Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.230
10.829
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Nieuw setje MPPct2. Heb al 2 sets van deze op mijn Z750 gehad, altijd tevreden. Nu een setje op de Z900. Rijdt geweldig, al moet je er volgens mij wel van houden als de motor een beetje in de bocht "'valt". Ik ben er niettemin erg tevreden over. Dot code 2520 dus Michelin heeft de productie nog niet stilgezet van deze band.
Sorry, maar als je de vraagstelling niet begrijpt, reageer dan ook niet.
Jij wil dezelfde banden onder een bobber zetten die jij ook onder je sportieve naked hebt? Lijkt je dat hetzelfde gebruik?
En daarnaast zijn de Power's niet verkrijgbaar in deze maten....
 
Sorry, maar als je de vraagstelling niet begrijpt, reageer dan ook niet.
Jij wil dezelfde banden onder een bobber zetten die jij ook onder je sportieve naked hebt? Lijkt je dat hetzelfde gebruik?
En daarnaast zijn de Power's niet verkrijgbaar in deze maten....

Volgens mij is het geen reactie op de vraag, maar meer een algemene mededeling dat hij nieuw banden gekocht heeft.
 
Als je reageert zoals BB dacht, is het al een stuk logischer toch? Niet 'op je pik getrapt' blijven, er is immers uitgesproken dat hij je verkeerd begreep.
Er zijn zoveel roeptoeteraars die werkelijk dingen roepen die gewoon helemaal onwaar zijn. Als het dan om bandenadvies gaat (in jouw geval door BB -leek te gaan-) is dat in de ogen van velen hier ongewenst.

Nogmaals, snap beide kanten. Niks aan de hand
 
Als je reageert zoals BB dacht, is het al een stuk logischer toch? Niet 'op je pik getrapt' blijven, er is immers uitgesproken dat hij je verkeerd begreep.
Er zijn zoveel roeptoeteraars die werkelijk dingen roepen die gewoon helemaal onwaar zijn. Als het dan om bandenadvies gaat (in jouw geval door BB -leek te gaan-) is dat in de ogen van velen hier ongewenst.

Nogmaals, snap beide kanten. Niks aan de hand
Er indook niks aan de hand. Vond de reactie wat overdreven en waarschijnlijk reageerde ik daar ook wat overdreven op 😀.
Klaar dus 👍
 
S22 ervaring op het circuit. (op een MT09)
De banden zijn net ingereden voor ik op het circuit ging. (+- 60km gereden)
De eerste sessie was goed, buiten temperatuur van 24 graden.
Band gaf veel grip en begon pas te smeren bij de laatste 3 rondes. (van de 19)
Meer grip bij acceleratie uit de bocht en remmen in de bocht.
Grip bij remmen rechtdoor voelde minder goed dan de S21. (de eerste paar bochten met koude banden)
Banden gaan graag tot een bepaalde hellingshoek en dan lijk je weerstand te hebben. (laatste paar graden)
Goed voor het gevoel maar voelt een beetje raar aan.
Het lijkt me een betere band dan de S21 maar op mijn motor lijkt het verschil niet zo groot.
Hopelijk is de test volgende zondag representatiever want gisteren was de temperatuur op het circuit (asfalt) meer dan 47 graden.

Foto's na eerste sessie(24 graden buitentemperatuur)
Zeer mooie slijtage:
20200808_114720.jpg

20200808_114728.jpg



Banden na de 5de sessie (buitentemperatuur was 37 graden en asfaltemperatuur 50 ofzo)
20200809_120457.jpg


20200809_120435.jpg



Zo zie je maar dat een sportieve band goed werkt op circuit tot de temperaturen te hoog worden.
Dan heb je een duidelijk voordeel bij echte circuit banden.
 
En is dat smeren van de banden, of moet ik wat anders bij voorstellen?
Yes
Welk circuit, welke rondetijden, welke buitentemperatuur?

Folembray, 1.02s buiten temperatuur van 37 graden maar de temperatuur van het asfalt was op het heetste moment +50 graden.
In de heetste sessie begon de achterband al te smeren vanaf de 6de toer.

Ik was wel een beetje aan het sukkelen met de bandendruk.
Koud zegt Bridgestone ongeveer 2. 1bar voor en 1.9 bar achter. (zonder vermelde buitentemperatuur)
Ik ben begonnen bij 24 graden met 2.2 voor en 2.1 achter. (koud gemeten)
Maar na de 2de sessie koelde de band niet meer af en heb ik op 2.3 warm en 2.4 warm achter afgesteld. (was ongeveer 0.2 bar eraf bij beide banden.)
 
Pittig stukje poekelen dus, nou ik heb de s22 ook maar dat voor op straat onder een Street Triple R van 2011.
Ten opzichte van de Diablo Rosso 3 geschreven vanuit de s22:

De band is rustiger/trager met insturen, waar de R3 snel om en om gooit op een rotonde heeft de s22 iets meer overtuiging nodig. Dit maar hij dan wel weer goed in gevoel, doordat de band rustiger is voel ik me meer vertrouwd.
In lange draaiers zo stabiel als een huis en over het hele stuk dezelfde tegendruk met sturen.
Ook het oprichten met remmend insturen en accelereren lijkt een stuk minder dan met de R3.

Voor de schaamrandenfreaks, ik heb de s22 na 150km dichter (achter) bij de rand (5mm na) dan de R3 na 6000km sturen.

Levensduur weet ik nog totaal niet, rubber werdt vrijdag met 30graden lekker zacht dus dat zal minder zijn dan de Rosso.
 
S22 ervaring op het circuit. (op een MT09)
De banden zijn net ingereden voor ik op het circuit ging. (+- 60km gereden)
De eerste sessie was goed, buiten temperatuur van 24 graden.
Band gaf veel grip en begon pas te smeren bij de laatste 3 rondes. (van de 19)
Meer grip bij acceleratie uit de bocht en remmen in de bocht.
Grip bij remmen rechtdoor voelde minder goed dan de S21. (de eerste paar bochten met koude banden)
Banden gaan graag tot een bepaalde hellingshoek en dan lijk je weerstand te hebben. (laatste paar graden)
Goed voor het gevoel maar voelt een beetje raar aan.
Het lijkt me een betere band dan de S21 maar op mijn motor lijkt het verschil niet zo groot.
Hopelijk is de test volgende zondag representatiever want gisteren was de temperatuur op het circuit (asfalt) meer dan 47 graden.

Foto's na eerste sessie(24 graden buitentemperatuur)
Zeer mooie slijtage:
Bekijk bijlage 1531663
Bekijk bijlage 1531664


Banden na de 5de sessie (buitentemperatuur was 37 graden en asfaltemperatuur 50 ofzo)
Bekijk bijlage 1531666

Bekijk bijlage 1531665


Zo zie je maar dat een sportieve band goed werkt op circuit tot de temperaturen te hoog worden.
Dan heb je een duidelijk voordeel bij echte circuit banden.
Inderdaad weinig slijtage, op de voorband is zelfs rubber bijgekomen.:t
 
Vraagje (kon het zo gauw niet inde OP vinden: wat is eigenlijk de maximale leeftijd van een band. Afgelopen zaterdag met mijn zoon een GS500 gekocht. We kregen er een nieuwe voorband bij want die zag er wat verdroogd uit: DOT code 1306. (hij wordt overigens toch vervangen ondanks niet versleten)
hoor het graag, meer kwestie van nieuwsgierigheid.
Kees
 
Vraagje (kon het zo gauw niet inde OP vinden: wat is eigenlijk de maximale leeftijd van een band. Afgelopen zaterdag met mijn zoon een GS500 gekocht. We kregen er een nieuwe voorband bij want die zag er wat verdroogd uit: DOT code 1306. (hij wordt overigens toch vervangen ondanks niet versleten)
hoor het graag, meer kwestie van nieuwsgierigheid.
Kees

Buiten slijtage en schade aan de band om zou een band van 5 jaar oud (productiedatum) ieder jaar gecontroleerd moeten worden en na 10 jaar uit voorzorg moeten worden vervangen.

Op mijn motorscooter zagen de banden er perfect uit van buiten maar bleken wel al 10 jaar oud. Ondanks dat ik er vrij lang zelf op gereden heb voordat ik dit doorhad heb ik ze hierna ook maar uit voorzorg vervangen.
 
Buiten slijtage en schade aan de band om zou een band van 5 jaar oud (productiedatum) ieder jaar gecontroleerd moeten worden en na 10 jaar uit voorzorg moeten worden vervangen.

Op mijn motorscooter zagen de banden er perfect uit van buiten maar bleken wel al 10 jaar oud. Ondanks dat ik er vrij lang zelf op gereden heb voordat ik dit doorhad heb ik ze hierna ook maar uit voorzorg vervangen.
Thnx, ik vermoedde al zoiets. Overigens is het rubber echt keihard. Zaterdag dat ding naar huis gereden maar toch maar extra voorzichtig gedaan.
Is daar overigens ook een wettelijke maximale leeftijd voor??
 
Pittig stukje poekelen dus, nou ik heb de s22 ook maar dat voor op straat onder een Street Triple R van 2011.
Ten opzichte van de Diablo Rosso 3 geschreven vanuit de s22:

De band is rustiger/trager met insturen, waar de R3 snel om en om gooit op een rotonde heeft de s22 iets meer overtuiging nodig. Dit maar hij dan wel weer goed in gevoel, doordat de band rustiger is voel ik me meer vertrouwd.
In lange draaiers zo stabiel als een huis en over het hele stuk dezelfde tegendruk met sturen.
Ook het oprichten met remmend insturen en accelereren lijkt een stuk minder dan met de R3.

Voor de schaamrandenfreaks, ik heb de s22 na 150km dichter (achter) bij de rand (5mm na) dan de R3 na 6000km sturen.

Levensduur weet ik nog totaal niet, rubber werdt vrijdag met 30graden lekker zacht dus dat zal minder zijn dan de Rosso.

Als Speed Triple 2012 rijder wil ik de s22 ook wel eens proberen, met name omdat bij de Motorrad test de s22 juist duidelijk BETER werd beoordeeld op het gebied van handling en precisie (in de vergelijking met Corsa2).

Zelf vind ik de Corsa2 set, die ik nu heb, VEEL beter op het gebied van handling en precisie dan de R3 (die ik daarvoor had), waarmee ik moeite heb om in te sturen en vooral om de lijn te houden, zodat ik op smalle weggetjes de neiging heb om de bochten af te snijden.
 
Thnx, ik vermoedde al zoiets. Overigens is het rubber echt keihard. Zaterdag dat ding naar huis gereden maar toch maar extra voorzichtig gedaan.
Is daar overigens ook een wettelijke maximale leeftijd voor??
Neen, er is geen wettelijke maximale leeftijd.
Sterker nog, er is niet eens een wettelijke maximale productiedatum waarbinnen een band verkocht mag worden.
In theorie mag een bandenhandelaar gewoon een band van 30 jaar oud verkopen, al zal niemand dat ook doen.
Veroudering begint pas echt nadat een band in gebruik is genomen. Na dat moment gaat de grip met ca. 5 tot 8% per jaar achteruit doordat de weekmakers in de band langzaam verdwijnen. Door externe omstandigheden (agressieve schoonmaakmiddelen, motor die veel in de zon staat, stalling in een ruimte met veel ozon enzovoorts) kan dit veel sneller gaan.
De oudste band die ik ben tegengekomen voor vervanging was (naar schatting) zo'n 40 jaar oud. Schatting, omdat toen de jaarcodering nog niet voorzien was van 2 cijfers, maar slechts van 1 cijfer.
 
Neen, er is geen wettelijke maximale leeftijd.
Sterker nog, er is niet eens een wettelijke maximale productiedatum waarbinnen een band verkocht mag worden.
In theorie mag een bandenhandelaar gewoon een band van 30 jaar oud verkopen, al zal niemand dat ook doen.
Veroudering begint pas echt nadat een band in gebruik is genomen. Na dat moment gaat de grip met ca. 5 tot 8% per jaar achteruit doordat de weekmakers in de band langzaam verdwijnen. Door externe omstandigheden (agressieve schoonmaakmiddelen, motor die veel in de zon staat, stalling in een ruimte met veel ozon enzovoorts) kan dit veel sneller gaan.
De oudste band die ik ben tegengekomen voor vervanging was (naar schatting) zo'n 40 jaar oud. Schatting, omdat toen de jaarcodering nog niet voorzien was van 2 cijfers, maar slechts van 1 cijfer.
Duidelijk, thnx. Toch maar snel de bijgeleverde band monteren. (Dunlop Sportmax Roadsmrt I ), die is iig van 2019 8-)
 
Als Speed Triple 2012 rijder wil ik de s22 ook wel eens proberen, met name omdat bij de Motorrad test de s22 juist duidelijk BETER werd beoordeeld op het gebied van handling en precisie (in de vergelijking met Corsa2).

Zelf vind ik de Corsa2 set, die ik nu heb, VEEL beter op het gebied van handling en precisie dan de R3 (die ik daarvoor had), waarmee ik moeite heb om in te sturen en vooral om de lijn te houden, zodat ik op smalle weggetjes de neiging heb om de bochten af te snijden.

Klinkt als kloppend verhaal, maatjes van me zijn lyrisch over de Corsa2, ik zag hem als een band waar mijn tempo niet genoeg voor was. (ivm opwarmen)
Tot nu toe heb ik veel plezier van de s22, als jij wel houd van het snelle insturen is er ook de m9rr nog, daar staat een bladzijde terug een rivieuw van onder een Speed ook.

Toevallig dat jij de R3 ook niet fijn vond in kort sturen, had ik dus ook.
 
Neen, er is geen wettelijke maximale leeftijd.
Sterker nog, er is niet eens een wettelijke maximale productiedatum waarbinnen een band verkocht mag worden.
In theorie mag een bandenhandelaar gewoon een band van 30 jaar oud verkopen, al zal niemand dat ook doen.
Veroudering begint pas echt nadat een band in gebruik is genomen. Na dat moment gaat de grip met ca. 5 tot 8% per jaar achteruit doordat de weekmakers in de band langzaam verdwijnen. Door externe omstandigheden (agressieve schoonmaakmiddelen, motor die veel in de zon staat, stalling in een ruimte met veel ozon enzovoorts) kan dit veel sneller gaan.
De oudste band die ik ben tegengekomen voor vervanging was (naar schatting) zo'n 40 jaar oud. Schatting, omdat toen de jaarcodering nog niet voorzien was van 2 cijfers, maar slechts van 1 cijfer.
Er bestaat een topic.. Worldbeater is World CHEATER! _O-
Hij had niets tegen mij gezegd.. maar wel op MF.. iemand anders stuurde een PM dat het topic gestart was. :P

In december '10 een voorband gekocht op Motorbandenmarkt.nl voor een weekje rijden op Cartagena. :]
Vergeten mee te nemen.. in januari '11 weer verkocht.

Ik blij.. koper blij.. totdat hij naar de DOT code keek.
Hij zat nog in het plastic van bezorgen, maar ik had hem een tweedehands band verkocht zei schreeuwde hij.
Zelf had ik niet naar de fabricagedatum gekeken maar die was blijkbaar van '08.

Bandje nog gewoon terugenomen inclusief de verzendkosten en drie maanden later pas weer eens te koop gezet met vermelding van de DOT.. de nieuwe koper boeide het voor geen meter. :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan