Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.778
10.281
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de band op zijn einde is.
600km met passagier en belading met te lage bandenspanning (2bar ipv 3bar) zorgde voor een snel overlijden.(van 3.5mm naar zo goed als 0 in 600km)
 

Bijlagen

  • 20201024_175309.jpg
    20201024_175309.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 12
Dat was een prima band, ondertussen iets verouderd en opgevolgd door de M9-RR.
Als ik mij goed herinner won de M7-RR de sportbandenvergelijkingstest in 2017 of daar in die buurt.
In 2019 naar de vierde plaats afgezakt, maar nog steeds een aanrader. Ik heb ze nu op mijn Speed Triple, na Pirelli Supercorsa (2 sets), Corsa2 (1 set) en Rosso3 (2 sets). Passen nog beter bij mijn motor dan de Pirelli's waarvan de Supercorsa tegenwoordig eerste montage is. Gisteren voor het eerst sinds de montage 'sportief' op- en afritten genomen en b-weggetjes met veel bochten en nog steeds erg tevreden. M7-RR zit bijvoorbeeld ook als eerste montage op de Superduke.
 
Jammer genoeg is mijn voorband (Rosso 3) lek gegaan met nog zeker 50%. Ben er opzich wel tevreden over, maar was wel van plan om hierna een Metzeler M7/M9rr eronder te gooien. Kan ik een M9rr voorband met de huidige rosso 3 achterband combineren? Dan hoef ik over een tijdje alleen de achterband nog te wisselen.
 
Jammer genoeg is mijn voorband (Rosso 3) lek gegaan met nog zeker 50%. Ben er opzich wel tevreden over, maar was wel van plan om hierna een Metzeler M7/M9rr eronder te gooien. Kan ik een M9rr voorband met de huidige rosso 3 achterband combineren? Dan hoef ik over een tijdje alleen de achterband nog te wisselen.
Ik heb vandaag met nat weer lekker door de veluwe gereden en mijn michelins gaven geen krimp ook niet in snelle bochten
 
Ervaringen die vergelijkbaar zijn met die van mij op mijn Speed triple 2012 (ABS, geen TC).

Niet alleen stuurt hij nu duidelijk beter ('moeitelozer') dan met Rosso3, maar zelfs marginaal beter dan Corsa2 en zelfs Supercorsa. Qua gripniveau op droog en nat wegdek zie de Sportec 7 als directe concurrent van de iets nieuwere Rosso 3, ben nu wel benieuwd hoe de Sportec 9 is. (En de S22.)

Je brengt me een beetje aan het twijfelen. Veel goede ervaringen met de m7rr op de SDR990. Nu ik aan een nieuwe achterband toe ben op de speed 1050 neig ik naar de michelin road 5.
Ik rij sportief maar geen circuit. Dus hoop met de road 5 iets meer kms te halen dan 4 a 5k km.

Maarrrr

Neig erg naar de m9rr. Zeker omdat de m7rr zo lekker stuurde op de KTM
 
Je brengt me een beetje aan het twijfelen. Veel goede ervaringen met de m7rr op de SDR990. Nu ik aan een nieuwe achterband toe ben op de speed 1050 neig ik naar de michelin road 5.
Ik rij sportief maar geen circuit. Dus hoop met de road 5 iets meer kms te halen dan 4 a 5k km.

Maarrrr

Neig erg naar de m9rr. Zeker omdat de m7rr zo lekker stuurde op de KTM
Ik adviseer op persoonlijke ervaring, de m9rr👍🏻😘
 
Je brengt me een beetje aan het twijfelen. Veel goede ervaringen met de m7rr op de SDR990. Nu ik aan een nieuwe achterband toe ben op de speed 1050 neig ik naar de michelin road 5.
Ik rij sportief maar geen circuit. Dus hoop met de road 5 iets meer kms te halen dan 4 a 5k km.

Maarrrr

Neig erg naar de m9rr. Zeker omdat de m7rr zo lekker stuurde op de KTM
In jouw situatie zou ik de M9-RR kiezen, volgens mij gaat een Road5 niet langer mee en de voorband zelfs korter. Road5 maakt het sturen trager, mijn broer temde zijn hypernerveuze Hyperstrada daarmee.
 
Jammer genoeg is mijn voorband (Rosso 3) lek gegaan met nog zeker 50%. Ben er opzich wel tevreden over, maar was wel van plan om hierna een Metzeler M7/M9rr eronder te gooien. Kan ik een M9rr voorband met de huidige rosso 3 achterband combineren? Dan hoef ik over een tijdje alleen de achterband nog te wisselen.
Ja, dat zou geen probleem moeten zijn.
 
In jouw situatie zou ik de M9-RR kiezen, volgens mij gaat een Road5 niet langer mee en de voorband zelfs korter. Road5 maakt het sturen trager, mijn broer temde zijn hypernerveuze Hyperstrada daarmee.
Dat ligt niet zozeer aan de Road 5, dat ligt vooral aan het feit dat hij van een sportband overstapte naar een sport/tourband. Willekeurig welke andere S/T-band zou hetzelfde effect gegeven hebben. De een mogelijk wat meer, de ander mogelijk wat minder, maar ze doen het allemaal.
 
Heb nu de Angel GT's onder de SV liggen, komt qua speelsheid toch niet echt in de buurt van de CB500 op S22's. Ondanks de sportievere geometrie van de SV, en vorkpoten die iets doorgestoken zijn. CB heeft wel wat dunnere banden, misschien dat dat ook helpt. Maar gok dat de SV op sportsloffen wel net zo flitsend zo niet flitsender is dan de CB.

SV voelt verder in de bochten heel stabiel aan. In het begin wel een paar keer gehad dat het achterwiel uit brak onder de-acceleratie maar was misschien ook iets te snel te enthousiast (nieuwe motor, nieuwe banden, even uitproberen). AGT was ook zo'n 50 euro goedkoper dan de AGT2/RT01 dus ik kon wel leven met banden van 1 generatie ouder. :)
 
Het stuurverschil door de 2 totaal verschillende motoren is vele malen groter dan het verschil tussen de 2 banden.
Je kunt eigenlijk niks zeggen over bandengevoel als je een SV met angels direct vergelijkt met een cb500 met s22: de hele fundering van je vergelijkingstest is veranderd.

Alsof je gaat bergwandelen op je sloffen terwijl je 150 kg weegt, vervolgens wandelschoenen koopt en 70 kg afvalt en dan zegt dat je nu makkelijker een bergwandeling voltooit door je nieuwe schoenen :+
 
Het stuurverschil door de 2 totaal verschillende motoren is vele malen groter dan het verschil tussen de 2 banden.
Je kunt eigenlijk niks zeggen over bandengevoel als je een SV met angels direct vergelijkt met een cb500 met s22: de hele fundering van je vergelijkingstest is veranderd.

Alsof je gaat bergwandelen op je sloffen terwijl je 150 kg weegt, vervolgens wandelschoenen koopt en 70 kg afvalt en dan zegt dat je nu makkelijker een bergwandeling voltooit door je nieuwe schoenen :+
Zo heel verschillend zijn ze ook niet. Zit hier niet een Ninja 300 met een Pan European te vergelijken..
 
Hallo allemaal, ik heb zojuist mijn achterband laten vervangen omdat hij een beetje op een rare manier was versleten. Was uit 2012 en ik kom net thuis en ik zie dat die nieuwe michelin pilot die ik eronder wilde halverwege uit 2013 komt wel nieuw maar is dit normaal? 140 vragen voor een band die bijna 7,5 jaar oud is terwijl ik vroeg om een nieuwe
 
Hallo allemaal, ik heb zojuist mijn achterband laten vervangen omdat hij een beetje op een rare manier was versleten. Was uit 2012 en ik kom net thuis en ik zie dat die nieuwe michelin pilot die ik eronder wilde halverwege uit 2013 komt wel nieuw maar is dit normaal? 140 vragen voor een band die bijna 7,5 jaar oud is terwijl ik vroeg om een nieuwe
Hij is nieuw maar overjarig neem ik aan
 
Hallo allemaal, ik heb zojuist mijn achterband laten vervangen omdat hij een beetje op een rare manier was versleten. Was uit 2012 en ik kom net thuis en ik zie dat die nieuwe michelin pilot die ik eronder wilde halverwege uit 2013 komt wel nieuw maar is dit normaal? 140 vragen voor een band die bijna 7,5 jaar oud is terwijl ik vroeg om een nieuwe
Nee, dat is niet normaal.
 
Hallo allemaal, ik heb zojuist mijn achterband laten vervangen omdat hij een beetje op een rare manier was versleten. Was uit 2012 en ik kom net thuis en ik zie dat die nieuwe michelin pilot die ik eronder wilde halverwege uit 2013 komt wel nieuw maar is dit normaal? 140 vragen voor een band die bijna 7,5 jaar oud is terwijl ik vroeg om een nieuwe
Wat voor maat? Ik denk aan een Pilot Street?
140 euro is wel een nette prijs, maar 2013 is langer dan normaal is.
Plaats eens een foto van de DOT code?? :)
 
130-70 17 is de maat en het is inderdaad een pilot street. Er staat DOT W8DV 001X en dan 2813 dus lijkt mij dat het week 28 uit 2013 is dan toch?
 

Bijlagen

  • IMG_2241.jpg
    IMG_2241.jpg
    896,6 KB · Weergaven: 10
Hallo allemaal, ik heb zojuist mijn achterband laten vervangen omdat hij een beetje op een rare manier was versleten. Was uit 2012 en ik kom net thuis en ik zie dat die nieuwe michelin pilot die ik eronder wilde halverwege uit 2013 komt wel nieuw maar is dit normaal? 140 vragen voor een band die bijna 7,5 jaar oud is terwijl ik vroeg om een nieuwe
Er is geen maximum leeftijd aan motorbanden.
Althans, dit is niet wettelijk geregeld.....
Wij houden in de branche aan dat je het expliciet zou moeten vermelden als de band ouder is dan 5 jaar, al houdt niet iedereen zich daaraan.
Bij mij in de zaak heb ik er voor gekozen om dat al bij 2 jaar oude banden te vermelden.
Maar nogmaals, dat is geen verplichting.
 
130-70 17 is de maat en het is inderdaad een pilot street. Er staat DOT W8DV 001X en dan 2813 dus lijkt mij dat het week 28 uit 2013 is dan toch?
Klopt.
Maar dan is 140 Euro wel zeer prijzig! Zeker voor zo'n oude band.
En ik betwijfel of het wel een Pilot Street is, in mijn herinnering is die pas veel later op de markt gekomen. Is het geen Pilot Activ?
 
Klopt.
Maar dan is 140 Euro wel zeer prijzig! Zeker voor zo'n oude band.
En ik betwijfel of het wel een Pilot Street is, in mijn herinnering is die pas veel later op de markt gekomen. Is het geen Pilot Activ?
heb even gekeken op de band, staat wel gewoon michelin Pilot steet radial dus neem aan het wel gewoon een pilot steet is:):) maar zal binnenkort wel even langs gaan bij de dealer
 
Terug
Bovenaan Onderaan