Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.894
10.415
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Heel interessante test!

Samenvatting: Conti SA4 wederom een slecht resultaat, net als de beperkte voorgaande vergelijkingstesten uitgevoerd door anderen. Conti heeft iets niet goed gedaan met die band. De Metzeler M9 komt er goed uit (snelste in de regen), net als de DRC2 (meer circuitgeorienteerd) en Power 5 (meer straatgeorienteerd). De Dunlop Sportsmart TT geeft geen grip in de regen en is bedoeld voor warm weer en circuitdagen. De testwinnaar is opnieuw de S22, net als in 2019.
Wie wil er nou de snelste in de regen zijn...
 
Ik ga binnenkort twee nieuwe banden voor de Supermagna bestellen. Ik heb in het weekend vier autobanden besteld voor de Estafette in de maat 185-65-15 en die kosten met z'n vieren net zoveel als één achterband voor de Honda. :Y

Het bizarre is dan wel dat als je een andere maat bestelt, bijvoorbeeld 185-70-15, dan kosten ze zomaar veel meer.
 
Even iets helemaal 'anders'.
Ik ben benieuwd hoe de Pirelli Diablo Rosso IV's zijn. Zeker in vergelijking met hun zuster de Metzeler M9RR.

Iemand al iets over de Pirelli's gevonden? Kon nog geen reviews vinden.
 
Even iets helemaal 'anders'.
Ik ben benieuwd hoe de Pirelli Diablo Rosso IV's zijn. Zeker in vergelijking met hun zuster de Metzeler M9RR.

Iemand al iets over de Pirelli's gevonden? Kon nog geen reviews vinden.
Er is 1 review van italianen op youtube te vinden. In de comments zeggen ze dat hij vergelijkbaar presteert met de M9RR, alleen iets zachter karkas. Misschien dat er ondertussen al meer is gepost door ze, geen idee. Meer (uitgebreidere) reviews kon ik ook niet vinden.
 
Heel interessante test!

Samenvatting: Conti SA4 wederom een slecht resultaat, net als de beperkte voorgaande vergelijkingstesten uitgevoerd door anderen. Conti heeft iets niet goed gedaan met die band. De Metzeler M9 komt er goed uit (snelste in de regen), net als de DRC2 (meer circuitgeorienteerd) en Power 5 (meer straatgeorienteerd). De Dunlop Sportsmart TT geeft geen grip in de regen en is bedoeld voor warm weer en circuitdagen. De testwinnaar is opnieuw de S22, net als in 2019.
Wilde op de motoplus wachten maar ik weet eigenlijk al genoeg zo... Setje Power 5's it is voor onder de fighter.

Op de één of andere manier heeft de vorige eigenaar zowel de achterband als de voorband vierkant gereden. Wtf.
 
Heel interessante test!

Samenvatting: Conti SA4 wederom een slecht resultaat, net als de beperkte voorgaande vergelijkingstesten uitgevoerd door anderen. Conti heeft iets niet goed gedaan met die band. De Metzeler M9 komt er goed uit (snelste in de regen), net als de DRC2 (meer circuitgeorienteerd) en Power 5 (meer straatgeorienteerd). De Dunlop Sportsmart TT geeft geen grip in de regen en is bedoeld voor warm weer en circuitdagen. De testwinnaar is opnieuw de S22, net als in 2019.
Slechte test dit keer.
Waarom zetten ze een semi-circuitband (Sportsmart TT) tegenover gewone sportbanden? En om het nog erger te maken, waarom rijden ze er mee op het circuit met straatspaaning? Ze hadden ruim 1 Bar moeten zakken voor het juiste gebruik....
 
Slechte test dit keer.
Waarom zetten ze een semi-circuitband (Sportsmart TT) tegenover gewone sportbanden? En om het nog erger te maken, waarom rijden ze er mee op het circuit met straatspaaning? Ze hadden ruim 1 Bar moeten zakken voor het juiste gebruik....
Dat is precies waarom ik over het algemeen niet naar 1 bandentest kijk. Als je 5 tests naast elkaar legt krijg je 5 verschillende uitslagen. Afhankelijk van de manier van testen en het motorblad.

Als je dan naar de gemiddelde uitslag kijkt van alle verschillende testen krijg je een iets realistischer beeld.
 
En om het nog erger te maken, waarom rijden ze er mee op het circuit met straatspaaning? Ze hadden ruim 1 Bar moeten zakken voor het juiste gebruik....

Gaat dit ook op voor sportief straatgebruik? Bij een weekendje Luxemburgse Ardennen willen de BT46's met straat luchtdruk V2,5 A2,7 behoorlijk in druk oplopen tot ruim over de 3 bar. Uiteindelijk ben ik (koud gemeten) op V2,1 en A1,9 gaan zitten. Bij koude banden reed dit wat wiebelig, maar eenmaal op temperatuur voelde dit stabieler dan met straat luchtdruk.

Dus eigenlijk met andere woorden; wat is de gewenste warme bandendruk en is die voor straat- en circuitgebruik gelijk?

Ik snap dat bij straatgebruik het veel moeilijker is om de band op die warmte (en dus die druk) te houden, maar het gaat even om het voorbeeld wat ik ervoer met een weekendje sportief knallen en elke bocht zo snel mogelijk nemen (binnen veilige openbare straatmarges O-) ).
 
Slechte test dit keer.
Waarom zetten ze een semi-circuitband (Sportsmart TT) tegenover gewone sportbanden? En om het nog erger te maken, waarom rijden ze er mee op het circuit met straatspaaning? Ze hadden ruim 1 Bar moeten zakken voor het juiste gebruik....
Wat een slechte reactie, heb je het artikel wel gelezen?

Je bent vast verbouwereerd omdat ze je favoriete (meest winstgevende?) merk Dunlop er niet fantastisch uit komt, terwijl het n.b. deels op hun testbaan is uitgevoerd.

Antwoord 1: Ze zetten de TT erbij omdat ze fabrikanten hebben gevraagd de banden in te sturen voor deze test. Dat kun je onmogelijk de testers verwijten.

Antwoord 2: dat is simpelweg niet waar, in het artikel staat overduidelijk dat bijvoorbeeld de Dunlop met 1,6 bar is getest op het circuit, jij vindt dat ze die maximaal op 0,6 bar hadden moeten testen? Althans, dat beweer je letterlijk. Ook hier is het advies van de leveranciers gevolgd dus dat kun je de testers niet kwalijk nemen.
 
Gaat dit ook op voor sportief straatgebruik? Bij een weekendje Luxemburgse Ardennen willen de BT46's met straat luchtdruk V2,5 A2,7 behoorlijk in druk oplopen tot ruim over de 3 bar. Uiteindelijk ben ik (koud gemeten) op V2,1 en A1,9 gaan zitten. Bij koude banden reed dit wat wiebelig, maar eenmaal op temperatuur voelde dit stabieler dan met straat luchtdruk.

Dus eigenlijk met andere woorden; wat is de gewenste warme bandendruk en is die voor straat- en circuitgebruik gelijk?

Ik snap dat bij straatgebruik het veel moeilijker is om de band op die warmte (en dus die druk) te houden, maar het gaat even om het voorbeeld wat ik ervoer met een weekendje sportief knallen en elke bocht zo snel mogelijk nemen (binnen veilige openbare straatmarges O-) ).
Klinkt alsof je eens kennis moet gaan maken met circuitrijden. Als 1,9 bar koud proefondervindelijk goed werkt voor jou, dan is dat prima, ik zou er alleen voorzichtig mee omgaan want met zo'n lage druk vervormt je band veel en loopt de temperatuur alleen maar meer op waardoor je het risico loopt op oververhitting.
 
Dat is precies waarom ik over het algemeen niet naar 1 bandentest kijk. Als je 5 tests naast elkaar legt krijg je 5 verschillende uitslagen. Afhankelijk van de manier van testen en het motorblad.

Als je dan naar de gemiddelde uitslag kijkt van alle verschillende testen krijg je een iets realistischer beeld.
Motoplus/Motorrad kreeg het twee jaar geleden ook voor elkaar om in hetzelfde jaar de Corsa Rosso II als testwinnaar aan te wijzen en binnen korte termijn de S22.
Er viel gewoon een testonderdeel vanaf om Bridgestone te laten winnen. Smeergeld? :+
 
Motoplus/Motorrad kreeg het twee jaar geleden ook voor elkaar om in hetzelfde jaar de Corsa Rosso II als testwinnaar aan te wijzen en binnen korte termijn de S22.
Er viel gewoon een testonderdeel vanaf om Bridgestone te laten winnen. Smeergeld? :+
Dat waren twee testen met verschillende oogpunten en met verschillende motoren en een verschillende bandenselectie. De DRC2 was de enige band die in beide testen meedeed.
 
Dat waren twee testen met verschillende oogpunten en met verschillende motoren en een verschillende bandenselectie. De DRC2 was de enige band die in beide testen meedeed.
Ja, bij de S22 vier hoofdonderwerpen (regen, secundair, etc) en bij de Rosso Corsa 2 waren het er vijf (+circuit).
Er was er gewoon eentje weggelaten.
 
Motoplus/Motorrad kreeg het twee jaar geleden ook voor elkaar om in hetzelfde jaar de Corsa Rosso II als testwinnaar aan te wijzen en binnen korte termijn de S22.
Er viel gewoon een testonderdeel vanaf om Bridgestone te laten winnen. Smeergeld? :+
Motorrad is niet objectief.... Zo kon Honda een aantal jaar geen test winnen of iets goed doen nadat ze het advertentiebudget meer dan gehalveerd hadden.

De enige manier om een bandentest obejctief uit te voeren is door testrijders de banden blind te laten testen. Dat hebben ze een aantal jaren in een belgisch blad gedaan dat ondertussen niet meer bestaat. Heel regelmatig met (erg) verrassende uitkomsten.
 
Het is makkelijk om te roeptoeteren vanaf de zijlijn, maar feit blijft dat die motorrad-testen gewoon degelijk zijn opgezet. Een 2000- of 5000-km vergelijkende duurtest op dezelfde motoren en dezelfde omstandigheden is nog niet zo makkelijk en goedkoop georganiseerd.

Blind testen doen ze bij MCN af en toe en daar wint Metzeler verdacht vaak. Alleen dat lukt niet met een duurtest.
 
Motorrad is niet objectief.... Zo kon Honda een aantal jaar geen test winnen of iets goed doen nadat ze het advertentiebudget meer dan gehalveerd hadden.
Wanneer was dit en hoe kom jij aan het bewijs dat het advertentiebudget voor dat specifieke blad werd gehalveerd? Honda heeft namelijk de laatste jaren nogal wat moeite om de competitie bij te benen en van hun duffe imago af te komen.
 

Bijlagen

  • 6.jpg
    6.jpg
    218,6 KB · Weergaven: 16
  • 7.jpg
    7.jpg
    219,3 KB · Weergaven: 18
  • HP 5.jpg
    HP 5.jpg
    265,7 KB · Weergaven: 19
Motorrad is niet objectief.... Zo kon Honda een aantal jaar geen test winnen of iets goed doen nadat ze het advertentiebudget meer dan gehalveerd hadden.

De enige manier om een bandentest obejctief uit te voeren is door testrijders de banden blind te laten testen. Dat hebben ze een aantal jaren in een belgisch blad gedaan dat ondertussen niet meer bestaat. Heel regelmatig met (erg) verrassende uitkomsten.
Geen wonder dat het blad niet meer bestaat, de Belgen waren vergeten de blinddoeken af te doen.8-)
 
Wanneer was dit en hoe kom jij aan het bewijs dat het advertentiebudget voor dat specifieke blad werd gehalveerd? Honda heeft namelijk de laatste jaren nogal wat moeite om de competitie bij te benen en van hun duffe imago af te komen.
Het was niet voor dat specifieke blad.... Honda Europe heeft destijds geherstructureerd en flink bezuinigd. Dit speelde ca. 10 jaar geleden....
 
Wat een slechte reactie, heb je het artikel wel gelezen?

Je bent vast verbouwereerd omdat ze je favoriete (meest winstgevende?) merk Dunlop er niet fantastisch uit komt, terwijl het n.b. deels op hun testbaan is uitgevoerd.

Antwoord 1: Ze zetten de TT erbij omdat ze fabrikanten hebben gevraagd de banden in te sturen voor deze test. Dat kun je onmogelijk de testers verwijten.

Antwoord 2: dat is simpelweg niet waar, in het artikel staat overduidelijk dat bijvoorbeeld de Dunlop met 1,6 bar is getest op het circuit, jij vindt dat ze die maximaal op 0,6 bar hadden moeten testen? Althans, dat beweer je letterlijk. Ook hier is het advies van de leveranciers gevolgd dus dat kun je de testers niet kwalijk nemen.

Als ze fabrikanten vragen banden in te sturen ben je de objectiviteit al kwijt.... wie zegt er dat ze dezelfde banden opsturen die jij en ik en de winkel kunnen kopen? Kortom, enige bedenkingen bij de objectiviteit hou je altijd. En verschillen tussen motoren / testbanen / rijders ook.
Ik ben het daarom eens met de eerder genoemde opmerking, er zit bijna geen verschil meer tussen de A merken. vrijwel alle A merk banden zijn gewoon goed.
 
De enige manier om een bandentest obejctief uit te voeren is door testrijders de banden blind te laten testen. Dat hebben ze een aantal jaren in een belgisch blad gedaan dat ondertussen niet meer bestaat. Heel regelmatig met (erg) verrassende uitkomsten.
Maar... hoe dan? Eén blik is genoeg om te weten wat er onder ligt, en je kunt toch lastig zorgen dat de rijder nooit een stukje band ziet? Als iemand bevooroordeeld wil zijn, lukt dat altijd.
 
Een ander groot probleem met dit soort testen is dat ze de banden op 1 motor testen. De band die het op een bepaalde motorfiets goed doet kan het op een nadere motorfiets een stuk minder doen.

Zo moet je zo'n bandentest als dit niet op een RSV4 doen, die doet het eigenlijk alleen goed op Pirelli/Metzeler en Continental (race)banden. Zet je die op Dunlops of Michelins moet je de complete afstelling en geometrie eigenlijk aanpassen.

Het zelfde met vergelijkingstesten van motoren op 1 band, dat kan voor bepaalde motoren behoorlijk nadelig uitpakken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan