Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.141
10.705
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ik wil nog even aanhaken bij de vorige vraag over sport/tour vs sport bandensets. Ik wil mijn Yamaha FZ1 zo snel sturend mogelijk maken. Ik ben van een platgereden 190/50 PP 2CT naar een 190/55 PP 2CT gegaan. Dat was een verbeteren. Maar het kan nog wel een tandje meer. Ik wil ook iets meer kilometers kunnen maken voor ik moet een set moet wisselen. Ook heb ik gelezen dat de Roadtec 01 SE de meest sportieve sport/tour band is.

Klopt het dat de Roadtec voor wendbaarheid de beste kandidaat is in het sport/tour segment? Verlies ik sportiviteit en wendbaarheid met die band tov de PP 2CT? Ofwel, kan ik met mijn voorkeuren goed uitkomen met een sport/tour band of moet ik toch naar een sport band? Zou de Dunlop Sportsmart voor mij ook een goed compromis zijn, of zie ik iets over het hoofd?

Kan natuurlijk altijd nog de voorkant iets laten zakken of een instelbare schokbreker kopen en met geometrie spelen. Toch wil ik eerst de juiste banden hebben voor ik daaraan ga beginnen.
 
Ik wil nog even aanhaken bij de vorige vraag over sport/tour vs sport bandensets. Ik wil mijn Yamaha FZ1 zo snel sturend mogelijk maken. Ik ben van een platgereden 190/50 PP 2CT naar een 190/55 PP 2CT gegaan. Dat was een verbeteren. Maar het kan nog wel een tandje meer. Ik wil ook iets meer kilometers kunnen maken voor ik moet een set moet wisselen. Ook heb ik gelezen dat de Roadtec 01 SE de meest sportieve sport/tour band is.

Klopt het dat de Roadtec voor wendbaarheid de beste kandidaat is in het sport/tour segment? Verlies ik sportiviteit en wendbaarheid met die band tov de PP 2CT? Ofwel, kan ik met mijn voorkeuren goed uitkomen met een sport/tour band of moet ik toch naar een sport band? Zou de Dunlop Sportsmart voor mij ook een goed compromis zijn, of zie ik iets over het hoofd?

Kan natuurlijk altijd nog de voorkant iets laten zakken of een instelbare schokbreker kopen en met geometrie spelen. Toch wil ik eerst de juiste banden hebben voor ik daaraan ga beginnen.
Conti RoadAttack 3 is wat je zoekt
 
Ik wil nog even aanhaken bij de vorige vraag over sport/tour vs sport bandensets. Ik wil mijn Yamaha FZ1 zo snel sturend mogelijk maken. Ik ben van een platgereden 190/50 PP 2CT naar een 190/55 PP 2CT gegaan. Dat was een verbeteren. Maar het kan nog wel een tandje meer. Ik wil ook iets meer kilometers kunnen maken voor ik moet een set moet wisselen. Ook heb ik gelezen dat de Roadtec 01 SE de meest sportieve sport/tour band is.

Klopt het dat de Roadtec voor wendbaarheid de beste kandidaat is in het sport/tour segment? Verlies ik sportiviteit en wendbaarheid met die band tov de PP 2CT? Ofwel, kan ik met mijn voorkeuren goed uitkomen met een sport/tour band of moet ik toch naar een sport band? Zou de Dunlop Sportsmart voor mij ook een goed compromis zijn, of zie ik iets over het hoofd?

Kan natuurlijk altijd nog de voorkant iets laten zakken of een instelbare schokbreker kopen en met geometrie spelen. Toch wil ik eerst de juiste banden hebben voor ik daaraan ga beginnen.
Het is helaas niet zo simpel als je het doet voorkomen.
De SE is nieuw inderdaad de meest wendbare S/T-band, maar na een paar duizend km al een stuk minder.
En wil je het dan 190/55 houden? OF gewoon de juiste 190/50? De 55 zal al wendbaarder zijn door de andere bandvorm, en dan wil je daar nog een extra wendbare band op? Dan kan teveel van het goede zijn waardoor de motorfiets nerveus gaat aanvoelen...... Wil je dat?

De oude MPP 2CT was ooit een prima band, maar we zijn alweer 3 generaties verder. De MPP 2CT heeft een slap karkas waardoor je al meer beweging en agiliteit krijgt. Als je daar van houdt, dan prima, maar veel van mijn klanten verkiezen op jouw soort motor toch een stijvere band (zoals inderdaad bijvoorbeeld die Sportsmart MK3).
 
Het is helaas niet zo simpel als je het doet voorkomen.
De SE is nieuw inderdaad de meest wendbare S/T-band, maar na een paar duizend km al een stuk minder.
En wil je het dan 190/55 houden? OF gewoon de juiste 190/50? De 55 zal al wendbaarder zijn door de andere bandvorm, en dan wil je daar nog een extra wendbare band op? Dan kan teveel van het goede zijn waardoor de motorfiets nerveus gaat aanvoelen...... Wil je dat?

De oude MPP 2CT was ooit een prima band, maar we zijn alweer 3 generaties verder. De MPP 2CT heeft een slap karkas waardoor je al meer beweging en agiliteit krijgt. Als je daar van houdt, dan prima, maar veel van mijn klanten verkiezen op jouw soort motor toch een stijvere band (zoals inderdaad bijvoorbeeld die Sportsmart MK3).
Ik wil de 190/55 houden en het mag een tandje meer ja. De motor mag nog wel sneller van bocht naar bocht kantelen.

Benieuwd of er bij mijn specifieke wensen een band past zonder al te veel compromissen. Compromissen horen bij het leven dus het kan ook zijn dat er een band is die heel speels is, maar toch niet heel snel op is. Of een band die heel lang mee gaat en toch best speels is. Het punt is dat hoe meer ik lees, hoe meer variabelen ik ontdek. Karkas, gewicht van de motor, vorm van de band etc. Lees ook dat bepaalde banden niet lekker werken op bepaalde motoren, dus wil iets dat bij mijn motor en rijstijl past (mag dus wel sportief zijn, FZ1 heeft een lange wielbasis en is heel (te) stabiel vergeleken met mijn enige, in de buurt komende referentie, een Kawa Z900 op PR4).
 
Het is helaas niet zo simpel als je het doet voorkomen.
De SE is nieuw inderdaad de meest wendbare S/T-band, maar na een paar duizend km al een stuk minder.
En wil je het dan 190/55 houden? OF gewoon de juiste 190/50? De 55 zal al wendbaarder zijn door de andere bandvorm, en dan wil je daar nog een extra wendbare band op? Dan kan teveel van het goede zijn waardoor de motorfiets nerveus gaat aanvoelen...... Wil je dat?

De oude MPP 2CT was ooit een prima band, maar we zijn alweer 3 generaties verder. De MPP 2CT heeft een slap karkas waardoor je al meer beweging en agiliteit krijgt. Als je daar van houdt, dan prima, maar veel van mijn klanten verkiezen op jouw soort motor toch een stijvere band (zoals inderdaad bijvoorbeeld die Sportsmart MK3).
Is de Sportsmart mk3 vergelijkbaar met de Sportsmart2 max die ik nu onder mijn R1100S heb? Ze bevallen mij goed.
 
Ik wil nog even aanhaken bij de vorige vraag over sport/tour vs sport bandensets. Ik wil mijn Yamaha FZ1 zo snel sturend mogelijk maken. Ik ben van een platgereden 190/50 PP 2CT naar een 190/55 PP 2CT gegaan. Dat was een verbeteren. Maar het kan nog wel een tandje meer. Ik wil ook iets meer kilometers kunnen maken voor ik moet een set moet wisselen. Ook heb ik gelezen dat de Roadtec 01 SE de meest sportieve sport/tour band is.

Klopt het dat de Roadtec voor wendbaarheid de beste kandidaat is in het sport/tour segment? Verlies ik sportiviteit en wendbaarheid met die band tov de PP 2CT? Ofwel, kan ik met mijn voorkeuren goed uitkomen met een sport/tour band of moet ik toch naar een sport band? Zou de Dunlop Sportsmart voor mij ook een goed compromis zijn, of zie ik iets over het hoofd?

Kan natuurlijk altijd nog de voorkant iets laten zakken of een instelbare schokbreker kopen en met geometrie spelen. Toch wil ik eerst de juiste banden hebben voor ik daaraan ga beginnen.
Probeer eens een setje Bridgestone S22.
 
Ik wil nog even aanhaken bij de vorige vraag over sport/tour vs sport bandensets. Ik wil mijn Yamaha FZ1 zo snel sturend mogelijk maken. Ik ben van een platgereden 190/50 PP 2CT naar een 190/55 PP 2CT gegaan. Dat was een verbeteren. Maar het kan nog wel een tandje meer. Ik wil ook iets meer kilometers kunnen maken voor ik moet een set moet wisselen. Ook heb ik gelezen dat de Roadtec 01 SE de meest sportieve sport/tour band is.

Klopt het dat de Roadtec voor wendbaarheid de beste kandidaat is in het sport/tour segment? Verlies ik sportiviteit en wendbaarheid met die band tov de PP 2CT? Ofwel, kan ik met mijn voorkeuren goed uitkomen met een sport/tour band of moet ik toch naar een sport band? Zou de Dunlop Sportsmart voor mij ook een goed compromis zijn, of zie ik iets over het hoofd?

Kan natuurlijk altijd nog de voorkant iets laten zakken of een instelbare schokbreker kopen en met geometrie spelen. Toch wil ik eerst de juiste banden hebben voor ik daaraan ga beginnen.
Ik zou eerst de voorkant iets laten zakken. 5mm ofzo en dan eens testen wat je ervan vind.
Probeer eens een setje Bridgestone S22.
Die sturen niet zo flitsend. (maar gaan wel lang mee voor een sportband)
 
Das een brede, stuurt dat nog wel? :+


Die 2ct laten monteren was 123,50. Die band is gewoon niet duur meer. Voordeel van niet het nieuwste van het nieuwste moeten willen rijden.

Ik bestel mn banden trouwens ook los hoor. Maat van me heeft alle spullen voor montage en balanceren.
Hij gaat echt lekker nu.
Altijd fijn, van versleten zooi naar goed :t
 
Volgens mij ben ik de enige die dat schrijft...
Dave Moss zei op YouTube hetzelfde in een vergelijking van vier sportbanden. Relatief nog steeds sportief, maar niet het meest sportieve. Dat was een preview. Misschien abonneer ik wel een maand op zijn site voor het volledige verhaal. Dan ben ik alleen nog niets wijzer over hoe sport/tour banden zich verhouden. Iemand die daar een goede vergelijking van weet online? MCN heeft een vergelijking maar die is wat oppervlakkig.
 
Dave Moss zei op YouTube hetzelfde in een vergelijking van vier sportbanden. Relatief nog steeds sportief, maar niet het meest sportieve. Dat was een preview. Misschien abonneer ik wel een maand op zijn site voor het volledige verhaal. Dan ben ik alleen nog niets wijzer over hoe sport/tour banden zich verhouden. Iemand die daar een goede vergelijking van weet online? MCN heeft een vergelijking maar die is wat oppervlakkig.
Motorradonline.de
 
Niet doen.
De FZ-1 is eigenlijk te zwaar voor de meeste sportbanden. Als je dan een beetje gaat boenderen bij warm weer zijn ze of zo weg, of raken ze oververhit.
Bij een normaal snel tempo of normaal warm weer geen probleem (behalve de levensduur, maar dat weet je als je ze koopt).
Huh echt? FZ1 weegt droog wat ik op wiki kan vinden iets van 210 kg. Met vloeistoffen enzo dus iets van 230 of zo.
Is dan in datzelfde straatje te zeggen dat ik op mijn VFR bijvoorbeeld ook geen sportband moet toepassen? :?
 
Niet doen.
De FZ-1 is eigenlijk te zwaar voor de meeste sportbanden. Als je dan een beetje gaat boenderen bij warm weer zijn ze of zo weg, of raken ze oververhit.
Bij een normaal snel tempo of normaal warm weer geen probleem (behalve de levensduur, maar dat weet je als je ze koopt).
Droog 205 kilo voor de Fazer. En dat is nog met het OEM bootanker van een demper erop.

als het zo nauw luistert, zou het dan ook niet heel veel uit moeten maken of je 120 kilo of 70 kilo weegt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan