gebruik deze nu. Had vrijwel dezelfde eisen welke jij hebt. Geen seconde spijt van gehad. Deze banden bieden zoveel meer dan dat je ooit zult gebruiken.
Ik heb ervaring met zowel de Dunlop TT als de Corsa 2 en voor het beoogde gebruik (voornamelijk straat, altijd droog weer) is de Dunlop duidelijk de betere band. Voor dit gebruik zou eerder de Pirelli Supercorsa SP (v3) geschikt zijn in plaats van de Corsa 2.
 
Hoe lager de omtreksnelheid van de band, hoe geringer het effect van onbalans.
En dan is ook nog eens de geometrie van het voertuig belangrijk. De ene motor/scooter heeft er veel meer last van dan een ander.
Even een oud berichtje quoten...
Aangezien ik achter en voor geen balanslood kan ontdekken en nu bijna op 1mm voor zit denk ik erover om de montage zelf te doen, scheelt weer 15 tot 20 euro en het lijkt me leuk.
Het gaat om kleine bandjes, 90 en 100 breed en op een 14 velg.
Maar dan, wat heb ik nu nodig om dit te kunnen doen? Ik heb namelijk geen idee welk gereedschap ik moet aanschaffen... Kan iemand mij op weg helpen. Voor wat het waard is, de bestelling wordt bij mechanism gedaan dus linkjes naar die website zijn geen spam :Y

Ohja, Welke band denken jullie dat het langst mee gaat te.o.v. de prijs?
Banden
 
Je moet wel wat investeren om die 20 euro uit te sparen. Het idee van deze tool vind ik leuk: BeadPro™ Tire Bead Breaker and Lever Tool Set - Motion Pro Heb er zelf geen ervaring mee, en er is ook weinig over te vinden.
Als je ook wil balanceren heb je een balanceerbok nodig. Verder een compressor en wat bandenzeep.

Gehoorbeschermers voor eventuele tere oortjes van huisgenoten zijn ook aan te raden. Zonder vloeken lukt het niet. Als je niet vaak wisselt is het laten doen helemaal niet zo duur dus.
 
Pirelli Rosso Corsa 2.

Ik gebruik deze nu. Had vrijwel dezelfde eisen welke jij hebt. Geen seconde spijt van gehad. Deze banden bieden zoveel meer dan dat je ooit zult gebruiken.
Dat laatste klopt wel, maar waarom niet gewoon een sportieve sporttoerband?
Die zal ook meer grip geven(in het droog) dan je op de weg zal gebruiken.


Ik zie vaak op circuit mensen met supercorsa of andere extreem sportieve banden of slicks rijden in de traagste of net niet traagste groep.
Het lijkt me een serieuze verspilling van geld.
Zeker aangezien echt sportieve banden op de weg moeilijker warm te houden zijn.
 
Je moet wel wat investeren om die 20 euro uit te sparen. Het idee van deze tool vind ik leuk: BeadPro™ Tire Bead Breaker and Lever Tool Set - Motion Pro Heb er zelf geen ervaring mee, en er is ook weinig over te vinden.
Als je ook wil balanceren heb je een balanceerbok nodig. Verder een compressor en wat bandenzeep.

Gehoorbeschermers voor eventuele tere oortjes van huisgenoten zijn ook aan te raden. Zonder vloeken lukt het niet. Als je niet vaak wisselt is het laten doen helemaal niet zo duur dus.
Ik kan het verkeerd hebben maar zijn dat niet gewoon leuk vormgegeven bandenlichters?
Zeep is niet duur en gaat wel even mee. Of ik vraag mijn broer (automonteur) om een beetje.
Balanceren ga ik niet doen en een compressor heb ik al, gaat tot ongeveer tot 13 bar waardoor er wat extra oempf in zit.
Ik heb eens gezien hoe een decoupeerzaag eerst gebruikt voor het verwijderen dus eraf zal niet het grootste probleem zijn. Erop zal even leren worden.
 
Je moet wel wat investeren om die 20 euro uit te sparen. Het idee van deze tool vind ik leuk: BeadPro™ Tire Bead Breaker and Lever Tool Set - Motion Pro Heb er zelf geen ervaring mee, en er is ook weinig over te vinden.
Als je ook wil balanceren heb je een balanceerbok nodig. Verder een compressor en wat bandenzeep.

Gehoorbeschermers voor eventuele tere oortjes van huisgenoten zijn ook aan te raden. Zonder vloeken lukt het niet. Als je niet vaak wisselt is het laten doen helemaal niet zo duur dus.
Zijn die niet nogal kort om aangenaam te werken?
 
Dat laatste klopt wel, maar waarom niet gewoon een sportieve sporttoerband?
Die zal ook meer grip geven(in het droog) dan je op de weg zal gebruiken.


Ik zie vaak op circuit mensen met supercorsa of andere extreem sportieve banden of slicks rijden in de traagste of net niet traagste groep.
Het lijkt me een serieuze verspilling van geld.
Zeker aangezien echt sportieve banden op de weg moeilijker warm te houden zijn.
Ze sturen strakker en geven betere feedback
 
Ik kan het verkeerd hebben maar zijn dat niet gewoon leuk vormgegeven bandenlichters?
Zeep is niet duur en gaat wel even mee. Of ik vraag mijn broer (automonteur) om een beetje.
Balanceren ga ik niet doen en een compressor heb ik al, gaat tot ongeveer tot 13 bar waardoor er wat extra oempf in zit.
Ik heb eens gezien hoe een decoupeerzaag eerst gebruikt voor het verwijderen dus eraf zal niet het grootste probleem zijn. Erop zal even leren worden.
Als je het met een decoupeerzaag gaat verwijderen heb je deze niet nodig inderdaad; dan is een gewone bandenlepel genoeg. Met dit spul zou je ook de band uit de velgrand kunnen drukken, en dus netjes verwijderen. Dat is het "unieke", en dat lijkt wel leuk. Heb je niet zo'n groot stuk gereedschap nodig.


Toevoeging: Vergeet eventuele velgbeschermers niet. Ik vind het ondingen om mee te werken, maar het voorkomt wel beschadigingen.


@kirill007: Ja, eens.
 
Ik kan het verkeerd hebben maar zijn dat niet gewoon leuk vormgegeven bandenlichters?
Zeep is niet duur en gaat wel even mee. Of ik vraag mijn broer (automonteur) om een beetje.
Balanceren ga ik niet doen en een compressor heb ik al, gaat tot ongeveer tot 13 bar waardoor er wat extra oempf in zit.
Ik heb eens gezien hoe een decoupeerzaag eerst gebruikt voor het verwijderen dus eraf zal niet het grootste probleem zijn. Erop zal even leren worden.

Sla eens aan het googlen, er bestaat de ty-wrap methode en het werk perfect.
 
Ze sturen strakker en geven betere feedback
Exact, en ze zijn net zo duur als bijvoorbeeld de GT2. Daarbij worden deze banden wel snel en goed warm op straat. Echte die-hard slicks zullen dit inderdaad niet doen. Deze banden zijn perfect als je lekker sportief op straat rijdt en zo nu en dan een dagje circuit pakt (ook in de traagste groep).
 
Zoals in dit topic?
Yep, zelfs de band eraf halen gaat prima zo.
(voor het geval hij hergebruikt moet worden)
 
Ik heb ervaring met zowel de Dunlop TT als de Corsa 2 en voor het beoogde gebruik (voornamelijk straat, altijd droog weer) is de Dunlop duidelijk de betere band. Voor dit gebruik zou eerder de Pirelli Supercorsa SP (v3) geschikt zijn in plaats van de Corsa 2.
Het worden waarschijnlijk de dunlops, had alleen mn twijfels omtrent het snel opwarmen van de band, daar het gewicht van de fiets niet echt hoog is.
 
Dat opwarmen is alleen een issue als je op het circuit rijdt en de bandenspanning heel sterk verlaagt. Als je op straat rijdt met 2,7 bar achter, dan voelt hij snel goed. Op het circuit mag je de bandenspanning achter verlagen naar 1,7 of nog lager. Als je dan koud wegrijdt voelt dat vreemd en moet de druk weer oplopen wanneer de band opwarmt. Let op: dit geldt alleen voor de Sportsmart TT op het circuit, vanwege de speciale constructie werkt dit niet voor andere banden! Op straat heb je hier geen last van.
 
Dat opwarmen is alleen een issue als je op het circuit rijdt en de bandenspanning heel sterk verlaagt. Als je op straat rijdt met 2,7 bar achter, dan voelt hij snel goed. Op het circuit mag je de bandenspanning achter verlagen naar 1,7 of nog lager. Als je dan koud wegrijdt voelt dat vreemd en moet de druk weer oplopen wanneer de band opwarmt. Let op: dit geldt alleen voor de Sportsmart TT op het circuit, vanwege de speciale constructie werkt dit niet voor andere banden! Op straat heb je hier geen last van.
Heb dus een slechte ervaring hiermee , had jaren terug een 690SM met bridgestone 016 bandjes , maar de eerste 15 minuten ( in eifel beter maar daar direct veel bochten ) gleed deze enorm over de voorband , was ook een lichte fiets met weinig druk op het voorwiel , na deze periode was het prima met goed grip. zelfs bij rechtuit rijden koelde de band behoorlijk af. de fiets daarna ( 690smc ) had conti SM contact , deze hadden direct een super goede grip en voelde zeer vertrouwd aan.
Vandaar mijn angst betreffende banden die je vaker onder zwaardere ( race ) fietsen gemonteerd ziet.
 
Heb dus een slechte ervaring hiermee , had jaren terug een 690SM met bridgestone 016 bandjes , maar de eerste 15 minuten ( in eifel beter maar daar direct veel bochten ) gleed deze enorm over de voorband , was ook een lichte fiets met weinig druk op het voorwiel , na deze periode was het prima met goed grip. zelfs bij rechtuit rijden koelde de band behoorlijk af. de fiets daarna ( 690smc ) had conti SM contact , deze hadden direct een super goede grip en voelde zeer vertrouwd aan.
Vandaar mijn angst betreffende banden die je vaker onder zwaardere ( race ) fietsen gemonteerd ziet.
Of ik begrijp jouw reactie helemaal niet (geeft niet hoor, gebeurt wel vaker), ofwel jij begrijpt de posting die je citeert niet.
Leg a.u.b. nog eens uit wat je bedoeld, en wat jouw ervaring dan te maken heeft met die specifieke Sportsmart TT's waarvoor dat advies gegeven is.
 
Vraagje voor vervanging van de voorband.

De voorband van mijn recent aangeschafte Hornet 900 is binnen 500-1000 km aan vervanging toe. De achterband ligt er juist pas 1000 km op en betreft een Pirelli Diablo Strada met dotcode uit 2016.

Wat ik heb gevonden is dat de Diablo Strada een sport toerband is en al een tijd op de markt is. Nu de vraag welke voorband erbij? Ik wil wel een beetje een recente band maar ga ik dan problemen met de combi krijgen?

Op mijn laatste twee motoren had ik de Bridgestone T30 en MPR4 welke ik beide fijn vond.

Of is de Pirelli Diablo Strada nog steeds een prima band en is het beter de set gelijk te houden?

Ik zoek dus (denk ik) een sport toerband, rij grotendeels droog weer maar pak ook wel een een buitje mee. Ik ben geen scheurneus, maar hou wel van een lekker bochtje pakken.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, dat zou ook mijn advies zijn.
Echter, als jij een oude Hornet hebt, dan zal dat door het 16 Inch voorwiel wel een probleem zijn. Dan zal je toch over moeten stappen naar een sportband omdat deze maat vrijwel niet meer als S/T-band geleverd wordt. Alleen AVON en Dunlop GPR300 zijn er nog, en die zijn best redelijk, maar niet geweldig.
 
Inderdaad, dat zou ook mijn advies zijn.
Echter, als jij een oude Hornet hebt, dan zal dat door het 16 Inch voorwiel wel een probleem zijn. Dan zal je toch over moeten stappen naar een sportband omdat deze maat vrijwel niet meer als S/T-band geleverd wordt. Alleen AVON en Dunlop GPR300 zijn er nog, en die zijn best redelijk, maar niet geweldig.

Ik heb de Hornet 900, die heeft standaard 17 inch volgens mij. Voorband is nu 120/70-17.

Maar je kunt dus beste wel hetzelfde merk hanteren voor en achter?
 
Of ik begrijp jouw reactie helemaal niet (geeft niet hoor, gebeurt wel vaker), ofwel jij begrijpt de posting die je citeert niet.
Leg a.u.b. nog eens uit wat je bedoeld, en wat jouw ervaring dan te maken heeft met die specifieke Sportsmart TT's waarvoor dat advies gegeven is.
Ik bedoel, een dezelfde band hoeft niet onder elke fiets het zelfde gedrag te vertonen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan