Alles over motorbanden Deel 7

21 jun 2004
15.744
8
55
Purmerend
Bezoek Site
#51
Vraagje aan de (banden) experts hier:

Ik heb een set Dunlops Sportsmart 2 .
Steeds merk ik als ik de spanning van de voorband verlaag dat de motor beter stuurt naar mijn persoonlijke wensen. ( straatgebruik )
Eerst had ik gewoon de gebruikelijke spanning van 2.5
Daarna 2.3
Maar nu gereden met 2.1 !
En dat rijdt perfect !!!

Nu begrijp ik heel goed dat:
De slijtage toeneemt.
Het verbruik ietsje hoger kan zijn.
En eventueel beetje eerder cuppen.

Maar is het verder verantwoord ?
Weet dat de Dunlops met lagere spanning af kunnen.
Maar tot hoe ver kun je gaan zonder gekke dingen ?

Type motor vermeld ik even niet.
Laten we zeggen : alles kwa maat aan de sportieve kant.😊
De Sportsmarts mag je fors zachter rijden dan aangegeven zonder dat de band kapot gaat. Hoe laag kan ik je niet zeggen als je niet wilt zeggen met welke motor. En doel je op straatgebruik of op het circuit?
De nadelen noem je zelf al op.
 

LeMarc

MF veteraan
2 apr 2013
1.848
0
28
Hoofddorp
#53
Gents, even dubbel check voor mezelf.
Geldt de Rosso Corsa nog steeds als de toonaangevende band voor op het circuit (droog) binnen de sportbanden range?
Of is een Rosso 3 inmiddels beter vanwege de ontwikkelingen? (Corsa gaat tenslotte toch al aantal jaartjes onveranderd mee als ik me niet vergis)
Weer even onder de aandacht.
:]
 
4 jun 2013
47
0
#54
Ik ben er nog niet uit met de temperaturen. En dan in het bijzonder de invloed van de track temperatuur op de bandenspanning. Vorig jaar op Assen met een set metzeler Racetec interact K3 gereden. Het was toen bloedheet, dwz 30 graden en geen wolkje. Ik heb toen gereden met koud V2,3 en A1,9 dat ging naar tevredenheid. Deze keer lijkt het bewolkt en graadje of 10 te worden. Met voor interact K3 en achter m7rr k3. Moet ik de spanning nu drastisch aanpassen??
 
7 apr 2017
3
0
43
Nieuwegein
#55
Ja, welke band past goed bij type motor en gaat mij het beste helpen.

Ik heb gereden op de Conti's, maar dan onder een CB1000r en dat rijd goed, maar ik weet niet of die band onder een FZ8 gelijkwaardig rijd of dat er voor mijn type motor andere, lees fijnere, banden zijn.

De vering is volledig aangepast bij Hyperpro en daar gaven ze aan dat de Bridgestone 021 niet echt een top band is. Dus advies, kijk eens naar een andere band.

Zit hier ergens een vraag in verstopt? Ik kan hem namelijk niet vinden...... :+
 
Laatst bewerkt:
4 apr 2009
139
0
#56
De Sportsmarts mag je fors zachter rijden dan aangegeven zonder dat de band kapot gaat. Hoe laag kan ik je niet zeggen als je niet wilt zeggen met welke motor. En doel je op straatgebruik of op het circuit?
De nadelen noem je zelf al op.
Straatgebruik stond er al bij. :Y
Niet willen zeggen wat voor motor is beetje te kort door de bocht denk ik...
Maar vooruit: Het is een Speed Triple R
Die heeft gewoon vergelijkbare maten kwa frame en wielen als een supersport.
Ook het totaalgewicht ligt niet veel hoger.
 
15 feb 2017
85
0
56
Noord West Brabant
#57
Oké, dan maar even opnieuw, K1200S met Conti SportAttack 3 eronder.
Nu 500km mee weg, uiterst tevreden tot nu toe!

Voelt betrouwbaar, valt heerlijk in de bocht.
Nog meer die hier mee rijden?

Harm
 
21 apr 2011
197
0
Zuid-Limburg
#58
Ik heb net een Super Tenere uit 2012 aangeschaft. Alleen ben ik niet zo blij met de banden. Voor ligt een Conti Trailattack en achter een Metzeler Tourance Exp, de eerste Tourance dus. Sowieso wil ik een kloppende set hebben, dus waarschijnlijk gaan ze er allebei af.

Ik ben niet zo blij met het gehobbel van de achterband door haarspeldbochten. Die rij ik nog wel eens, dus daar wil ik ook wel vertrouwen in hebben. Ik verwacht eigenlijk maar heel zelden op een zandpaadje of gravelpad terecht te komen, en dan is het waarschijnlijk nog per ongeluk ook.
Maar de keuze is nu: welke banden zijn er verstandig onder een Super Tenere?
Ik kwam zelf tot de volgende shortlist:
- Metzeler Tourance Next
- Pirelli Scorpion Trail II
- Michelin Pilot Road 4 Trail

Rijstijl is sportief tourend, meestal in Duitsland/Ardennen/Luxemburg.

Op andere fietsen heb ik (en mijn mederijders) goede ervaringen met de Pilot Road 3 en 4. Maar ja, gedraagt een Super Tenere zich daar ook goed mee? Of beter toch een andere band?
 
4 jan 2011
12.588
2
57
Enkhuizen
#59
Ik ben er nog niet uit met de temperaturen. En dan in het bijzonder de invloed van de track temperatuur op de bandenspanning. Vorig jaar op Assen met een set metzeler Racetec interact K3 gereden. Het was toen bloedheet, dwz 30 graden en geen wolkje. Ik heb toen gereden met koud V2,3 en A1,9 dat ging naar tevredenheid. Deze keer lijkt het bewolkt en graadje of 10 te worden. Met voor interact K3 en achter m7rr k3. Moet ik de spanning nu drastisch aanpassen??

Dan zou ik alle lucht eruit laten lopen.
:+
 

Hollender

MF veteraan
23 jul 2015
2.021
1
43
Erps-Kwerps
#60
Ik zit met een lekke achterband en die is dusdanig ver versleten dat plakken geen optie meer is. Er moet dus een nieuwe op komen.
Ik heb er momenteel Battlax bt45 onder liggen. Ik vind het op zich geen slechte banden maar ik denk dat er betere alternatieven zijn. Ik heb mijn oog laten vallen op Dunlop Arrowmax Streetsmart. Iemand ervaringen mee? Of andere suggesties voor mijn Kawasaki er-5?
 

erwinko

MF veteraan
25 jun 2005
7.852
0
28
Avenhorn
#61
Ik wil voor vakantie (Noorwegen) doeleinden een setje sport/tour banden omleggen.

Ik ben niet zo thuis in dit segment, wat zijn aanraders? Maat 180-120

Ik hou van een band met een wat stugger karkas(stabiliteit), maar toch wel de bocht invalt.
 
Laatst bewerkt:

rody-rc30

Die hard MF'er
5 aug 2009
727
1
43
Wormer
#62
Ik wil voor vakantie (Noorwegen) doeleinden een setje sport/tour banden omleggen.

Ik ben niet zo thuis in dit segment, wat zijn aanraders?

Ik hou van een band met een wat stugger karkas, maar toch wel de bocht invalt.
Continental Road Attack 3, Metzeler Roadtec 01, Pirelli Angel GT. Alledrie prettig rijdende banden met meer dan genoeg grip en een lekker neutraal stuurkarakter.

Dit zijn de banden die ik verreweg het meeste monteer en waar de klanten erg over te spreken zijn. :]
 
Laatst bewerkt:

Zot

Paarse techneut
28 mei 2002
35.479
535
www.snelmotoren.nl
#63
Iemand hier ervaring met Anakee Wild, of moet ik daarvoor naar het offroad topic?
vorig jaar september rondje polen, slowakije, oekraine, roemenie, hongarije gedaan met een Anakee Wild achter op een oude Africa Twin met bredere achtervelg, dus 150/70-17.

Voor een anakee 3 90/90-21v ivm gestoorde bestuurder die graag hard wil kunnen rijden op asfalt ook en de wild niet leverbaar was in die maat.

Op asfalt kan je tot 45 graden hellingshoek met deze achterband, maar dan zit je echt op de limiet (ik druk de motor dan niet naar beneden, maar hang er zelf wat naae moet dan voorzichtig op het gas en van je achterrem afblijven merkte ik in een knijper. Ik was de Anakee 3 achter gewend en de bocht kneep plots behoorlijk, dus ff zachtjes achteremmetje om wat platter te gaan en wat snelheid eruit te halen, maar band schoof direct weg, dus veel minder marge op straat.

In het terrein met zowel rots als klei ondergrond overal meer dan genoeg grip voor de trip de we maakten.
 

erwinko

MF veteraan
25 jun 2005
7.852
0
28
Avenhorn
#64
Continental Road Attack 3, Metzeler Roadtec 01, Pirelli Angel GT. Alledrie prettig rijdende banden met meer dan genoeg grip en een lekker neutraal stuurkarakter.

Dit zijn de banden die ik verreweg het meeste monteer en waar de klanten erg over te spreken zijn. :]
Dank!

Dan ga ik voor de metzelers denk ik :)
 

Zeroground

MF veteraan
6 apr 2003
5.379
2
39
Eindhoven
#65
- Metzeler Tourance Next
- Pirelli Scorpion Trail II
- Michelin Pilot Road 4 Trail

Rijstijl is sportief tourend, meestal in Duitsland/Ardennen/Luxemburg.
Op een Vstrom heb ik goede ervaringen met de Metzelers en nog beter met de Pirelli's dezelfde rijstijl en vaak hetzelfde gebied. De Pirelli's sturen nog wat neutraler en soepeler dan de Tourance next, maar zijn alleen wat gevoeliger voor strepen toen ik de banden op 2.5/2.9 had staan. Nu met 2.3/2.8 lijkt dat wat beter te zijn.
 

LeMarc

MF veteraan
2 apr 2013
1.848
0
28
Hoofddorp
#69
Klinkt goed!
Ben er zelf ook tevreden over.

Mag ik vragen welke spanning je ze rijd op CPZ? Koud gemeten.
 
Laatst bewerkt:

Kasprr

MF veteraan
8 okt 2008
2.353
0
Zuid Holland
#70
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag aan de experts, ik zoek een sportieve band voor circuitdagen en weekendjes Duitsland. Ik rij in principe niet met regen (buitje hier en daar maar geen woon werk oid).

Ze komen onder een Fireblabe CBR954RR.

190/55/17 - 120/70/17

Ben erg benieuwd wat jullie als opties aandragen.

Had zelf mijn ook laten vallen op de Bridgestone RS10. Alleen lees ik daar wisselende verhalen over mbt het relatief slecht opwarmen.
 

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
45.425
9
46
Zuid-Holland
#71
Klinkt goed!
Ben er zelf ook tevreden over.

Mag ik vragen welke spanning je ze rijd op CPZ? Koud gemeten.
Sorry, heb ik mij nog niet in verdiept.
Heb er nu nog Pilot Powers onder met veel profiel en wegens een storing bij mijn andere twee motorfietsen afgelopen weekend is het wisselen er nog niet van gekomen. :$
 

OgriUK

MF veteraan
7 jul 2009
8.811
0
58
Lisse
#72
vorig jaar september rondje polen, slowakije, oekraine, roemenie, hongarije gedaan met een Anakee Wild achter op een oude Africa Twin met bredere achtervelg, dus 150/70-17.

Voor een anakee 3 90/90-21v ivm gestoorde bestuurder die graag hard wil kunnen rijden op asfalt ook en de wild niet leverbaar was in die maat.

Op asfalt kan je tot 45 graden hellingshoek met deze achterband, maar dan zit je echt op de limiet (ik druk de motor dan niet naar beneden, maar hang er zelf wat naae moet dan voorzichtig op het gas en van je achterrem afblijven merkte ik in een knijper. Ik was de Anakee 3 achter gewend en de bocht kneep plots behoorlijk, dus ff zachtjes achteremmetje om wat platter te gaan en wat snelheid eruit te halen, maar band schoof direct weg, dus veel minder marge op straat.

In het terrein met zowel rots als klei ondergrond overal meer dan genoeg grip voor de trip de we maakten.
Zot, zelfs met sportieve straatbanden kan je alleen onder ideale omstandigheden een hellinghoek van 45 graden maken...

Als je een willekeurige bocht zo neemt, is de kans op vallen zeer groot. Met sportieve straatbanden. Met Anakees is dat haast een zekerheid.
 
Laatst bewerkt:
27 mrt 2017
33
0
#75
Ik gebruik mijn XJ Diversion vooral rondom de stad en snelweg, ik hou ervan schuin door de bochten te gaan. Ik rij 10.000km per jaar en gemiddelde rit 15km

Mijn huidige band: Bridgestone BT45 geeft mij een prettig gevoel in de bochten(wat is de ideale druk?). Zijn er banden die net zo lekker door de bocht gaan met andere betere eigenschappen voor mijn Diversion?
 
Laatst bewerkt: