Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.179
10.750
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Na de D214 (een budget-band) zal bijna elke andere moderne band het een stuk beter doen, dus daar kan je gerust op zijn.
inderdaad, zelf op mijn Z900 van D214 (inderdaad slecht, zeker bij nat) naar de PP2CT gegaan, inmiddels maar persoonlijk enthousiast over, scherp aan prijs, zelfs goed uit de vergelijkingstest,voor wat het waard is:
ik ben in ieder geval erg tevreden,
 
Ik heb al even gekeken, maar de maat die word aangegeven voor mijn xr400 is anders dan wat er nu op zit.
Standaard is 110/80 - 18 achter en er zit nu een 120/90 - 18 op .
Daar is heel veel enduro, of zelfs cross spul voor te vinden , maar ik zoek eigenlijk iets wat voldoende is voor op de weg en voldoende voor normale gravel paadjes. dat ding is zo licht en het hoeft niet hard te gaan. maar de michelin fim enduro achtige dingen die er nu opliggen zijn ook nog eens voorzien van bib mousse dus dat is geen doen op de normale openbare weg.
ik zag en set contigo en een set bt46 voorbij komen, die mij voor op de weg super lijken maar wel erg weg georiënteerd zijn.
Maar qua echte allroad kwam ik alleen de trailwing tegen .

Iemand nog tips of moet ik toch maar gewoon voor de K60 van Heidenau gaan :P , lijkt wel of die overal maten voor hebben :P
 
Ik heb al even gekeken, maar de maat die word aangegeven voor mijn xr400 is anders dan wat er nu op zit.
Standaard is 110/80 - 18 achter en er zit nu een 120/90 - 18 op .
Daar is heel veel enduro, of zelfs cross spul voor te vinden , maar ik zoek eigenlijk iets wat voldoende is voor op de weg en voldoende voor normale gravel paadjes. dat ding is zo licht en het hoeft niet hard te gaan. maar de michelin fim enduro achtige dingen die er nu opliggen zijn ook nog eens voorzien van bib mousse dus dat is geen doen op de normale openbare weg.
ik zag en set contigo en een set bt46 voorbij komen, die mij voor op de weg super lijken maar wel erg weg georiënteerd zijn.
Maar qua echte allroad kwam ik alleen de trailwing tegen .

Iemand nog tips of moet ik toch maar gewoon voor de K60 van Heidenau gaan :P , lijkt wel of die overal maten voor hebben :P
Metzeler 360?
 
ik zag en set contigo en een set bt46 voorbij komen, die mij voor op de weg super lijken maar wel erg weg georiënteerd zijn.

Ik heb de bt45 en de pilot activ in obscure maten onder mijn xj900 gehad. Prima voor op de weg en een gravelpad meepakken gaat daar echt prima mee. Zo lang je op 'halfverharding' blijft ga je daar echt niet de mist mee in.
 
Dat zegt meer over de TC dan de band.
Dat vond ik net een nadeel aan de hypersport, de tractiecontrole is te veel ingesteld zoals een VW.

Klopt waarschijnlijk wel, hij wil gewoon graag pochen met het feit dat hij banden snel "oprijdt" op z'n RSV4.
(behalve dat hij waarschijnlijk alleen sportband en monteert en geen S/T)

De ene vervangt de band al als hij minder rond/verslechterde rijeigenschappen heeft en nog voldoende profiel. De ander rijdt door tot net kaal.
Minder 2000 km per band is uitzonderlijk.
De kans is groot dat zijn bandenspanning /vering niet correct ingesteld is.
Nee, ik wil aangeven dat kilometers niets zegt. Inderdaad rij ik op mijn RSV4's en de RC30 met semi circuitbanden. Maar op de CB1300 gaat een set sportieve banden ook geen 5000 km mee en s/t banden hooguit 6000 km.

Het is maar net wat je belangrijk vindt. Grip en stuurgevoel zijn voor mij veel belangrijker dan levensduur en heb de mazzel dat ik motorfietsen heb waarbij de bandenkeuze groot is.

Op de K1600 van Viaantje heb je veel minder keus, dat zijn altijd versterkte en slijtvastere s/t banden die daardoor ook langer mee gaan. Dan haal je inderdaad wel (veel) meer kilometers. Zelfs met een K1600.

Ik kies voor banden met veel grip en prettig stuurgedrag. Mede omdat ik dan niet perse op mijn TC hoef te vertrouwen. Vering staat perfect op mijn gewicht en rijstijl afgesteld (Ohlins TTX en cartridges). Bandenspanning zoals voorgeschreven door de bandenfabrikant (warm gemeten).
 
inderdaad, zelf op mijn Z900 van D214 (inderdaad slecht, zeker bij nat) naar de PP2CT gegaan, inmiddels maar persoonlijk enthousiast over, scherp aan prijs, zelfs goed uit de vergelijkingstest,voor wat het waard is:
ik ben in ieder geval erg tevreden,
De oeroude MPP 2CT was nu niet direct degene waar ik aan dacht toen ik het over moderne banden had..... :+
Wel beter dan de D214, maar zeker geen topper. De MPP 2CT verkoop ik nu als budget-sportband.
 
Ik heb al even gekeken, maar de maat die word aangegeven voor mijn xr400 is anders dan wat er nu op zit.
Standaard is 110/80 - 18 achter en er zit nu een 120/90 - 18 op .
Daar is heel veel enduro, of zelfs cross spul voor te vinden , maar ik zoek eigenlijk iets wat voldoende is voor op de weg en voldoende voor normale gravel paadjes. dat ding is zo licht en het hoeft niet hard te gaan. maar de michelin fim enduro achtige dingen die er nu opliggen zijn ook nog eens voorzien van bib mousse dus dat is geen doen op de normale openbare weg.
ik zag en set contigo en een set bt46 voorbij komen, die mij voor op de weg super lijken maar wel erg weg georiënteerd zijn.
Maar qua echte allroad kwam ik alleen de trailwing tegen .

Iemand nog tips of moet ik toch maar gewoon voor de K60 van Heidenau gaan :P , lijkt wel of die overal maten voor hebben :P

Michelin Sirac, ook in jouw maat verkrijgbaar.

Geen persoonlijke ervaring mee. Een maat heeft ze met veel plezier jaren lang onder zijn Dr Big gehad. Ik overweeg ze als volgende set onder mijn TT600R. Dus snel kopen en hier je ervaringen opschrijven _O-
 
Nee, ik wil aangeven dat kilometers niets zegt. Inderdaad rij ik op mijn RSV4's en de RC30 met semi circuitbanden. Maar op de CB1300 gaat een set sportieve banden ook geen 5000 km mee en s/t banden hooguit 6000 km.

Het is maar net wat je belangrijk vindt. Grip en stuurgevoel zijn voor mij veel belangrijker dan levensduur en heb de mazzel dat ik motorfietsen heb waarbij de bandenkeuze groot is.

Op de K1600 van Viaantje heb je veel minder keus, dat zijn altijd versterkte en slijtvastere s/t banden die daardoor ook langer mee gaan. Dan haal je inderdaad wel (veel) meer kilometers. Zelfs met een K1600.

Ik kies voor banden met veel grip en prettig stuurgedrag. Mede omdat ik dan niet perse op mijn TC hoef te vertrouwen. Vering staat perfect op mijn gewicht en rijstijl afgesteld (Ohlins TTX en cartridges). Bandenspanning zoals voorgeschreven door de bandenfabrikant (warm gemeten).
Welke semi circuitbanden gebruik je?
 
Je kan er ook best snel mee rijden, alleen zit er (heel veel) beweging in de banden en geven ze de grens niet echt goed aan. Als ze echt (te) warm worden is in 1 keer dr grip weg.....
Dat stond ook in de test, bij flink vegen op het circuit zijn er betere, ineens grip weg stond er, dus precies wat jij aangeeft. Ikzelf kom zo ver niet, ben blij dat ik het randje van de band raak :-)
 
Pirelli Diablo Supercorsa SP (inrijden)
Conti Race Attack medium/endurance
Metzeler Racetec K2/K1
Conti Race Attack 2 medium/endurance
En hoe vind jij die Supercorsa's? Ik had zelf eerst de V2 en later de V3, de V3 voorband leek sneller te slijten. Rij er zelf mee op straat met mijn Speed triple en ben er erg tevreden over qua handling en grip. (Wat bedoelde je met inrijden?)
 
Dat het een budget band is, had ik al een vermoeden van. Alles om de kosten te drukken natuurlijk fabrieksaf maar goede rijeigenschappen laat te wensen over.

Gezien het profiel van de Road 5 vrij grof is, is de keuze is gevallen op de Angels GTII. De nieuwe T32 oogt ook als een band met een vrij grof, diep profiel. Bedankt dat je de Pirelli's als optie noemde, ik zou zelf niet snel aan Pirelli denken. Voorheen alleen met Michelin's en Bridgestone's gereden.

Wat ik uit meerdere testen las over de Angels GTII;
- Meest sportieve band in het Sport-toersegment
- Gaat het langst mee van alle concurrent-segment banden
- Redelijk fijn profiel, neigt meer naar een sportband, maar presteert als allround.

Bekijk bijlage 1583475

De banden die jij opnoemde staan hieronder ook aangeschreven. Ik zeg; goede adviseur ben jij 👍🏻.

Bekijk bijlage 1583477
Ik kwam dit nog tegen: wellicht te laat, maar toch.

 
Bandenspecialisten:

Mijn GSX-S1000 is toe aan nieuwe banden, welke banden zouden jullie adviseren jullie op deze fiets?

Er liggen nu nog fabrieksaf Dunlop's (sportmaxx) op. Redelijke banden maar zeker niet de beste, ook is het middenvlak redelijk snel plat. Middenvlak v/d achterband is nu helemaal op, 4200km gereden.

- Rij alleen met droog wegdek
- Rij van maart t/m okt. (temp.)
- Normaal tot sportieve rijstijl
- Zo nu en dan sprints voluit
- 5000km per jaar
- Voorkeur voor Michelin

Ik denk aan de sportieve Pilot Power 2CT & de nieuwe sporttour Road 5. Met welke band zou deze fiets beter uitkunnen? Graag de mening van de specialisten. Andere merken/types overweeg ik uiteraard ook. De keuze is erg groot op het moment van goede banden, zodoende graag de mening van de bandenkenners/specialisten.

Groeten
Ik rij zelf ook de GSXS1000 en heb vorig jaar de Power 5 gemonteerd ( voor en achter ), achter wel de 190/55. Ik rij ( als het weer het toelaat ) elke dag in de Eifel en moet zeggen dat de power 5 enorm veel grip heeft, bij remmen in een bocht blijft de motor stabiel en heeft geen neiging om zich op te richten, super band. Doordat ik nu de 190/55 gemonteerd heb valt de motor nog makkelijker de bocht in.
 
Dat van de Michelin Road 5 en de Bridgestone T32. Dat zijn meer allroundbanden, de Angel GTII is dat ook alleen met een sportieve insteek dus komt i.m.o. beter uit op een sportieve naked. De uitsparingen zijn dunner, andere lijnen en de band is afgeleid uit een sportband (diablo). Bekijk de afbeeldingen evt. omschrijvingen eens op google van alle genoemde banden en oordeel zelf.

Road 5
Bekijk bijlage 1583643

T32
Bekijk bijlage 1583644

Angel GTII
Bekijk bijlage 1583645

Mijn huidige set Dunlops zijn inderdaad versleten op 4200KM, voorband zou nog wel 1000km mee kunnen maar vervang ze liever beide voor een set goede banden. Ik denk niet dat je deze banden kunt vergelijken met jou MPR4, die zullen wellicht langer mee kunnen. Compound zal wel zachter zijn van mijn banden of we hebben een totaal ander rijgedrag 🙃. Ik heb op racers/nakeds altijd de banden versleten gehad met 3500/4500km zodoende nu eens een sport-toerband proberen i.p.v. een sportband.
Begrijp nog steeds niet goed waarom een beter sturende band/langere levensduur met een iets open profiel minder goed bij een naked bike zou staan :?O-)
Kan aan mij liggen, maar ik vindt de looks van een band niet bepalend. Wel de handling of regenafvoer (en levensduur).
Die zware motor van mij kan behoorlijk gummen en vreet an sich aardig aan de banden als je deze zwaar beproeft (warmte, beladen en op een heuvelflank met hairpins). Maar die MPR4 zaten er helaas nog onder, maar zoals ik al schreef gaan deze eraf. Maken plaats voor een RSIII of Angel, T32 of Road Attack van Conti.
Band moet goed zijn, ongeacht hoe die eruit ziet....
En allround, nah, die banden onder die extreem zware toerder zijn meer dan allround (moeten 160 pk kunnen hebben) en een hoop Nm's!
 
Terug
Bovenaan Onderaan