• Hoi Bezoeker, we hebben nieuwe functionaliteit toegevoegd aan het Techniek forum. Lees hier meer.

Alles over motorbanden Deel 7

YoupS

MF'er
30 okt 2010
173
0
29
Haarlem
Hiya guys, t is weer tijd voor nieuwe banden, maar ik rijd op een 16" voorwiel (cbr900 uit 92). Nu beperkt dat de bandenkeuze nogal.

Ik rijd eigenlijk puur op straat. Mijn oude set was een Bridgestone, s20 voor en t30 achter. Mijn eerste gedachte is dan: op naar de opvolgers, S21 voor en T30 Evo achter. Logische gedachte? Of mis ik een ander merk welke de Bridgestones inmiddels heeft ingehaald? Dank alvast!
 

ZX7-aRnold

MF veteraan
13 aug 2003
21.891
29
42
Hoogezand
Bezoek site
Hiya guys, t is weer tijd voor nieuwe banden, maar ik rijd op een 16" voorwiel (cbr900 uit 92). Nu beperkt dat de bandenkeuze nogal.

Ik rijd eigenlijk puur op straat. Mijn oude set was een Bridgestone, s20 voor en t30 achter. Mijn eerste gedachte is dan: op naar de opvolgers, S21 voor en T30 Evo achter. Logische gedachte? Of mis ik een ander merk welke de Bridgestones inmiddels heeft ingehaald? Dank alvast!
De s21 is er wel, maar niet in de EVO versie (slijt redelijk snel)

Is wel een goede band hoor. Is evt ook nog de qualifier 2 van dunlop, gaat iig langer mee
 

Snah R1200R

MF'er
3 jan 2008
141
1
Hattem
Hoiii, vraagje: op mijn R1200R is door de dealer net een nieuwe Bridgestone T30 (kan ook een T30 Evo zijn....) gemonteerd. Als ik dan over ca. 2 maanden achter een T31 zou monteren, is dat dan een goede combinatie of kan ik achter beter dezelfde band monteren als de voorband?
Op de achterband, een T30, zit nu nog ca. 4 mm profiel en de band is nog mooi rond maar zal niet al te lang meer mee gaan. Wat is wijsheid?
 

DKP

MF veteraan
Donateur
1 jan 2012
26.096
36.707
Hoiii, vraagje: op mijn R1200R is door de dealer net een nieuwe Bridgestone T30 (kan ook een T30 Evo zijn....) gemonteerd. Als ik dan over ca. 2 maanden achter een T31 zou monteren, is dat dan een goede combinatie of kan ik achter beter dezelfde band monteren als de voorband?
Op de achterband, een T30, zit nu nog ca. 4 mm profiel en de band is nog mooi rond maar zal niet al te lang meer mee gaan. Wat is wijsheid?
4mm profiel, dat is nog meer dan de helft.
Ofwel rijd jij stevig door, ofwel maal jij veel km's erdoor per maand, als je die over 2 maand al gaat moeten vervangen.
Persoonlijk ben ik ook meer liefhebber van voor en achteraan zelfde merk en type, maar er zijn er hier genoeg met veel meer ervaring wat betreft combineren van verschillende banden.
Er komt vast wel goede raad naar boven :t
 
  • Like
Waarderingen: Amauta

Snah R1200R

MF'er
3 jan 2008
141
1
Hattem
Ofwel rijd jij stevig door, ofwel maal jij veel km's erdoor per maand, als je die over 2 maand al gaat moeten vervangen.
Het punt is dat ik in mei een trip maak naar Italië en er dan ca. 4.000 km bij komen (en vóór het zover is, maak ik nog wel wat kilometers en ga niet graag met te weinig profiel op reis.....). De R1200R wordt begin maart afgeleverd met een nieuwe voorband, maar de achterband was nog te goed om te vervangen (ca. 4 mm zat nog 'binnen de norm"). Vandaar....
De voorband is dus een Bridgestone T30 (kan ook de Evo zijn, heb ik helaas niet op gelet....), de achterband wordt dan sowieso ook Bridgestone, maar ben er niet zeker van of de T31 achter met de T30 vóór een goede combinatie zal zijn.
 

DKP

MF veteraan
Donateur
1 jan 2012
26.096
36.707
Het punt is dat ik in mei een trip maak naar Italië en er dan ca. 4.000 km bij komen (en vóór het zover is, maak ik nog wel wat kilometers en ga niet graag met te weinig profiel op reis.....).
Dat is natuurlijk wel een belangrijk weetje idd.
Dan zou ik ook graag vertrekken met een (bijna) nieuwe band.
Wel zou ik de andere nog achter de hand houden voor erna nog verder op te rijden.

Maar ook met 4mm profiel kom je nog ver. 3 maanden voor de reis, bij mij zou het 6500 a 7000km zijn, en dan vóór de reis idd een andere band. Maar ik heb natuurlijk geen idee wat jij per maand rijdt.
 

@hans

Rookie
25 mrt 2004
4
0
Met mijn vorige R1200R deed ik ca. 13.000 km met een set. Dat is dus ongeveer 2.500 km per mm. Tot mijn trip zal ik nog ca. 2.500 km rijden schat ik (2,5 mnd). Dan zit ik op max. 3 mm. Dat vind ik te weinig voor een reisje door de bergen. Ik ga vlak voor vertrek tòch maar kiezen voor dezelfde band als vóór ligt. Dan wordt de set daarna wel de B31 :)
 

Kawa_Fan

Die hard MF'er
11 mei 2004
796
12
34
Nijmegen
Ofwel rijd jij stevig door, ofwel maal jij veel km's erdoor per maand, als je die over 2 maand al gaat moeten vervangen.
Het punt is dat ik in mei een trip maak naar Italië en er dan ca. 4.000 km bij komen (en vóór het zover is, maak ik nog wel wat kilometers en ga niet graag met te weinig profiel op reis.....). De R1200R wordt begin maart afgeleverd met een nieuwe voorband, maar de achterband was nog te goed om te vervangen (ca. 4 mm zat nog 'binnen de norm"). Vandaar....
De voorband is dus een Bridgestone T30 (kan ook de Evo zijn, heb ik helaas niet op gelet....), de achterband wordt dan sowieso ook Bridgestone, maar ben er niet zeker van of de T31 achter met de T30 vóór een goede combinatie zal zijn.
Normaal gesproken zal dit prima kunnen. Zelfde merk, zelfde 'type' band en zover ik weet is er geen radicale verandering in bandopbouw geweest tussen de T30 en T31. BB kan hier vast meer detail over geven.

Trouwens, wat ook een optie is. Rijd met je huidige band weg en mocht je hem moeten vervangen, doe het gewoon bij een lokale in Italie! Je komt niet in niemandsland en in Italie is mijn ervaring dat de kleine motorzaakjes heel makkelijk spontaan even tijd voor je maken. En er zitten nogal wat van die zaakjes in Italie! Mijn paar keer ervaring heeft me geleerd dat het ook nog een paar centjes scheelt tov hier, al zou ik het daarvoor niet doen.
Om een goede band met 4mm profiel weg te doen gaat zelfs mij wat ver, en hem eraf halen om ooit weer te monteren is het nou ook weer niet waard denk ik.

Dus, oprijden en ter plaatse vervangen een optie?
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
14.636
681
56
Den Haag
Normaal gesproken zal dit prima kunnen. Zelfde merk, zelfde 'type' band en zover ik weet is er geen radicale verandering in bandopbouw geweest tussen de T30 en T31. BB kan hier vast meer detail over geven.

Trouwens, wat ook een optie is. Rijd met je huidige band weg en mocht je hem moeten vervangen, doe het gewoon bij een lokale in Italie! Je komt niet in niemandsland en in Italie is mijn ervaring dat de kleine motorzaakjes heel makkelijk spontaan even tijd voor je maken. En er zitten nogal wat van die zaakjes in Italie! Mijn paar keer ervaring heeft me geleerd dat het ook nog een paar centjes scheelt tov hier, al zou ik het daarvoor niet doen.
Om een goede band met 4mm profiel weg te doen gaat zelfs mij wat ver, en hem eraf halen om ooit weer te monteren is het nou ook weer niet waard denk ik.

Dus, oprijden en ter plaatse vervangen een optie?
Ik heb dat een aantal malen gedaan in diverse landen, en vind het toch geen aanrader. Vooral als je elke dag verder wilt rijden. En ik had geen keus, want ik had steeds nieuwe banden gemonteerd voor vertrek. Op bochtige bergwegen slijten je banden veel sneller. Ik heb eens op Sardinië nieuwe banden laten monteren en die waren na 900 kilometer weer kaal.:o
 

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.364
399
55
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Normaal gesproken zal dit prima kunnen. Zelfde merk, zelfde 'type' band en zover ik weet is er geen radicale verandering in bandopbouw geweest tussen de T30 en T31. BB kan hier vast meer detail over geven.

Trouwens, wat ook een optie is. Rijd met je huidige band weg en mocht je hem moeten vervangen, doe het gewoon bij een lokale in Italie! Je komt niet in niemandsland en in Italie is mijn ervaring dat de kleine motorzaakjes heel makkelijk spontaan even tijd voor je maken. En er zitten nogal wat van die zaakjes in Italie! Mijn paar keer ervaring heeft me geleerd dat het ook nog een paar centjes scheelt tov hier, al zou ik het daarvoor niet doen.
Om een goede band met 4mm profiel weg te doen gaat zelfs mij wat ver, en hem eraf halen om ooit weer te monteren is het nou ook weer niet waard denk ik.

Dus, oprijden en ter plaatse vervangen een optie?
Klopt, de T30 en T31 mag je gewoon combineren.

Maar in Italië even een bandje scoren kan lastig zijn. Wij hadden dat probleem een paar jaar geleden in de Dolomieten met een eigenwijs (ook een MF-er) die toch met versleten banden op pad ging...... :+
 

Snah R1200R

MF'er
3 jan 2008
141
1
Hattem
Bedankt voor jullie feedback!
Een bandje regelen in Italië lijkt me niks eerlijk gezegd, ook zonde van de tijd! Ik zorg vóór vertrek voor een goede set. En dat wordt dan Bridgestone. Ik begrijp dat de T30 (Evo) en T31 gerust gecombineerd kunnen worden. Met een T31 set heb ik goede ervaringen, dan gaat mijn voorkeur uit naar een T31 achter. Maar veel verschil met een T30 Evo zal er niet zijn, misschien dat de T31 langer meegaat.
Het gaat goed komen in mei!:]
 

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
46.972
417
47
Zuid-Holland
1. Marketing. Michelin is niet goedkoop, en om toch nog de prijsbewuste consument te kunnen beleveren houden ze wat oudere modellen banden als budgetbanden in het assortiment. Tot verleden jaar was bijvoorbeeld de Pilot Power ook nog gewoon in het programma....
Ik verkoop deze banden (MPR2) voornamelijk aan rijscholen.
2. Nee, de fabriek voor deze modellen staat simpelweg in Spanje. Een zeer groot gedeelte van de Michelin motorbanden komen uit Spanje.
3. De MPR3 is uit het programma omdat hij te duur is ten opzochte van de kwaliteit. Om de MPR3 een mislukte band te noemen is wat te sterk gesteld, maar succesvol is hij nooit geweest. De Road 3 is trouwens nog wel leverbaar in een paar maten (110/70-17, 120/70-17, 110/80-18 en 160/60-18) omdat deze niet in de latere modellen meer gemaakt zijn (en zullen worden). Op de 120/70-17 na dan natuurlijk, maar die is er nog om een paartje te kunnen vormen met de 160/60-18 op sommige motoren.
4. Verkeerdelijk? Leuk gevonden..... :+
Het nummer dat je eerst als DOT-code had aangezien is mij ook onbekend. Het zou mij niet verbazen dat dit een matrijsnummer is, maar dat is gokken.....
Is het ook geen 'klantbehoud'? Dus de eerste montageband van een nieuwe motorfiets in productie houden? :)
 

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
46.972
417
47
Zuid-Holland
Zijn er mensen die ervaring hebben met de Pirelli Rosso Corsa 2?
Ik rij een Triumph Daytona 675 en mijn huidige banden die er onder zitten zijn aan vervanging toe (Supercorsa's).
Nu zit ik te twijfelen tussen de nieuwe Bridgestone S22 of de Pirelli Rosso Corsa 2.
Ik rij regelmatig circuitdagen, maar ook door het slechte weer. Vandaar de vraag of de Rosso Corsa's 2 ook goed zijn voor dagelijks gebruik of dat ik dan beter voor Bridestone S22 kan gaan.
Dit komt uit het jaaroverzicht over 2018 van Motoplus/Motorad:

"+/+ Voorbeeldige handling gepaard met een super feedback maken de band tot een geducht wapen voor het circuit.
Prima prestaties openbare weg; goede gripreserves onder natte omstandigheden.


-/- Buiten het circuit, op de openbare weg dus, is de Pirelli niet super lichtvoetig.

Conclusie:
In deze test rekent Pirelli af met het idee dat racegerichte banden niks te zoeken hebben op de openbare weg.
Ook de grip en feedback in de regen zijn fenomenaal.
Daarmee pakt de Diablo Rosso Corsa II met afstand de eerste plaats."


Ik rij ook sporadisch op de openbare weg en weet nu helemaal zeker wat mijn volgende band gaat worden als de Metzeler K3 op zijn.
Die zaten standaard bij aankoop op mijn S1000RR.
Twee jaar geleden met een RSV4 op het circuit gereden met de Rosso Corsa I en kreeg er gewoon kippenvel van. Mechanische grip. :}
 

DKP

MF veteraan
Donateur
1 jan 2012
26.096
36.707
Is het ook geen 'klantbehoud'? Dus de eerste montageband van een nieuwe motorfiets in productie houden? :)
Misschien min of meer, maar ik zou toch eerder denken, zolang er genoeg mensen die banden kopen is het het waard om ze in productie te houden.

Nog iets minder dan 1.000km en het is tijd voor de bandenwissel :]
 

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
46.972
417
47
Zuid-Holland
Misschien min of meer, maar ik zou toch eerder denken, zolang er genoeg mensen die banden kopen is het het waard om ze in productie te houden.
Ja, anders is het ook omzet weggooien. De markt en verkopen in de gaten houden voordat je iets stopt. :Y
Bij nieuwe producten zijn mensen toch geneigd om alternatieven te gaan zoeken.

En angst is een grote raadgever bij aankopen.
Ik ken ook mensen die voor alles hun instructieboekje pakken.
Zoeken dan naar motorolie die al lang niet meer op de markt is. ;)
(API SM gaat niet in mijn motor.. ik moet API SJ hebben - als weerwoord op mijn advies)

Wanneer vervang jij als calculator de banden?
Ik kreeg vroeger nog wel eens bordjes op de motor dat het profiel teveel versleten was. _O-
Motorrubber is grippy van zichzelf. Alleen met regen misschien iets oppassen, maar de ronde vorm zelf helpt ook al tegen aqua-planning. :+
 

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.364
399
55
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Is het ook geen 'klantbehoud'? Dus de eerste montageband van een nieuwe motorfiets in productie houden? :)
Het zal je verbazen dat een groot deel van de motorrijders niet eens weet welk merk motorband ze er onder hebben zitten. Laat staan het model/type......
En zo kom je gedurende het jaar heel wat "foute" of verboden combinaties tegen.

Ik denk dat klantbehoud voor een oud model weinig rol speelt als je de klant er van kan overtuigen dat het nieuwe model "nog witter wast"..... :+
 
  • Like
Waarderingen: lennart0r

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
46.972
417
47
Zuid-Holland
Het zal je verbazen dat een groot deel van de motorrijders niet eens weet welk merk motorband ze er onder hebben zitten. Laat staan het model/type......
En zo kom je gedurende het jaar heel wat "foute" of verboden combinaties tegen.

Ik denk dat klantbehoud voor een oud model weinig rol speelt als je de klant er van kan overtuigen dat het nieuwe model "nog witter wast"..... :+
Die vraag heb ik wel eens voorbij zien komen via MF. Maar ik vroeg het mij zomaar af. En dan wel bij het juiste adres. ;) :t
De voorlaatste Motoplus kreeg jij ineens een gezicht. Whaaat die ken ik via het forum. :+ :+

Sommige dealers zullen het dan wel weer anders gebruiken, dit zijn de originele en officiële banden af fabriek.
Moet het in Duitsland ook op die manier. :?
 

Maffie

Rookie
8 jul 2015
11
0
Ik ben voor mijn honda cbr600 f op zoek naar een nieuw setje banden. Na heel wat pagina's in dit topic te hebben gelezen, denk ik dat ik voor de conti road attack III ga kiezen. Nu heb ik gelezen dat een type band ook bij je motor moet passen, dus ik zou erg blij zijn met wat feedback over mijn bandenkeuze i.c.m. mijn motor..wie o wie?
 

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
2.682
81
Utrecht
Ik ben voor mijn honda cbr600 f op zoek naar een nieuw setje banden. Na heel wat pagina's in dit topic te hebben gelezen, denk ik dat ik voor de conti road attack III ga kiezen. Nu heb ik gelezen dat een type band ook bij je motor moet passen, dus ik zou erg blij zijn met wat feedback over mijn bandenkeuze i.c.m. mijn motor..wie o wie?
Welk jaar 600f en welke bandenmaat? Road Attack 3 is een erg vlot sturende band, als je motor nerveus is zou een wat stabielere band kunnen kiezen.
 

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
36.388
1.255
www.snelmotoren.nl
Ik ben voor mijn honda cbr600 f op zoek naar een nieuw setje banden. Na heel wat pagina's in dit topic te hebben gelezen, denk ik dat ik voor de conti road attack III ga kiezen. Nu heb ik gelezen dat een type band ook bij je motor moet passen, dus ik zou erg blij zijn met wat feedback over mijn bandenkeuze i.c.m. mijn motor..wie o wie?
120/70-17 voor graag
 
  • Like
Waarderingen: Super Blackbird

rody-rc30

Die hard MF'er
5 aug 2009
831
22
44
Wormer
Ik ben voor mijn honda cbr600 f op zoek naar een nieuw setje banden. Na heel wat pagina's in dit topic te hebben gelezen, denk ik dat ik voor de conti road attack III ga kiezen. Nu heb ik gelezen dat een type band ook bij je motor moet passen, dus ik zou erg blij zijn met wat feedback over mijn bandenkeuze i.c.m. mijn motor..wie o wie?
Een Honda CBR600 gaat prima met de Conti Road Attack 3 banden, zoals Zot al aangaf een 120/70-17 voorband monteren en gaan.

Zal prima sturen, ik heb al heel wat CBR's van RA3's voorzien en het gaat altijd goed.....