Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.205
10.786
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Bridgestone S21. Net tussendoor nog een set rosso III geprobeerd maar weer terug op S21. Goeie feedback, ook als ze nog niet op temperatuur zijn.
Rosso's moeten echt op temperatuur komen, en levensduur viel me tegen.

Voor mij geeft de S21 het beste gevoel.
 
Ik zal de lokale zaak waar ik normaal me banden deed eens navragen. Normaal doet hij deze banden niet, maar moet wel mogelijk zijn. Als ik zo een beetje gaat googlen vind ik wel veel goede dingen over de sportsmart 2 max.

Het hoeft niet perse die band te zijn. Het is een voorbeeld van een band die meer grip geeft en ook nog langer mee gaat. De 2CT bestaat al zo lang dat er veel banden zijn die een betere keus zijn. Dat hoeft natuurlijk niet die SportSmart zijn, het is een band die ik zelf heb en fijn vind. Genoeg andere opties nog die beter zijn dan die 2CT.
 
Als levensduur ondergeschikt is, waarom dan niet gewoon een sportband?
Waarom noem je van die oude modellen?
Waarom heb je wel een voorkeur voor pirelli en niet voor metzeler, komen uit dezelfde fabriek?
Waarom geen Dunlop of Continental? Zij maken testwinnende banden en Dunlop bewijst zich bovendien in de racerij.
Waarom benoem je 2 componenten op die manier terwijl tegenwoordig (bijna) iedere straatband 2 of 3 componenten heeft?

Ik zou voor een sportband gaan als levensduur ondergeschikt is, stuurt fijner.

Dan een van deze: Rosso 3, M7RR, SportAttack 3, S21 of de Sportsmart 2Max.
 
Laatst bewerkt:
Heb in weer en wind met een sport motor gereden..en heb s21..m7rr en de sportsmart 2 eronder gehad..
De m7rr vond ik het beste..zowel kwa slijtage..gevoel in koud en regen en zeker met warm weer...waarbij de andere 2 wel eens minder gevoel hadden..
 
Als levensduur ondergeschikt is, waarom dan niet gewoon een sportband?

Is ook een optie. Als die maar +- 6000km of meer mee gaat.


Waarom noem je van die oude modellen?

Waren zomaar wat banden waar ik goede dingen over gelezen had.. puur onwetendheid


Waarom heb je wel een voorkeur voor pirelli en niet voor metzeler, komen uit dezelfde fabriek?

Klinkt gek, maar ik vind hetzelfde profiel van metzeler niet zo mooi..

Waarom geen Dunlop of Continental? Zij maken testwinnende banden en Dunlop bewijst zich bovendien in de racerij.

Dat wil ik wel overwegen


Waarom benoem je 2 componenten op die manier terwijl tegenwoordig (bijna) iedere straatband 2 of 3 componenten heeft?

Wist niet dat er ook al 3 componenten zijn.. als er beter is waarom niet..


Ik zou voor een sportband gaan als levensduur ondergeschikt is, stuurt fijner.

Dan een van deze: Rosso 3, M7RR, SportAttack 3, S21 of de Sportsmart 2Max.

Oké bedankt ga ze even goed bekijken en reviews lezen.... Kiezen kan nog moeilijk zijn

Heb de vragen/opmerkingen beantwoord hierboven. Bedankt voor de info!
 
Ik zal de lokale zaak waar ik normaal me banden deed eens navragen. Normaal doet hij deze banden niet, maar moet wel mogelijk zijn. Als ik zo een beetje gaat googlen vind ik wel veel goede dingen over de sportsmart 2 max.
Gokje, zeker een garage die 1 merk verkoopt? Dan is vragen zinloos. Het antwoord kan ik je al vertellen.
Zo ken ik nog wel een garage die alleen Michelin verkoopt en zegt dat Bridgestone maar beter bruggen kan bouwen. Of een garage met alleen Dunlop en die weer een mooi verhaal heeft over Michelin. Het zijn allemaal banden in het top segment. Zelfde liedje geldt ook voor motorolie.

Banden moet je zelf uitproberen omdat er te veel variabelen zijn. De een prefereert een hardere karkas, en de ander juist weer niet. De een wilt meer levensduur tegenover maximale grip. Zo brengt Bridgestone ook nieuwe bandjes achter elkaar uit en telkens vergeleken met de vorige versie zijn er enorme verschillen. In praktijk merk je voornamelijk alleen verschil in je portomonee. Of je moet een gevordere circuitrijder zijn om he uiterste uit je materiaal te halen.

Zo reed ik jarenlang op sportbandjes onder mn supersport terwijl sport toer bandjes eigenlijk al voldoende was. Onder mn ZX-10R zitten nu Dunlop RoadSmart 3 en de achterband heeft nu net 14k kms erop zitten. Ik verwacht de 18k mee te halen. Nadeel van een lange levensduur is dat je langer op vierkante banden rijdt :+
 
Heb de vragen/opmerkingen beantwoord hierboven. Bedankt voor de info!

Aangezien je aangaf Pirelli als voorkeur te hebben: Pak de Diablo Rosso III, achterbandje moet het met een 600 zeker wel 6000km volhouden, voorband richting het dubbele. Meer dan genoeg grip voor op de weg, regen doen ze het ook prima en mocht je toch ooit een circuitdag gaan doen, zit je met de diablo rosso III ook goed. Succes met je keuze :t

En als je snel bent krijg je wellicht nog een tas, althans zoiets zag ik op de Pirelli website voorbij komen.
 
Laatst bewerkt:
Terug van weggeweest.

Heb al eerder voor advies hier gevraagd, maar toen nog niet de keuze kunnen maken.
De ZX6R had ik net gekocht en de vering was verkeerd afgesteld en lekte. Dit eerst opgelost en de motor geeft nu veel meer feedback. Banden hebben nog voldoende grip (Pirelli Diablo Corsa III) maar zijn 10 jaar oud en met een motor vakantie richting Slovenië moeten ze er af. Band voelt opzich nog wel redelijk aan en ik heb er vorig weekend nog mee gereden in de eifel. De band ik opzich lekker stabiel, maar ik heb het idee dat de band niet goed warm wordt. Ook zijn de 2 verschillende componenten heel goed zichtbaar (kleurverschil)

Ik rij maximaal 5000km per jaar en wil een band die lekker plakt in de bochten en bij lichte regen voldoende vertrouwen geven maar hoeft niet overdreven te zijn. De droog weer prestaties vind ik belangrijker als nat weer. Circuitdagen doe ik voorlopig niet dus daar ga ik niet op focussen.

Ik denk nu vooral aan de:
- Pirelli Angel GT (pirelli heeft toch me voorkeur)
- Michelin Pilot Power 2CT.

Pilot power heeft denk een slapper karkas en valt veel meer in de bochten. Ideaal denk voor in de bergen, alleen op een langzame rotonde zal dit misschien even wennen zijn.

Het zal dus een sportieve sport-toer band worden of een sportband die dankzij 2 component op de snelweg niet direct vierkant wordt.

Levensduur is voor mij ondergeschikt vanwege de kilometers die ik rij. Vervang liever elk jaar of elke 2 jaar de banden als 1x per 5 of 8 jaar.

Wat raden jullie aan?

Metzeler, dunlop en continental hebben niet echt mijn voorkeur
Opmerkelijk. Vooral omdat Pirelli en Metzeler niet alleen in dezelfde fabriek gemaakt worden, maar ook dezelfde engineers hebben.

Alle moderne sport en sport/tourbanden hebben dualcompound of multicompound. Daar zal je geen verschil meer in bemerken.

Gezien jouw gebruik zou ik kiezen voor een van de moderne sportbanden van de grote 6. Welke precies hangt meer af van smaak en vooroordelen dan van daadwerkelijk betere en minder goede banden. Ze zijn allemaal erg goed....
 
Dat van dat lelijke profiel van de metzeler herken ik wel. Ben voor de Angel GT gegaan omdat ik de roadtec echt te lelijk vond. Snap dat dit erg subjectief is. Maar gaf voor mij wel de doorslag tussen de grote 6
 
Nu een aantal maanden de Road 5 Trail op mijn Crosstourer liggen. Ze rijden super.
Ik heb alleen 2 dingen die mij opvallen.

- De achterband lijkt te cuppen. Ik voel een hoogte verschil langs de smalle groeven.
- De achterband maakt meer herrie dan de andere banden die ik gereden op deze en andere motoren. Je hoort de banden vooral als de temperatuur er goed in zit en de snelheid ergens tussen de 100 en 120 km/u zit. Daar boven hoort je het niet meer vanwege het windgeruis.
 
Worden er eigenlijk al motorbanden gemaakt met sealant aan de binnenkant? Dus niet een los flesje er achteraf in, maar af fabriek voorzien van een laag sealant die lekgaan voorkomt?

In autobandenwereld is dat de nieuwste trend...
 
Worden er eigenlijk al motorbanden gemaakt met sealant aan de binnenkant? Dus niet een los flesje er achteraf in, maar af fabriek voorzien van een laag sealant die lekgaan voorkomt?

In autobandenwereld is dat de nieuwste trend...
autobanden zijn plat, motorbanden rond. Dat seal spul slingert naar buiten, zodat je alleen in het midden bescherming hebt. Leuk voor auto's maar in de motorwereld meer marketing dan nuttig.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan