Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.928
10.457
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ik vond het afsluitende verhaaltje ook erg prettig om te horen; stukje over veel verschillende onderdelen, veel verschillende scores samengevoegd, stukje over slijtage...

Ben benieuwd naar de test van dit jaar of dat nog andere uitkomsten geeft
 
Het blijft opmerkelijk dat bij Duitsers vrijwel altijd de Duitse producten winnen, en de buitenlandse producten niet.
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het oneens ben met deze oordelen.
Dat is niet zo vreemd, Duitse producten zijn met een bepaalde filosofie gemaakt. Dat spreekt Duitsers aan.
In een Chinese bandentest zou waarschijnlijk een Chinese band winnen. Chinezen houden van banden die geen grip hebben, slecht sturen, snel lek gaan en ontploffen bij het oppompen. Dat is de Chinese filosofie van hoe een band behoort te zijn.:+
 
Het blijft opmerkelijk dat bij Duitsers vrijwel altijd de Duitse producten winnen, en de buitenlandse producten niet.
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het oneens ben met deze oordelen.
Misschien, maar als je de feedback hoort/leest van de gebruikers van deze banden is het niet ZO opmerkelijk dat hier de Roadattack 4 wint met een zo goed als evenwaardige Roadsmart 4.
ik vind het alleen vreemd dat hier de road 6 wordt vergeleken met deze 2 aangezien zij zelf zeggen over de Roadattack 4 en roadsmart 4 "zeer sportieve tourbanden, samen met de angel gt ll" en de road 6 tov de road 5 een stap heeft terug gedaan wat betreft sport in hun (sport)tourband.
ze hadden hier beter de angel gt ll of road 5 genomen ipv de road 6 en deze laatste vergeleken met de minder sportieve (sport)tourband.
just my two cents
 
Ze vergelijken de nieuwste generatie in een klasse met elkaar.
Dat de road 6 minder sportief is dan de 5, is binnen die test een observatie en geen reden om de band uit die klasse te zetten. Michelin bepaalt met welk doel en inzetgebied een band wordt gebracht.

Ik vind het dus logisch dat de road 6 wordt getest in de klasse sport-tour.
 
Ze vergelijken de nieuwste generatie in een klasse met elkaar.
Dat de road 6 minder sportief is dan de 5, is binnen die test een observatie en geen reden om de band uit die klasse te zetten. Michelin bepaalt met welk doel en inzetgebied een band wordt gebracht.

Ik vind het dus logisch dat de road 6 wordt getest in de klasse sport-tour.
Ik vind dit helemaal niet logisch.
En zoals je zelf aangeeft Michelin bepaald met welk doel en inzet gebied een band wordt gebracht.
Ze hebben de band minder sportief gemaakt dan zijn voorganger waardoor hij thuis hoort bij de minder sportieve tourbanden, daar waar de road attack 4 en de roadsmart 4 net sportiever zijn gemaakt dan hun voorganger.

De road 6 was al bij voorbaat de slechtste van de test in deze vergelijking. Kijk naar de punten op het einde van de video, waar scoort de road 6 het best, waar de echte tourband goed in moet zijn.
Dat hij het op alle andere vlakken aflegt tegen de andere 2 heeft maar 1 reden en dat is omdat hij een pur sang tourband is en geen (sport) tour.
Zet hem in een vergelijking met echte tourbanden en hij wint waarschijnlijk de test.
Maar zoals ik al aangaf is enkel mijn opinie.
 
Ik vind dit helemaal niet logisch.
En zoals je zelf aangeeft Michelin bepaald met welk doel en inzet gebied een band wordt gebracht.
Ze hebben de band minder sportief gemaakt dan zijn voorganger waardoor hij thuis hoort bij de minder sportieve tourbanden, daar waar de road attack 4 en de roadsmart 4 net sportiever zijn gemaakt dan hun voorganger.

De road 6 was al bij voorbaat de slechtste van de test in deze vergelijking. Kijk naar de punten op het einde van de video, waar scoort de road 6 het best, waar de echte tourband goed in moet zijn.
Dat hij het op alle andere vlakken aflegt tegen de andere 2 heeft maar 1 reden en dat is omdat hij een pur sang tourband is en geen (sport) tour.
Zet hem in een vergelijking met echte tourbanden en hij wint waarschijnlijk de test.
Maar zoals ik al aangaf is enkel mijn opinie.
Michelin zet de Road 6 zelf ook nog steeds als sport/tour band in de markt. Dat de band dan met de andere nieuwe sport/tour banden wordt vergeleken is dus juist volkomen logisch.
 
Michelin zet de Road 6 zelf ook nog steeds als sport/tour band in de markt. Dat de band dan met de andere nieuwe sport/tour banden wordt vergeleken is dus juist volkomen logisch.
Oké, mijn fout.
Ik dacht begrepen te hebben dat Michelin de band op de markt zette als pure tourband naast de road 5 aangezien deze laatste, volgens ik begrepen heb ook op de markt blijft..
 
Ik vind dit helemaal niet logisch.
En zoals je zelf aangeeft Michelin bepaald met welk doel en inzet gebied een band wordt gebracht.
Ze hebben de band minder sportief gemaakt dan zijn voorganger waardoor hij thuis hoort bij de minder sportieve tourbanden, daar waar de road attack 4 en de roadsmart 4 net sportiever zijn gemaakt dan hun voorganger.

De road 6 was al bij voorbaat de slechtste van de test in deze vergelijking. Kijk naar de punten op het einde van de video, waar scoort de road 6 het best, waar de echte tourband goed in moet zijn.
Dat hij het op alle andere vlakken aflegt tegen de andere 2 heeft maar 1 reden en dat is omdat hij een pur sang tourband is en geen (sport) tour.
Zet hem in een vergelijking met echte tourbanden en hij wint waarschijnlijk de test.
Maar zoals ik al aangaf is enkel mijn opinie.

Volgens mij creeer jij klasses die er helemaal niet zijn.
Voor de 100% straatbanden geldt al jaren dat er twee klasses zijn: sportbanden en sport-tourbanden. Sommigen zullen die tweede tour-sportbanden noemen, en sommigen gebruiken allebei, waarbij ze tour-sport als tourgerichter zien dan sport-tour. Maar dat is allemaal eigen creatie.

Er zijn wel andere klasses natuurlijk, dan denk je aan nog circuitgerichter of meer de allround kant op.

De road serie van Michelin valt in de sport-tour klasse. Neemt niet weg dat de ene generatie net wat wat andere sterke en zwakke punten kan hebben dan hun voorgaande generatie of concurrent. 'Sportiviteit' is er daar een van. Als is dat natuurlijk een begrip waar weer heel veel andere, feitelijkere, termen aan kunnen worden gehangen.
 
Kijk naar de punten op het einde van de video, waar scoort de road 6 het best, waar de echte tourband goed in moet zijn.
Dat hij het op alle andere vlakken aflegt tegen de andere 2

Maar dat is dan toch juist het mooie aan de test?
Als je jezelf niet blindstaart op 'band X is testwinnaar/koopadvies' maar gewoon leest naar het oordeel kun je voor jezelf, jouw toepassing en rijstijl de band kiezen die daar bij past aan hand van de informatie.

Als je 4 identieke banden met andere opdruk gaat testen wordt het wel heel saai en vooral niet informatief.
 
Fabrikanten lijken hun inzetgebied ook flink op te rekken.
Dit uiteraard om 1 type band aan een zo breed mogelijk publiek te verkopen.
Neem bijvoorbeeld Dunlop:
Die positioneert de MK 3 midden in het Hypersport/Supersport segment.
Maar tegelijkertijd is deze band ook door hun als geschikt beschouwd in het segment Sport/Tour als mede voor circuitdagen.
Het is dan wel zaak om als motorblad de juiste band voor een test te nemen die “ midden “ in een segment valt.
Anders kan het een beetje appels met peren worden….
 
Laatst bewerkt:
Aan testresultaten hecht ik weinig waarde. Je leest zelden hoe een band in de echte praktijk functioneert na bijvoorbeeld 6000 woonwerk kilometers. Dan worden heel andere criteria belangrijk, bijvoorbeeld hoe een koud blijvende band presteert, hoe vierkant hij slijt, welk profiel er dan overblijft en hoe snel het rubber veroudert.

Zo heb ik eens een achterband moeten vervangen omdat hij niet goed bestand bleek tegen de hitte van de uitlaat (rechter wang tot op het karkas versleten, terwijl de buitenkabels dichter bij de uitlaat in prima staat waren gebleven). In een ander geval bleek mijn nog niet versleten voorband in 3 jaar tijd (12.000 km, altijd binnen gestald) volledig uitgedroogd. De verbeterde versie daarvan had bij mij een vreemd slijtagepatroon doordat de overgang tussen de verschillende rubbersoorten nauwelijks wilde slijten. Nu heb ik dezelfde band (coulance) zonder enig probleem. Al deze voorvallen betreffen 'goed geteste’ banden.
 
Laatst bewerkt:
Aan testresultaten hecht ik weinig waarde. Je leest zelden hoe een band in de echte praktijk functioneert na bijvoorbeeld 6000 woonwerk kilometers. Dan worden heel andere criteria belangrijk, bijvoorbeeld hoe vierkant hij slijt, welk profiel er dan overblijft en hoe snel het rubber veroudert.

Zo heb ik eens een achterband moeten vervangen omdat hij niet goed bestand bleek tegen de hitte van de uitlaat (rechter wang tot op het karkas versleten, terwijl de buitenkabels dichter bij de uitlaat in prima staat waren gebleven). In een ander geval bleek mijn nog niet versleten voorband in 3 jaar tijd (12.000 km, altijd binnen gestald) volledig uitgedroogd. De verbeterde versie daarvan had bij mij een vreemd slijtagepatroon doordat de overgang tussen de verschillende rubbersoorten nauwelijks wilde slijten. Nu heb ik dezelfde band (coulance) zonder enig probleem. Al deze voorvallen betreffen 'goed geteste’ banden.
Daar hecht ik dan weer nul waarde aan. Een band moet voor mij maximaal grip hebben en lekker voorspelbaar sturen, het grensgebied goed aangeven en snel op temperatuur komen.....

Bijna elke test is een moment opname die ook nog wordt beïnvloed door het rijgedrag en de voorkeuren van de test rijders.
 
Ja ja, jij wordt goed bediend door de testresultaten, maar niet iedereen boendert alleen maar hè.
Zo'n testuitslag als jij verwacht is gewoon niet te doen. Slijtage zal bij jouw motorbanden heel anders zijn dan de slijtage van iemand die woon-werkverkeer rijdt op een Yamaha FJR1300.
Rijdt iemand rustig of stevig door? Over wat voor soort wegdek/asfalt?
 
Laatst bewerkt:
In de Motoplus nr. 7 van 2022 hebben ze dus eens een keer een duurtest over 2000 km meegenomen.
Opvallend daarbij is bijvoorbeeld dat de Rosso 4 zowel bij het slijtageonderdeel als op circuit goed eruit komt.
Maar bandenkeuzes blijft een erg individuele keuze uiteraard.
Zelf hecht ik niet een waarde aan bijvoorbeeld een winnaar uit een test.
Maar ook geen waarde als iemand die bijvoorbeeld veel op circuit rijdt.
Eigenlijk “ test “ ik gewoon op mijn manier mijn eigen bandjes, that,s it.
 
Fabrikanten lijken hun inzetgebied ook flink op te rekken.
Dit uiteraard om 1 type band aan een zo breed mogelijk publiek te verkopen.
Neem bijvoorbeeld Dunlop:
Die positioneert de MK 3 midden in het Hypersport/Supersport segment.
Maar tegelijkertijd is deze band ook door hun als geschikt beschouwd in het segment Sport/Tour als mede voor circuitdagen.
Het is dan wel zaak om als motorblad de juiste band voor een test te nemen die “ midden “ in een segment valt.
Anders kan het een beetje appels met peren worden….

Volgens mij klopt het gewoon wat ze zeggen.
De Sportsmart MK3 is de band van Dunlop in de sportbandenklasse. Qua wegbanden is dat de middelste klasse.
Sportbanden worden altijd gekenmerkt dat je er goed mee op de openbare weg kunt doorrijden en zelfs zo nu en dan een circuitdagje mee kunt pakken, mits je niet in de snelste groepen racet. Ook kan je er bij koud weer goed mee rijden, maar niet zo goed als een sport-tourband.



Ik weet niet wat hypersport/supersport segment is. Lijkt me een eigen creatie.
Als je 'meer circuitgericht' bedoelt dan sportbanden, dan kom je voor Dunlop op de Sportsmart TT uit. Dat is echt wel een andere band dan de MK3.
 
Wij hoeven het niet persè te creeren, dat doen de fabrikanten soms zelf…
 

Bijlagen

  • 15E586EE-77E3-4C08-8268-C883D2B6474D.png
    15E586EE-77E3-4C08-8268-C883D2B6474D.png
    223,7 KB · Weergaven: 48
Ah kijk, Dunlop noemt ze zo... Andere fabrikanten ook? Nee toch? Wat alle fabrikanten wel allemaal hebben is een sportbanden klasse en een sport-tour klasse.

Hypersport is bij Dunlop dus de meer circuitgerichte klasse. Die tussen de sportband en de circuitbanden als de supercorsa-varianten in.

De meeste fabrikanten hebben niet eens een band in die range. Er is dan ook nooit een test geweest waar ze de (zoals Dunlop het noemt) hypersport banden van de grote A-merken met elkaar vergelijken.

Ik kan zo alleen de Sportsmart TT, Power GP en de Rosso Corsa serie verzinnen.
Metzeler, Conti of Bridgestone gaan van de sporbanden direct naar (allerlei) circuitbanden toe, al zitten daar ook endurance achtige modellen tussen als de supercorsa SP.
 
Wij hoeven het niet persè te creeren, dat doen de fabrikanten soms zelf…
Ze overdrijven wel behoorlijk met al die categorieën, hypersport lijk me volledig verzonnen. Bridgestone heeft dat ooit gedaan met de categorie hypersport, om er de supersportband S22 mee te profileren. Terwijl dat dus een supersport band is...zo zou ik nog wel even kunnen doorgaan en ook met de categorie supersport afrekenen.
 
Laatst bewerkt:
Nou ja,
Dunlop durft er tenminste nog categorieën van te maken.

Als je bij Pirelli kijkt heb je het volgende op hun site staan:
Angel 2 GT : sporttouring
Diablo Rosso 4 : sportband
Diablo Rosso 4 Corsa : supersport
Dan is er nog de Rosso 2: sportband
( de Rosso 3 wordt hier niet geleverd dacht ik )
En dan hebben we uiteraard nog de Supercorsa serie:
V2 , V3 en V4 .
En die betitelen ze bij Pirelli als Road en Racetrack.

Ik weet niet of het daar zo duidelijk is….

En bij weer een andere fabrikant is het weer anders.
 
Aan testresultaten hecht ik weinig waarde. Je leest zelden hoe een band in de echte praktijk functioneert na bijvoorbeeld 6000 woonwerk kilometers. Dan worden heel andere criteria belangrijk, bijvoorbeeld hoe een koud blijvende band presteert, hoe vierkant hij slijt, welk profiel er dan overblijft en hoe snel het rubber veroudert.

Zo heb ik eens een achterband moeten vervangen omdat hij niet goed bestand bleek tegen de hitte van de uitlaat (rechter wang tot op het karkas versleten, terwijl de buitenkabels dichter bij de uitlaat in prima staat waren gebleven). In een ander geval bleek mijn nog niet versleten voorband in 3 jaar tijd (12.000 km, altijd binnen gestald) volledig uitgedroogd. De verbeterde versie daarvan had bij mij een vreemd slijtagepatroon doordat de overgang tussen de verschillende rubbersoorten nauwelijks wilde slijten. Nu heb ik dezelfde band (coulance) zonder enig probleem. Al deze voorvallen betreffen 'goed geteste’ banden.
En ik hecht dan weer erg veel waarde aan een goede vergelijkingstest.
Bij een GOEDE vergelijkingstest maken ze met meerdere rijders op dezelfde motoren dezelfde lange trip (minimaal 5000km), en wisselen ze steeds van motor (en dus band). En ze doen dat met ervaren testers die wel de verschillen kunnen constateren die een groot deel van de consumenten niet direct opmerken (maar er dus wel zijn) of kunnen benoemen.
Dat je daarmee niet alles kan testen is evident, maar wel maakt het inzichtelijk wat de verschillen zijn. Al je dat vergelijkt met je wensen, dan kom je eigenlijk vrijwel altijd bij een band uit die goed voor je voldoet.
 
En ik hecht dan weer erg veel waarde aan een goede vergelijkingstest.
Bij een GOEDE vergelijkingstest maken ze met meerdere rijders op dezelfde motoren dezelfde lange trip (minimaal 5000km), en wisselen ze steeds van motor (en dus band). En ze doen dat met ervaren testers die wel de verschillen kunnen constateren die een groot deel van de consumenten niet direct opmerken (maar er dus wel zijn) of kunnen benoemen.
Dat je daarmee niet alles kan testen is evident, maar wel maakt het inzichtelijk wat de verschillen zijn. Al je dat vergelijkt met je wensen, dan kom je eigenlijk vrijwel altijd bij een band uit die goed voor je voldoet.
Kan je aangeven wie deze testen zo grondig doet als jij hier beschrijft?
 
Voor zover ik weet alleen Das Motorrad. En een verkorte en vertaalde versie daarvan kan je een paar weken later in MotoPlus lezen.
Een dikke 10 jaar geleden waren hun tests nog beter, toen wisten de rijders zelf niet op welke banden ze reden. Letterlijk geblindoekt naar de motor gebracht, en er onderling over praten was ten strengste verboden.
 
Voor zover ik weet alleen Das Motorrad. En een verkorte en vertaalde versie daarvan kan je een paar weken later in MotoPlus lezen.
Een dikke 10 jaar geleden waren hun tests nog beter, toen wisten de rijders zelf niet op welke banden ze reden. Letterlijk geblindoekt naar de motor gebracht, en er onderling over praten was ten strengste verboden.
Maar hebben ze ooit banden gedurende 5000km getest? Kan me alleen 2k herinneren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan