Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.209
10.795
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Plakken met een pluutje is een prima reparatie. Niet met een veter!
Ik had gisteren 4 verschillende motoren uit de buurt die allemaal dezelfde schroeven er in hadden zitten. Gelukkig hebben we 3 van de 4 nog kunnen repareren op die manier, de vierde koos i.v.m. forse slijtage toch voor een nieuwe band.
Ik heb het een keer laten doen met een motor, omdat de band net nieuw was. Een halfsleetse band laat ik niet meer plakken.
 
Het schijnt weinig uit te maken welke je koopt, maar nadat ik de Road 5 gekocht had, vond ik ze zo goed, dat ik ze nog twee keer gekocht heb.
Voor mij springen Pirelli Supercorsa en nu Bridgestone S22 eruit, superbanden met enorm snel en nauwkeurig sturen.

Metzeler M7 RR stuurde ook erg goed, maar zowel de grip bij gasgeven de bocht uit als de levensduur zijn slecht te noemen.

Pirelli Rosso 3 heeft betere grip EN een veel langere levensduur dan Metzeler M7, maar weer slechtere handling en precisie.
 
Bij goed gebruik denk ik ook, maar zou persoonlijk eerder voor de pilot road 5 gaan.

Edit: in deze omstandigheden met tour rij stijl. Band heeft eerder grip, en presteert beter in de regen.
Voor mij geen Road 5 meer.
Na een bochtig ritje van om en bij de 500 km bij een buiten temperatuur van 27°
zagen mijn Road5's er zo uit.
Schuiven in de bochten en het vertrouwen was volledig weg.
Dit op een yamaha Tracer.
En nee de bandenspanning was goed 🙂

20210625_203605.jpg

20210625_203633.jpg
 
Voor mij geen Road 5 meer.
Na een bochtig ritje van om en bij de 500 km bij een buiten temperatuur van 27°
zagen mijn Road5's er zo uit.
Schuiven in de bochten en het vertrouwen was volledig weg.
Dit op een yamaha Tracer.
En nee de bandenspanning was goed 🙂

Bekijk bijlage 1652110
Bekijk bijlage 1652111
Wat was de bandenspanning?
Als je vlot bochten gaat nemen is het aan te raden de spanning met 0.3-0.4 bar te laten zakken.
De verkleuring kan trouwens geen kwaad.

Als ik met de ktm vlot rij, stijgt de bandenspanning van 2.8 koud naar 3.2-3.3 bar.
Dan begint hij ook te glijden, zet ik de spanning naar 2.5 dan gaat de spanning naar 2.9 bar en glijdt er niets behalve als ik lomp doe.
 
Voor mij geen Road 5 meer.
Na een bochtig ritje van om en bij de 500 km bij een buiten temperatuur van 27°
zagen mijn Road5's er zo uit.
Schuiven in de bochten en het vertrouwen was volledig weg.
Dit op een yamaha Tracer.
En nee de bandenspanning was goed 🙂

Bekijk bijlage 1652110
Bekijk bijlage 1652111
Dat ziet er best heftig uit, nu moet ik bekennen dat mijn wangen van de banden ook licht blauw kleuren wanneer ik de band een tijdje niet gebruik.
Denk dat je aardig aan het knallen bent geweest, of niet?
 
De bandenspanning was koud 2.5 en warm 2.9 bar. De band was ook helemaal geschubt of hoe noemen jullie dat daar in Nederland 😜. Tja en knallen op een yamaha Tracer eeuh Nee 🤫😇.
 
Laatst bewerkt:
Toch even een ervaring delen. Vond het wel interessant.


Heb nu een tijdje nieuwe banden (RoadSmart3) en heb ze altijd met m'n eigen bandenpomp thuis op 2,5/2,9 gezet. Rijdt prima en eigenlijk nooit noemenswaardig, een tiende hier, tiende daar lucht moeten bijpompen.

Totdat, een week of 3 geleden, mijn pomp kapot ging. Sindsdien dus geen spanning meer gechecked. Wel een leuke rit gedaan, veel bochten daarin en op een gegeven moment voelde ik aan het comfort/stuurgedrag dat de bandenspanning op liep door de warmte. Interessant, is me nooit eerder echt opgevallen.

Afgelopen vrijdag op de motor naar de zaak gereden, bandenspanning daar gechecked met de nieuwe bandenpomp en ze leken wel heel laag te staan. Naja, het zal wel? Veel gereden in de tussentijd. Netjes weer op 2,5/2,9 gezet. Op de weg naar huis voelde mijn motor stug en stuiterig aan. Toch raar. Het voelde net niet lekker. Het zal wel? Of geeft die pomp wel een goede waarde aan? Er zit natuurlijk gewoon zo'n 3 centen China manometertje op.


Vandaag de banden van de bedrijfswagen opgepompt. Ook die stonden verbazingwekkend laag. (1,3/1,5 bar gemiddeld).

Net samen met een collega even de tijd genomen om de manometer van die pomp te checken. We hebben een T splitsing gepakt, aan de ingang een compressor met regelbaar ventiel, op een uitgang de manometer van de bandenpomp en op de andere uitgang een geijkte manometer.
En ja hoor.... 0,5 bar verschil! Dat stomme ding gaf dus mooi 5 tienden te weinig aan, waardoor je alles veel te hard oppompt.




Bandenpompen dus ook niet zomaar vertrouwen... En toch fijn dat het verschil in rijgedrag toch niet tussen m'n oren zat. Een halve bar is best wat.
 
Overigens gaf dat manometertje tussen de 1 en 5 bar overal netjes 0,5 bar te weinig aan. Er zat weinig verloop in. Ik heb het manometertje open gemaakt, kon ergens iets verbuigen en heb hem daarmee na een paar pogingen en wat sukkelen op ongeveer 0,1 bar te laag gekregen over het bereik. Dat vind ik prima acceptabel.

De andere bandenpomp die we op de zaak hebben ook maar gechecked en die geeft ongeveer 0,2 bar te weinig aan. Daar gaan we dus niks aan doen... Morgen mijn eigen pomp meenemen, de testopstelling staat er nog, kijken hoe die zich verhoudt.



Da's nog een pittig verschil! Kan nog best gevaarlijk zijn lijkt me.

Geen idee... wel als je er op vertrouwt en kieskeurig bent? Of een kritische toepassing hebt?
Gelukkig komt het (althans, dat maak ik me nu wijs :+ ) bij moderne motorbanden niet op een tiende meer of minder. (of een halve bar8)7)
 
Overigens gaf dat manometertje tussen de 1 en 5 bar overal netjes 0,5 bar te weinig aan. Er zat weinig verloop in. Ik heb het manometertje open gemaakt, kon ergens iets verbuigen en heb hem daarmee na een paar pogingen en wat sukkelen op ongeveer 0,1 bar te laag gekregen over het bereik. Dat vind ik prima acceptabel.

De andere bandenpomp die we op de zaak hebben ook maar gechecked en die geeft ongeveer 0,2 bar te weinig aan. Daar gaan we dus niks aan doen... Morgen mijn eigen pomp meenemen, de testopstelling staat er nog, kijken hoe die zich verhoudt.





Geen idee... wel als je er op vertrouwt en kieskeurig bent? Of een kritische toepassing hebt?
Gelukkig komt het (althans, dat maak ik me nu wijs :+ ) bij moderne motorbanden niet op een tiende meer of minder. (of een halve bar8)7)
Ik heb een manometer van een gerenommerd merk, maar die geeft waarschijnlijk een paar tienden teveel aan. Kan kritisch zijn omdat ik bij sportief rijden vaak met 2,1/2,2 bar rij.
 
Op zich, als het je eigen pomp is en die gebruik je altijd en je weet wanneer het goed voelt dan maakt het natuurlijk niet uit wat hij aan geeft. Maar het is wel zo handig dat als je weleens een andere pomp gebruikt dat het een beetje overeen komt.
 
Ik reed vorige week met 1,6 bar minder dan normaal. :+
(1,7/2,1 -> 2,9/2,5)
Het ging nog best, maar ook na 35 km snelweg voelde ik de achterband nog goed zoeken bij snel bochtenwerk secundair. :]
 
Bandenpompen dus ook niet zomaar vertrouwen... En toch fijn dat het verschil in rijgedrag toch niet tussen m'n oren zat. Een halve bar is best wat.
De ANWB had een aantal jaar geleden 100 bandenpompen bij pompstations langs de snelweg getest.
Ruim 80% werkte niet of onacceptabel onnauwkeurig. Het grootst gemeten verschil was meer dan 1 Bar.....
Daarom adviseer ik mijn klanten een eigen bandenspanningsmeter te kopen, en deze af en toe te vergelijken met een geijkte meter. Oppompen bij een andere locatie kan dan nog steeds prima, maar dan dus teveel oppompen en aflaten naar de juiste druk volgens je eigen meter.
 
Mijn goedkope bouwmarkt compressor met bijgeleverde accessoires geeft 0,5 Bar te weinig aan (denk ik).
Ik vergelijk hem met een digitaal bandenspanningsmetertje van de ANWB.
Maar hoe weet ik nu welke ik kan vertrouwen?
Waar kan ik hem vergelijken met een geijkte meter?
 
Waar kan ik hem vergelijken met een geijkte meter?
Daarom adviseer ik mijn klanten een eigen bandenspanningsmeter te kopen, en deze af en toe te vergelijken met een geijkte meter.

Daar heb ik geluk in. We verhuren (onder andere) afpers gereedschap op het werk, alles geijkt, met een afwijking van maximaal 1%.
Daarom dat we vandaag op het idee kwamen de bandenpompen eens na te meten omdat het voelde alsof er iets niet klopte.


Banden pompen aan de pomp lukt me niet, althans, bij m'n vorige meter kwam ik er niet bij met zo'n stokje. Deze misschien wel.
Ik heb toen een compressortje gekocht, toch altijd handig en dus gelijk ook een bandenpomp. Morgen eens kijken hoeveel die afwijkt dus. Moet sowieso nog een nieuwe kopen, want de nippel is niet goed meer, maar als het manometertje wel goed is en accuraat zet ik m'n waarschijnlijk gewoon over op een nieuwe.... Dan weet ik in ieder geval zeker dat het in orde is.
 
De ANWB had een aantal jaar geleden 100 bandenpompen bij pompstations langs de snelweg getest.
Ruim 80% werkte niet of onacceptabel onnauwkeurig. Het grootst gemeten verschil was meer dan 1 Bar.....
Daarom adviseer ik mijn klanten een eigen bandenspanningsmeter te kopen, en deze af en toe te vergelijken met een geijkte meter. Oppompen bij een andere locatie kan dan nog steeds prima, maar dan dus teveel oppompen en aflaten naar de juiste druk volgens je eigen meter.

En voor de precieze autist, koud thuis eerst opmeten hoe je spanning staat voordat je naar je pompadres rijdt. Daar voordat je de banden op de ingestelde spanning wil blazen nog een keer meten met je eigen en dit verschil meerekenen.
Ik kwam erachter dat in 200 meter tijd mijn voor- en achterband al 0,1 meer druk bevat (woon bijna naast tankstation), dus als je pomp een paar km weg is, wil ik niet eens weten wat het verschil dan al is.
 
Ik denk dat de meeste mensen een paar tienden meer niet merken en het scheelt in het verbruik. :+

Mijn GS heb ik ook wat hoger.
Maar dat komt omdat ik het advies aan de lage kant vind.

Bij mijn HP2 Sport is het ook al zo bizar laag.
Voor 2,2 en 2,4 bar achter geloof ik.
Net alsof je met lekke banden rijdt. :P
 
Een paar tienden is natuurlijk niet een halve bar... ik bedoel, of je nou 3,1 bar in je achterband stopt terwijl je 2,9 afleest of dat er opeens 3,4 in gaat. Dat ga je echt wel voelen en lijkt me niet persé een goed idee?
Ik denk dat je een halve bar lager sneller voelt dan een halve bar meer. Maar de meningen zullen altijd wel verdeeld zijn.
Een hogere druk is natuurlijk ook een kleiner contactvlak in de bochten, minder grip. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan