Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.894
10.415
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Op mijn R1100S ligt een 170 achterband. Komt de Michelin road 5 ook in die maat?? Voor zover ik kan zien wel als trail. Maar waar zit dan het verschil??
Het belangrijkste verschil is naast de karkasopbouw ook de vorm van de band. De trailbanden zijn veel minder rond (dus platter) om bij offroadgebruik de kans op ingraven te verminderen.
En om je vraag te beantwoorden: er is geen straatversie van de 170/60-17 aangekondigd voor de Road 5.
Zelfs de Trailversie is nog niet leverbaar, maar die komt er wel binnen 2 maanden aan.
 
Het belangrijkste verschil is naast de karkasopbouw ook de vorm van de band. De trailbanden zijn veel minder rond (dus platter) om bij offroadgebruik de kans op ingraven te verminderen.
En om je vraag te beantwoorden: er is geen straatversie van de 170/60-17 aangekondigd voor de Road 5.
Zelfs de Trailversie is nog niet leverbaar, maar die komt er wel binnen 2 maanden aan.
Alleen kun je er geen centimeter mee offroad rijden en met de motoren waar ze voor bedoeld zijn ook niet. Die band is voor de weg bedoeld, dus kun je ze onder een wegmotor monteren. De band weet niet of er GS of RS op je motor staat.
 
Alleen kun je er geen centimeter mee offroad rijden en met de motoren waar ze voor bedoeld zijn ook niet. Die band is voor de weg bedoeld, dus kun je ze onder een wegmotor monteren. De band weet niet of er GS of RS op je motor staat.
Klopt. Maar 90% van alle allroads worden (vrijwel) alleen op straat gebruikt. Wat dat betreft is die hele klasse overbodig.
Ja, de trail kan onder een wegmotor gemonteerd worden..
Nee, het gaat niet bevallen als je een rondere band gewend bent.
 
Klopt. Maar 90% van alle allroads worden (vrijwel) alleen op straat gebruikt. Wat dat betreft is die hele klasse overbodig.
Ja, de trail kan onder een wegmotor gemonteerd worden..
Nee, het gaat niet bevallen als je een rondere band gewend bent.
Misschien heeft een allroad een smallere velg dan een R1100S. Dan wordt die band nog wat platter op de S.
 
Michelin Road 5.
Ik zie sinds kort al eens randreclame verschijnen voor deze band.
Heb er mij verder nog niet in verdiept, maar is dit de opvolger voor de Michelin Pilot road 4? Want als ik google op Michelin road 4, om de voorganger ervan te zien, krijg ik enkel resultaten van de Michelin Pilot road 4.

Dan verandert de naam van Michelin Pilot road, in enkel Michelin Road?

Niet dat ik op dit moment op zoek ben naar nieuwe banden, want daarvoor moet ik eerst terug een motor hebben ...

Mijn huidige MPR4 banden hebben al een aanzienlijk aantal km, zal later eens kijken hoeveel, en daarbij de peofieldieptes eens opmeten. Voorband zat bijna op de blokjes, profiel van de achterband was echter nog vrij diep.

Achterband is echter zwaar beschadigd, en de voorband wil ik ook niet meer hergebruiken uit veiligheidsoverweging.
 
Heb er mij verder nog niet in verdiept, maar is dit de opvolger voor de Michelin Pilot road 4? Want als ik google op Michelin road 4, om de voorganger ervan te zien, krijg ik enkel resultaten van de Michelin Pilot road 4.

Dan verandert de naam van Michelin Pilot road, in enkel Michelin Road?
Ja, de Pilot-naam gaat verdwijnen.
En dat is maar goed ook, dit zorgde voor veel verwarring.
Als je weet hoe vaak er bij mij op de zaak naar de Michelin Power Road gevraagd is, dan begrijp je dat ze eindelijk van die dubbele naam af wilden.

Hetzelfde heeft Bridgestone met de Battlax-serie, en Dunlop met de Sportmax-serie.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht een domme vraag, maar; slijt een voorband minder hard of juist harder dan een achterband? :') of is dat over het algemeen gelijkwaardig?

Helaas een dikke spijker in m'n achterband die nog 5 a 6MM heeft. Ga hem denk ik maar vervangen alleen twijfel nu om voorband ook mee te nemen, hoef ik na het seizoen weer 1 band te vervangen. Voor zit er nu nog 3MM a 4 MM op.

Edit: hoe zijn de ervaringen wat betreft levensduur van de Pilot power 3? Ik heb de motor pas en deze set niet zelf gekozen maar wel erg tevreden!
 
Laatst bewerkt:
Wellicht een domme vraag, maar; slijt een voorband minder hard of juist harder dan een achterband? :') of is dat over het algemeen gelijkwaardig?

Helaas een dikke spijker in m'n achterband die nog 5 a 6MM heeft. Ga hem denk ik maar vervangen alleen twijfel nu om voorband ook mee te nemen, hoef ik na het seizoen weer 1 band te vervangen. Voor zit er nu nog 3MM a 4 MM op.

Edit: hoe zijn de ervaringen wat betreft levensduur van de Pilot power 3? Ik heb de motor pas en deze set niet zelf gekozen maar wel erg tevreden!
Het aangedreven wiel slijt het hardste. Heb je achter of voorwielaandrijving of all wheel aandrijving? :9~ :+

Maar als je veel stoppies maakt kan het natuurlijk ook anders zijn. :]

full


PP3 geen ervaring mee. :$ ( vast top! )
Maar er zijn uiteraard slijtvastere alternatieven afhankelijk van je gebruik.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht een domme vraag, maar; slijt een voorband minder hard of juist harder dan een achterband? :') of is dat over het algemeen gelijkwaardig?

Helaas een dikke spijker in m'n achterband die nog 5 a 6MM heeft. Ga hem denk ik maar vervangen alleen twijfel nu om voorband ook mee te nemen, hoef ik na het seizoen weer 1 band te vervangen. Voor zit er nu nog 3MM a 4 MM op.

Edit: hoe zijn de ervaringen wat betreft levensduur van de Pilot power 3? Ik heb de motor pas en deze set niet zelf gekozen maar wel erg tevreden!

Bij vrijwel iedereen zal achter op zijn met voor nog genoeg voor een paar 1000km. Je kan voor wel gelijk op krijgen maar dan moet je heel vaak heel hard remmen. Bij toeren of sporttief rijden op straat zonder heel hard te gaan zal achter altijd eerder op zijn. Zelf net mijn banden vervangen waarbij voor nog iets van 4mm overhad. Dat zou genoeg zijn voor nog 3000km of nog wat meer, maar heb ze toch maar beide vervangen.
 
Bij mij slijt de voorband meestal net iets sneller dan de achterband. Maar mijn rustige rijstijl zal er ook wel wat mee te maken hebben. Ik houd de slijtage wel wat in de gaten, en als ik merk dat de voorbamd sneller slijt dan de achterband, probeer ik daarop te anticiperen door zoveel mogelijk met de achterrem te werken. Maar in drukkere situaties neemt het automatisme het meeastal over, en worden eerder de voorremmen aangesproken.

Maar ik doe toch ook een aanzienlijk aantal km's met mijn banden, waardoor ik meestal besluit beide banden steeds gelijk te wisselen, tenzij het verschil écht te groot is. Dan los ik het op met een tweedehands band om de nog goede band bij te staan. Tot nog toe slechts 1 keer moeten doen, heb die tweedehands band gekocht via iemand hier op MF, en kan daar alleen maar positief over zijn, over zowel de band als de service!

Btw: ik zei laatst dat ik mijn profieldieptes eens ging meten:
Michelin Pilot Road 4, voor en achter.
Vooraan: nog 2,1mm.
Achteraan: nog 3,7mm.
Km's mee gereden: 18.849km.

Over het aantal km's die ik per bandenset doe:
3x MPR3 gehad, tussen 20.000 en 27.000km.
2x MPR4 gehad, maar in geen van beide gevallen die kunnen uitrijden -O-
Bij aankoop van de motor stonden er Bridgestone Battlax T30 sport tourings op, de achterate had ik meteen vervangen door een nieuwe van hetzelfde type wegens verduring, de voorste heb ik een hele tijd later vervangen door de voornoemde tweedehands band. Deed ik vooral omdat ik nieuwsgierig was naar hoeveel km's die achterste nog mee kon, want die leek maar niet te slijten. Uiteindelijk vervangen op +37.000km.

Maar erg tevreden was ik er niet van, op droge baan goed, natte baan sucks.
Nee, dan liever meer grip bij minder km's. Ik heb graag een bereik van 25.000km, maar met 20.000km ben ik ook al tevreden als de grip zeer goed is.
Vandaar mijn voorkeuze voor de MPR3/4. Als ik terug een motor heb, zal, van zodra het tijd is een bandenwissel uit te voeren, weer overgegaan worden tot Michelin.
Welke hangt af van de prijzen en al dan niet cash back actie's op welke types. Maar de keuze zal dus wellicht komen te liggen tussen Michelin Pilot Road 4, of Michelin Road 5.
Ik ben benieuwd ...
 
Bij mij slijt de voorband meestal net iets sneller dan de achterband. Maar mijn rustige rijstijl zal er ook wel wat mee te maken hebben.

Met rustig rijden kan ik mij voorstellen dat voor langer mee gaat. Voor slijt hard door te remmen en dat moet je sowieso natuurlijk wel doen. Achter slijt hard door flink gas geven. Daarom gaat de achterband sneller op dan voor door snel optrekken bij sportief rijden.

20k km is trouwens ook heel erg veel voor een setje banden. Ik haal de helft nog niet eens :P
 
Laatst bewerkt:
Met rustig rijden kan ik mij voorstellen dat voor langer minder lang mee gaat. Voor slijt hard door te remmen en dat moet je sowieso natuurlijk wel doen. Achter slijt hard door flink gas geven. Daarom gaat de achterband sneller op dan voor door snel optrekken bij sportief rijden.

20k km is trouwens ook heel erg veel voor een setje banden. Ik haal de helft nog niet eens :P
Ik veronderstel dat je minder lang bedoelde?

Ja idd, ik rijd wel rustig (doch niet als een bompa :P ), maar ik rem meestal wel vrij hard, bij rotondes bijvoorbeeld ga ik pas laat remmen alvorens erop te rijden. Dan moet je wel wat harder remmen natuurlijk. Maar als ik mij moet laten uitrollen en mooi met de auto's mee de rotonde oprijden, kan dat hier in B lang duren, want als er misschien een auto van aan de andere kant de rotonde oprijdt, durven ze zelf nog niet :')
 
Ik veronderstel dat je minder lang bedoelde?

Nee :)

Ga je wat harder rijden gaat achter sneller op dan voor. Hard optrekken kost meer achterband dan dat het voorband kost bij remmen. Verder kan je een motor na hard optrekken ook uit laten rollen, dan heb je wel de achterband slijtage en niet de voorband slijtage.

Bij rustig rijden gaat een voorband dus langer mee :)
 
Nee :)

Ga je wat harder rijden gaat achter sneller op dan voor. Hard optrekken kost meer achterband dan dat het voorband kost bij remmen. Verder kan je een motor na hard optrekken ook uit laten rollen, dan heb je wel de achterband slijtage en niet de voorband slijtage.

Bij rustig rijden gaat een voorband dus langer mee :)
Ha ja, rustig rijden met uitrollen, idd, maar ik rijdt rustig, maar laat me niet zo zeer uitrollen, ik rem dus nogal bruusk bijvoorbeeld bij het naderen van een rotonde ;)

Maar zoals gezegd, als het verschil in slijtage niet te groot is, wissel ik beide banden toch samen :Y

Edit: met de auto doe ik het wel, uitrollen, omdat die dan zijn brandstof toevoer afsluit ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Edit: met de auto doe ik het wel, uitrollen, omdat die dan zijn brandstof toevoer afsluit ;)
Volgende motor een S1000R nemen, ik verbaas mij er iedere keer weer over met uitrollen.
Zelfs in de derde versnelling merk je gewoon dat hij snel terugschakelt naar een stationair programma. :Y
Supermooi die elektronica bij BMW. :} ( koppeling assistent met optrekken ook al zo mooi )
 
Bij rustig rijden gaat een voorband dus langer mee :)

Dan zal ik wel geen rustige rijder zijn?

"Vroeger", in de diagonaaltijd voor wat "sportbanden " betreft ging dat verhaal wel redelijk op, 2 achterbanden op één voorband grofweg.
Huidige moderne/radiale sport/sport-toerbanden gaan redelijk gelijk op, iig in mijn geval.
Rem best hard, slijtage is echter wat voorband betreft vooral zijkanten, daar is sowieso de profieldiepte/slijtindicatie minder diep. Die is dus ook als eerste weg, achterbandjes slijten meestal redelijk rond. Afhankelijk van merk/type band tussen de 3000 (Sport) en 9500 (Sport-toer) voor een setje.

Ken trouwens geen enkele (nieuwe) voorband met 4 mm profiel, behalve regenbanden. :o
 
Volgende motor een S1000R nemen, ik verbaas mij er iedere keer weer over met uitrollen.
Zelfs in de derde versnelling merk je gewoon dat hij snel terugschakelt naar een stationair programma. :Y
Supermooi die elektronica bij BMW. :} ( koppeling assistent met optrekken ook al zo mooi )
Ik ben nog steeds aan het wachten op de taxatie van mijn motor, maar ik geloof nooit dat ze genoeg gaan toekennen om er een BMW mee te kunnen kopen :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan