Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.216
10.801
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Wat is de sportiefste tourband?
Die met het lichtvoetigste stuurkarakter?
Degene met de meeste drooggrip?
Degene die het snelste slijt? (Is dus niet hetzelfde als meeste grip)
Degene die de kortste opwarmtijd heeft?

Je denkt te veel in hokjes. Een tourband is voor andere omstandigheden ontwikkeltd. Bv, grip bij koudere temperatuur of betere prestaties in de regen.
Je moet niet denken dat de 'sportiefste tourband' het dichtst zit bij de 'tourste sportband' ofzoiets
 
Wat is de sportiefste tourband?
Die met het lichtvoetigste stuurkarakter?
Degene met de meeste drooggrip?
Degene die het snelste slijt? (Is dus niet hetzelfde als meeste grip)
Degene die de kortste opwarmtijd heeft?

Je denkt te veel in hokjes. Een tourband is voor andere omstandigheden ontwikkeltd. Bv, grip bij koudere temperatuur of betere prestaties in de regen.
Je moet niet denken dat de 'sportiefste tourband' het dichtst zit bij de 'tourste sportband' ofzoiets
Zeg een RA3 mee laten lopen bij de sportbanden.
Dan zie je al die aspecten en krijg je volgens mij een beter beeld, als jaar in jaar uit de zelfde banden tegen elkaar testen.
Ik rijdt het hele jaar van maart tot oktober motor, op de weg Doe dit met 1 set banden en sta altijd te twijfelen tussen sport en Toursport. Ondertussen mpp 2ct en RA3 op de motor gehad.
 
Laatst bewerkt:
Mijn voorband (Michelin) is bijna aan vervanging toe. Achterop zit een Bridgestone Bt023.
Is het aan te raden om voorop ook dezelfde band te monteren? De fiets waar het om gaat
is een Yamaha XJ6 uit 2010.
Alvast bedankt voor de reactie's!

Timo
 
Ook onder hellingshoek (45 graden) en volgas is de S22 vergelijkbaar met de Road 5. Misschien is het op een circuit anders, maar daar rijd ik niet. Ik test ook op hellingshoek met traction control. Het is allemaal niet zo vreemd met die soft compound op de zijkant.
Ik vind trouwens niet dat de S22 belachelijk veel grip op het droge heeft. Ik noem het "zeer goed". Met mijn retro Yamaha XSR900 ouwelullenmotor is het niet moeilijk om de grens van de achterband te vinden. ik zou daar niet mee op een circuit willen rijden.
Klopt, heb je er ook bij stil gestaan hoe dat zou komen?
Standaard vering van de XSR900 is ruk, zeker achteraan.
De geometrie klopt ook niet helemaal om optimaal grip te behouden.
Steek eens een goede schokdemper achteraan die goed afgesteld staat en opeens zal je een berg meer grip vinden.
Jij zou er niet mee op circuit mee rijden maar meerijden in de snelste groep bij vrij rijden is mogelijk. (of in de 2de snelste groep in de top 5)

Ik denk ook dat de reden dat je vind dat de S22 nauwelijks meer grip heeft dan je oude road5 is omdat je die onder de multistrada had. Die heeft standaard een stuk betere vering en de geometrie is beter om op het gas de bocht uit te komen.
 
Klopt, heb je er ook bij stil gestaan hoe dat zou komen?
Standaard vering van de XSR900 is ruk, zeker achteraan.
De geometrie klopt ook niet helemaal om optimaal grip te behouden.
Steek eens een goede schokdemper achteraan die goed afgesteld staat en opeens zal je een berg meer grip vinden.
Jij zou er niet mee op circuit mee rijden maar meerijden in de snelste groep bij vrij rijden is mogelijk. (of in de 2de snelste groep in de top 5)

Ik denk ook dat de reden dat je vind dat de S22 nauwelijks meer grip heeft dan je oude road5 is omdat je die onder de multistrada had. Die heeft standaard een stuk betere vering en de geometrie is beter om op het gas de bocht uit te komen.
Ik had een Hyperstrada, die had erg zachte vering en demping, wel erg goede ABS en TC. De XSR is geen MT 09, en heeft hogere veerconstantes en demping. Ik houd me ook al 39 jaar bezig met tunen van vering en demping.
 
Even een vraag...
Heb ervaring met de s20 en later de s21 van bridgestone. Deze zaten op mijn mt09sp. Levensduur achter 3500km, volkomen glad. Voor toch wat zuiniger met 8000km.

Nu een ktm 690r, en daar zitten nu Conti SM Attack onder. Nu zegt mij dat niets. Ja een super motard band..Grip lijkt voldoende, maar achterkant wil wat glijden bij harde acceleratie in de bocht. En ook wij fors remmen voor de bocht , en bij wat abrupt terug schakelen glijd het wat... leuk gevoel, dat wel... Vermoed dat bij het type band hóórt? Wie kan me wat meer vertellen over deze band, en zijn eigenschappen?

In het verlengde...De 690 SMC van KTM, word dit jaar geleverd op bridgestone s22. En dat is de supermotard versie van de Duke. Wanneer kies je voor welke van de 2 genoemde banden?
 
Laatst bewerkt:
Ik had een Hyperstrada, die had erg zachte vering en demping, wel erg goede ABS en TC. De XSR is geen MT 09, en heeft hogere veerconstantes en demping. Ik houd me ook al 39 jaar bezig met tunen van vering en demping.
De xsr heb ik ook al meerdere keren mee gereden (voor de aankoop van de mt09 en als leenmotor tijdens onderhouden).
De achterveer bij de mt09 en de xsr is te hard. Demping te weinig.
Voor vering is beter in baans bij de xsr dan de mt09 maar is nog altijd niet goed als je doorrijdt.
Zachte vering/demping is net wat je wil voor zoveel mogelijk grip, zoland de vering niet ten einde veerweg zit heb je veel grip. Dat weet je ook wel?
De abs en TC van ducati is 10 keer beter dan die van de xsr/MT09.
De lange achterbrug van de hyperstrada en langere wielbasis zorgt ook voor een betere drive bocht uit.
Maarjah het ging erover dat de S22 een tour sportband is omdat hij te lang meegaat en te veel grip geeft in de regen.
(met een continental road attack 3 kan je ook een stoppie doen In de regen en dat ging ook al met een pilot Road 2...)
 
Het lijkt me niet dat je een nieuwe band in de markt zet die trager op temperatuur is, minder grip op hellingshoek heeft, korter mee gaat en nog duurder is ook.
Niet alle drie tegelijk nee, natuurlijk.
Maar wat je vaak wel ziet is dat een fabrikant een van die 3 aspecten flink verbetert omdat dit hun slechtste eigenschap was, maar daardoor op de andere 2 punten wat minder scoort.
En dan krijg je bijvoorbeeld een band (ik zal geen namen noemen) die na de "verbetering" ineens als slechtste uit de vergelijkingstests komt.
 
Mijn voorband (Michelin) is bijna aan vervanging toe. Achterop zit een Bridgestone Bt023.
Is het aan te raden om voorop ook dezelfde band te monteren? De fiets waar het om gaat
is een Yamaha XJ6 uit 2010.
Alvast bedankt voor de reactie's!

Timo
Het hoeft niet perse dezelfde band te zijn, maar wel een compatible band.
De combinatie van een (slappe) Michelin voorband en de (stijve) BT023 achterband is nu typisch een combinatie waarbij ik een waarschuwing plaats dat de effecten op de rij-eigenschappen onvoorspelbaar worden. Blijkbaar heb jij daar weinig last van gehad?

Bij de BT023 achterband (controleer de leeftijd wel even) zou ik een T30/T31/T32 voorband nemen. Dat matched gewoon zeker wel goed.
 
Even een vraag...
Heb ervaring met de s20 en later de s21 van bridgestone. Deze zaten op mijn mt09sp. Levensduur achter 3500km, volkomen glad. Voor toch wat zuiniger met 8000km.

Nu een ktm 690r, en daar zitten nu Conti SM Attack onder. Nu zegt mij dat niets. Ja een super motard band..Grip lijkt voldoende, maar achterkant wil wat glijden bij harde acceleratie in de bocht. En ook wij fors remmen voor de bocht , en bij wat abrupt terug schakelen glijd het wat... leuk gevoel, dat wel... Vermoed dat bij het type band hóórt? Wie kan me wat meer vertellen over deze band, en zijn eigenschappen?

In het verlengde...De 690 SMC van KTM, word dit jaar geleverd op bridgestone s22. En dat is de supermotard versie van de Duke. Wanneer kies je voor welke van de 2 genoemde banden?
Simpel gezegd hangt de keuze vooral af van jouw rijstijl.
Wil je kunnen glijden in de bocht (SM-stijl), kies dan vooral voor de SM banden.
Wil je strak sturen, kies dan voor de sportbanden (S22). Of een andere straatband.
 
Simpel gezegd hangt de keuze vooral af van jouw rijstijl.
Wil je kunnen glijden in de bocht (SM-stijl), kies dan vooral voor de SM banden.
Wil je strak sturen, kies dan voor de sportbanden (S22). Of een andere straatband.
Wat is het verschil in de opbouw van een SM band tegenover een sportband?
Heeft deze band een veel slapper karkas door het lage gewicht van de motor?
Het lijkt mij niet dat er een rubber met minder grip gebruikt wordt in SM banden.
 
Badje vandaag toch echt opgereden.

Op naar Roadsmart 3!

Tenzij iemand me een hele goede reden geeft iets anders te laten monteren

DSC_2423.JPG
 
Het hoeft niet perse dezelfde band te zijn, maar wel een compatible band.
De combinatie van een (slappe) Michelin voorband en de (stijve) BT023 achterband is nu typisch een combinatie waarbij ik een waarschuwing plaats dat de effecten op de rij-eigenschappen onvoorspelbaar worden. Blijkbaar heb jij daar weinig last van gehad?

Bij de BT023 achterband (controleer de leeftijd wel even) zou ik een T30/T31/T32 voorband nemen. Dat matched gewoon zeker wel goed.
Ik heb hier inderdaad weinig, tot geen last van. Merkte vooral vanavond wel dat ie erg aan het "zoeken" was.
De achterband is van 2019, dus nog niet zo oud. Zie trouwens dat de BT023 een stuk goedkoper is dan bijvoorbeeld
de T30. Is dat echt verschil in kwaliteit en ga ik dat echt merken als af en toe / mooi weer rijder?
 
Badje vandaag toch echt opgereden.

Op naar Roadsmart 3!

Tenzij iemand me een hele goede reden geeft iets anders te laten monteren

Bekijk bijlage 1631257
Haha, ik heb al meerdere setjes RS3 gemonteerd en dit blijft voor mij de tourband met de beste combi tussen grip, stuureigenschappen en levensduur. Hopelijk is er begin volgend seizoen een opvolger..

Overigens is een vriendin van me er niet zo van gecharmeerd... de vond geloof ik de originele D222's op haar Tracer beter.. 8)7 . lk heb gezegd dat we beter eerst even naar HK kunnen gaan...
 
Laatst bewerkt:
Ik had een Hyperstrada, die had erg zachte vering en demping, wel erg goede ABS en TC. De XSR is geen MT 09, en heeft hogere veerconstantes en demping. Ik houd me ook al 39 jaar bezig met tunen van vering en demping.
Had je deze ooit al gevonden? klik

De eerste MT-09 heeft sowieso geen hogere veerconstantes.. die heb ik gehad. De achterschok is er vrijwel direct vanaf gegaan... voor de Hyperpro veren gestoken. Momenteel een Tracer (2019) met Hyperpro emulsie achter en Andreani's voor :).

Anyway....
 
Ik heb sterk het vermoeden dat de soft compound aan de zijkant van de Road 5 dezelfde is als op de sportbanden van Michelin.
Ik heb zelf geen Road 5's gereden, maar ik krijg sterk de indruk dat deze band inderdaad tussen het sporttour en sportsegment in zit. Dan kijk ik vooral naar levensduur.... Van een sporttoerband verwacht ik zelf dat ie (op een middenklasse motor) achter minimaal 10.000 km mee gaat.

Overigens rijd ik zelf een Tracer 900, en doe met de RS3 12.000 km met een achterband (20.000 voor). Dat was bij mijn eerdere MT-09 ook al zo, net als met de Bandit 650. Ik heb het natuurlijk niet getest, maar ik denk dat ik met de Road 5 na ca. 8.000 km weer aan de beurt zou zijn, ongeacht de motor. Maar misschien rijdt die band wel zo fijn, dat het zijn geld waard is...
 
Ik heb hier inderdaad weinig, tot geen last van. Merkte vooral vanavond wel dat ie erg aan het "zoeken" was.
De achterband is van 2019, dus nog niet zo oud. Zie trouwens dat de BT023 een stuk goedkoper is dan bijvoorbeeld
de T30. Is dat echt verschil in kwaliteit en ga ik dat echt merken als af en toe / mooi weer rijder?
Ik kan je niet zeggen of je dat gaat merken. Dat weet je pas zodra je het nodig hebt...... (bijvoorbeeld bij een noodstop).
Voor een rustige rijder is een BT023 goed genoeg. Maar de T30/31/32 zijn echt wel beter.
 
Heren/Dames!

Volgende week ga ik een circuitdagje doen met mn speedy. Nu vroeg ik mij af, op welke bandenspanning moet ik mijn bandjes eigenlijk zetten?

Roadtec Z8 interact

Bij voorbaat dank!
 
Heren/Dames!

Volgende week ga ik een circuitdagje doen met mn speedy. Nu vroeg ik mij af, op welke bandenspanning moet ik mijn bandjes eigenlijk zetten?

Roadtec Z8 interact

Bij voorbaat dank!
Dat hangt van de welke baan, weersomstandigheden en de groep af waar je in rijdt.
Met een voorrijder en instructie in een beginnersgroep is tussen straatspanning (2.9 bar??) en een halve bar lager achter en straatspanning tot drie tienden lager voor in de regel prima.
Bij volledig vrij rijden en goed tempo kan het achter nog een paar tienden lager, voor zou ik niet lager gaan dan 2.2 met deze straatbanden.

Als je voor het eerst keer gaat op een groot circuit en met voorrijder dan zou ik de eerste of zelfs twee sessies nog niets veranderen.
Met een lagere spanning is je motor de eerste bochten minder stabiel, dat voelt dan minder fijn voor het zelfvertrouwen.
En het begintempo is ook nog opbouwend. O-)

Ter plaatse kan je ook nog wel de nodige tips krijgen en vragen aan de instructeur.
Een tiende hier of daar kan verschillen van mening. _O-
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een street triple R (2013) gekocht waar nu pilot power rs onder zitten, die bijna aan vervanging toe zijn.
Ik wil sowieso overstappen naar meer tour gerichte banden, aangezien ik veel meer op de weg dan op circuit zal rijden.
Belangrijkste "eis" is dat ik vertrouwen wil hebben in de banden, maar ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten beoordelen.
Mijn MT03 heeft nu pilot road 3 & daarmee rij ik nu fijn. Maar goed, ik ben niet bekwaam genoeg om te merken hoeveel invloed de banden daarop hebben.
De vraag is nu eigenlijk; hoe kies ik tussen een road 5 (of road 4?), angel GT (2), en andere sporttour banden?
 
Ik zou zeker voor de nieuwere typen banden gaan. Dus dan eerder de Road 5 dan de 4. Vaak met cashbackacties is het nog voordeliger ook. Michelin actie loopt tot 31 juli 2021.

Los daarvan staat de Angel GT van Pirelli ook goed bekend. Voorderest kan je nog wat youtube filmpjes kijken en kijken wat de portomonnee toelaat. En nog even wachten of er nog andere ervaringsdeskundigen zijn met jouw motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan