Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.193
10.763
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ben aan het kijken naar nieuwe banden, want achterband is lek. Het gaat om een Suzuki Bandit 650s uit 2006 (oliekoeler). Nu zitten er Dunlop Sportmax QualiFier op bandenmaat 160x60x17 en 120x70x17. Zouden jullie beide banden in een keer vervangen? Heb wel een beetje trilling in het uur bij 70km per uur als ik 1 hand los laat (geen speling op balhoofd en lagers velg).

Ik rij met de motor woon werk verkeer en soms in het weekend een leuk tourritje.

Wat is volgens jullie een goede bandenset voor de motor.

Zou de Pilot power 2CT wat zijn of de Pilot road 4? Of eerst een band vervangen en bij Dunlop blijven en de sportmax roadsmart 1 2 of 3 nemen maar deze zijn een stuk duurder, ik weet het niet zo goed, heb totaal geen ervaring. Wel heb ik net gehoort dat de Sportmax Qualifier die ik nu heb niet echt goed is, dus alles wordt al beter.
Afhankelijk van leeftijd en slijtage van de voorband kan je er voor kiezen een set te vervangen, maar het hoeft niet.
Als je GEEN set gaat vervangen, vergeet dan a.u.b. de Michelins. Die combineren meestal maar zeer matig met Dunlops (of andere merken/modellen met een stijf karkas). Ga je wel voor een setje, dan kan je natuurlijk wel voor Michelins kiezen. Alleen zitten de Powers en de Roads in een ander segment. De Powers zijn sportbanden, de Road-serie zijn sport/tourbanden.
Ik zou bij jouw motor eerder denken aan S/T-banden dan aan sportbanden, maar mogelijk gebruik jij de motor anders dan waar hij voor ontworpen is. Een set laatste generatie S/T-banden inclusief montage en BTW heb je al voor ca. 325 Euro. Oudere generaties kunnen zomaar tot ca. 100 Euro goedkoper uitvallen.

De trilling/vibratie bij 70km/u is vaak onbalans in het voorwiel. Het loont dan de moeite die even opnieuw DYNAMISCH te laten balanceren (als de trilling links/rechts is, en niet hoog/laag).

In de laatste bandentest voor S/T-banden kwamen de Pirelli Angel GT en de Dunlop Roadsmart III er met gelijk puntenaantal bovenaan uit. De Pirelli was beter in regen/koude, de Dunlop ging langer mee, en bleef langer goed sturen.
 
Voor mijn Duke 390 heb ik een net wielsetje met zeer zeer jonge Dunlop Sportmax GPR300 banden te koop zien staan. De voorband heeft de middengroef van de mal er nog om zitten, en de achterband is ook amper slijtage aan te zien. Ik denk dat het setje maximaal een paar 100 km heeft gereden. DOT codes 2017 (week 16 en 22). Prima bandjes wat dit betreft dus, maar ik ken de GPR300 totaal niet. Terugzoekend ben ik ze in deel 6 van het bandentopic tegengekomen. Een wat oudere single compound band. Niets bijzonders vergelijkbaar met een wat ouder Road band. ze zouden het best aardig doen op een lichte motor, wat de duke 390 natuurlijk ook is. ;) Wel vreemd dat ze sportmax genoemd worden dan en geen RoadSmart. :?

Momenteel staat mijn Duke op Metzeler Sportec M5 interact. Dat zijn vrij zachte sportbanden met een vrij kort levensduur, maar de banden bevallen mij qua grip prima. 't Zal altijd lastig blijven iemand op afstand in te schatten, maar ik houd wel van veel feedback.

Doe ik er in vergelijking tot de banden die ik nu heb verstandig aan de set met de GPR banden te kopen, of kan ik ze beter laten liggen?
 
Aangezien Dunlop ze verkoopt als 'commuter sport-touringband' lijkt het me dat je dan grip inlevert en er levensduur voor terugkrijgt. Maar ik heb er geen ervaring mee en ben ook geen expert. Bedoel je met wielsetje dan dat het twee velgen/wielen zijn met daarop die banden? Als je toch op zoek bent naar extra wielen en de prijs is goed, kun je je er vast geen buil aan vallen.

Overigens heten de Roadsmarts officieel ook Dunlop Sportmax Roadsmart, dus dat Sportmax gebruiken ze vaker. Betekent dus niet dat het sportbanden zijn :)
 
Hallo bandenexperts. Een vraagje:

Gisteren hebben we "zelf" bandjes gemonteerd, dus met een bandenplankje en bandenlepels, een vaardigheid die nog beter ontwikkelt kan worden, maar het was niet de eerste keer. Wel de eerste keer TubeType overigens.
Dit betrof een set Conti TKC80 voor mijn Guzzi V35 (1978) wielen (18 inch). De maten (3.25 en 3.50) zijn normaal passend voor de velgen (1.85 en 2.15) en TubeType is ook voorgeschreven. De banden hebben een recente dotcode (maart/april 2018 dacht ik) en we hebben nieuwe binnenbanden gemonteerd.

Wat opvalt is dat het erg veel moeite kost om de buitenbanden goed in het velgbed te laten vallen, net daar waar het meeste "geweld" moet worden gebruikt om het laatste stukje van de band over de velg te lepelen.
Slechts met heeeeeel veel glijmiddel en 4 bar druk is het me gelukt de voorband goed te krijgen. De achterband lukt nog niet: de band blijft iets te ver naar binnen zitten, en ondanks hard oppompen ploept de band niet lekker naar buiten, wat duidelijk te zien is in een bochel in de band, en omdat er een lijn zit in de wang van de band die net een mm buiten de velg zichtbaar moet zijn, maar die verschuilt zich nog deels achter de velgrand.

Mis ik iets, of is er een trucje?
Graag jullie ervaringen.
 
Hallo bandenexperts. Een vraagje:

Gisteren hebben we "zelf" bandjes gemonteerd, dus met een bandenplankje en bandenlepels, een vaardigheid die nog beter ontwikkelt kan worden, maar het was niet de eerste keer. Wel de eerste keer TubeType overigens.
Dit betrof een set Conti TKC80 voor mijn Guzzi V35 (1978) wielen (18 inch). De maten (3.25 en 3.50) zijn normaal passend voor de velgen (1.85 en 2.15) en TubeType is ook voorgeschreven. De banden hebben een recente dotcode (maart/april 2018 dacht ik) en we hebben nieuwe binnenbanden gemonteerd.

Wat opvalt is dat het erg veel moeite kost om de buitenbanden goed in het velgbed te laten vallen, net daar waar het meeste "geweld" moet worden gebruikt om het laatste stukje van de band over de velg te lepelen.
Slechts met heeeeeel veel glijmiddel en 4 bar druk is het me gelukt de voorband goed te krijgen. De achterband lukt nog niet: de band blijft iets te ver naar binnen zitten, en ondanks hard oppompen ploept de band niet lekker naar buiten, wat duidelijk te zien is in een bochel in de band, en omdat er een lijn zit in de wang van de band die net een mm buiten de velg zichtbaar moet zijn, maar die verschuilt zich nog deels achter de velgrand.

Mis ik iets, of is er een trucje?
Graag jullie ervaringen.
1 zet wiel / band bij de kachel
2 ik heb nog nooit een nieuwe band laten klappen bij 7 bar
3 wanneer de binnenband net een stukje onder de buitenband zit gaat het nooit goed komen
 
1 zet wiel / band bij de kachel
2 ik heb nog nooit een nieuwe band laten klappen bij 7 bar
3 wanneer de binnenband net een stukje onder de buitenband zit gaat het nooit goed komen

Dank voor de tips.
In mijn garage is het een graad of 18, want CV maar iets meer tocht dan in huis. En in de garage van m'n maat-met-bandenlepels hebben we een föhn gebruikt om de band (en de handen) wat te verwarmen. Was idd erg stug bij een graad of 10.

Ik heb overigens inmiddels een keer of 4-5 alle lucht er weer uit laten lopen, en de band weer rondom uit de bead gedrukt om opnieuw overdadig te smeren, dus de kans dat de buitenband ertussen zit is niet zo groot, me dunkt.

Kwestie van meer druk dus...? Door naar 5-6 bar en dan eens weer kijken...?


De reden dat ik overigens vraag of ik een trucje over het hoofd zie, is dat er mensen zijn die dit midden in de rimboe doen... Moet dan toch 'makkelijker' gaan lijkt me.
 
Doe ik er in vergelijking tot de banden die ik nu heb verstandig aan de set met de GPR banden te kopen, of kan ik ze beter laten liggen?
De GPR300 is een prima basis-band. Ik verkoop ze veel aan rijscholen, en die zijn er tevreden mee. Natuurlijk zijn er (veel) betere banden, maar niet voor die prijs. Meer dan goed genoeg voor de "normale" beginnende rijder.
En ja, de benamingen van veel bandenfabrikanten zijn knap verwarrend.....
 
Slechts met heeeeeel veel glijmiddel en 4 bar druk is het me gelukt de voorband goed te krijgen. De achterband lukt nog niet: de band blijft iets te ver naar binnen zitten, en ondanks hard oppompen ploept de band niet lekker naar buiten, wat duidelijk te zien is in een bochel in de band, en omdat er een lijn zit in de wang van de band die net een mm buiten de velg zichtbaar moet zijn, maar die verschuilt zich nog deels achter de velgrand.

Mis ik iets, of is er een trucje?
Graag jullie ervaringen.

Welk glijmiddel gebruik je? Bandenzeep werkt meestal goed genoeg, al moet je soms er wel een beetje water bij gebruiken.
Maar voor erg lastige banden gebruik ik een spuitbus met tyre-lube. En dat scheelt behoorlijk.....
En over de benodigde bandenspanning om hem op zijn plek te krijgen hoef je je niet druk te maken. Ook bij 7 Bar gebeurt er nog steeds niets negatiefs.
 
Welk glijmiddel gebruik je? Bandenzeep werkt meestal goed genoeg, al moet je soms er wel een beetje water bij gebruiken.
Maar voor erg lastige banden gebruik ik een spuitbus met tyre-lube. En dat scheelt behoorlijk.....
En over de benodigde bandenspanning om hem op zijn plek te krijgen hoef je je niet druk te maken. Ook bij 7 Bar gebeurt er nog steeds niets negatiefs.

Voak bun je te bange zeggen ze in het oosten toch. Gewoon doorhalen met die compressor dus.

Ik heb overigens een plantenspuit met wat dreft-sop gebruikt als glijmiddel. Op zich glijdt dat donders goed, alleen droogt het snel op en blijft het niet lekker zitten... Bandenzeep is de volgende investering :t.
 
De GPR300 is een prima basis-band. Ik verkoop ze veel aan rijscholen, en die zijn er tevreden mee. Natuurlijk zijn er (veel) betere banden, maar niet voor die prijs. Meer dan goed genoeg voor de "normale" beginnende rijder.
En ja, de benamingen van veel bandenfabrikanten zijn knap verwarrend.....
Inmiddels heb ik het wielset gekocht en er ook al mee gereden. In het begin voelde mn. de achterband aardig glad, maar later ging het al een stuk beter. De banden hebben duidelijk een opwarmperiode nodig, of de gladde laag was er nog niet goed genoeg af. Ik hen nu 2.0/2.2 bar. Ik kan die nog 0.2 verlagen en kijken wat het dan doet. Verder doen ze het goed, al sturen ze wel wat zwaarder in dan de
Metzelers. Bij zomerse temperaturen lijkt mij er weinig mis mee, dus ik krijg ze wel op. ;)
 
Laatst bewerkt:
Hallo Mf'ers,

Voor mijn F800R uit 2009 ben ik opzoek naar een nieuw setje rubber.
Ik kocht de motor met Pilot road 4 banden.

Motor wordt gebruikt voor woon/werk verkeer en tourritjes.

Wat voor banden zouden jullie aanraden?
weer een pilot road erom lepelen of toch iets anders.

Groet!
 
Hallo Mf'ers,

Voor mijn F800R uit 2009 ben ik opzoek naar een nieuw setje rubber.
Ik kocht de motor met Pilot road 4 banden.

Motor wordt gebruikt voor woon/werk verkeer en tourritjes.

Wat voor banden zouden jullie aanraden?
weer een pilot road erom lepelen of toch iets anders.

Groet!

Continental Road Attack 3, de sportiefste sport/tourband. Ideaal voor een gooi en smijt fietsje als de F800R.
 
Hallo Mf'ers,

Voor mijn F800R uit 2009 ben ik opzoek naar een nieuw setje rubber.
Ik kocht de motor met Pilot road 4 banden.

Motor wordt gebruikt voor woon/werk verkeer en tourritjes.

Wat voor banden zouden jullie aanraden?
weer een pilot road erom lepelen of toch iets anders.

Groet!

Een recente sport-toerband van één van de grote merken zal niet teleurstellen. Dunlop, Metzeler, Pirelli, Continental, Michelin, Bridgestone zijn allemaal OK.

Laatste bandentest van Motoplus werd gewonnen door Dunlop Roadsmart 3 en de Pirelli Angel GT, maar dat was op een zwaardere motor dan de F800 dus mogelijk niet representatief. De test daarvoor werd gewonnen door Continental Road Attack 3 en die banden daar rijd ik nu zelf mee. Alleen sindsdien hebben veel merken nieuwe versies uitgebracht zoals de Michelin Road 5.
 
Dag luitjes,

Ik heb een set Anakee Wild, met pijn en moeite, op de velgen van mijn f800gs uit 2008 gelepeld. Maar nu zitten de wangen van de voorband niet overal goed op de 'schouders'. Je zou zeggen knal dr wat meer lucht in en die wangen springen vanzelf er goed op. Maar tot hoeveel bar kan ik eigenlijk gaan?

Het gaat dus om een Michelin Anakee Wild
90/90 R21 incl. 4mm binnenband.

Op de foto's is het niet heel duidelijk, maar je ziet aan de rechterkant de lijn in het rubber boven de rand van de velg steeds dicht op elkaar lopen.

Groet,

Jasper
 

Bijlagen

  • IMG_0644.JPG
    IMG_0644.JPG
    765,5 KB · Weergaven: 31
Boeiend :?


Op de KTM heb ik heel lang Mefo Super Explorers gereden (en zodra de MT90's op zijn weer zoiets), die mogen als ik het me goed herinner 140km/u. Afhankelijk van je soort gebruik kan het uitstekend werken, met die Mefo's heb ik nooit volgas-runs gedaan. Dat is op een allroad überhaupt niet boeiend, en als je juist wel in het terrein gaat kutten zijn straatbanden toch echt de slechtere keuze. Wat er op hogere snelheid kan gebeuren is dat je een nop of 2 verliest, vrij onhandig en nogal oncomfortabel maar het karkas valt maarzo niet uit elkaar. Ik heb me met die Mefo's niet altijd aan die 140 gehouden, en ben zelf nooit noppen verloren. Je moet gewoon niet volgas op de autobahn gaan jengelen.

Edit: met betrekking tot die druk, als je zeker weet dat je binnenbanden goed zitten; gewoon pompen tot ze goed zitten. Veel verder dan 8 bar komen de meeste pompjes niet en dat gaat gewoon goed.
 
Laatst bewerkt:
Want? Jij moet volgas op zijn motor rijden? Of indekken; de motor kan harder dan deze band dus zonder schriftelijk contract dat er een waarschuwing verschaft is durf je het niet aan?

Hele volksstammen zetten noppen(achtigen) onder allroads, en alle zwaardere allroads lopen harder dan die banden mogen. Lekker spannend, als mensen het maar weten :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan