Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.691
9.005
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties!
Dan wacht ik in ieder geval de Sportsmart 3 nog even af.
Bieden de op circuit gerichte banden (sportsmart 3, rosso corsa 2) trouwens op straat ook evenveel grip als rosso 3 of s22? Of komen ze daarvoor niet goed genoeg op temperatuur?

Dunlop Sportsmart TT rijdt prima op straat en op een lagebandentemperatuurbaan als Midland. Sportsmart 3 is niet zo circuitgericht als jij hierboven stelt, je verwart hem met de TT.
 
Laatst bewerkt:
"En controleer de bandenspanning voordat je gaat rijden."

Ik zit daarover nog even met een vraag. Ik heb 3 manieren waarop ik de bandenspanning nu kan controleren:

- TPM sensoren van de motor zelf
- Los gekochte TPM sensor die je op het ventiel schroeft
- Meter op de compressor

Echter geven deze 3 behoorlijk verschillende waarden voor dezelfde banden... Welke is het betrouwbaarst ? Of is een losse meter beter ? En zo ja, welke ?

Alvast bedankt!
 
"En controleer de bandenspanning voordat je gaat rijden."

Ik zit daarover nog even met een vraag. Ik heb 3 manieren waarop ik de bandenspanning nu kan controleren:

- TPM sensoren van de motor zelf
- Los gekochte TPM sensor die je op het ventiel schroeft
- Meter op de compressor

Echter geven deze 3 behoorlijk verschillende waarden voor dezelfde banden... Welke is het betrouwbaarst ? Of is een losse meter beter ? En zo ja, welke ?

Alvast bedankt!
Als je het goed wilt doen: alles vergelijken met een geijkte meter.
 
Ik zou hem kopen en niet druk maken over de eventuele afwijkingen......anders vergelijk je hem bijv. andere waarden bij de pompen als je het niet vertrouwt. Heb iig een referentie....

Ik heb dat ding al jaren van Louis en toen een el. pomp van AEG gekocht bij Conrad en beide komen exact met elkaar overeen, was voor mij al goed genoeg. En zeker voor mijn hobby gebruik op oude meuk......
 
Een paar tienden vind ik inderdaad ook niet zo snel een probleem, maar nu scheelt het bijna een bar tussen de meter op de compressor en de meter in de band zelf... Is zo'n digitale als uit de link hieronder een goede optie ?

Topeak SmartGauge D2 Drukmeter
Dit is inderdaad een van de beste en meest nauwkeurige consumentenbandenspanningsmeters (leuk voor scrabble) die je kopen kan.
Daarnaast is hij makkelijk in gebruik op verschillende soorten ventielen. Vooral de aflaatfunctie is erg fijn.....
 
Iemand ervaring met de Pirelli Angel City bandjes?
Vind weinig van deze bandjes is voor op een cbr250.
Volgens mij had ik die er ook op. :P
 

Bijlagen

  • 16237460-1.jpg
    16237460-1.jpg
    47,1 KB · Weergaven: 9
Tevreden van of reden van (de schuiver, ongeval)?
Sorry, mijn geheugen gaat weer werken. ;)
Standaard staat de CBR250R op IRC banden, prima in het droog, maar minder goed in de regen.
Deze motor zal de banden verder niet bijzonder belasten en mede door het lage vermogen en gewicht is er altijd lekker mee te sturen.

De Pirelli's zullen dus beter in de regen en koud weer presteren.
Op mijn nieuwere A2 motor zaten radiale Michelin Pilot Street's.
Zowel sportief als duurzaam ook een aanrader op dit soort motorfietsen.
Beide keuzes zullen niet teleurstellen.

Ik heb trouwens nog wat onderdelen liggen.
CBR250R radiatorcover - oliefilter - remblokken - luchtfilter

CBR250 topic op MF:
De nieuwe cbr 250 r van Honda gezien?
 
Een paar tienden vind ik inderdaad ook niet zo snel een probleem, maar nu scheelt het bijna een bar tussen de meter op de compressor en de meter in de band zelf... Is zo'n digitale als uit de link hieronder een goede optie ?

Topeak SmartGauge D2 Drukmeter

Welke meter "op de compressor" bedoel je eigenlijk?
De meter die vast op de compressor zit is niet geschikt om een betrouwbare meting te krijgen van de bandenspanning.
 
Dit is inderdaad een van de beste en meest nauwkeurige consumentenbandenspanningsmeters (leuk voor scrabble) die je kopen kan.
Daarnaast is hij makkelijk in gebruik op verschillende soorten ventielen. Vooral de aflaatfunctie is erg fijn.....
Mooi ding inderdaad :9 maar als je geen haakse ventielen hebt past hij dan wel tussen ventiel en remschijf of spaken? :)

Edit. En al onderweg uit Taiwan. Ik word nog arm van jullie. :+
 
Laatst bewerkt:
maar als je geen haakse ventielen hebt past hij dan wel tussen ventiel en remschijf of spaken?
Ik heb hem vandaag binnen gekregen. Bij mij past hij zowel bij de Honda CBF als bij de Kawasaki GTR op de ventielen. Het is even een handigheidje om hem precies tussen de velg en de remschijf te krijgen, maar het lukt.

Conclusie was overigens dat de meter op mijn compressor 0,7 bar te weinig aan gaf, dus bij 3 bar volgens de pomp zat er 3,7 in de band.
 
Ik heb hem vandaag binnen gekregen. Bij mij past hij zowel bij de Honda CBF als bij de Kawasaki GTR op de ventielen. Het is even een handigheidje om hem precies tussen de velg en de remschijf te krijgen, maar het lukt.

Conclusie was overigens dat de meter op mijn compressor 0,7 bar te weinig aan gaf, dus bij 3 bar volgens de pomp zat er 3,7 in de band.
:t

Ik heb pas een kleine meter met manometer binnen gekregen (batterij een keer leeg op het circuit, deze is dus analoog) en had al een digitale sinds vorig jaar, maar beiden Ali/Ebay.
Soms sluit de digitale niet zo lekker aan op het ventiel. Beetje pielen.
Eigenlijk geen klachten verder. De Topeak ziet er in ieder geval een stuk beter uit op de foto. :9
 
Mooi ding inderdaad :9 maar als je geen haakse ventielen hebt past hij dan wel tussen ventiel en remschijf of spaken? :)

Edit. En al onderweg uit Taiwan. Ik word nog arm van jullie.:+
Ja, dat past vrijwel altijd.
Voor mijn nieuwsgierigheid, wat kost hij in Taiwan?
Ik verkoop ze voor 30 Euro, en daar hou ik niet eens veel aan over omdat ik ze niet bij de importeur MAG kopen. Die verkoopt namelijk exclusief aan de fietsenhandel.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan