Alles over motorbanden Deel 7

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
47.922
909
47
Zuid-Holland
Volgens mij adviseren fabrikanten de bandenspanning vooral voor snelweggebruik en met hoge lading.
Ben je dus een lichtgewicht die altijd solo rijdt en veel secundair en/of niet naar zijn of haar top rijdt... you do the math. ;)

Zelf rij ik iets onder de aanbevolen bandenspanning bij mijn S1000RR.
Meer rubber in de bocht. Bij de A2 motor (G310GS) ga ik voor benzine efficiency, af en toe duogebruik en rij ik gelijk of er enkele tienden boven. :P
 

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.940
201
Utrecht
Bandendruk is nogal relatief. Als je je banden zo zacht moet zetten omdat je vering het niet goed doet, dan zou ik eerst eens nagaan wat de staat van je vering is.

Laatst was de bandenspanning achter bij mij te ver gezakt en had ik het te lang niet gecontroleerd. De motor stuurde daardoor niet goed voor mij gebruik en koude omstandigheden. Terug op 2,5/2.9 stuurde dat een stuk fijner.
 
  • Like
Waarderingen: DarkKnight7

Monkey

MF veteraan
3 apr 2007
7.452
190
36
froubuurt
Ah, dus je kunt best ver gaan, zeker met de wetenschap dat een Superduke iets meer van de banden vraagt dan een Silverwing. Als het op slijtage aankomt: ik heb met 2,1/2,4 ipv 2,5/2,5 bar 28.000 km met de voorband gereden en 19.000 met mijn achterband. Ze hadden alltijd nog 2,5 mm profiel, maar hij moest toch voor een beurt en de winter kwam eraan.
Nu staat die ktm op 120 en 180 banden, niet te vergelijken. Enige overeenkomsten zijn dat hij op rubber staat.
Volgens mij adviseren fabrikanten de bandenspanning vooral voor snelweggebruik en met hoge lading.
Ben je dus een lichtgewicht die altijd solo rijdt en veel secundair en/of niet naar zijn of haar top rijdt... you do the math. ;)

Zelf rij ik iets onder de aanbevolen bandenspanning bij mijn S1000RR.
Meer rubber in de bocht. Bij de A2 motor (G310GS) ga ik voor benzine efficiency, af en toe duogebruik en rij ik gelijk of er enkele tienden boven. :P
Het advies is om een zo goed en neutraal mogelijk sturende motor te krijgen. Voor extra sportief rijden iets lager en voor lange snelweg ritten met belading iets hoger

Bandendruk is nogal relatief. Als je je banden zo zacht moet zetten omdat je vering het niet goed doet, dan zou ik eerst eens nagaan wat de staat van je vering is.

Laatst was de bandenspanning achter bij mij te ver gezakt en had ik het te lang niet gecontroleerd. De motor stuurde daardoor niet goed voor mij gebruik en koude omstandigheden. Terug op 2,5/2.9 stuurde dat een stuk fijner.
Motoren reageren verschillend op een afwijkende druk en zelfs verschillende banden op de zelfde motor reageren anders ten opzichte van elkaar. Bepaalde dunlops zijn zelfs onder 2 bar te rijden, ook achter.

Daarnaast, als een fabrikant iets ontwerpt op een bepaalde band en je er een compleet andere band opgooit kun je verwachten dat je wat moet experimenteren. Daarbij hoort dat Het niet altijd een succesvolle poging zal zijn.
 

Dutch

MF veteraan
5 mrt 2003
8.007
236
Boxmeer
www.motorbazaar.nl
Heb je de vering ook laten nakijken?
Ik hoor namelijk een paar keer per jaar klachten over het rijgedrag met een band die voor een heel groot deel te relateren zijn aan slechte vering of vering-instellingen.
Zeker goede opmerking. Vooral bij die motoren / scooters waar de fabrikant nogal op de vering bespaard heeft. Tel daarbij op de nodige (tien)duizenden kilometers gebruik en soms een belading die wat hoger ligt dan de gemiddelde Aziaat. Dan is een (setje) andere schokdemper(s) echt geen overbodige luxe. Zoals iemand mij ooit vertelde: "pas na montage van een nieuwe merk je met wat voor een bagger je al die tijd hebt gereden".
 
  • Like
Waarderingen: Haakie

GT Scooter

Die hard MF'er
21 sep 2010
893
29
52
De voorvering is altijd comfortabel geweest en is dat nog steeds. De achtervering is ook nog prima, maar de demping heeft een iets vertraagde rebound als het koud is. De dealer geeft aan dat een strakkere setting van de vering dit euvel voorlopig nog wel kan compenseren. Als iemand die daaraan geld kan verdienen dat zegt, geloof ik het wel. Ooit moet de achterste set natuurlijk worden vervangen. Maar dat duurt dan weer 6000 km, want hij heeft net een beurt gehad.
 

GT Scooter

Die hard MF'er
21 sep 2010
893
29
52
Er wordt soms nogal smalend gedaan over de wegligging en afmontage van scooters, maar het is een degelijk en betrouwbaar ding dat me overal door weer en wind brengt. Wegligging moet natuurlijk goed zijn, maar daarover heb ik niets te klagen (en ja, ik weet wat ik zeg want rij ook wel eens wat heel anders).
 

GT Scooter

Die hard MF'er
21 sep 2010
893
29
52
Als ik het goed ontcijfer, bied je aan om mijn vering te vervangen met 1 hand?
En nee, ik weet niet wie je bent, maar toch veel sterkte met je herstel.
 

GT Scooter

Die hard MF'er
21 sep 2010
893
29
52
Zeker goede opmerking. Vooral bij die motoren / scooters waar de fabrikant nogal op de vering bespaard heeft. Tel daarbij op de nodige (tien)duizenden kilometers gebruik en soms een belading die wat hoger ligt dan de gemiddelde Aziaat. Dan is een (setje) andere schokdemper(s) echt geen overbodige luxe. Zoals iemand mij ooit vertelde: "pas na montage van een nieuwe merk je met wat voor een bagger je al die tijd hebt gereden".
Mijn motordealer noemt mij inderdaad een kilometervreter, terwijl ik hem echt maar af en toe gebruik (ca 5000/jr).
Overigens mag mijn scooter 180 kg dragen (totaal 430 kg), maar ik kom incl bagage aan hooguit 80.
 

Spykes

MF veteraan
9 feb 2003
7.477
21
Je begrijpt het inderdaad goed.

Voor de oude Strada zou ik geen geld meer uitgeven, maar ik kan niet in jouw portemonne kijken.
Voor iets meer heb je een veel beter product. Vooral in de regen.
Vandaag een Angel GT2 erop laten leggen en bevalt me prima! Moet de eerste 100 km nog rustig vol maken maar merkte bij de eerste bocht al dat hij heerlijk neutraal instuurt en mooi op zijn lijn blijft.

Perfecte keuze/advies!
 

oliesjeik

MF veteraan
19 mrt 2006
2.771
0
39
Westervoort
Na het vervangen van de standaard vering op mijn Triumph Tiger 1050 voor een setje hyper pro's kwam ik er achter dat de Voorband gecupped is en de achterband plat.
Ik ben geen bochten prins en zeker geen Rossi maar ik voel me niet meer prettig bij de Michelin pilot power 2ct die er nu onder zitten.
Ik heb nooit echt een prettig gevoel bij dit type band gehad op de Tiger, ik heb ze er onder laten zetten omdat de naam zeer bekend was.ik doe sinds kort pas een beetje onderzoek.
Ik ben laks in dit soort dingen en ben geneigd snel dingen aan te nemen.
Nu wil ik het een keer anders doen en heb veel op internet gelezen en ook dus hier
Nu heb ik zonet 50 pagina's zitten lezen en de namen die mij opvielen waren ook de namen die ik in mijn hoofd had zitten
Ik ben op dit moment zeer geneigd naar de Conti's Road Attack 3 en michelin road 5
Hierbij moet ik eerlijk bekennen dat ik momenteel in kamp conti zit
Maar ik lees graag over ervaring, goed of slecht maakt mij niks uit
In regen rij ik als opa op ijs omdat ik bang ben te gaan glijden
Rechtuit hou ik ervan om die drie cilinder van onderuit te laren gillen
Deel met mij uw meningen en ervaringen aub over de genoemde type motorbanden
Alvast hartelijk dank voor de informatie en moeite
 
Laatst bewerkt:

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.940
201
Utrecht
Die Pirelli Angel GT2 hoort ook bij die twee banen die je hebt genoemd. Met geen enkele van die drie kun je verkeerd gaan. Wellicht dat je je met een vers setje banden opeens wel gaat rijden als Rossi. Als je nog geen bochtenprins bent, is het de moeite waard eens een bochtentraining te doen, dat kost je wat grijpstuivers en een halve zaterdag of zondag. Op de terugweg zit je ineens heel anders op de motor.
 

oliesjeik

MF veteraan
19 mrt 2006
2.771
0
39
Westervoort
Die Pirelli Angel GT2 hoort ook bij die twee banen die je hebt genoemd. Met geen enkele van die drie kun je verkeerd gaan. Wellicht dat je je met een vers setje banden opeens wel gaat rijden als Rossi. Als je nog geen bochtenprins bent, is het de moeite waard eens een bochtentraining te doen, dat kost je wat grijpstuivers en een halve zaterdag of zondag. Op de terugweg zit je ineens heel anders op de motor.
Sowieso hoorde voor volgend seizoen een bochten training er bij
Die wou ik al doen
En inderdaad die pirelli hoorde daar ook bij
Ik lees even verder nog en hoop op mooie adviezen
Dank je wel voor de reactie
 

BMW-XR

MF'er
12 sep 2016
144
77
Ik heb achtereenvolgens de Conti Road Attack 3, Sport Attack 3, en Michelin Road 5 gehad. De R5 achterband is op, voorkant is ook niet veel meer, en dat is best wel nieuw voor mij. Maar denk het weer R5's word.

Ik heb 5200km op de R5 achterband, zit op de slijtage indicators en alleen maar naar Eifel (rijden), naar dolomieten en spanje (beide op aanhanger), zie foto

De road attack deed het ongeveer even goed (of slecht) onder dezelde omstandigheden. De Sport Attack was een plak band, geweldig veel grip, maar op in veel minder dan 3000. Ik vind de R5 een mooi alternatief.

Ook moeilijk om banden te vergelijken. Ruwte van wegen, weer, locatie, tijdverschil tussen je indrukken, bandenspanning etc


Road5.jpg
 
  • Like
Waarderingen: oliesjeik

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.937
836
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Na het vervangen van de standaard vering op mijn Triumph Tiger 1050 voor een setje hyper pro's kwam ik er achter dat de Voorband gecupped is en de achterband plat.
Ik ben geen bochten prins en zeker geen Rossi maar ik voel me niet meer prettig bij de Michelin pilot power 2ct die er nu onder zitten.
Ik heb nooit echt een prettig gevoel bij dit type band gehad op de Tiger, ik heb ze er onder laten zetten omdat de naam zeer bekend was.ik doe sinds kort pas een beetje onderzoek.
Ik ben laks in dit soort dingen en ben geneigd snel dingen aan te nemen.
Nu wil ik het een keer anders doen en heb veel op internet gelezen en ook dus hier
Nu heb ik zonet 50 pagina's zitten lezen en de namen die mij opvielen waren ook de namen die ik in mijn hoofd had zitten
Ik ben op dit moment zeer geneigd naar de Conti's Road Attack 3 en michelin road 5
Hierbij moet ik eerlijk bekennen dat ik momenteel in kamp conti zit
Maar ik lees graag over ervaring, goed of slecht maakt mij niks uit
In regen rij ik als opa op ijs omdat ik bang ben te gaan glijden
Rechtuit hou ik ervan om die drie cilinder van onderuit te laren gillen
Deel met mij uw meningen en ervaringen aub over de genoemde type motorbanden
Alvast hartelijk dank voor de informatie en moeite
Een (oudere) supersportband als de Power 2CT onder een allroad-achtige machine als de Tiger te zetten is ook een vreemde keuze. Zeker de Power 2CT heeft er een enorme hekel aan om misbruikt te worden op een motor met dit gewicht, en zal inderdaad vlot gaan cuppen.
Mijn advies aan jou zou zijn ofwel de Pirelli Angel GT, ofwel de Dunlop Roadsmart III.
Het sterke punt van de Pirelli (grip in de regen) ga je niet gebruiken.
Het sterke punt van de Dunlop (houd veel langer dan de andere merken zijn goede rij-eigenschappen) ga je wel gebruiken. Dat hij minder goed in de regen is ga je niet merken als je daar toch niet door durft te rijden.
Nu is dit jaar de Angel GT opgevolgd door de Angel GT2. Volgens Pirelli op alle fronten iets verbeterd, maar ik heb nog geen rechtstreekse vergelijkingstests gezien. Dat is dus een gokje......
 
  • Like
Waarderingen: oliesjeik en Monkey

Lucasfalt

Die hard MF'er
16 jan 2006
949
14
Schoten - Belgie
Op een ander forum beweert iemand dat het in Nederland wettelijk verboden zou zijn om banden te herstellen met de bekende veter,van buiten uit.
Hier zitten wel wat dealers en bandenspecialisten dus hier zou toch iemand dat moeten weten.
 

MP_NL

MF veteraan
Donateur
4 mei 2009
10.415
181
Twente
Op een ander forum beweert iemand dat het in Nederland wettelijk verboden zou zijn om banden te herstellen met de bekende veter,van buiten uit.
Hier zitten wel wat dealers en bandenspecialisten dus hier zou toch iemand dat moeten weten.
In Nederland ken ik geen wet die het verbied.

In Duitsland is het wel verboden om banden vanaf een bepaalde snelheidscodering te repareren (ongeacht welke methode) volgens mijn duitse collega's.
Heb echter geen wettekst voorhanden, en betwijfel of die er is.
 
  • Like
Waarderingen: Super Blackbird

oliesjeik

MF veteraan
19 mrt 2006
2.771
0
39
Westervoort
Een (oudere) supersportband als de Power 2CT onder een allroad-achtige machine als de Tiger te zetten is ook een vreemde keuze. Zeker de Power 2CT heeft er een enorme hekel aan om misbruikt te worden op een motor met dit gewicht, en zal inderdaad vlot gaan cuppen.
Mijn advies aan jou zou zijn ofwel de Pirelli Angel GT, ofwel de Dunlop Roadsmart III.
Het sterke punt van de Pirelli (grip in de regen) ga je niet gebruiken.
Het sterke punt van de Dunlop (houd veel langer dan de andere merken zijn goede rij-eigenschappen) ga je wel gebruiken. Dat hij minder goed in de regen is ga je niet merken als je daar toch niet door durft te rijden.
Nu is dit jaar de Angel GT opgevolgd door de Angel GT2. Volgens Pirelli op alle fronten iets verbeterd, maar ik heb nog geen rechtstreekse vergelijkingstests gezien. Dat is dus een gokje......
Okay dank je voor het advies, en wat zeg je van de road 5 van Michelin of road attack 3 van continental???
Altijd fijn om van anderen hun mening te horen.
Wat betreft de vreemde keuze.... Tja hou het op gewenning en impulsieve beslissing
Daarom nu ook mijn vraag hier
 

Red Force

MF veteraan
Donateur
19 nov 2011
8.531
2.760
Na het vervangen van de standaard vering op mijn Triumph Tiger 1050 voor een setje hyper pro's kwam ik er achter dat de Voorband gecupped is en de achterband plat.
Ik ben geen bochten prins en zeker geen Rossi maar ik voel me niet meer prettig bij de Michelin pilot power 2ct die er nu onder zitten.
Ik heb nooit echt een prettig gevoel bij dit type band gehad op de Tiger, ik heb ze er onder laten zetten omdat de naam zeer bekend was.ik doe sinds kort pas een beetje onderzoek.
Ik ben laks in dit soort dingen en ben geneigd snel dingen aan te nemen.
Nu wil ik het een keer anders doen en heb veel op internet gelezen en ook dus hier
Nu heb ik zonet 50 pagina's zitten lezen en de namen die mij opvielen waren ook de namen die ik in mijn hoofd had zitten
Ik ben op dit moment zeer geneigd naar de Conti's Road Attack 3 en michelin road 5
Hierbij moet ik eerlijk bekennen dat ik momenteel in kamp conti zit
Maar ik lees graag over ervaring, goed of slecht maakt mij niks uit
In regen rij ik als opa op ijs omdat ik bang ben te gaan glijden
Rechtuit hou ik ervan om die drie cilinder van onderuit te laren gillen
Deel met mij uw meningen en ervaringen aub over de genoemde type motorbanden
Alvast hartelijk dank voor de informatie en moeite

Ik heb Pirelli Angel GT onder mijn tiger 1050, super bandjes, ook in de regen kan je nog behoorlijk gas geven.
Hiervoor zat er Dunlop roadsmart 3 op, die willen nog wel eens een stapje opzij zetten, verder ook prima banden.

De Pirelli's slijten naar mijn idee wat sneller dan de Dunlop's.