Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.141
10.708
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Dat is dus niet waar, want alle (recente) testen die ik heb gezien hadden een negatief cq. duidelijk begeleidend oordeel over de SportAttack 4, die kun je niet met droge ogen aanraden op dit moment.

Dan hebben we hier de uitzondering die de regel bevestigd!
Maar inderdaad wellicht iets te makkelijk gezegd van mij. Maar ik bedoel meer dat het verschil tussen plek 1,2,3 in zo'n bandentest gewoon niet heel relevant is. Op je eigen motor & rijsstijl kan het zomaar zijn dat nr. 3 de beste keuze is. En nr. 2 zal ook prima voldoen in de meeste gevallen.
 
Dan hebben we hier de uitzondering die de regel bevestigd!
Maar inderdaad wellicht iets te makkelijk gezegd van mij. Maar ik bedoel meer dat het verschil tussen plek 1,2,3 in zo'n bandentest gewoon niet heel relevant is. Op je eigen motor & rijsstijl kan het zomaar zijn dat nr. 3 de beste keuze is. En nr. 2 zal ook prima voldoen in de meeste gevallen.
Daar kan ik me ook in vinden. Voorbeeld uit eigen ervaring: Angel GT2 (mijn huidige band) is de testwinnaar sporttour, maar ik heb liever de Road Attack 3 op mijn motor.
 
Alle (recente) testen die ik heb gezien hadden een negatief cq. duidelijk benedengemiddeld oordeel over de SportAttack 4, die kun je niet met droge ogen aanraden op dit moment.
Maar deze band is wel bij een bandentest in Oostenrijk als beste uit de bus gekomen en heeft in een ander Duits blad een tip notering gekregen.

Ik heb er ook al heel wat gemonteerd en tot volle tevredenheid van de klanten.
 
Tja dat is wel zo, maar alle banden onder andere motoren testen geeft een nog veel schever beeld. Hoe dan?

Dat is dus ook vrijwel ondoenlijk. Vandaar ook mijn advies om naar het gemiddelde van meerdere tests te kijken.

Het geeft niet zozeer een schever beeld,het kan wel aantonen dat een bepaalde band het onder de ene motor wel goed doet en onder een andere minder.
 
Maar... hoe dan? Eén blik is genoeg om te weten wat er onder ligt, en je kunt toch lastig zorgen dat de rijder nooit een stukje band ziet? Als iemand bevooroordeeld wil zijn, lukt dat altijd.
In deze test stapten de testrijders op een motor waarbij de wielen/banden in bandenwarmers zaten. Bij terugkomst in de pitstraat mochten ze niet afstappen of naar de banden kijken voordat de wielen weer in de bandenwarmers zaten.

Dat is voor een straattest natuurlijk ondoenlijk.
 
Laatst bewerkt:
Motorrad is niet objectief.... Zo kon Honda een aantal jaar geen test winnen of iets goed doen nadat ze het advertentiebudget meer dan gehalveerd hadden.

De enige manier om een bandentest obejctief uit te voeren is door testrijders de banden blind te laten testen. Dat hebben ze een aantal jaren in een belgisch blad gedaan dat ondertussen niet meer bestaat. Heel regelmatig met (erg) verrassende uitkomsten.
Inderdaad. Met een blinddoek om (neem aan dat de ogen niet uitgestoken waren) zullen de resultaten behoorlijk random zijn, kan alleen een Belgische redactie bedenken. Ze hebben het geweten ook lees ik.
 
Laatst bewerkt:
Wat is een seizoen? En rijd je dan 50 km of 50.000? En met welke motor en hoe rijd je? En met welke banden vergelijk je ze?
Achterband heeft het zo'n +/- 3500KM volgehouden. Onder een Speed triple van 2009.
Verder vergelijk ik het met een conti road attack 3 achterband die het zo'n 2 maal langer heeft volgehouden. (rij zo'n 7k km per seizoen)

Wat een hoop vragen:+

Maar oh wat zag die band er goed uit.8-)
 

Bijlagen

  • IMG_20210414_122551.jpg
    IMG_20210414_122551.jpg
    168,3 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Achterband heeft het zo'n +/- 3500KM volgehouden. Onder een Speed triple van 2009, sportieve rijstijl.
Verder vergelijk ik het met een conti road attack 3 achterband die het zo'n 2 maal langer heeft volgehouden. (rij zo'n 7k km per seizoen)

Wat een hoop vragen:+
Ik was niet echt nieuwsgierig, maar zonder extra info heeft "een seizoen" haast geen betekenis. :P
 
Achterband heeft het zo'n +/- 3500KM volgehouden. Onder een Speed triple van 2009, sportieve rijstijl.
Verder vergelijk ik het met een conti road attack 3 achterband die het zo'n 2 maal langer heeft volgehouden. (rij zo'n 7k km per seizoen)

Wat een hoop vragen:+

Maar oh wat zag die band er goed uit.8-)
Op dezelfde motor gaat een Supercorsa achterband bij mij veel langer mee. Alleen de voorband niet, die weer korter.
 
Wat een slechte reactie, heb je het artikel wel gelezen?

Je bent vast verbouwereerd omdat ze je favoriete (meest winstgevende?) merk Dunlop er niet fantastisch uit komt, terwijl het n.b. deels op hun testbaan is uitgevoerd.

Antwoord 1: Ze zetten de TT erbij omdat ze fabrikanten hebben gevraagd de banden in te sturen voor deze test. Dat kun je onmogelijk de testers verwijten.

Antwoord 2: dat is simpelweg niet waar, in het artikel staat overduidelijk dat bijvoorbeeld de Dunlop met 1,6 bar is getest op het circuit, jij vindt dat ze die maximaal op 0,6 bar hadden moeten testen? Althans, dat beweer je letterlijk. Ook hier is het advies van de leveranciers gevolgd dus dat kun je de testers niet kwalijk nemen.
Ik heb hier de Duitse originele test uit Das Motorrad, en daar staat het niet bij. Alletwee niet.....
Ik ben trouwens geen van van de Sportsmart TT, geen idee waar je dat vandaan haalt.

M.b.t. mijn prijzen, ik verdien aan elk merk precies even veel. Mijn inkoopprijs maal mijn winstfactor is de verkoopprijs. Bij alle merken, alle modellen. Ik werk NIET met bruto prijzen, en de kortingspercentages boeien mij niet.
 
Gaat dit ook op voor sportief straatgebruik? Bij een weekendje Luxemburgse Ardennen willen de BT46's met straat luchtdruk V2,5 A2,7 behoorlijk in druk oplopen tot ruim over de 3 bar. Uiteindelijk ben ik (koud gemeten) op V2,1 en A1,9 gaan zitten. Bij koude banden reed dit wat wiebelig, maar eenmaal op temperatuur voelde dit stabieler dan met straat luchtdruk.

Dus eigenlijk met andere woorden; wat is de gewenste warme bandendruk en is die voor straat- en circuitgebruik gelijk?

Ik snap dat bij straatgebruik het veel moeilijker is om de band op die warmte (en dus die druk) te houden, maar het gaat even om het voorbeeld wat ik ervoer met een weekendje sportief knallen en elke bocht zo snel mogelijk nemen (binnen veilige openbare straatmarges O-) ).
Let wel: het zoveel verlagen van de bandenspanning mag niet met alle banden, en heeft dan ook geen nut. De BT45/46 moet je niet zoveel zachter zetten. Beperkt experimenteren met het verlagen van de bandenspanning kan natuurlijk wel, maar zeker geen Bar verlagen......
Bandenspanning voor straatgebruik wordt altijd koud opgegeven, en koud gemeten.
 
Motorrad is niet objectief.... Zo kon Honda een aantal jaar geen test winnen of iets goed doen nadat ze het advertentiebudget meer dan gehalveerd hadden.

De enige manier om een bandentest obejctief uit te voeren is door testrijders de banden blind te laten testen. Dat hebben ze een aantal jaren in een belgisch blad gedaan dat ondertussen niet meer bestaat. Heel regelmatig met (erg) verrassende uitkomsten.
Das Motorrad deed dit vroeger altijd, maar daar zie ik al een paar jaar niets meer over terug.
Opvallend genoeg kwam de allereerste keer dat ze dit deden de toen meest verkochte band er als allerslechtste uit....
 
Als ze fabrikanten vragen banden in te sturen ben je de objectiviteit al kwijt.... wie zegt er dat ze dezelfde banden opsturen die jij en ik en de winkel kunnen kopen? Kortom, enige bedenkingen bij de objectiviteit hou je altijd. En verschillen tussen motoren / testbanen / rijders ook.
Ik ben het daarom eens met de eerder genoemde opmerking, er zit bijna geen verschil meer tussen de A merken. vrijwel alle A merk banden zijn gewoon goed.
Alle producten in vergelijkingstests in Das Motorrad worden gewoon door "mystery-shoppers" bij locale dealers gekocht. Geen mogelijkheid om te beïnvloeden.
Daarnaast is het vrijwel onmogelijk om stiekem banden die voor een test geleverd gaan worden nog te verbeteren. Als dat zo makkelijk kon, dan hadden ze dat wel gedaan voor alle banden....
 
Alle producten in vergelijkingstests in Das Motorrad worden gewoon door "mystery-shoppers" bij locale dealers gekocht.
Dat is inderdaad een stuk beter dan de fabrikanten/importeurs vragen banden aan te leveren.

Daarnaast is het vrijwel onmogelijk om stiekem banden die voor een test geleverd gaan worden nog te verbeteren. Als dat zo makkelijk kon, dan hadden ze dat wel gedaan voor alle banden....
Maar je kunt wel binnen je bestaande productiespreiding even de beste er uit pakken, t kan net een procentje of 2 schelen...

Daarnaast zijn er misschien wel aanpassingen die kunnen, maar is het niet altijd financieel aantrekkelijk om alles aan te passen.
weliswaar autobanden, maar Nokian is gewoon betrapt hierop, en hebben het ook toegegeven.
 
Ik heb de conti sport attack 4 al een seizoen mogen rijden.
Ze bevallen érg goed, alleen slijten wel enorm snel. Hebben het bij mij geen seizoen volgehouden.
Heb in februari dit jaar een andere motor gekocht en daar zitten ook die Sport Attacks 4 onder. heb jaren lang Bridgestone gereden ( Sport Touring). Had eerst zoiets van zal mij dat bevallen? Moet zeggen, stuurt lekker:t Het lijkt net of de voorband wat hoger is en daardoor makkelijker over bijvoorbeeld een rotonde heen gaat. Zal mij eens benieuwen hoeveel kilometer ze het volhouden.
 
Heb in februari dit jaar een andere motor gekocht en daar zitten ook die Sport Attacks 4 onder. heb jaren lang Bridgestone gereden ( Sport Touring). Had eerst zoiets van zal mij dat bevallen? Moet zeggen, stuurt lekker:t Het lijkt net of de voorband wat hoger is en daardoor makkelijker over bijvoorbeeld een rotonde heen gaat. Zal mij eens benieuwen hoeveel kilometer ze het volhouden.
Welke motor, Dikkie? Welke had je daarvoor?
 
Heb in februari dit jaar een andere motor gekocht en daar zitten ook die Sport Attacks 4 onder. heb jaren lang Bridgestone gereden ( Sport Touring). Had eerst zoiets van zal mij dat bevallen? Moet zeggen, stuurt lekker:t Het lijkt net of de voorband wat hoger is en daardoor makkelijker over bijvoorbeeld een rotonde heen gaat. Zal mij eens benieuwen hoeveel kilometer ze het volhouden.

Ben er ook érg tevreden over, levensduur valt wat over te zeggen, maar het zijn natuurlijk wel sportbanden. Dus in hoeverre die opmerking gegrond is..

Nu even compleet een andere set aan het rijden (Roadtec Z8 Interact), heb het gevoel dat ze zich iets meer moeten zetten in de bocht, Verder wel nog voldoende grip en vertrouwen. De 180° afritten van de snelweg zijn nog steeds plezier. *O*

Binnenkort naar Zolder om daar eens wat rondjes te rijden, ben benieuwd hoe die band het gaat doen. Moet zeggen dat die sport attack 4 licht rulde met sportief straatgebruik, daar heb ik met deze band nog geen last van gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: D.D
Terug
Bovenaan Onderaan