Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.772
9.101
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof niet dat de klant graag wilde dat ze tegelijk de banden konden vervangen (want dat zak je ongetwijfeld bedoelen) in ruil voor een veel harder slijtende voorband, wat veel meer geld kost.
Zeker, ik wel. Ik vind een compleet nieuwe set altijd fijn.
- 1 keer inrijden
- alles nieuw rijdt het lekkerste zonder vierkant, cuppen etc
- niet verschillende wissels wat ook geld kost, ben je weg met een nieuwe achterband, en voor je motorvakantie 2000 km later alsnog een nieuwe voorband, omdat je in de bergen rijdt en de grens In zicht komt.

Dan vind ik een sneller slijtende voorband met zachter rubber met meer grip dus een voordeel. En wat zijn nu echt de kostenbesparingen door een half keer langer te doen met een voorband op, zeg, 10.000 km? Ik weet wel hogere kosten voor mijn motorhobby.
 
Volgens mij noem je nu gewoon een aantal voordelen op van banden die voor en achter even hard slijten. Die kan ik ook wel verzinnen. Een aantal vind ik echter drogreden:

- Tegelijk wisselen kost gewoon 2x zoveel geld. Je dwingt nergens korting af als je beide banden tegelijk laat vervangen. Tenminste, ik heb het nog nooit ergens gezien.
- Voor elke rit moet je sowieso inschatten of je de eindstreep haalt met je banden. Of incalculeren dat je onderweg wisselt. M.a.w. bij wie komt het voor dat je voor een lange rit de achterband vervangt, wetende dat je de voorband halverwege moet wisselen? Nee, elke sterveling pakt dan voor die rit beide banden.
- Sneller slijten betekent niet per se meer grip. Het vlees op de moderne voorband is minder: minder rubber op de band. Misschien slijt het zelfs wel minder hard, maar is hij toch eerder op.
- Je bespaart meer dan 'éénmaal een half keer langer te doen' met een voorband. (Naam aan dat je bedoelt dat een voorband 1,5 keer zo lang meegaat). Dit is je besparing na 1 band. Echter, na 10 setjes in jouw verhaal (80.000 km) waren we vroeger 6,5 voorband kwijt. Dat is zon 40.000 km gratis rijden die je weggooit en zon 500 euro. (Ga voor het gemak even uit van 8k achterband, 12k voorband).

Je gooit dus elke voorband 4000 'nog te kunnen rijden' kilometers weg, omdat je maar 1x je banden wil inrijden of omdat nieuwe banden prettiger rijden?

Het kan en dat mag hoor. Jan modaal vindt het zonde.

Ik geloof dus nog steeds dat het een marketingdingetje van de fabrikanten is, ook al zitten er ook voordelen aan vaker nieuwe banden. Het liefst heb ik elke rit nieuwe doch ingereden banden 🫠. Maar dat is mijn inziens vooral zoeken naar rechtvaardiging van deze keuze i.p.v. echte grote voordelen t.o.v. de oude situatie.
 
En in mijn geval doe ik op de KTM 3 achterbanden op 1 voorband. Duur grapje om elke keer de voorband mee te vervangen.
Vooral zelf kijken wat je eisen zijn en hoe de slijtage verloopt.

Voor het mileu is het ook niet ideaal als men te veel banden vervangt.
 
Je kunt er soms niet veel van zeggen. Mijn eerste set Bridgestone S22 ging 12.000 km mee. Van de tweede set raakte de achterband (ongeveer halfsleets) bij 5000 km lek. Op dat moment was de voorband al helemaal versleten.
 
Volgens mij noem je nu gewoon een aantal voordelen op van banden die voor en achter even hard slijten. Die kan ik ook wel verzinnen. Een aantal vind ik echter drogreden:

- Tegelijk wisselen kost gewoon 2x zoveel geld. Je dwingt nergens korting af als je beide banden tegelijk laat vervangen. Tenminste, ik heb het nog nooit ergens gezien.
- Voor elke rit moet je sowieso inschatten of je de eindstreep haalt met je banden. Of incalculeren dat je onderweg wisselt. M.a.w. bij wie komt het voor dat je voor een lange rit de achterband vervangt, wetende dat je de voorband halverwege moet wisselen? Nee, elke sterveling pakt dan voor die rit beide banden.
- Sneller slijten betekent niet per se meer grip. Het vlees op de moderne voorband is minder: minder rubber op de band. Misschien slijt het zelfs wel minder hard, maar is hij toch eerder op.
- Je bespaart meer dan 'éénmaal een half keer langer te doen' met een voorband. (Naam aan dat je bedoelt dat een voorband 1,5 keer zo lang meegaat). Dit is je besparing na 1 band. Echter, na 10 setjes in jouw verhaal (80.000 km) waren we vroeger 6,5 voorband kwijt. Dat is zon 40.000 km gratis rijden die je weggooit en zon 500 euro. (Ga voor het gemak even uit van 8k achterband, 12k voorband).

Je gooit dus elke voorband 4000 'nog te kunnen rijden' kilometers weg, omdat je maar 1x je banden wil inrijden of omdat nieuwe banden prettiger rijden?

Het kan en dat mag hoor. Jan modaal vindt het zonde.

Ik geloof dus nog steeds dat het een marketingdingetje van de fabrikanten is, ook al zitten er ook voordelen aan vaker nieuwe banden. Het liefst heb ik elke rit nieuwe doch ingereden banden 🫠. Maar dat is mijn inziens vooral zoeken naar rechtvaardiging van deze keuze i.p.v. echte grote voordelen t.o.v. de oude situatie.
Mooie rekensom, deze zal eigenlijk wel kloppen. maar dat is dus wat ik doe, incalculeren, en dan pers ik er niet per se 4000 extra kilometers uit. Bij 2000 zit er een trip buitenland aan te komen en kies ik eieren voor mijn geld. Want net wat je zegt, wie wil onderweg dat gezeur? En als ik die paar honderd euro “winst” die resteert verdeel over 80.000 kilometer. Hoelang duurt het voordat de gemiddelde rijder die kilometrage heeft gehaald?

Natuurlijk krijg je geen korting met een voor- achterband tegelijkertijd, maar het ding staat al op de brug. Ik plan al op een vrije dag, sta er te wachten en rijd heen. Dat reken ik ook mee, zowel tijd als geld.
voor de calculerende woon/werker die het puur als functioneel ziet en die altijd in de buurt van zijn dealer is, heb je zeker gelijk.
 
Bij mij gaat er bij elke versleten achterband gewoon een nieuw setje op.
Een nieuw setje rijdt gewoon lekker en minder heen en weer gedoe naar de bandenman.

Vroeger reed ik ongeveer 2 achterbanden op 1 voorband.
( dan moest ik de 2e keer wel de achterband vroegtijdig vervangen omdat de voorband niks meer was )
Heb nu de laatste jaren toch de ervaring dat 2 op 1 niet meer lukt.
De rubbersamenstellingen zijn wellicht toch wat veranderd ….
 
Bij mij gaat er bij elke versleten achterband gewoon een nieuw setje op.
Een nieuw setje rijdt gewoon lekker en minder heen en weer gedoe naar de bandenman.

Vroeger reed ik ongeveer 2 achterbanden op 1 voorband.
( dan moest ik de 2e keer wel de achterband vroegtijdig vervangen omdat de voorband niks meer was )
Heb nu de laatste jaren toch de ervaring dat 2 op 1 niet meer lukt.
De rubbersamenstellingen zijn wellicht toch wat veranderd ….
Precies dat
 
Onder mijn V85TT liggen Michelin Anakee Adventure banden. Ik vind ze prima, vooral met nat wegdek een goede grip en ik rij voornamelijk woon/werk dus dat is wel belangrijk.

Maar wanneer moet je zo'n band vervangen? Ik heb er nu ruim 14.000 km mee gereden en heb nog 4mm profiel over. Maar de slijtindicatoren geven aan dat de band op is. En ik heb afgelopen week de achterband lek gereden maar inmiddels wel weer geplugd, lijkt erop dat dat wel gelukt is.

Nu al vervangen, of nog een paar duizend km doorrijden?
 
Onder mijn V85TT liggen Michelin Anakee Adventure banden. Ik vind ze prima, vooral met nat wegdek een goede grip en ik rij voornamelijk woon/werk dus dat is wel belangrijk.

Maar wanneer moet je zo'n band vervangen? Ik heb er nu ruim 14.000 km mee gereden en heb nog 4mm profiel over. Maar de slijtindicatoren geven aan dat de band op is. En ik heb afgelopen week de achterband lek gereden maar inmiddels wel weer geplugd, lijkt erop dat dat wel gelukt is.

Nu al vervangen, of nog een paar duizend km doorrijden?

Je schrijft dat je nog 4mm profiel hebt, maar dat de slijtindicatoren wel bereik zijn. Dat spreekt elkaar tegen wan je slijt indicator zit vele lager dan 4mm.
Heb je een foto van hoe je meet?
 
elcYXpSMUiZeDSlPgMmVlLSl


Meten doe ik met een schuifmaat, midden op het loopvlak. Zeg maar op de plek waar hier die schroef zit...

Ik dacht dat de slijt indicatoren de minder diepe groeven waren die nu dus weg zijn.
 
ik kan zo al zien dat je meer dan de wettelijke minimale 1mm profieldiepte hebt.
En nee, de slijtindicatoren zijn kleine "dammetjes" in de groeven.
Op de zijkant van de band vindt je op verschillende plekken de markering die aangeeft dat daar indicatoren zitten. Die markering is ofwel de letters TWI (Tire Wear Indicator), ofwel een klein driehoekje.
 
ik kan zo al zien dat je meer dan de wettelijke minimale 1mm profieldiepte hebt.
En nee, de slijtindicatoren zijn kleine "dammetjes" in de groeven.
Op de zijkant van de band vindt je op verschillende plekken de markering die aangeeft dat daar indicatoren zitten. Die markering is ofwel de letters TWI (Tire Wear Indicator), ofwel een klein driehoekje.
Dank voor je reactie. Maar zie hier een vergelijk met een nieuwe band. Zijn dat geen dammetjes?

1675946859538.png
 
ik voel me hier tussen alle kennis ook wel onwetend moet ik zeggen. Soms heb je banden die wat lichter of zwaarder sturen en langer of korter meegaan. Ik vind mezelf (soms) sportief rijden maar heb soms het idee dat ik tussen de Rossi's zit hier 8-)
Heb voor een paar centen de Michelin 2ct op een Z900 en voor mij bevalt het, wellicht kan het beter. Als eea versleten is zal ik het hier nog eens vragen
Precies, tegen die tijd eens vragen….

Ik heb ooit bij een ontmoeting commentaar van een aantal ‘Rossi’s‘ gehad op de ongebruikte ’zijkanten’ van mijn achterband vd 888 gehad…resultaat na al die jaren dat er aantal niet meer (mogen…:?) rijden en dat eentje zijn persoonlijke record op de openbare wou verbeteren….tis hem niet gelukt en het kan ook nooit meer….. :X

En ik, rij nog vrolijk door…al bijna 50 jaar….en trek me van commentaar geen reet van aan. Ohja, band is nog als nieuw…:+

171D8117-D225-4242-BB45-ED3B7F9D2647.jpeg
 
Precies, tegen die tijd eens vragen….

Ik heb ooit bij een ontmoeting commentaar van een aantal ‘Rossi’s‘ gehad op de ongebruikte ’zijkanten’ van mijn achterband vd 888 gehad…resultaat na al die jaren dat er aantal niet meer (mogen…:?) rijden en dat eentje zijn persoonlijke record op de openbare wou verbeteren….tis hem niet gelukt en het kan ook nooit meer….. :X

En ik, rij nog vrolijk door…al bijna 50 jaar….en trek me van commentaar geen reet van aan. Ohja, band is nog als nieuw…:+

Bekijk bijlage 1846668
Helemaal goed!

Iedereen moet op zijn eigen manier genieten. En al is het wellicht wat overkill qua band, als jij je er prettig bij voelt is het het allemaal dubbel en dwars waard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan