Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.960
10.496
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Een Michelin PP3 gaat bijna even lang mee als een PR4 en past veel beter bij een sportmotor. Ook errug goed op koud of nat asfalt. En goedkoop.
PPR3 is ook 'verouderd', maar zit naar de huidige inzichten tussen sport en toer in.
 
Laatst bewerkt:
Is wel een beetje kritisch hoor, SBB

De Pilot Road 4 is nog helemaal niets mis mee, net als de T30 Evo.
Al vind ik de Roadtec 01 en T30/31 persoonlijk iets te toeristisch voor het type motor voor deze op gemonteerd wordt.
Oei, mag je geen sport-toerbanden onder een gixer leggen? Als dat nou beter bij het gebruik past... en zo klinkt het wel.
 
Niet doen, die zijn verouderd.
Zoals al eerder genoemd, voor dit gebruik zou ik sport/toerbanden aanbevelen.
Michelin Road 5
Dunlop Roadsmart III
Conti RoadAttack 3
Bridgestone T31
Metzeler Roadtec 01

De eerste 2 hebben nu een cash-back actie van enkele (3 of 4) tientjes per set.

En welke van deze is nu het meest slijtvast op de snelweg? Ik rij dagelijks 80 km, waarvan 75 snelweg. Mijn huidige MPR4 achterband gaat nu 14k km mee maar begint wel een beetje vierkant te worden inmiddels.
 
Ik heb pilot road 5 erop leggen, en ik vind het echt fantastische banden, ook in de regen.
Ik rij ook woon werk, en ik vind de road 5 echt een super band voor sportief woon werk.
 
Ik ben ook erg blij met de Road 5, maar kan na 2K nog weinig roepen over de slijtvastheid. Ze gaven in ieder geval ook gisterochtend (koud, nat, grrrr) prima vertrouwen.

Mijn ervaring met de MPR4 is ongeveer gelijk. De 5 lijkt wat sportiever maar gezien ik de 4 nooit op de ZRX heb gehad is dat lastig vergelijken.
 
Ik heb nu 3000km met Road 5 gereden, op een Ducati Hyperstrada. Ze bevallen nog steeds goed, grip als bij een sportband. Alleen de slijtage op het geprofileerde deel van de zijkanten van de achterband is zodanig dat er al vlakke stukken in de contour zichtbaar zijn.
 
Ik heb er al mijn 2e set metzeler roadtec01 erop zitten en ben er zeer tevreden over ik rijd ook heel veel snelweg km en blijven goed in vorm en blijven heel de levensduur veel grip bieden. Ook met koude banden rijd ik er sportief mee door de bocht. En haal er zo'n klein 20.000km mee.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb pilot road 5 erop leggen, en ik vind het echt fantastische banden, ook in de regen.
Ik rij ook woon werk, en ik vind de road 5 echt een super band voor sportief woon werk.

je bent puur ter illustratie, niets persoonlijks. Om de subjectiviteit maar weer eens aan te geven...

Wat is nou weer 'sportief woon werk'? Klaverblad scheurend met de laptoptas tussen de benen? Wheelies met een banaan in de binnenzak?


Ik heb er al mijn 2e set metzeler roadtec01 erop zitten en ben er zeer tevreden over ik rijd ook heel veel snelweg km en blijven goed in vorm en blijven heel de levensduur veel grip bieden. Ook met koude banden rijd ik er sportief mee door de bocht. En haal er zo'n klein 20.000km mee.

Nog zo een (dus weer ter illustratie voor subjectiviteit):
Koude banden en dan 'sportief' rijden? Onmogelijk. Tenzij, sportief niet zo sportief is als je zelf denkt.

Krijg het idee dat iedereen zichzelf op zijn of haar manier wel 'sportief' vindt rijden.
Het wordt eng op het moment dat er kreten ontstaan als 'ik rij 20k woon werk met een band en rij zeer sportief'

Maar ik neem het niemand kwalijk: vroeger had je tourbanden en sportbanden, nu heet het 'sport-tourband' en 'sportband'
Vroeger was de klasse cbr600f een tourfiets met volle kuip en de R1 was een sportfiets. Tegenwoordig is de cbr600f een sportfiets en de R1 een hypersport.

Alle kalende huisvaders willen ook sportief zijn en de marketing helpt ons daarbij 8-)
 
@ kawa fan als je wilt zal ik je wel eens een demo geven met mijn koude bandjes.
Ik denk als je tot de schaamrand rijd dat je dan dan wel sportief rijd. De meeste rijders die ik ken hebben nog 5cm tot schaamrand.
 
Laatst bewerkt:
Is wel een beetje kritisch hoor, SBB

De Pilot Road 4 is nog helemaal niets mis mee, net als de T30 Evo.
Al vind ik de Roadtec 01 en T30/31 persoonlijk iets te toeristisch voor het type motor voor deze op gemonteerd wordt.
Er is niets kritisch aan verouderd.
Een band is verouderd op het moment dat zijn opvolger op de markt komt.
Voor de Pilot Road 4 is dat de Road 5.
De BT023 is opgevolgd door achtereenvolgens de T30, T30 EVO en T31.
Dus vandaar verouderd (in mijn termen).
En als je dan weet dat je op de nieuwe modellen nog geld terug krijgt via een cash-back-actie, dan id de keuzo toch simpel?
 
Een Michelin PP3 gaat bijna even lang mee als een PR4 en past veel beter bij een sportmotor. Ook errug goed op koud of nat asfalt. En goedkoop.
PPR3 is ook 'verouderd', maar zit naar de huidige inzichten tussen sport en toer in.
Niet helemaal met je eens. De meeste rijders halen ongeveer 50% meer kilometers met de MPR4 dan met de MPP3.
Daarnaast is de MPP3 (ik neem aan dat je die bedoeld met PPR3?) niet verouderd, er is geen echte opvolger voor op de markt gekomen. De Power RS is meer een opvolger voor de oudere Power Pure en de nieuwere Power Supersport.
 
Laatst bewerkt:
En welke van deze is nu het meest slijtvast op de snelweg? Ik rij dagelijks 80 km, waarvan 75 snelweg. Mijn huidige MPR4 achterband gaat nu 14k km mee maar begint wel een beetje vierkant te worden inmiddels.
In de laatste grote vergelijkingstest was de Road 5 nog niet meegenomen, en daar was de Roadsmart III de meest slijtvaste.
De nieuwe tests zitten er aan te komen, normaal zijn ze er in Mei al.
 
@ kawa fan als je wilt zal ik je wel eens een demo geven met mijn koude bandjes.
Ik denk als je tot de schaamrand rijd dat je dan dan wel sportief rijd. De meeste rijders die ik ken hebben nog 5cm tot schaamrand.
Schaamranden zeggen soms weinig over rijstijl.
Ik zie hier leerlingen van de rijschool die met hun oefeningen de schaamrand compleet weggereden hebben, maar verder als een slak door de bochten gaan.
Ik krijg hier ook supersportrijders die "sportief" rijden en totaal vlakke achterbanden hebben. Voor hun betekend sportief stoplichtsprintjes. En daar is op zich niets mis mee.....
 
Laatst bewerkt:
Even een tikkie offtopic: ik dacht altijd dat 'de schaamrand' simpelweg het deel van de band is waarop je nog niet hebt gereden? Dan rijd iedereen toch 'tot aan de schaamrand'? :P
Ik begin mezelf opeens een echte bochtenvreter te voelen. :')
 
Even een tikkie offtopic: ik dacht altijd dat 'de schaamrand' simpelweg het deel van de band is waarop je nog niet hebt gereden? Dan rijd iedereen toch 'tot aan de schaamrand'? :P
Ik begin mezelf opeens een echte bochtenvreter te voelen. :')

Goeie tip, ik rijd namelijk ook exact tot aan de schaamrand!

Word pas lastig bij een motor met gebruikte banden..
 
Binnenkort ben ik toe aan een nieuwe voorband voor m'n Monster 620. De huidige is een Metzeler sportec M1 (ja inderdaad band uit de oudheid, maar zolang ik rij nog geen klachten over gehad). Achter heb ik zo'n 10k een Pilot Road 4 (nog ruim voldoende profiel) en nu was ik benieuwd wat jullie me aanraden er voor om te leggen? Ik rij voornamelijk naar school (snelweg) en vind het ook lekker om af en toe een plezier ritje te maken (geen circuit in ieder geval).
 
Rij je die weg mag je dán zeggen dat je sportief rijdt? O-)

Of geldt dat alleen als zowel voor als achter geen "schaamrand" meer hebt?

[me="Mar1tin"]heeft voor nog kleine centimeter te gaan dan.[/me] -O-

Bij veel voorbanden is het niet de bedoeling (of überhaupt mogelijk) om de schaamrand van de voorband eraf te rijden, zelfs al rij je onder de 2:00 op Assen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan