Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.209
10.788
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Niet slecht maar moderner is weer net even beter. Gezien de grip die moderne toersportbanden bieden en je omschrijving van gebruik zou ik bij de keuze moderne toersport vs 'oude' sportband die toersport zeker niet meteen buiten spel zetten.

KM van een achterband hangt meer af van de rechterpols dan merk A vs B binnen hetzelfde segment. Hard optrekken: dag profiel. Topsnelheid (redelijk veel slip!): dag profiel. Vloeiende rijstijl gaan banden behoorlijk lang mee, zelfs als je bochten waar mogelijk kd neemt.

bedankt voor je info, ik zal dit meenemen in mijn beslissing.
 
Verwacht je een waslijst van alle soorten banden :N ? Ik ben tot een conclusie gekomen om deze 3 mee te nemen in mijn beslissing. Toch bedankt voor je info, maar ik hou het toch bij een sportband.
Als je 7000km doet met een pilot power achterband, dan ben snap ik niet waarom je terug voor een sportband wil gaan? (7000km is namelijk redelijk veel voor die band in combinatie met de cbr)
Ik reed die band op in 6000km op een lichte en niet krachtige sv650S.
Sindsdien heb ik overgestapt naar moderne sport toer banden en haal nu meer kilometers met een krachtigere motor.
Problemen met grip, die zijn er ook niet echt.
Ik heb al enkele circuitdagen gedaan met m'n woonwerk banden en dat ging ook wel goed. (2de snelste groep, top 5)
Sport toer banden worden op het circuit snel te heet, maar op de weg heb je dat probleem niet. (Ik weet geen enkele plaats waar je volgas kan rijden en maximaal remmen voor 10min aan een stuk)
 
Als je een 16" voorwiel hebt en je voor en achter het zelfde type wilt, moet je het bij Bridgestone zoeken. Die hebben indertijd samengewerkt met Honda en 16" voorwielen. In jouw lijstje noem je wel erg oude banden.
2002 is tien jaar na 1992. Een totaal andere motor. Ik zou de 954 bijna hypermodern noemen. :9
 
Als je 7000km doet met een pilot power achterband, dan ben snap ik niet waarom je terug voor een sportband wil gaan? (7000km is namelijk redelijk veel voor die band in combinatie met de cbr)
Ik reed die band op in 6000km op een lichte en niet krachtige sv650S.
Sindsdien heb ik overgestapt naar moderne sport toer banden en haal nu meer kilometers met een krachtigere motor.
Problemen met grip, die zijn er ook niet echt.
Ik heb al enkele circuitdagen gedaan met m'n woonwerk banden en dat ging ook wel goed. (2de snelste groep, top 5)
Sport toer banden worden op het circuit snel te heet, maar op de weg heb je dat probleem niet. (Ik weet geen enkele plaats waar je volgas kan rijden en maximaal remmen voor 10min aan een stuk)

Ik snap dat wel.
Mijn reactie schoot in het verkeerde keelgat, daarom lekker stug doen. Nu weet ik hoe Zot zich vaak moet voelen :+
Dutch adviseert hetzelfde, maar in lieve woordjes, en het 'wordt meegenomen in de beslissing'

Iemand die aangeeft veel te sprinten, graag op hoge snelheid rijdt, begint met bochtjes (dus nog niet kan en dat niet binnen een weekend leert) rijden, heeft meer dan voldoende aan sport-tour type banden. Bovendien 'klaag' (je merkt het als nadelig op) je dat de banden in 7000 (met jouw genoemde rijstijl notabene) km op zijn. Dan ga je gewoon door twee bovengenoemde redenen meer plezier uit sport-tour banden halen.


Ik zou het advies gewoon volgen en je niet minder voelen door het woordt 'tour' in de banden.

Sorry, maar wie zich afvraagt of "7000 km bij veel sprintjes en hoge snelheid, met een sportband" wel normaal is,
en die 'na veel research' aankomt met 3 type banden uit begin van deze eeuw (notabene 2 typen waar hij zelf al ervaring mee had, er dus helemaal zelf 1 type bij gevonden heeft),
die heeft gewoon compleet geen kennis van banden, wat opzich niet erg is.

Misschien blijf je van mening dat die banden niet slechter hoeven te zijn, maar na 'heel wat research vroeger' weet ik van 15 jaar geleden nog dat de BT16 en de Sportattack 1 beide heeeeel erg bekend stonden om hun hoge slijtage (in die tijd tov hun concurrentie). Pilot power niks mis mee, mits je hem heel goedkoop kan krijgen en hij van een juiste DOT-code is, maar dan nog slijt hij onnodig hard.
 
Ik ben voor mijn honda cbr954rr 2002 op zoek naar een nieuwe achterband. Na heel wat research te hebben gedaan, ben ik er nog niet achter wat het beste voor mij is:?.

Bij aanschaf van mijn motor zat de Bridgestone BT016 R Pro 180/55 ZR17 TL (73W) eronder. Heel veel mensen zijn hier negatief over. Zelf heb ik een te korte ervaring mee gehad om hierover te beoordelen. (na 500 km zat er een schroef in mijn achterband8)7).

Op advies van een kameraad heb ik een Michelin Pilot Power 180/55 ZR17 TL (73W) gekocht. Tot op heden heb ik er geen problemen mee gehad. Maar is het normaal dat je achterband na 7000km op is, met een rijstijl (Hard optrekken, topsnelheid en alleen met droge wegen rijden), dus veel rechtdoor rijden?:$

Ik ben van plan om meer bochten te gaan nemen en te oefenen op kneedowns. Maar vergeet niet dat ik nog steeds wel een kick krijg van hoge snelheden en dus de snelweg die naar Duitsland leidt zal nemen:]}). Ik hoor graag welke achterband jullie adviseren*D. (voorband is een Bridgestone BT016 F Pro 120/70 ZR17 TL)

Nou zat ikzelf te denken aan, andere suggesties zijn ook welkom*D:
- Continental ContiSportAttack 180/55 ZR17 TL (73W)
- Michelin Pilot Power 180/55 ZR17 TL (73W)
- Bridgestone BT016 R Pro 180/55 ZR17 TL (73W)

Als je eigenwijs wilt zijn, en toch een sportband wil nemen, doe dan gewoon de Bridgestone S20/S21/S22 (van oudere naar nieuwere generaties).
Maar als je wel wilt luisteren, ga dan voor een sport/toerband. Met jouw gebruik heeft dat alleen maar voordelen, vooral in regen of koude.
Dan zou je voor de Bridgestone T30/T31 kunnen gaan, of voor Pirelli Angel GT of de Dunlop Roadsmart III.

Ik zou je zeker NIET de Michelins willen adviseren (en dan vooral de Power-serie niet) omdat die door een totaal ander (slapper (voor Zot) karkas) hebben. De kans is aanwezig dat dat totaal niet bij elkaar gaat passen...... Ik ben al vaker problemen hiermee tegengekomen bij mijn klanten.
 
Misschien niet helemaal het juiste topic hier voor. Heeft iemand intresse in een achterband? Ik heb een in de aanbieding i.v.m. een aankoop van een complete set Dunlop roadsmart3 aangezien me dit beter beviel dan de huidige. Het is een Metzler roadtec Z8 interact 180/55 ZR17. Dot 3516 en zit nog +4mm profiel op. Prijs €30,- ex verzend. Stuur maar PM indien intresse
 
Ik zoek nieuw rubber voor mijn Wildstar. Het liefste met Whitewalls. Nu kwam ik de Metzeler ME888 tegen. Is dit een goede band of zijn er betere suggesties? Maten zijn 130/90-16 en 150/80-16
 
Als je eigenwijs wilt zijn, en toch een sportband wil nemen, doe dan gewoon de Bridgestone S20/S21/S22 (van oudere naar nieuwere generaties).
Maar als je wel wilt luisteren, ga dan voor een sport/toerband. Met jouw gebruik heeft dat alleen maar voordelen, vooral in regen of koude.
Dan zou je voor de Bridgestone T30/T31 kunnen gaan, of voor Pirelli Angel GT of de Dunlop Roadsmart III.

Ik zou je zeker NIET de Michelins willen adviseren (en dan vooral de Power-serie niet) omdat die door een totaal ander (slapper (voor Zot) karkas) hebben. De kans is aanwezig dat dat totaal niet bij elkaar gaat passen...... Ik ben al vaker problemen hiermee tegengekomen bij mijn klanten.
:^
 
Ik snap dat wel.
Mijn reactie schoot in het verkeerde keelgat, daarom lekker stug doen. Nu weet ik hoe Zot zich vaak moet voelen :+
Dutch adviseert hetzelfde, maar in lieve woordjes, en het 'wordt meegenomen in de beslissing'

Iemand die aangeeft veel te sprinten, graag op hoge snelheid rijdt, begint met bochtjes (dus nog niet kan en dat niet binnen een weekend leert) rijden, heeft meer dan voldoende aan sport-tour type banden. Bovendien 'klaag' (je merkt het als nadelig op) je dat de banden in 7000 (met jouw genoemde rijstijl notabene) km op zijn. Dan ga je gewoon door twee bovengenoemde redenen meer plezier uit sport-tour banden halen.


Ik zou het advies gewoon volgen en je niet minder voelen door het woordt 'tour' in de banden.

Sorry, maar wie zich afvraagt of "7000 km bij veel sprintjes en hoge snelheid, met een sportband" wel normaal is,
en die 'na veel research' aankomt met 3 type banden uit begin van deze eeuw (notabene 2 typen waar hij zelf al ervaring mee had, er dus helemaal zelf 1 type bij gevonden heeft),
die heeft gewoon compleet geen kennis van banden, wat opzich niet erg is.

Misschien blijf je van mening dat die banden niet slechter hoeven te zijn, maar na 'heel wat research vroeger' weet ik van 15 jaar geleden nog dat de BT16 en de Sportattack 1 beide heeeeel erg bekend stonden om hun hoge slijtage (in die tijd tov hun concurrentie). Pilot power niks mis mee, mits je hem heel goedkoop kan krijgen en hij van een juiste DOT-code is, maar dan nog slijt hij onnodig hard.

Als je eigenwijs wilt zijn, en toch een sportband wil nemen, doe dan gewoon de Bridgestone S20/S21/S22 (van oudere naar nieuwere generaties).
Maar als je wel wilt luisteren, ga dan voor een sport/toerband. Met jouw gebruik heeft dat alleen maar voordelen, vooral in regen of koude.
Dan zou je voor de Bridgestone T30/T31 kunnen gaan, of voor Pirelli Angel GT of de Dunlop Roadsmart III.

Ik zou je zeker NIET de Michelins willen adviseren (en dan vooral de Power-serie niet) omdat die door een totaal ander (slapper (voor Zot) karkas) hebben. De kans is aanwezig dat dat totaal niet bij elkaar gaat passen...... Ik ben al vaker problemen hiermee tegengekomen bij mijn klanten.

Thanks allemaal , ik ben tot een conclusie gekomen om de Bridgestone BT023 R te nemen. Ik wens jullie allemaal veilige kilometers toe.
 
Ik snap dat wel.
Mijn reactie schoot in het verkeerde keelgat, daarom lekker stug doen. Nu weet ik hoe Zot zich vaak moet voelen :+
Dutch adviseert hetzelfde, maar in lieve woordjes, en het 'wordt meegenomen in de beslissing'

Iemand die aangeeft veel te sprinten, graag op hoge snelheid rijdt, begint met bochtjes (dus nog niet kan en dat niet binnen een weekend leert) rijden, heeft meer dan voldoende aan sport-tour type banden. Bovendien 'klaag' (je merkt het als nadelig op) je dat de banden in 7000 (met jouw genoemde rijstijl notabene) km op zijn. Dan ga je gewoon door twee bovengenoemde redenen meer plezier uit sport-tour banden halen.


Ik zou het advies gewoon volgen en je niet minder voelen door het woordt 'tour' in de banden.

Sorry, maar wie zich afvraagt of "7000 km bij veel sprintjes en hoge snelheid, met een sportband" wel normaal is,
en die 'na veel research' aankomt met 3 type banden uit begin van deze eeuw (notabene 2 typen waar hij zelf al ervaring mee had, er dus helemaal zelf 1 type bij gevonden heeft),
die heeft gewoon compleet geen kennis van banden, wat opzich niet erg is.

Misschien blijf je van mening dat die banden niet slechter hoeven te zijn, maar na 'heel wat research vroeger' weet ik van 15 jaar geleden nog dat de BT16 en de Sportattack 1 beide heeeeel erg bekend stonden om hun hoge slijtage (in die tijd tov hun concurrentie). Pilot power niks mis mee, mits je hem heel goedkoop kan krijgen en hij van een juiste DOT-code is, maar dan nog slijt hij onnodig hard.

Ik wil je nogmaals bedanken en inderdaad alles wat je hierin benoemd klopt. En dit wel op een positieve manier.😉😝
 
Het stuurkarakter van de band wordt bepaald door de karkasopbouw en vorm van de band. Dat is bij de RA3 allemaal gericht op licht sturen, terwijl dit niet direct ten koste gaat van de stabiliteit.

Als voorband zou ik je net als Zot wel een 120/70ZR17 aanraden, hiermee is het stuurgedrag fijner.

Bedankt voor je reactie. Ik heb nog even een vraag over die bandenmaat. Mijn orginele band is 7,2cm hoog. 120/70ZR17 is 8,4cm hoog. Volgens mij kom ik dan helemaal niet uit met mijn spatbord?

En betekend dit dat als ik de orginele bandenmaat zou aanhouden dat het dan geen goede combi zou zijn met mijn motor?
 
Ik had in de jaren '90 een Ducati SS 750. Daar heb ik eens een 120/70 band op geprobeerd. Het spatbord paste niet meer, ik moest er beugeltjes voor maken. Het stuurgedrag beviel me ook niet.
 
Soms kom je voor een absurd lage prijs zon setje banden tegen, dan kan het zeer interessant zijn. Uiteindelijk is het maar de vraag of de gemiddelde sterveling het verschil gaat merken tussen een BT23 of een T30/31.

De testen napraten en op basis van diezelfde test vertrouwen krijgen of verliezen in een band (ja erg he), daar zijn 'wij' allemaal sterk in heb ik het idee. Weinig berust op echte feitelijke metingen of verschijnselen.
 
Ik heb zowel de BT45 als de 020 als de 021 als de 023 gereden. De T30 is echt een heel stuk beter. Of je een T30 EVO nodig hebt of een T31 is een ander verhaal.
Als het wegdek nat wordt dan laat de T30 de rest al helemaal achter. Geen idee wat tests zeggen want ik denk niet dat die banden ooit samen zijn getest.
 
Zo, mijn MPR2 banden staan er nu reeds iets meer dan 1.000km op.
Omdat mijn vorige banden intussen reeds 13 jaar oud waren, en mijn achterband ook nog eens vierkant geworden was (lees, de limiet van de blokjes al overschreden :P ), ging het in de bochten als een natte dweil, en al zeker in de winter bij koud en nat weer, was het nu dus weer rustig opbouwen in de bochten, zowel wat betreft snelheid als vertrouwen.

Nu ging dat best vlot, op 1 "oeps" momentje na, dat mijn vertrouwen weer (voor korte tijd) even wegnam.
Op een rotonde stappen beide wielen eventjes opzij. Al is dat wel te verklaren. Het was een graad of 2 buiten, dus grond vorst mogelijk, en vochtig. Ik raakte wellicht gewoon de stippelijn tussen buiten en binnenbaan.
Maar zo snel als ze opzij sorongen, zo snel herpakten ze zich ook.

De bochten erna was het dus weer wat voorzichtiger.
Schaamranden op dat moment, rechts iets meer dan een vingerdik, links iets minder.
Intussen al weer wat warmere en drogere dagen gehad, en zijn die schaamranden al gereduceerd tot 3/4 vingerdik rechts, en iets minder dan een halve vingerdik links. Het gaat dus gaandeweg beter.
Maar om nog dieper te gaan is het me nog wat te vroeg. Verder ben ik immers ook geen bochtenkoning en zijn KD's sowieso niet aan mij besteed, maar de bochten gaan al wel een pak vlotter dan met de vorige banden, en dan de meeste autobestuurders. En heb ik helemaal geen zin om de "schuif-grens" op te zoeken. Dat zou mij wat te veel kosten en vind ik het niet waard.

Verder moet ik zeggen, qua stuurgedrag, dat ze eerder neutraal aanvoelen. Stuurt niet slecht, maar ook niet vanzelf. De MPR3 en MPR4 stuurden vlotter, maar ook nog niet zo vlot als de Contintal Road Attack II die ik heel lang geleden eens gereden heb. Maar ze sturen wel goed genoeg naar mijn mening.

Over km-bereik kan ik nu nog niks zeggen natuurlijk :P

Wel heb ik de indruk dat mijn verbruik licht gestegen is, wat ik bij de MPR3 en MPR4 ook merkte wanneer die er nieuw op lagen, maar na een tijdje weer afneemt. Anderzijds moet ik ook wel toegeven dat mijn MPR2's mij aanzetten tot wat sportiever rijden, en dan bedoel ik niet dat ik zeer snel rijdt, of veel stoplichtsprintjes doe, maar wel vlotter de bocht door, en sneller beginnen uitaccelereren. Inhalen doe ik ook wat sneller nu, maar verder behoud ik mijn relaxe rijstijl.

Ach, om een lang verhaal kort te maken, ik heb geen spijt van deze banden, en geloof dat ik een band heb die goed bij mijn wensen en rijstijl past :t

... to be continued, somwhere at 5.000km ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Soms kom je voor een absurd lage prijs zon setje banden tegen, dan kan het zeer interessant zijn. Uiteindelijk is het maar de vraag of de gemiddelde sterveling het verschil gaat merken tussen een BT23 of een T30/31.

De testen napraten en op basis van diezelfde test vertrouwen krijgen of verliezen in een band (ja erg he), daar zijn 'wij' allemaal sterk in heb ik het idee. Weinig berust op echte feitelijke metingen of verschijnselen.
Daarom heb ik vorig jaar een set BT016 Pro’s aangeschaft...hele seizoen mee gereden (8k) en genoeg profiel over, of ook komende seizoen mee haal weet ik niet.....kortom, hoezo vreselijk slijten......nu uitzondelijk vroeg en zojuist iig heerlijk gereden......

Ik zie wel t30 ofzo...
 
Niet lullig bedoeld.....maar is dat niet een beetje een oude kl*teband? Niet de slechtste band hoor, maar een T30 (Evo) of T31 is lichtjaren beter.

Je hebt gelijk ik heb zojuist even na gekeken en de T30 (evo) "is the successor to the BT023, and Bridgestone designed the t30 (evo) to have improved handling and better dry grip". Dit heeft mij wel bedacht van mijn keuze. Ik denk dat ik er nu echt hieruit ben en dus de T30 (evo) wordt, thank you.
 
Bedankt voor je reactie. Ik heb nog even een vraag over die bandenmaat. Mijn orginele band is 7,2cm hoog. 120/70ZR17 is 8,4cm hoog. Volgens mij kom ik dan helemaal niet uit met mijn spatbord?

En betekend dit dat als ik de orginele bandenmaat zou aanhouden dat het dan geen goede combi zou zijn met mijn motor?

Dat is geen probleem en het past zonder absoluut (de 120/70ZR17). Heb ze al vaak genoeg gemonteerd op een CBR600.

De motor stuurt lekkerder met ern 120/70. :-)
 
Je hebt gelijk ik heb zojuist even na gekeken en de T30 (evo) "is the successor to the BT023, and Bridgestone designed the t30 (evo) to have improved handling and better dry grip". Dit heeft mij wel bedacht van mijn keuze. Ik denk dat ik er nu echt hieruit ben en dus de T30 (evo) wordt, thank you.

Mhah, het is niet zo dat je met die 023 een slechte band had gehad hoor. Maar het verschil in prijs is het niet waard om geen T30's te nemen. Gaan langer mee over het algemeen en doen het een stuk beter in de regen, bitumen stukken, tramrails, dat soort fratsen.
 
Mhah, het is niet zo dat je met die 023 een slechte band had gehad hoor. Maar het verschil in prijs is het niet waard om geen T30's te nemen. Gaan langer mee over het algemeen en doen het een stuk beter in de regen, bitumen stukken, tramrails, dat soort fratsen.
Mijn Raptor 1000 had inderdaad twee jaar geleden 023's eronder, en het bleef gewoon een feest om op en afritten te nemen.
Nul schaamrandjes, wel volgas. Maar ik kan me wel voorstellen dat er ondertussen wel een nog betere opvolger is.

Tegelijkertijd zie ik ook geen voordelen van nog sportievere banden op de Nederlandse openbare weg, in het verleden zette een GSX-R750 rijder op (toen al) oude BT020 banden iedereen in de groep te kakken qua bochtenwerk door de polder. _O-
Als je af en toe een circuitdagje pakt wordt het een ander verhaal.
 
Het voordeel van een betere band is dat je meer marge hebt voordat het mis gaat. Dat is best prettig weet ik uit ervaring als woon-werk weer of geen weer rijder. ;)
Natuurlijk kun je ook harder maar zolang het wegdek droog is kom je met bijna elke band niet aan de limiet. Daar zijn op de motor namelijk vrij illegale snelheden voor nodig op de openbare weg.
Sportiever hoeft het van mij zeker niet.
 
Het voordeel van een betere band is dat je meer marge hebt voordat het mis gaat. Dat is best prettig weet ik uit ervaring als woon-werk weer of geen weer rijder. ;)
Natuurlijk kun je ook harder maar zolang het wegdek droog is kom je met bijna elke band niet aan de limiet. Daar zijn op de motor namelijk vrij illegale snelheden voor nodig op de openbare weg.
Sportiever hoeft het van mij zeker niet.
De theorie volg ik wel, maar meer marge is zo moeilijk te meten. :+
Eerder genoemde tramrails volg ik even niet, die hebben gewoon geen grip.

Misschien dat een sportband wat beter tegen hoge temperaturen kan, zoals op het circuit.
Voor de rest moeten we dan op dezelfde dag ons traject rijden met een datalogger.
En tien Red Bull natuurlijk voor de rit, anders worden we niet in fouten gedwongen en/of rijden we te langzaam. :+
 
De theorie volg ik wel, maar meer marge is zo moeilijk te meten. :+
Eerder genoemde tramrails volg ik even niet, die hebben gewoon geen grip.

Misschien dat een sportband wat beter tegen hoge temperaturen kan, zoals op het circuit.
Voor de rest moeten we dan op dezelfde dag ons traject rijden met een datalogger.
En tien Red Bull natuurlijk voor de rit, anders worden we niet in fouten gedwongen en/of rijden we te langzaam. :+

Sommigen banden hebbben meer grip op die tramrails dan anderen.
Challenge accepted....
Ps. ik pak de tram.
 
Terug
Bovenaan Onderaan