Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.969
10.496
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
We zijn op bladzijde 205 hoeveel vragen en antwoorden zijn er al geweest en gaan er nog volgen.
Banden is gewoon heel persoonlijk,daar kan je nog lang over discussiëren
Iemand vraagt raad over een combinatie van 2 verschillende merken, voor/achter, en jij begint over je rondje Veluwe op de Michelins.
Vreemd, is het niet? Niet echt een antwoord wat je verwacht, toch?
 
Sinds een paar dagen ben ik de eigenaar van een fzr 600 uit 2003. De banden zagen er nieuw uit en hebben nog veel profiel. Echter als ik de DOT code check is voor 10 jaar oud en achter 9 jaar, baal er van dit niet bij de koop gechecked te hebben want wist wel van het bestaan van de DOT code af maar omdat de band er zo goed uit zag verder niet aan gedacht om dat nog te controleren.

Omdat de banden er nog goed uitzien en helemaal geen tekenen hebben van uitdroging zou het kunnen dat de prestatie degradatie meevalt? Of zouden jullie het wel vervangen ongeacht de optische staat?
 

Bijlagen

  • 8B056850-FE30-400B-A5B9-5575FC27014D.jpeg
    8B056850-FE30-400B-A5B9-5575FC27014D.jpeg
    2 MB · Weergaven: 19
  • 9B50A044-FAFE-479D-9137-895E82F8BDA6.jpeg
    9B50A044-FAFE-479D-9137-895E82F8BDA6.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 20
  • 8E95C4C4-04E8-458A-ACE8-087F03F99822.jpeg
    8E95C4C4-04E8-458A-ACE8-087F03F99822.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 18
  • FDA4F59B-E8BE-4EDD-A234-8DD47A5477A9.jpeg
    FDA4F59B-E8BE-4EDD-A234-8DD47A5477A9.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 19
Sinds een paar dagen ben ik de eigenaar van een fzr 600 uit 2003. De banden zagen er nieuw uit en hebben nog veel profiel. Echter als ik de DOT code check is voor 10 jaar oud en achter 9 jaar, baal er van dit niet bij de koop gechecked te hebben want wist wel van het bestaan van de DOT code af maar omdat de band er zo goed uit zag verder niet aan gedacht om dat nog te controleren.

Omdat de banden er nog goed uitzien en helemaal geen tekenen hebben van uitdroging zou het kunnen dat de prestatie degradatie meevalt? Of zouden jullie het wel vervangen ongeacht de optische staat?

Je ketting verdient ook wel wat vet 🤪
 
Enige wat je kan doen met dergelijke banden is met je nagel in de band drukken, geeft een indicatie van de (nog aanwezige) veerkracht. Is de band heel hard (nagel laat geen afdruk achter) zou ik mijn verlies nemen en op zoek gaan naar een vers setje banden. Blijkt de band nog redelijk zacht te zijn, dan kan je de gok nemen om er nog een tijdje op te rijden. Echter garantie wordt er niet gegeven.

Zelf dit jaar met een YX600 ervaring dat een set BT45 er nog redelijk uitzag, maar bij de eerste regen gelijk ging glijden (er zit dus nu vers rubber onder).

Samengevat, welk risico wil je lopen ? En het enige echte advies, zoek een set verse banden (en als de banden nog enigszins kunnen, kan je rustig rijden tot je nieuwe banden er zijn).
 
Enige wat je kan doen met dergelijke banden is met je nagel in de band drukken, geeft een indicatie van de (nog aanwezige) veerkracht. Is de band heel hard (nagel laat geen afdruk achter) zou ik mijn verlies nemen en op zoek gaan naar een vers setje banden. Blijkt de band nog redelijk zacht te zijn, dan kan je de gok nemen om er nog een tijdje op te rijden. Echter garantie wordt er niet gegeven.

Zelf dit jaar met een YX600 ervaring dat een set BT45 er nog redelijk uitzag, maar bij de eerste regen gelijk ging glijden (er zit dus nu vers rubber onder).

Samengevat, welk risico wil je lopen ? En het enige echte advies, zoek een set verse banden (en als de banden nog enigszins kunnen, kan je rustig rijden tot je nieuwe banden er zijn).
Als ik met mijn nagel in de band druk dan krijg ik nog wel vrij eenvoudig er een afdruk in. Maar better safe than sorry denk ik. Met nog maar een weekje mijn rijbewijs kan ik denk alle extra grip wel gebruiken :)
 
Dus met droog mooi weer een blokje om geen probleem. Verder is je keuze logisch.

En de originele bandenmaat geeft het beste bochtenwerk😉 (en daarbij alle grote merken geven met hun recente banden goede grip).
 
Als ik met mijn nagel in de band druk dan krijg ik nog wel vrij eenvoudig er een afdruk in. Maar better safe than sorry denk ik. Met nog maar een weekje mijn rijbewijs kan ik denk alle extra grip wel gebruiken :)
Juist als je nog maar net je rijbewijs hebt, gebruik je weinig grip. En ik heb het al eerder gezegd: meer grip is niet per definitie beter, je kunt beter een band met veel feedback en een breed grensgebied hebben dan een band met veel grip, weinig feedback en waarvan de grip opeens onverwacht weg is.

Ik zou er een paar honderd kilometer mee rijden de proberen hoe het voelt. Als je het daarna alsnog niet vertrouwt, kun je een nieuwe set banden halen.
 
Normaal rijden kan echt wel hoor en dan houd je echt nog wel marge over. Geen (droogte)scheurtjes te zien? Dan gaan met die banaan.
Nieuw rubber, oud rubber, circuit rubber, of modderrubber: de blaadjes op de weg zijn een grotere factor voor de grip momenteel.


btw, een fzr uit 2003? Bewaren! Das de enige op de hele wereld! Die wordt geld waard, doet er niet toe welk rubber eronder ligt ;)
 
Gokje het betreft dus een Fazer (FZS600). En dan is de opmerking over de bandenmaten helemaal relevant, want de oudere Fazers hebben een niet zo'n gangbare voorbandmaat.

En verder zijn Fazer gewoon goede motoren (mijn '99-er heeft er ondertussen 135 dkm opzitten met alleen regulier onderhoud). :Y
 
Gaat inderdaad om een fzs 600 uit 2003.

En MrProper je had toch wel gelijk over de droge ketting, ik dacht valt vast mee omdat er een scottoiler in zat, maar bleek niet meer goed vacuüm dus deed niets meer.
gisteren gefixed en vervolgens vergeten uit de prime stand te zetten dus vandaag kwart flesje leeggereden |(

Maar goed, ketting is wel weer goed gesmeerd :X
 
Gaat inderdaad om een fzs 600 uit 2003.

En MrProper je had toch wel gelijk over de droge ketting, ik dacht valt vast mee omdat er een scottoiler in zat, maar bleek niet meer goed vacuüm dus deed niets meer.
gisteren gefixed en vervolgens vergeten uit de prime stand te zetten dus vandaag kwart flesje leeggereden |(

Maar goed, ketting is wel weer goed gesmeerd :X

En je achtervelg ook gok ik 😜
 
Is de TC niet instelbaar?
Volgens het boekje en de tests wel wat betreft TC, maar ik merk geen verschil tussen mapping 1 en 2.

Ik rij met TC uit, het ding heeft maar 75pk max. en de TKC80's vrij veel grip op straat.

Mapping 2 ('off-road') en ABS aan, het ABS is dan achter uitgeschakeld.

In het terrein dezelfde instelling.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Even een kritische blik naar mijn achterband (BT023 op een GSX750F)...

Tussen de blauwe pijltjes is een richeltje te voelen over die lijn. Dat zal de scheiding zijn tussen de twee compounds? De com ound op de randen lijkt daar iets harder te slijten dan de middelste.

Is dat wat ik in de rode cirkel zie nu cuppen? Ik hoor de term wel vaker maar heb het nog niet kunnen herkennen/ heb er nooit last van gehad.
Zo ja, kan ik er iets aan doen/wat zijn bekende veroorzakers? De band is nog fris genoeg om niet gelijk te willen vervangen. Moet zeggen dat ik er ook geen last van heb (niet bewust in ieder geval) maar dat wil ik voor zijn...

DSC_1980_LI.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan