Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.221
10.810
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Als bandenleek vraag ik me dan af wat de semi circuit banden zijn en wat de sportbanden zijn. Ben zelf al een beetje aan het kijken voor nieuwe banden voor de 950sm die nu nog op pp 2ct staat.
 
De TT en de Corsa's zijn semi-circuitbanden. Althans, ze zijn duidelijk sportiever dan de genoemde sportbanden van dat merk.
Hoe zit het dan met de S22's?
Ik en meerdere mensen zijn er aardig tevreden over als semi circuit banden.

Ik denk dat de laatste 10 jaar sportbanden en semi circuit banden dichter naar elkaar zijn gegroeid bij de meeste fabrikanten.
Waardoor het moeilijker is om een onderscheid te maken.

En zo'n vergelijk met 2 soorten banden maakt het toch net ook interessant?
 
Het verschil in marketing tussen de S21 en S22 was duidelijk.
De S22 was een stuk meer circuit gericht, dat was ook het doel van Bridgestone.
Ik beschouw de S22 als een toergerichte sportband, om lekker bochten te rijden in de Eifel. De levensduur komt bij mij in de buurt van die van de Michelin Road 5. Ik haalde 8500 km met de Road 5, en heb nu 7500 met de S22 gereden, en nog 3 mm profiel over. Meestal haal ik 6000 met een sportbandje.
 
Ik beschouw de S22 als een toergerichte sportband, om lekker bochten te rijden in de Eifel. De levensduur komt bij mij in de buurt van die van de Michelin Road 5. Ik haalde 8500 km met de Road 5, en heb nu 7500 met de S22 gereden, en nog 3 mm profiel over. Meestal haal ik 6000 met een sportbandje.
Bedankt voor je bijdrage maar dat is een vreemde beschouwing.
Hoe kom je erop?
Ik heb al vaker gelezen dat je een speciale rijstijl hebt.
 
Bedankt voor je bijdrage maar dat is een vreemde beschouwing.
Hoe kom je erop?
Ik verzin niets, ik ervaar dat een S22 dezelfde levensduur heeft als een toerband van een ander merk. De warme grip van de S22 is iets beter, koud ongeveer hetzelfde. Natte grip van de S22 is zelfs zo goed dat op nat, maar goed asfalt het ABS niet ingrijpt en dus een stoppie ontstaat. Dat zijn in mijn ogen geen hypersport eigenschappen.
 
Ik verzin niets, ik ervaar dat een S22 dezelfde levensduur heeft als een toerband van een ander merk. De warme grip van de S22 is iets beter, koud ongeveer hetzelfde. Natte grip van de S22 is zelfs zo goed dat op nat, maar goed asfalt het ABS niet ingrijpt en dus een stoppie ontstaat. Dat zijn in mijn ogen geen hypersport eigenschappen.
Ik zag anderhalve week geleden iemand met een CBR1000RR bij de TOMS vegen als de brandweer met slechts S22 banden. Warme grip iets beter dan een Road 5.. naaaaaaah wel iets meer. _O-
 
Nou wordt ik wel nieuwsgierig. Hoe zijn jouw ervaringen met de Road5 en de S22 als je kijkt naar de natte grip eigenschappen? De meeste vergelijkingstesten zullen deze twee banden niet in één test stoppen, vandaar mijn vraag.
Natweereigenschappen test ik door de motor in het ABS te remmen op verschillende soorten wegdek. De S22 is mijn eerste band die op schoon, maar nat asfalt zorgt dat de motor zijn achterwiel oplicht. Dan heb je dus dezelfde remvertraging als op droog asfalt. Ik kan echter geen eerlijke vergelijking maken, omdat ik de Road 5 reed op een andere motor, met een anders werkend ABS. Wel waren vermogen en gewicht van beide motoren ongeveer gelijk.
 
Ik heb sterk het vermoeden dat de soft compound aan de zijkant van de Road 5 dezelfde is als op de sportbanden van Michelin.
Dat is wel weer zo denk ik ook.. voor de openbare weg heb je dan wel gelijk.
Ik weet niet of ze nog steeds ineens/spontaan grip kwijt zijn op het circuit zoals de eerste Pilot Powers.
Jaren geleden reed ik wat minder snel, maar qua tijden nog steeds wel in de snelle groep.
En dat was op Road's 3.. 2CT. :Y
 
Lijkt me ook een beetje een rare vergelijking, denk dat de S22 meer in de buurt komt van de Michelin power 5.
De fabrikanten schotelen ons producten voor. Het een noemen ze een toerband, het ander een sportband. Als bij mij de levensduur en de natweereigenschappen ongeveer gelijk zijn, dan deel ik beide banden in dezelfde categorie in.
 
De fabrikanten schotelen ons producten voor. Het een noemen ze een toerband, het ander een sportband. Als bij mij de levensduur en de natweereigenschappen ongeveer gelijk zijn, dan deel ik beide banden in dezelfde categorie in.
Ik vind het maar rare logica.
Een "hypersport" (marketing) band voldoet aan bepaalde positieve eigenschappen.
-Belachelijk veel grip in het droge, onder hellingshoek bij stevig gas erop en remmen onder hellingshoek.
-Ook moet de band langdurig misbruik aan (hoge temperatuur).
-Een goede feedback zodat je het gripniveau goed kan inschatten.
-snelle rondetijden neerzetten

Aan al die eigenschappen voldoet de S22, alleen heeft hij ook heel goede grip in de regen en gaat hij behoorlijk lang mee.
Raar dat je door 2 positieve eigenschappen die misschien traditioneel/vroeger niet tot een hypersportband behoren, de band indeelt als sporttour.
 
Ik vind het maar rare logica.
Een "hypersport" (marketing) band voldoet aan bepaalde positieve eigenschappen.
-Belachelijk veel grip in het droge, onder hellingshoek bij stevig gas erop en remmen onder hellingshoek.
-Ook moet de band langdurig misbruik aan (hoge temperatuur).
-Een goede feedback zodat je het gripniveau goed kan inschatten.
-snelle rondetijden neerzetten

Aan al die eigenschappen voldoet de S22, alleen heeft hij ook heel goede grip in de regen en gaat hij behoorlijk lang mee.
Raar dat je door 2 positieve eigenschappen die misschien traditioneel/vroeger niet tot een hypersportband behoren, de band indeelt als sporttour.
Ook onder hellingshoek (45 graden) en volgas is de S22 vergelijkbaar met de Road 5. Misschien is het op een circuit anders, maar daar rijd ik niet. Ik test ook op hellingshoek met traction control. Het is allemaal niet zo vreemd met die soft compound op de zijkant.
Ik vind trouwens niet dat de S22 belachelijk veel grip op het droge heeft. Ik noem het "zeer goed". Met mijn retro Yamaha XSR900 ouwelullenmotor is het niet moeilijk om de grens van de achterband te vinden. ik zou daar niet mee op een circuit willen rijden.
 
Op m'n CBtje is het ook gelukt om de achterkant los te breken, wel dan met temperaturen rond de 5 graden of op vochtig wegdek.🙃

Voorbandje tot nu toe nog niet geblokkeerd, ook niet met hard remmen op slecht/vochtig wegdek.
 
Het verschil in marketing tussen de S21 en S22 was duidelijk.
De S22 was een stuk meer circuit gericht, dat was ook het doel van Bridgestone.

Dat doen ze al jaren altijd, elk merk met de nieuwe versie in hetzelfde segment.

Dan zie je altijd van die plaatjes met circels die dan hun inzetbaarheid moeten aantonen.

Verhip, ze zijn altijd: nog sneller op temperatuur, nog sportiever inzetbaar, nog langere levensduur, nog beter in het nat, nog beter gevoel etc.

Wij van wc-eens noemen we dat. Met een korrel zout nemen dus.

Nu is het weer wel zo dat de S22 een rete goeie band is, daarover zijn de meesten het wel eens.
Daar waar Bridgestone jarenlang banden heeft gemaakt die relatief snel op waren tegen niet betere prestaties dan hun concurrenten. Was al vanaf de Bt010 zo, toen de bt014, toen de bt016 de S20 en de S21...eindelijk zijn ze weer op topniveau.

Het blijft gewoon hun sportband. De semi-circuitband is hun R-aanduiding.

Uiteindelijk zijn de recenties van bandendeskundigen waardevoller dan de marketingpraat. Dat moet altijd maar weer blijken, of ze de marketingsbeloftes wel of niet waar maken.
 
De fabrikanten schotelen ons producten voor. Het een noemen ze een toerband, het ander een sportband. Als bij mij de levensduur en de natweereigenschappen ongeveer gelijk zijn, dan deel ik beide banden in dezelfde categorie in.

Dan was de bt014, bt 016 een hypersportje toch, gezien de slijtage?
En de bt020, 021 en 023 ook semi-circuit, want regeneigenschappen van likmevestje?

Denk dat het wat te kort door de bocht is, slijtage en natweereigenschappen laten bepalen welk soort band je hebt..
 
Het lijkt me niet dat je een nieuwe band in de markt zet die trager op temperatuur is, minder grip op hellingshoek heeft, korter mee gaat en nog duurder is ook.

Toch blijkt maar al te vaak, dat het wel zo is, zeker de slijtage.

Als je al die 'nu 10% meer kilometertrage' enzo moet geloven sinds ze dat zijn gaan roepen, zou je nu met een sportband wel rond de 40k kunnen komen.
Feit blijft dat de doorragger nog steeds zon 5-6k met een sportband doet, en de zuunige zon 10-12k
 
Toch blijkt maar al te vaak, dat het wel zo is, zeker de slijtage.

Als je al die 'nu 10% meer kilometertrage' enzo moet geloven sinds ze dat zijn gaan roepen, zou je nu met een sportband wel rond de 40k kunnen komen.
Feit blijft dat de doorragger nog steeds zon 5-6k met een sportband doet, en de zuunige zon 10-12k

Op een supersport uit de jaren 80 gaat t bandje ook wel langer mee dan op een moderne 200pk+ machine vermoed ik .
 
Terug
Bovenaan Onderaan