Alles over motorbanden Deel 7

PilatuS23

MF veteraan
26 feb 2008
1.305
0
Dan zal ik wel geen rustige rijder zijn?

"Vroeger", in de diagonaaltijd voor wat "sportbanden " betreft ging dat verhaal wel redelijk op, 2 achterbanden op één voorband grofweg.
Huidige moderne/radiale sport/sport-toerbanden gaan redelijk gelijk op, iig in mijn geval.
Rem best hard, slijtage is echter wat voorband betreft vooral zijkanten, daar is sowieso de profieldiepte/slijtindicatie minder diep. Die is dus ook als eerste weg, achterbandjes slijten meestal redelijk rond. Afhankelijk van merk/type band tussen de 3000 (Sport) en 9500 (Sport-toer) voor een setje.

Ken trouwens geen enkele (nieuwe) voorband met 4 mm profiel, behalve regenbanden. :o
Bij mij zal 2 voorbanden op 1 achterband niet gaan lukken. Vandaar dat ik voor ook maar mee vervang als achter moet. Dit wel met moderne sportbanden. Ik trek wel vaak flink op, maar heel hard remmen doe ik dan weer niet zo heel vaak. Vandaar dat ik voor altijd flink wat over heb terwijl achter op is.

Edit: Die 4mm was een gok waar ik dus fout mee zit blijkbaar. Dan zal het 2 of 3mm zijn geweest.

Edit2: De SportSmart zou nieuw iets van 6mm moeten hebben, dus meer dan 4mm bij een nieuwe band had ie zeker. Dan kan die 6mm wel achter zijn, maar voor nieuw met 4mm of minder kan ik mij niet voorstellen, er zit toch best flink wat op als ze nieuw zijn.

Laatst bewerkt:

DKP

MF veteraan
Donateur
1 jan 2012
23.702
4.060
...
Ken trouwens geen enkele (nieuwe) voorband met 4 mm profiel, behalve regenbanden. :o
MPR4 heeft vooraan 4,5mm en achteraan 6,5mm profiel als ze nieuw zijn.
Dat is wel de volledige diepte gemeten, niet op de slijtblokjes.
Als ik me niet vergis, is het op de slijtblokjes 1mm minder diep, al zou ik dat raar vinden, want ik dacht dat de minimum profieldiepte 1,6mm moest zijn, of is dat niet zo voor motoren?

Red Force

Tuono V60°
Donateur
19 nov 2011
7.129
47
Netjes *D

Ik had ze onder een Cagiva Raptor 1000, die vreet ze iets harder op dan een VFR denk ik.

Erg lekkere bandjes inderdaad :Y

Laatst bewerkt:

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
13.571
145
56
Den Haag
Het beste zou een dieptemeter micrometer zijn.
Maar wat het nut is van je profieldiepte nauwkeurig te bepalen is, dat weet ik echt niet.
Je hebt geen honderdsten millimeters nodig. Tienden wel als je de slijtage per (1000) kilometer wilt uitrekenen. Zo kun je de levensduur enigszins voorspellen. De meeste sleutelaars hebben die schuifmaat wel liggen.

DKP

MF veteraan
Donateur
1 jan 2012
23.702
4.060
Je hebt geen honderdsten millimeters nodig. Tienden wel als je de slijtage per (1000) kilometer wilt uitrekenen. Zo kun je de levensduur enigszins voorspellen. De meeste sleutelaars hebben die schuifmaat wel liggen.
Dat dus :^

Niet dat het echt nodig is, maar het is wel leuk om te weten.
Ik meet gewoonlijk na de eerste 5000km een eerste keer.

En idd, ik doe het met een schuifmaat, geen elektronische, een klassieke, dus geen gedoe met alweer lege batterijtjes. En ja, ik kan dus nog steeds een klassieke schuifmaat aflezen *D

Meten doe ik ook op een 10 tal plaatsen verspreid over de band, en basseer mij op de laagste waarde. Maar meestal is dat verschil heel klein.

astroyana

Die hard MF'er
12 sep 2015
415
0
Even wat reclame maken.
Vanochtend mijn banden gewisseld bij super blackbird / www.afsmotorparts.nl En ik ben zeer tevreden! Had allerlei opties van haaks ventiel aluminium of rubber tot aan het kleur van het balanceerlood. Wat in de kleur zwart eigenlijk helemaal geen lood is, blijkt nu..... Verder uiterst secuur gebalanceerd, en bleek dat mijn remschijf een beetje los zat. Altijd handig om te weten. Verder prima advies met het inrijden van banden. En dan de prijs. 3 tientjes duurder dan de goedkoopste internet groothandel. Lijkt me zeer schappelijk!

Dus volgende keer ga ik weer naar hem toe :t

Speedwobble

MF veteraan
18 mei 2010
1.588
0
Wat zou een ideale band zijn voor een BMW K1200S ?
Rijstijl is sportief, maar geen kneedown werk, laat ik maar zeggen.
Ik zoek een band die sportief te rijden is, uit de voeten kan in de regen en nog enigzins een redelijke levensduur heeft.

PilatuS23

MF veteraan
26 feb 2008
1.305
0
Ik zoek een band die sportief te rijden is, uit de voeten kan in de regen en nog enigzins een redelijke levensduur heeft.
Afhankelijk van hoe hard je gaat en hoe belangrijk grip tegenover levensduur voor je is kan je voor een toerband of een semi sportband gaan van de verschillende merken. Bij Dunlop bijvoorbeeld een Roadsmart of Sportsmart en van Michelin een Pilot Road of Pilot Power. De andere merken hebben ook nog genoeg keuze hier in. Van wat je zegt denk ik dat een goede toerband de beste keuze voor je is.

Laatst bewerkt:
15 apr 2018
52
1
29
Utrecht
Vorig jaar heb ik een nieuwe v-strom 650 gekocht, met uit de fabriek Bridgestone Battlax Adventure A40 banden. Ik heb er erg fijn op gereden in bijna alle omstandigheden, en ik heb nu 8.000 kilometer op de teller staan, ze zien er eigenlijk nog steeds heel goed uit, zover ik kan inschatten. Lekker stabiel, goed gevoel in de bochten (kan behoorlijk schuin ermee, maar ben nog geen super ervaren rijder)

Helaas heb ik pas (ongeveer 2000 kilometer terug...) ontdekt dat er een stukje metaal in mijn voorband zit. Ik heb er al veel kilometers op gereden dus het lijkt me niet heel schadelijk, maar toch denk ik eraan de banden te vervangen voordat ik straks 2 weken op reis ga. Wat vinden jullie?

Overigens weet ik nog niet wat precies. Ik denk toch dat ik voor 100% tour banden ga zoals RoadTec 01. Ooit zou ik wel een extra setje velgen willen kopen met dan 50/50 off-road banden...

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
46.066
115
46
Zuid-Holland
Van wat je zegt denk ik dat een goede toerband de beste keuze voor je is.
:^

Een Bridgestone T31 toerband in de speciale GT specificatie.
Die heeft een extra koordlaag voor zware motorfietsen.
Heerlijke banden, op de openbare weg behoorlijke sportieve grip en goede eigenschappen in de regen.

Ik ben nog even benieuwd naar vergelijkingstesten, maar een rondje op een K1300S was zeer overtuigend.
Slingerde hem gelijk mijn woon~werk chicanes op. _O-

De dag ervoor had ik wel even geoefend op CPZ met mijn andere BMW op S21's. :$

21 jun 2004
15.936
93
55
Purmerend
Bezoek Site
Sportief te rijden kan een heel breed begrip zijn.
Sommige mensen blijken daar stoplichtsprintjes en burn-outs mee te verstaan, terwijl anderen nooit boven de 150 uitkomen, maar wel de kuip aan de grond rijden....

De meeste mensen hebben voldoende aan sport/toerbanden, anderen volle sportbanden of zelfs semi-circuitbanden.

In zijn algemeenheid gaat een S/T-band langer mee, stuurt hij neutraler en iets zwaarder, en doet hij het beter in slechtere weersomstandigheden.
Een sportband stuurt wat lichter, en geeft wat meer grip als hij op werktemperatuur is. Maar als hij dat niet is, dan geeft hij juist minder tot veel minder grip....

Volgende week komt de grote motorbandenvergelijkingstest van Das Motorrad uit voor de S/T-banden.
De winnar kan ik alvast verklappen, dat wordt de Dunlop Roadsmart III.

21 jun 2004
15.936
93
55
Purmerend
Bezoek Site
Vorig jaar heb ik een nieuwe v-strom 650 gekocht, met uit de fabriek Bridgestone Battlax Adventure A40 banden. Ik heb er erg fijn op gereden in bijna alle omstandigheden, en ik heb nu 8.000 kilometer op de teller staan, ze zien er eigenlijk nog steeds heel goed uit, zover ik kan inschatten. Lekker stabiel, goed gevoel in de bochten (kan behoorlijk schuin ermee, maar ben nog geen super ervaren rijder)

Helaas heb ik pas (ongeveer 2000 kilometer terug...) ontdekt dat er een stukje metaal in mijn voorband zit. Ik heb er al veel kilometers op gereden dus het lijkt me niet heel schadelijk, maar toch denk ik eraan de banden te vervangen voordat ik straks 2 weken op reis ga. Wat vinden jullie?

Overigens weet ik nog niet wat precies. Ik denk toch dat ik voor 100% tour banden ga zoals RoadTec 01. Ooit zou ik wel een extra setje velgen willen kopen met dan 50/50 off-road banden...

[afbeelding]
Hiermee had je 200km geleden al langs de bandenhandelaar moeten rijden, en daar het object laten verwijderen. Mocht hij dan lek gaan kan je meteen laten repareren of vervangen.
Of je de 2 weken vakantie gaat redden met deze banden kan ik niet zo zeggen. Dat hangt van vele factoren af..... Maar het lijkt mij niet onmogelijk. Maar dan WEL eerst dit object er uit laten halen!

15 apr 2018
52
1
29
Utrecht
Hiermee had je 200km geleden al langs de bandenhandelaar moeten rijden, en daar het object laten verwijderen. Mocht hij dan lek gaan kan je meteen laten repareren of vervangen.
Of je de 2 weken vakantie gaat redden met deze banden kan ik niet zo zeggen. Dat hangt van vele factoren af..... Maar het lijkt mij niet onmogelijk. Maar dan WEL eerst dit object er uit laten halen!
Bedankt voor je reactie. Als ze dit weekend nog volhouden dat zou mooi zijn. Dinsdagavond komen de touratec 01's eronder bij motormike!

Laatst bewerkt:

hremie

Die hard MF'er
3 feb 2008
270
7
53
Het zuiden
Sportief te rijden kan een heel breed begrip zijn.
Sommige mensen blijken daar stoplichtsprintjes en burn-outs mee te verstaan, terwijl anderen nooit boven de 150 uitkomen, maar wel de kuip aan de grond rijden....

De meeste mensen hebben voldoende aan sport/toerbanden, anderen volle sportbanden of zelfs semi-circuitbanden.

In zijn algemeenheid gaat een S/T-band langer mee, stuurt hij neutraler en iets zwaarder, en doet hij het beter in slechtere weersomstandigheden.
Een sportband stuurt wat lichter, en geeft wat meer grip als hij op werktemperatuur is. Maar als hij dat niet is, dan geeft hij juist minder tot veel minder grip....

Volgende week komt de grote motorbandenvergelijkingstest van Das Motorrad uit voor de S/T-banden.
De winnar kan ik alvast verklappen, dat wordt de Dunlop Roadsmart III.
Waarom wordt dit de winnaar??

Speedwobble

MF veteraan
18 mei 2010
1.588
0
Bedankt voor de tips mannen!
Ik neem ze ter harte en kies een S/T band, keuze zal worden tussen de genoemde Dunlop, Bridgestone en Michelin ( MPR 5).

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
5.671
636
Wat is de meest geschikte achterband voor een Honda Supermagna? Momenteel zit er een Metzeler om maar met een te grote maat en die past maar net tussen de achtervork. Standaard is het een 150-80-15 en deze is 90.

Ik las iets over dat een Bridgestone Battlax BT45 erg goed zou zijn.