Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.134
10.694
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ik zou voor de Sportsmart MK3 gaan.
Die Q1 achter gaat niet zo heel lang mee, en dan kan je ook de bijpassende achterband gebruiken.
Maar als jouw geld (bijna) op is kan je ook voor de Qualifier 2 gaan, die zijn niet duur.

Dacht ik ook. Komend seizoen qualifier 2 voorband erbij combineren en dan volgend seizoen een geheel nieuw setje erop. Die Q2 gaat dus prima met die Q1 achterband?
 
SC’s op straat lijkt mij dan ook wel erg overdreven 🤔

Dacht ik ook toen ik vorig jaar mijn 2012 Speed Triple kocht, midden in de winter.

De handling, in ieder geval op deze motor is echter subliem, veel en veel beter dan die met Rosso3. En ik krijg ze wel warm onder de 10 C. Omdat ze ook veel mooier slijten dan Rosso3 is de levensduur in de praktijk niet erg verschillend.
 
Street Triple 765 RS. Momenteel liggen de eerste montage Pirelli Supercorsa SP erop. De voorband is op aan de zijkanten, loopvlak kan nog wel wat verder mee. De achterband kan nog even mee. Ik zou nu graag iets anders leggen ivm vertrouwen in de regen. Metzeler M7rr spreekt me wel aan maar kan ik enkel de voorband vervangen? Andere suggesties ook welkom. Vooral plezierritjes en een occasioneel circuitdagje.
 
Iedere sportband zal niet verkeerd zijn, maar in combinatie met de supercorsa wil je misschien juist kiezen voor een Pirelli of Metzeler.

De Bridgestone S22 heeft de laatste vergelijkingstest van motorrad gewonnen. Maar ook andere banden zijn goed, van pirellis de diablo Rosso 3, Rosso Corsa 2. Van Metzeler zou ik de M9RR kiezen ipv de 7.

Het klinkt mij wel vreemd dat de voorband aan de zijkanten versleten is terwijl je achterband nog goed is. Wat is daarvan de reden?
 
Laatst bewerkt:
Iedere sportband zal niet verkeerd zijn, maar in combinatie met de supercorsa wil je misschien juist kiezen voor een Pirelli of Metzeler.

De Bridgestone S22 heeft de laatste vergelijkingstest van motorrad gewonnen. Maar ook andere banden zijn goed, van pirellis de diablo Rosso 3, Rosso Corsa 2. Van Metzeler zou ik de M9RR kiezen ipv de 7.

Het klinkt mij wel vreemd dat de voorband aan de zijkanten versleten is terwijl je achterband nog goed is. Wat is daarvan de reden?
Geen idee. Ik ben 1 keer op circuit geweest ermee en rij voor de rest gewoon soepel. Bandendruk op straat is 2,35 voor en 2,6 achter. Ik weeg 63 kg droog aan de haak.
 
In opvolging van mijn vorige bericht, ga ik toch voor een heel nieuw setje banden denk ik voor de Street Triple 675R.
aangezien ik alleen plezierritjes maak, maar ook van sportief rijden houd, leek mij de Pirelli Angel GT2 wel wat. De originele Diablo Rosso’s die er onder zaten hebben mij wat te weinig grip namelijk.
iemand ervaring met deze banden en wat zou een eventueel goed alternatief zijn van de Angel GT?
 
In opvolging van mijn vorige bericht, ga ik toch voor een heel nieuw setje banden denk ik voor de Street Triple 675R.
aangezien ik alleen plezierritjes maak, maar ook van sportief rijden houd, leek mij de Pirelli Angel GT2 wel wat. De originele Diablo Rosso’s die er onder zaten hebben mij wat te weinig grip namelijk.
iemand ervaring met deze banden en wat zou een eventueel goed alternatief zijn van de Angel GT?
Hoi, ik heb positieve ervaring met zowel de ANGEL GT 1 en 2...op de SPEED TRIPLE 1050..
De 2 vond ik nog beter dan de 1...
Iets “zwaarder”insturen maar vast op de weg!!
Lange duur(9000km) en rijplezier👍🏻
Succes👋🏻
 
In opvolging van mijn vorige bericht, ga ik toch voor een heel nieuw setje banden denk ik voor de Street Triple 675R.
aangezien ik alleen plezierritjes maak, maar ook van sportief rijden houd, leek mij de Pirelli Angel GT2 wel wat. De originele Diablo Rosso’s die er onder zaten hebben mij wat te weinig grip namelijk.
iemand ervaring met deze banden en wat zou een eventueel goed alternatief zijn van de Angel GT?
Zonde van de nieuwe achterband. Waarom niet gewoon een sportsmart voorop?
 
In opvolging van mijn vorige bericht, ga ik toch voor een heel nieuw setje banden denk ik voor de Street Triple 675R.
aangezien ik alleen plezierritjes maak, maar ook van sportief rijden houd, leek mij de Pirelli Angel GT2 wel wat. De originele Diablo Rosso’s die er onder zaten hebben mij wat te weinig grip namelijk.
iemand ervaring met deze banden en wat zou een eventueel goed alternatief zijn van de Angel GT?

Zijn de Rosso's niet wat sportiever dan de Angel?

Misschien is de Rosso Corsa 2 nog wel te overwegen. Ik rij ook alleen plezierritjes en dit zijn echt perfecte banden. Meer grip dan je ooit zult gebruiken gok ik op straat. Nu is mijn mening niet zo heel veel waard, maar met wat gebruik van Google komen er een paar mooie artikelen uit over deze banden. Ook met nat weer, mocht je daar per ongeluk in belanden.
 
Geen idee. Ik ben 1 keer op circuit geweest ermee en rij voor de rest gewoon soepel. Bandendruk op straat is 2,35 voor en 2,6 achter. Ik weeg 63 kg droog aan de haak.
Even wat plaatjes erbij, voorband zit op de slijtage indicatoren, achterband heeft nog over.
IMG_20200322_102723.jpg
IMG_20200322_102738.jpg
 
Zijn de Rosso's niet wat sportiever dan de Angel?

Misschien is de Rosso Corsa 2 nog wel te overwegen. Ik rij ook alleen plezierritjes en dit zijn echt perfecte banden. Meer grip dan je ooit zult gebruiken gok ik op straat. Nu is mijn mening niet zo heel veel waard, maar met wat gebruik van Google komen er een paar mooie artikelen uit over deze banden. Ook met nat weer, mocht je daar per ongeluk in belanden.
Die (Rosso III) zijn een behoorlijk stuk sportiever. De Corsa's (alle modellen) zijn nog weer sportiever.
 
Als ik het goed zie, zit jouw voorband toch nog niet op de slijtage-indicator? Tenminste, ik zie hoogteverschil tussen indicator en hoogte profiel? :?

Daarnaast: ik zie niks raars.
Ik verwachtte een vooband die aan de zijkanten zo veel meer sleet, dat hij daar afgeplat is... Ging ook uit van dichter bij de wang van de band...
Nu ik de foto zie en je beschrijving erbij teruglees: is compleet normaal!
Een voorband slijt bij normaal gebruik altijd net buiten het midden het hardst. Als je dus op je motor zit en rijdt en je kijkt over je dashbord naar je voorband, zie je altijd 2 'platte' vlakken net uit het midden.
Dit terwijl een achterband bij normaal gebruik altijd plat in het midden wordt.

edit:
Laat je ook niet gekmaken door alleen profieldiepte. Niet elke band heeft even diep profiel in het midden van de band als aan de zijkant. Dus het kan ook nog eens een optisch probleem zijn...
 
Zonde van de nieuwe achterband. Waarom niet gewoon een sportsmart voorop?
Sterker nog, ik zou zelf eerder kiezen voor de Sportsmart MK3 voor en achter.
Een echte sportband met bijna de levensduur van een sport/tourband en goede grip in koude en regen.
Maar als je weinig te besteden hebt nog even die Qualifier II er achter op laten zitten, die is toch binnen 6000km versleten.
 
Als ik het goed zie, zit jouw voorband toch nog niet op de slijtage-indicator? Tenminste, ik zie hoogteverschil tussen indicator en hoogte profiel? :?
Inderdaad, ik zie het plaatje nu ook.
De voorband is nog lang niet versleten. Zo te zien nog 1mm tot aan de indicatoren, en die zitten op 1,6mm.
Wettelijke minimum is 1mm (in Nederland).
 
Laatst bewerkt:
In opvolging van mijn vorige bericht, ga ik toch voor een heel nieuw setje banden denk ik voor de Street Triple 675R.
aangezien ik alleen plezierritjes maak, maar ook van sportief rijden houd, leek mij de Pirelli Angel GT2 wel wat. De originele Diablo Rosso’s die er onder zaten hebben mij wat te weinig grip namelijk.
iemand ervaring met deze banden en wat zou een eventueel goed alternatief zijn van de Angel GT?

Inmiddels is het al beantwoord, maar om een Diablo Rosso te vervangen voor een Angel GT (1 of 2) omdat je meer grip zoekt, is simpelweg de verkeerde keuze.

Dat een Rosso jou niet bevalt en geen vertrouwen opwekt, dat kan. Misschien rijd je op die Angel's daardoor wel veel fijner rond en daarmee 'sportiever', kan ook.
Als je maar weet dat je absolute grip bij de grens opzoeken onder normale weersomstandigheden vermindert :]
 
Inmiddels is het al beantwoord, maar om een Diablo Rosso te vervangen voor een Angel GT (1 of 2) omdat je meer grip zoekt, is simpelweg de verkeerde keuze.

Dat een Rosso jou niet bevalt en geen vertrouwen opwekt, dat kan. Misschien rijd je op die Angel's daardoor wel veel fijner rond en daarmee 'sportiever', kan ook.
Als je maar weet dat je absolute grip bij de grens opzoeken onder normale weersomstandigheden vermindert :]
Ik denk persoonlijk dat het meer komt door de slijtage op mijn voorband en het feit dat er voor een Rosso op zit en achter die qualifier. Dus de combi is gewoon niet heel super denk ik, hierdoor minder vertrouwen.
Overigens ben ik door de reacties en adviezen hier om en gooi ik aan de voorzijde een Sportmax MK 3 erop en als die Qualifier achter versleten is de bijpassende achterband. Dank voor alle adviezen !
 
hi Goedemorgen, tijdje geleden heb ik hier al info ingewonnen over banden m.b.t. mijn XJR1300- met 't mooie weer van de afgelopen tijd toch maar een setje bestellen - waarschijnlijk de ANGEL GT.
nu kun je bij veel banden ook voor de codering (A) kiezen- voor zwaardere motoren... (Schijnbaar). Moet zeggen dat mijn ervaring met de XJR tot dusver ook te omschrijven valt als "zware, lompe power naked" - helemaal t.o.v. mijn Zx10- waar Diablo Rosso's onder liggen.

mijn vraag- maakt het nou verschil of je bijv gaat voor Angel GT (A) of Angel GT normaal? (los van de prijs) en zo ja, wat is dit verschil? zijn deze banden stugger? en is dit nodig op een motor als een XjR? Lees nl. ook van mensen dat er gewoon met MPP gereden wordt op XJR'tjes

alvast dank voor de uitleg
 
Terug
Bovenaan Onderaan