Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.161
10.730
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
En tot hoever loopt het karkas dan door bij een radiaalband?
Jawel, helemaal tot aan de karkasomslag, dus ook in de wang.
En dit heb ik bewust niet genoemd om het simpel te houden (is nu dus niet gelukt :-) )
Je snapt het niet. Dat is ook helemaal niet erg voor een verkoper, dus ik ga het je uitleggen.

Om model in een diagonaal band te krijgen, moet je veel meer en stugger rubber (in de wang) gebruiken, want het karkas is te soepel.
dusse
Even simpel gezegd de wat oudere en stijvere karkasopbouw tegenover de nieuwere wat slappere karkasopbouw.
pardon?
 
Dilema:

Motor: Suzuki Sv1000
Huidige band: Pirelli Angle ST. (180/55/ZR17)
Achterband: versleten
Voorband: kan nog een paar k mee.
Wens: ST zijn prima maar ik wil eigenlijk een iets plakkerigere band.
 
heeft iemand hier ervaring met de bridgestone accolade?

ik ben op zoek naar een voorband voor mijn xs650 (hardtail)

achteraan heb ik een nieuwe continental K112 5.00x16
vooraan wil ik klassiek uitziende band voor op mijn standaard velg,
maar rijgedrag is natuurlijk ook belangrijk,

qua looks wil ik een speedmaster, maar qua rijgedrag absoluut niet..

nu kwam ik de accolade tegen, mooie band, is het rijgedrag vergelijkbaar met de speedmaster?

tips zijn meer dan welkom,

alvast bedankt,
mvg jonas
 
Of ik in begrijpend lezen een leek ben, kan jij niet weten. Daar verwijs je namelijk naar.
Onjuist gebruik van verwijswoorden, dat kan ik een techneut niet kwalijk nemen.
wat ik bedoel is dat je om begrijpend te kunnen lezen wel voldoende moet kunnen begrijpen en dus kennis moet hebben
 
wat ik bedoel is dat je om begrijpend te kunnen lezen wel voldoende moet kunnen begrijpen en dus kennis moet hebben
Zeker.

Toevallig snapte ik je eerste reactie op blackbird helemaal toen je me liet inzien dat ik het woord karkas las, maar daarbij aan de wang dacht. Niet verwisseld, gewoon verkeerd in me hoofd opgenomen.
Dat zeg ik letterlijk en als je me dan tot leek bestempelt, laat je niet blijken dat je dat ook zo gelezen en begrepen hebt.
 
Zeker.

Toevallig snapte ik je eerste reactie op blackbird helemaal toen je me liet inzien dat ik het woord karkas las, maar daarbij aan de wang dacht. Niet verwisseld, gewoon verkeerd in me hoofd opgenomen.
Dat zeg ik letterlijk en als je me dan tot leek bestempelt, laat je niet blijken dat je dat ook zo gelezen en begrepen hebt.
Geen idee wat voor werk jij doet, maar als ik aan iemand om een waterpomp tang vraag en hij komt terug met een schroevendraaier is het op dat moment een leek. Sorry als ik jou beledigd heb :j Maar genoeg offtopic.
 
Je snapt het niet. Dat is ook helemaal niet erg voor een verkoper, dus ik ga het je uitleggen.

Om model in een diagonaal band te krijgen, moet je veel meer en stugger rubber (in de wang) gebruiken, want het karkas is te soepel.
dusse

pardon?
Nee, jij wil mij niet snappen. Maar ik hou ermee op, je bent hopeloos.
Je zal altijd iets anders zeggen dan ik, maakt niet uit waar het over gaat.
 
Ik rij liever niet in de regen maar als het tijdens een weekendje eiffel regent rij ik wel. Ben ik dan helemaal weg met de door jou voorgestelde banden?

Nee hoor! Ook in de regen doen deze het "gewoon" goed, vooral de M7RR. Alleen als je echte een die-hard slechtweerrijder bent die maximale grip in de pekel en regen zoekt zijn andere banen beter, maar dat ben jij dus niet wat ik al dacht. Je zei namelijk veel of meer grip zonder de omstandigheden erbij te noemen, dus dat het grip bij droog warm weer was, was mijn aanname.
 
Nee hoor! Ook in de regen doen deze het "gewoon" goed, vooral de M7RR. Alleen als je echte een die-hard slechtweerrijder bent die maximale grip in de pekel en regen zoekt zijn andere banen beter, maar dat ben jij dus niet wat ik al dacht. Je zei namelijk veel of meer grip zonder de omstandigheden erbij te noemen, dus dat het grip bij droog warm weer was, was mijn aanname.

Dat is een correcte aanname met slecht weer of ellende op het wegdek ben ik niet zo'n held en ga ik het limiet toch niet opzoeken.
 
Achterband: versleten
Voorband: kan nog een paar k mee.
Wens: ST zijn prima maar ik wil eigenlijk een iets plakkerigere band.
Pirelli Diablo Rosso 3 of Metzeler M7RR. Tenzij je op zoek bent naar grip in koude omstandigheden of in de regen, maar dat lijkt me niet.
Andere vraag, wil je achter een band met meer (droge) grip dan voor? Is het geen optie om achter nog 1x een Angel ST te nemen, dan voor de M7RR of Rosso 3 en daarna achter ook M7RR / Rosso 3?
 
Andere vraag, wil je achter een band met meer (droge) grip dan voor? Is het geen optie om achter nog 1x een Angel ST te nemen, dan voor de M7RR of Rosso 3 en daarna achter ook M7RR / Rosso 3?

Zou moeten kunnen, maar dan rijd je zomaar 10k km door met een achterband die je eigenlijk niet wil, voor de gemiddelde motorrijder duurt dat minstens drie jaar. Meer grip achter dan voor zie ik niet echt als een probleem, vooral ook als je een bijna versleten voorhand toch snel vervangen gaat worden.
 
Dilema:

Motor: Suzuki Sv1000
Huidige band: Pirelli Angle ST. (180/55/ZR17)
Achterband: versleten
Voorband: kan nog een paar k mee.
Wens: ST zijn prima maar ik wil eigenlijk een iets plakkerigere band.
Ik zou er ook een voorband bij kopen.
Meet anders de profieldiepte op de plek waar die het kleinste is. Dat is vaak minder dan je denkt. Bovendien gaat meestal de contour van de voorband verloren als de achterband al versleten is.
 
Mijn nieuwe bandjes binnenkort leverbaar :t
Ben al tijd zeer tevreden over de Bridgestone Battlax S21

S22 is dus onderweg, specs zijn zeer veel belovend

Bridgestone Hypersports S22

Bridgestone’s new Hypersports S22 is a replacement for the previous S21, a tyre designed for superbikes that has an eye on the road instead of purely focussing on track use.

Compared to the S21, Bridgestone says the S22 increases cornering speed in the dry by an astounding 15%, improving laptimes by 1.2%, but in the wet it promises a 5% faster laptime – as measured on a BMW S1000RR around Autopolis in Japan, anyway.

It uses three separate compounds, with the hardest in the centre, a softer section as you start to lean and the very softest right on the edge of the tyre. Overall, it promises better grip in every situation compared to the S21, both wet and dry.

Bridgestone will be offering the S22 in a range of sizes, all for 17-inch rims, from January. The sole front option initially will be a 120/17 ZR17, allied to 160/60, 180/55, 190/50, 190/55 and 200/55 ZR17 rear options. A year later, in January 2020, the firm will bring a smaller 110/70 R 17 front and narrower 140/70 and 150/60 rears along with a 180/60 ZR17 size.

Arthur
 
Andere vraag, wil je achter een band met meer (droge) grip dan voor? Is het geen optie om achter nog 1x een Angel ST te nemen, dan voor de M7RR of Rosso 3 en daarna achter ook M7RR / Rosso 3?
ST achterband doe ik 8000-8500 km mee dat is ca. 2 jaar

Ik zou er ook een voorband bij kopen.
Meet anders de profieldiepte op de plek waar die het kleinste is. Dat is vaak minder dan je denkt. Bovendien gaat meestal de contour van de voorband verloren als de achterband al versleten is.

voorband is nog een stuk jonger dan de achterband dus om die te vervangen vind ik wat overdreven
 
Vorige vrijdag nieuwe banden laten monteren onder de MT09, continental roadattack 3.
De eerste indrukken zijn zeer goed, warmen snel op, zoals beloofd hebben ze zo goed als geen inrij periode nodig ( na 2km zijn al wheelies en stoppies mogelijk).
De banden zijn comfortabeler dan mijn vorige set ( s21 voor en t30evo achter).
De banden sturen licht maar neutraal (geen neiging om in de bocht te vallen), tot op de laatste mm's laten ze zich gemakkelijk corrigeren en blijven ze stabiel.

Ik meld me later nog eens als er een paar duizend kilometers opzitten of ik ze eens in de regen kan testen.
 
heeft iemand hier ervaring met de bridgestone accolade?

ik ben op zoek naar een voorband voor mijn xs650 (hardtail)

achteraan heb ik een nieuwe continental K112 5.00x16
vooraan wil ik klassiek uitziende band voor op mijn standaard velg,
maar rijgedrag is natuurlijk ook belangrijk,

qua looks wil ik een speedmaster, maar qua rijgedrag absoluut niet..

nu kwam ik de accolade tegen, mooie band, is het rijgedrag vergelijkbaar met de speedmaster?

tips zijn meer dan welkom,

alvast bedankt,
mvg jonas
heeft iemand hier ervaring met de bridgestone accolade?

ik ben op zoek naar een voorband voor mijn xs650 (hardtail)

achteraan heb ik een nieuwe continental K112 5.00x16
vooraan wil ik klassiek uitziende band voor op mijn standaard velg,
maar rijgedrag is natuurlijk ook belangrijk,

qua looks wil ik een speedmaster, maar qua rijgedrag absoluut niet..

nu kwam ik de accolade tegen, mooie band, is het rijgedrag vergelijkbaar met de speedmaster?

tips zijn meer dan welkom,

alvast bedankt,
mvg jonas

Hoi Jonas,gewoon de bijbehorende Conti RB2 gebruiken,met de accolade heb ik geen ervaring,doe al 25+jaar de combi K112 en RB2 en ze hebben me nooit verrast of in de steek gelaten,tis een beetje belegen bandsoort maar onder een klassieker of hardtail doen ze gewoon hun werk. Ook gebruik ik wel eens een Lasertec als voorband in combinatie met de K112,geen probleem (ik neem aan dat je voor 3,25x19 hebt,100/90-19 kan ook hoor)
 
Ben aan het kijken naar nieuwe banden, want achterband is lek. Het gaat om een Suzuki Bandit 650s uit 2006 (oliekoeler). Nu zitten er Dunlop Sportmax QualiFier op bandenmaat 160x60x17 en 120x70x17. Zouden jullie beide banden in een keer vervangen? Heb wel een beetje trilling in het uur bij 70km per uur als ik 1 hand los laat (geen speling op balhoofd en lagers velg).

Ik rij met de motor woon werk verkeer en soms in het weekend een leuk tourritje.

Wat is volgens jullie een goede bandenset voor de motor.

Zou de Pilot power 2CT wat zijn of de Pilot road 4? Of eerst een band vervangen en bij Dunlop blijven en de sportmax roadsmart 1 2 of 3 nemen maar deze zijn een stuk duurder, ik weet het niet zo goed, heb totaal geen ervaring. Wel heb ik net gehoort dat de Sportmax Qualifier die ik nu heb niet echt goed is, dus alles wordt al beter.
 
Ben aan het kijken naar nieuwe banden, want achterband is lek. Het gaat om een Suzuki Bandit 650s uit 2006 (oliekoeler). Nu zitten er Dunlop Sportmax QualiFier op bandenmaat 160x60x17 en 120x70x17. Zouden jullie beide banden in een keer vervangen? Heb wel een beetje trilling in het uur bij 70km per uur als ik 1 hand los laat (geen speling op balhoofd en lagers velg).

Ik rij met de motor woon werk verkeer en soms in het weekend een leuk tourritje.

Wat is volgens jullie een goede bandenset voor de motor.

Zou de Pilot power 2CT wat zijn of de Pilot road 4? Of eerst een band vervangen en bij Dunlop blijven en de sportmax roadsmart 1 2 of 3 nemen maar deze zijn een stuk duurder, ik weet het niet zo goed, heb totaal geen ervaring. Wel heb ik net gehoort dat de Sportmax Qualifier die ik nu heb niet echt goed is, dus alles wordt al beter.

Heb je dat zelf ook zo ervaren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan