• Hoi Bezoeker, we hebben nieuwe functionaliteit toegevoegd aan het Techniek forum. Lees hier meer.

Alles over motorbanden Deel 7

Frank-m

Die hard MF'er
Donateur
13 apr 2017
278
85
32
Kampen
Ideaal, ook maar 1 besteld.
Meestal moet ik het eerst merken aan het weggedrag dat ik weer langs de pomp moet voordat ik er wat aan doe 8)7
Nu kan ik dat lekker voor zijn :t

Ps, die van 21,49 waren op :( Halve motor-forum zo'n ding besteld?

DKP

MF veteraan
Donateur
1 jan 2012
26.096
36.707
Ik sta op het punt 2 nieuwe banden te bestellen, het zullen wellicht Michelins worden, daar ik ietwat belang hecht aan levensduur. Het hoeft geen 37.000+ Km meer te zijn zoals lang geleden met een Battlax, met 25.000km ben ik al zéér tevreden. Want grip is ook heel belangrijk natuurlijk.

Mijn voorkeur gaat uit naar Michelin Pilot Road 4, of de nieuwe Michelin Road 5.
(ik heb ook nog zitten denken aan Michelin Pilot Road 3, maar daarin vind ik geen achterband meer in op mijn maat).
Michelin Pilot Road 2 vind ik nog wel beide banden.

In het verleden heb ik al meerdere keren gebruik kunnen maken van een "cash back" actie bij Michelin.
Echter vind ik op dit moment geen actie bij Michelin, maar de link die ik daarvoor opgeslagen heb werkt in het geheel niet meer. Iemand een idee of er nu al dan niet "cash back" acties lopen bij Michelin?

Zonder de cash back acties komen de prijzen voor een set banden als volgt uit:
120/70/17 en 150/70/17:
Michelin Pilot Road 2 = 165,18€
Michelin Pilot Road 4 = 199,55€
Michelin Road 5 = 228,35€

Uiteraard zal er op de MPR 2 sowieso geen cash back actie lopen, het is ook al een ouder type band. Op de MPR 4 zou het kunnen, een cash back optie, maar als er een cash back actie loopt, valt de MR 5 daar zeker onder.

Zijn er hier die al een redelijke ervaring hebben met de MR 5? En die kunnen vergelijken met de MPR 3 en 4?
Of eventueel een ander merk/type zouden aanraden die degelijke grip hebben bij een verwachte levensduur van ongeveer 25.000km?

Ik heb een relatief rustige rijstijl. Houd overal de v-max aan, behalve op de snelweg, daar blijf ik eronder.
Bij verkeerslichten kruip ik naar voren, en ben als eerste weg, maar zogenaamde stoplichtsprintjes zijn eerder een zeldzaamheid, meestal trek ik gewoon net iets sneller op dan de auto's om hen niet te hinderen.
In de bochten trek ik geen krulletjes op mijn banden, ook schrapen mijn knieën het asfalt niet af, maar schaamranden worden wel weggewerkt.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Amauta

Maximus Braaapus

The all wetter man.
Donateur
23 sep 2015
5.155
1.333
imgur.com
Ik heb begrepen uit dit topic dat de PR2 de ideale doorrijders band is die een compound update heeft gehad en niet veel onder doet voor de R5. @DKP
Scheelt toch weer een paar stuivers.

DKP

MF veteraan
Donateur
1 jan 2012
26.096
36.707
Ik heb begrepen uit dit topic dat de PR2 de ideale doorrijders band is die een compound update heeft gehad en niet veel onder doet voor de R5. @DKP
Scheelt toch weer een paar stuivers.
Maar de MPR2 is toch niet meer in productie? Hoe kan die dan een update gehad hebben? Tenzij de laatste reeks(en) die geproduceerd werden natuurlijk.

Maar ik was daar ook aan aan het denken, het scheelt hem ruim 60€. Dat ze niet zo goed zullen zijn als de MR5 lijkt mij vanzelfsprekend, maar het zal idd ook weer geen zee van verschil zijn.
Ze zullen alvast een stuk beter zijn dan mijn huidige 12jaar oude banden, die voor ik de motor kocht, ook nog eens 5 jaar hebben stil gestaan.

En stel dat ze toch niet de verwachte duur meegaan, hebben ze toch ook een stuk minder gekost.
En zoals ik zei, ik rijd ook niet alsof ik op het circuit zit :P

Er nog eens een nachtje over slapen (vervangen is gepland op 40.000km, tijdens het grote onderhoud, dat is nog 2.050km ongeveer, dan heb ik met mijn huidige banden ook bijna 22.000km gereden).
Moesten er nog commentaren/kritieken/adviezen te geven zijn, zie ik het wel :t
Komende week ga ik een set bestellen, en zie dan wel.

• Like

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.682
81
Utrecht
Road 5 is en stuk sportiever schijnbaar. Maar gezien jouw bericht zou je inderdaad ook voor de PR2 kunnen gaan.

Ik begrijp dat het sowieso Michelin moet worden, of sta je ook open voor een ander merk?

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
14.636
681
56
Den Haag
Ik deed ongeveer 8500 km met een setje Road 5. Het viel me op dat de voorband sneller sleet dan PP3, de achterband langzamer. De grip is onder alle omstandigheden zelfs beter dan die van de PP3, met mijn motor en mijn rijstijl dan.

DKP

MF veteraan
Donateur
1 jan 2012
26.096
36.707
Road 5 is en stuk sportiever schijnbaar. Maar gezien jouw bericht zou je inderdaad ook voor de PR2 kunnen gaan.

Ik begrijp dat het sowieso Michelin moet worden, of sta je ook open voor een ander merk?
Ik heb idd een sterke voorkeur vor Michelin, maar ik sta zeker ook open om eens een ander merk te proberen.

Qua kostenplaatje denk ik, mede door mijn rijstijl idd, toch ook wel aan de MPR 2.
Maar als er een ander merk/type band met gelijkaardige eigenschappen voor niet te veel meer te verkrijgen is, misschien dat ik dan wel eens wat anders wil proberen.
Ik deed ongeveer 8500 km met een setje Road 5. Het viel me op dat de voorband sneller sleet dan PP3, de achterband langzamer. De grip is onder alle omstandigheden zelfs beter dan die van de PP3, met mijn motor en mijn rijstijl dan.
Veel hangt idd af van de rijstijl.
Drie keer een set MPR 3 gehad, een set aan ongeveer 20.000km, eentje aan ongeveer 24.000km en de laatste aan ongeveer 27.000km. Ook 2 keer een MPR4 gemonteerd, maar die nooit kunnen uitrijden, de eerste set wegens verkoop van de motor, de tweede set wegens een in slaap gevallen automobilist.

• Like

HighKing

Emperor of the void 👻
Donateur
13 aug 2014
5.289
1.870
37
Heemskerk
highking.nl
Ik rijd duidelijk nogal langzaam met m'n ZRX. Zitten er al zo'n 15K onder (Road 5's dus hè) en zien er nog prima uit.
Rijd jij continu boven de 200 ofzo? Of ben je er 8x mee het circuit op geweest? :P

Ik rijd overigens als ik het zo lees een stuk steviger door dan @DKP (bijna altijd iets boven de Vmax, zeker op de snelweg), dus 25K lijkt mij niet onmogelijk voor hem.

• Like
Waarderingen: DKP

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.682
81
Utrecht
Ik heb idd een sterke voorkeur vor Michelin, maar ik sta zeker ook open om eens een ander merk te proberen.

Qua kostenplaatje denk ik, mede door mijn rijstijl idd, toch ook wel aan de MPR 2.
Maar als er een ander merk/type band met gelijkaardige eigenschappen voor niet te veel meer te verkrijgen is, misschien dat ik dan wel eens wat anders wil proberen.
Als je iets anders wil proberen, kun je overwegen om een setje Bridgestone (bv. T30 EVO of T31) of Dunlop (Roadsmart 2 of 3) te nemen. Die staan over het algemeen bekend om een hard karkas, terwijl Michelin juist bekend staat om een zachter karkas. Zou een ander stuurkarakter moeten geven en dan weet je ook eens hoe dat voelt.

DKP

MF veteraan
Donateur
1 jan 2012
26.096
36.707
Als je iets anders wil proberen, kun je overwegen om een setje Bridgestone (bv. T30 EVO of T31) of Dunlop (Roadsmart 2 of 3) te nemen. Die staan over het algemeen bekend om een hard karkas, terwijl Michelin juist bekend staat om een zachter karkas. Zou een ander stuurkarakter moeten geven en dan weet je ook eens hoe dat voelt.
Ik heb er eens naar gekeken, maar dan ligt de prijs zoveel,hoger dat ik al bijna evengoed MR5 zou kunnen nemen.

Maar wel bedankt voor de tip :t

MPR2 set is nu besteld. Verwacht ze deze week nog, montage voor op de 40.000km. Zo goed alsmzeker da dat nog deze maand zal zijn.

• Like

DKP

MF veteraan
Donateur
1 jan 2012
26.096
36.707
Mijn setje banden is binnen:

Maar omdat de MPR2 al een ouder type band is, dacht ik, ik wil wel eens weten wanneer deze gefabriceerd zijn, en eerst denk ik, ze zijn van de 20ste week van 2012, omdat ik naar deze nummers op de achterband en op de voorband keek. Ik ging er effe vanuit dat wat na de slash komt, dat dat de DOT code was. Maar ik vond het effe raar dat beide banden toevallig in dezelfde week geproduceerd waren, dus keek wat verder, en op de andere kanten stonden de volgende nummers op de achterband en op de voorband. Week 20 en week 31 van 2018, dus dat zijn nog vrij recente banden. Dan reizen er bij mij een aantal vragen:
  • Dus terwijl ze al aan de MR5 bezig zijn, blijven ze dan toch nog gewoon de voorgaande modellen maken? En waarom? Als bijvoorbeeld de VW Golf VII uitkomt, stopt toch ook de productie van de voorgaande? Stel je voor dat je nog steeds de Golf II, III, enz nieuw kon bestellen, zou leuk zijn!
  • Er staat wel op, "made in Spain", worden ze misschien gewoon nog wel voor andere landen gemaakt? En hebben ze daar dan misschien niet de nieuwere modellen ter beschikking? Een beetje als de VW Kever die nog lang in Mexico gemaakt werd voor de eigen markt?
  • Maar waarom vind ik wel de MPR2 nog in beide banden, maar niet de MPR3?
  • En wat is de betekenis van die nummer die ik eerst verkeerdelijk voor de DOT code hield?
Niet dat het allemaal belangrijk is om te weten, maar ik ben nu gewoon nieuwsgierig ... enfin, dat ben ik eigenlijk altijd :+
Ik ben nu ook vooral benieuwd naar de rij ervaring ermee.

• Like

Mit46

MF veteraan
Donateur
12 mei 2008
10.144
171
Onlangs ook gekocht (paar maandjes terug). PR2 met een PP2CT voorband. Ook gewoon keurig van 2018 als ik het goed herinner. Ik heb het gecontroleerd en was tevreden dus moet wel.

Ik heb verder geen antwoord op jouw vragen, maar ik vind het wel prima zo. Top banden terwijl je niet de hoofdprijs betaald. Wat wil je nog meer voor met name het saaie woon \ werk verkeer!

De MPR3 was volgens mij niet zo'n goede serie. Slijtage was hoger als de MPR2 en de MPR4. Denk dat niemand die band nog zal kopen.

DKP

MF veteraan
Donateur
1 jan 2012
26.096
36.707
Top banden terwijl je niet de hoofdprijs betaald. Wat wil je nog meer voor met name het saaie woon \ werk verkeer!
Idd, 165€ betaald, tegenover 228€ voor de MR5, (of tegen 199€ voor de MPR4).
De MPR3 was volgens mij niet zo'n goede serie. Slijtage was hoger als de MPR2 en de MPR4. Denk dat niemand die band nog zal kopen.
Ik ben benieuwd :Y
MPR3 heeft bij mij gereden tussen 20D en 27D km. De twee MOR4 setjes niet kunnen uitrijden, maar een tussentijdse profielmeting op 5D km heeft mij vertelt dat de kans klein was dat die daarover zouden gaan.

• Like

DKP

MF veteraan
Donateur
1 jan 2012
26.096
36.707
Sorry, ik ben niet de beste in taal :$

En als ze ze nog steeds maken, des te beter voor diegenen die er graag mee rijden.
Ik heb nog een lange weg te gaan om te zien hoe ze mij gaan bevallen :t

Laatst bewerkt:
  • Like

Piggen

MF'er
22 mrt 2015
216
19
Niet iedereen hoeft per se de nieuwste en beste (maar daardoor duurste) band te hebben en om die markt te bedienen hoeven fabrikanten alleen de oude band in productie te houden. Ontwikkelingskosten zullen al wel terugverdiend zijn, dus de marge is misschien ook wel prima. En drie generaties banden in productie houden is vast makkelijker dan drie generaties auto's ;)

Volgens mij doen alle fabrikanten dat. Voor mijn motor zie ik bij bv. Bridgestone ook de BT023, T30 Evo en T31 gebroederlijk onder elkaar staan.

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
25.127
228
31
Voorhout
Dat is natuurlijk helemaal waar :t
Wat denk je ook van voortschrijdende keuringen, een Golf 2 mag, wanneer ie nu aangeboden wordt voor typegoedkeur, de weg niet eens meer op. 't Is dat ie die keuring al gehad heeft... Te onveilig, te vervuilend. Tegen de tijd dat ie geschikt is voor deze tijd heb je... zo'n Golf VII ding B|

Voor banden heb je dat soort eisen grappig genoeg niet echt, banden die in de regen ronduit gevaarlijk zijn mag je gewoon verkopen. Lukt misschien niet, maar je mag het gewoon proberen.

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.364
399
55
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
.....
Dan reizen er bij mij een aantal vragen:
  • 1. Dus terwijl ze al aan de MR5 bezig zijn, blijven ze dan toch nog gewoon de voorgaande modellen maken? En waarom? Als bijvoorbeeld de VW Golf VII uitkomt, stopt toch ook de productie van de voorgaande? Stel je voor dat je nog steeds de Golf II, III, enz nieuw kon bestellen, zou leuk zijn!
  • 2. Er staat wel op, "made in Spain", worden ze misschien gewoon nog wel voor andere landen gemaakt? En hebben ze daar dan misschien niet de nieuwere modellen ter beschikking? Een beetje als de VW Kever die nog lang in Mexico gemaakt werd voor de eigen markt?
  • 3. Maar waarom vind ik wel de MPR2 nog in beide banden, maar niet de MPR3?
  • 4. En wat is de betekenis van die nummer die ik eerst verkeerdelijk voor de DOT code hield?
1. Marketing. Michelin is niet goedkoop, en om toch nog de prijsbewuste consument te kunnen beleveren houden ze wat oudere modellen banden als budgetbanden in het assortiment. Tot verleden jaar was bijvoorbeeld de Pilot Power ook nog gewoon in het programma....
Ik verkoop deze banden (MPR2) voornamelijk aan rijscholen.
2. Nee, de fabriek voor deze modellen staat simpelweg in Spanje. Een zeer groot gedeelte van de Michelin motorbanden komen uit Spanje.
3. De MPR3 is uit het programma omdat hij te duur is ten opzochte van de kwaliteit. Om de MPR3 een mislukte band te noemen is wat te sterk gesteld, maar succesvol is hij nooit geweest. De Road 3 is trouwens nog wel leverbaar in een paar maten (110/70-17, 120/70-17, 110/80-18 en 160/60-18) omdat deze niet in de latere modellen meer gemaakt zijn (en zullen worden). Op de 120/70-17 na dan natuurlijk, maar die is er nog om een paartje te kunnen vormen met de 160/60-18 op sommige motoren.
4. Verkeerdelijk? Leuk gevonden..... :+
Het nummer dat je eerst als DOT-code had aangezien is mij ook onbekend. Het zou mij niet verbazen dat dit een matrijsnummer is, maar dat is gokken.....

• Like
Waarderingen: Tarwetijger en DKP

DKP

MF veteraan
Donateur
1 jan 2012
26.096
36.707
1. Marketing. Michelin is niet goedkoop, en om toch nog de prijsbewuste consument te kunnen beleveren houden ze wat oudere modellen banden als budgetbanden in het assortiment. Tot verleden jaar was bijvoorbeeld de Pilot Power ook nog gewoon in het programma....
Ik verkoop deze banden (MPR2) voornamelijk aan rijscholen.
2. Nee, de fabriek voor deze modellen staat simpelweg in Spanje. Een zeer groot gedeelte van de Michelin motorbanden komen uit Spanje.
3. De MPR3 is uit het programma omdat hij te duur is ten opzochte van de kwaliteit. Om de MPR3 een mislukte band te noemen is wat te sterk gesteld, maar succesvol is hij nooit geweest. De Road 3 is trouwens nog wel leverbaar in een paar maten (110/70-17, 120/70-17, 110/80-18 en 160/60-18) omdat deze niet in de latere modellen meer gemaakt zijn (en zullen worden). Op de 120/70-17 na dan natuurlijk, maar die is er nog om een paartje te kunnen vormen met de 160/60-18 op sommige motoren.
4. Verkeerdelijk? Leuk gevonden..... :+
Het nummer dat je eerst als DOT-code had aangezien is mij ook onbekend. Het zou mij niet verbazen dat dit een matrijsnummer is, maar dat is gokken.....
Ja, "verkeerdelijk", geen idee of dat een bestaand woord is, maar in B gebruiken we dat wel eens :P

Nou ja, je weet wel, eerst was het mijn bedoeling enkel een achterband te nemen, maar bij nader inzien is mijn voorband ondertussen toch ook al half (en oud) dus toch maar 2 nieuwe banden dan. De MPR2 kwam me dus wel goed uit.

Ben echt benieuwd voor de rij ervaring. Maar heb er wel vertrouwen in, ik ben tenslotte ook geen "circuit rijder" he ;)

• Like