Alles over motorbanden Deel 7

Xcover

Rookie
6 mrt 2019
2
0
Op welke motorfiets? Op mijn G310R deed hij het geweldig.
Gewoon schaamrandjes eraf en iedere dag weer lekker de uitdagingen aanpakkken bij op en afritten. :9 :]
Gaat om een KTM duke 390. Standaard band is een Sportec M5 ( sportband , 7000 KM ) zoek een band voor woon werk verkeer die wat langer mee gaat.

Piggen

MF'er
22 mrt 2015
245
43
MotoPort Breda ook al eens banden met 2 jaar oude DOT zien monteren, voor echt een woekerprijs, onder een motor van een maatje :(
Tja, een band die juist is bewaard wordt volgens de regels tot 5 jaar na de DOT gewoon als nieuw beschouwd. Natuurlijk leuk als de DOT van vorige week is, maar er is geen reden om aan te nemen dat die band van je maat slecht(er) is :)
En MotoPort is gewoon niet goedkoop, dat heeft niets met een nieuwe of oude DOT te maken.

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
47.617
743
47
Zuid-Holland
Gaat om een KTM duke 390. Standaard band is een Sportec M5 ( sportband , 7000 KM ) zoek een band voor woon werk verkeer die wat langer mee gaat.
Mijn dynamo ging stuk bij kilometerstand 4.500, volgens mij waren de banden nog bijna als nieuw. :?
Maar heb ze niet gemeten en de BMW direct ingeruild op een nieuwe.

Voor lichte motorfietsen zijn het naar mijn idee prima banden. Sportief genoeg en ze moeten in theorie slijtvaster zijn.

freon

MF veteraan
19 dec 2006
1.728
34
MotoPort Breda ook al eens banden met 2 jaar oude DOT zien monteren, voor echt een woekerprijs, onder een motor van een maatje :(
Woekerprijzen van banden zijn hele verhalen over. Ja, de winkel, het personeel en de voorraad moet allemaal betaald worden.
Banden van 2 jaar oud zou ik me niet druk over maken.
Wat moet MotoPort dan doen? Geen banden op voorraad? Dan moet je een week wachten voor ze kunnen leveren. Of moeten ze oude banden waar niks aan mankeert met korting verkopen? Dan moeten de nieuwe banden dus nog duurder worden om uit de kosten te komen.
Ik kom graag bij MotoPort (en andere motorzaken). Op internet kan ik het niet met mijn handen bekijken.

Insanity03

MF veteraan
10 mei 2012
1.469
33
Een dealer/garage is nou eenmaal duurder omdat het niet hun core business is. Die kopen maar specifieke merken in en krijgen daar korting op. Sommige mensen hebben er geen zin in en laten de dealer alles doen.

Voor bandjes ga ik altijd naar de bandenboer die alles op voorraad heeft.

• Like
Waarderingen: Super Blackbird

Rody-rc30

Die hard MF'er
5 aug 2009
856
36
44
Wormer
Een dealer/garage is nou eenmaal duurder omdat het niet hun core business is. Die kopen maar specifieke merken in en krijgen daar korting op. Sommige mensen hebben er geen zin in en laten de dealer alles doen.

Voor bandjes ga ik altijd naar de bandenboer die alles op voorraad heeft.
Dat hoeft dus helemaal niet. Over het algemeen ben ik niet of vrijwel niet duurder dan de gemiddelde bandenboer als je de prijs inclusief btw en montage bekijkt.

Plus dat er bij de goede motorzaken ook gelijk even verder wordt gekeken dan alleen de banden. Mijn ervaring leert dat dat bij de gemiddelde bandenboer niet zo is..... ( de goede uitzonderingen daargelaten).

• Like
Waarderingen: swetty

breda cat

MF veteraan
3 jul 2005
1.767
1
Breda
Ik snap ook wel dat motoport duurder is dan de beun om de hoek. Maar om voor een setje Power RS banden dik 145euro meer te vragen dan twee andere goede motorzaken in de omgeving van Breda vind ik te gek.

Rody-rc30

Die hard MF'er
5 aug 2009
856
36
44
Wormer
Ik snap ook wel dat motoport duurder is dan de beun om de hoek. Maar om voor een setje Power RS banden dik 145euro meer te vragen dan twee andere goede motorzaken in de omgeving van Breda vind ik te gek.
Tegen de beun om de hoek kan geen een motorzaak of bandenhandel op. Net als tegen de "bedrijven" die gerund worden door mensen die het er bij doen naast hun vaste baan.

Dat moet je ook niet willen als motorzaak. Maar dit is wel een belachelijk groot prijsverschil.

Er is wel een tendens gaande dat steeds meer leveranciers zulke bedrijven ook niet meer leveren. Dit om er voor te zorgen dat de reguliere motorzaken ook kunnen overleven. Dit is echter een heel ander discussie die niet in dit forum thuis hoort.

Insanity03

MF veteraan
10 mei 2012
1.469
33
Dat hoeft dus helemaal niet. Over het algemeen ben ik niet of vrijwel niet duurder dan de gemiddelde bandenboer als je de prijs inclusief btw en montage bekijkt.

Plus dat er bij de goede motorzaken ook gelijk even verder wordt gekeken dan alleen de banden. Mijn ervaring leert dat dat bij de gemiddelde bandenboer niet zo is..... ( de goede uitzonderingen daargelaten).
Tja dan ga je er heen met andere verwachtingen. Als ik naar een bandenboer ga dan ga ik expliciet alleen voor de banden. Net als dat je spuitwerk ook door de motorzaak kan laten doen(die het weer naar een spuiterij heen stuurt met een marge) of naar een spuiterij gaat.

Bij een motorzaak die voornamelijk Dunlop verkoopt kostte een Bridgestone S20 achterbandje 50 euro meer dan de bandenboer.
Bij de motorzaak die voornamelijk Michelin verkocht zou ik 70 euro meer kwijt zijn. Beide zaken die willen natuurlijk hun merk aansmeren.

Qua montagekosten is het vrijwel evenveel, maar je moet echt een afspraak maken ervoor. Bij de bandenboer (NH motoren) waar ik regelmatig naar toe ga kan ik de volgende dag al terecht. Zelfs buiten kantooruren.

Een hobby mag geld kosten, het kost mij al genoeg. Dat de ene zijn geld liever gunt aan favoriete motorzaak is iets persoonlijks, maar dat moet niet de norm worden hier.

• Like

freon

MF veteraan
19 dec 2006
1.728
34
...

Je bedoelt dat er extra kosten worden gemaakt waar de klant niet om gevraagd heeft?

Ik doe een versnellingsbak reparatie zelf, maar heb geen bandenmontagemachine.
Als ik vraag om banden(montage) dan wil ik niet dat de dealer kijkt naar wiellagers, achterbrug lagers, vorkpoten, whatever.

Maareh, laten we het hier over banden hebben :o

• Like
Waarderingen: oelewapper en FreekRR

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.727
664
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Als ik vraag om banden(montage) dan wil ik niet dat de dealer kijkt naar wiellagers, achterbrug lagers, vorkpoten, whatever.
En toch krijg je dat er (gratis) bij.
Een kleine moeite, en er komt regelmatig extra werk uit. Maar wij zeggen het alleen, rekenen daar niets voor, en de klant mag zelf bepalen of er wel of niet wat aan gedaan moet worden. Inspectie is naar mijn mening service, en geen opdringerige verkoop. Maar mogelijk ervaar jij dat anders.

• Like
Waarderingen: ramp1966 en Insanity03

freon

MF veteraan
19 dec 2006
1.728
34
En toch krijg je dat er (gratis) bij.
Een kleine moeite, en er komt regelmatig extra werk uit. Maar wij zeggen het alleen, rekenen daar niets voor, en de klant mag zelf bepalen of er wel of niet wat aan gedaan moet worden. Inspectie is naar mijn mening service, en geen opdringerige verkoop. Maar mogelijk ervaar jij dat anders.
Meedenken is prima natuurlijk. Maar 145 EUR verborgen kosten maken zonder opdracht niet.

swetty

MF veteraan
15 jan 2002
30.427
375
Enschede
Bezoek site
Als ik vraag om banden(montage) dan wil ik niet dat de dealer kijkt naar wiellagers, achterbrug lagers, vorkpoten, whatever...
Ben ik niet mee eens, ik vind het juist prettig dat iemand verder kijkt omdat ik eenmaal geen ervaring ermee heb, ondanks dat ik vroeger gesleuteld heb...het zijn net die puntjes die ik niet zie en toch best belangrijk zijn.tja, en dan kost het wat meer...hobby zoals laatst een nieuwe achterremschijf.

• Like

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.727
664
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Meedenken is prima natuurlijk. Maar 145 EUR verborgen kosten maken zonder opdracht niet.
Rekenen ze 145 Euro voor inspectie? Dat is absurd veel.
Of hebben ze zonder opdracht een reparatie gedaan? Dat is niet wat je schreef, je had het namelijk over inspectie.....
Maar een reparatie waar je geen opdracht voor geeft zou je een punt kunnen hebben over de eventuele betaling.

Piggen

MF'er
22 mrt 2015
245
43
Die 145 euro kwam toch van de bandenwissel van de maat van breda cat? Ik las daarin niets over verborgen kosten in terug. Volgens mij lopen dingen door elkaar heen nu :)

Vind het zelf ook wel prettig als een monteur me (vrijblijvend) wijst op dingen die kapot zijn of eraan zitten te komen.

Laatst bewerkt:

Rody-rc30

Die hard MF'er
5 aug 2009
856
36
44
Wormer
Je bedoelt dat er extra kosten worden gemaakt waar de klant niet om gevraagd heeft?

Ik doe een versnellingsbak reparatie zelf, maar heb geen bandenmontagemachine.

Maareh, laten we het hier over banden hebben :o
Nee, dat bedoel ik helemaal niet. Ik kijk direct even de remmen, wiellagers, balhoofdlagers en staat van ketting en kettingwielen na. De ketting wordt indien nodig direct even gesteld en gesmeerd.

Over eventuele andere (noodzakelijke) reparaties of onderhoudstips krijgt de klant een vrijblijvend reparatieadvies. En dat allemaal voor een behoorlijk concurrerende prijs tov de bandenboer.

Maar als extra service vanuit een motorzaak onmogelijk wordt geacht......