Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.227
10.822
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Elbow down lukt (mij) ook met sporttoerbanden als Michelin Pilot Road, daar merkte ik de sportieve beperkingen van bij hard aanremmen en bij uitaccelereren onder hellingshoek. Met Pilot Power of Pirelli Diablo Rosso (mijn huidige en sportieftste set uit dit rijtje) heb je meer reserves.
Op jouw leeftijd ben je eerder je eigen flexibilliteit aan het oprekken dan dat de bandjes nog koud zijn.
Daar zijn gewoon meer snelle bochten voor nodig, de banden zijn dan al warm. :+ :+

Maar een Rossi Rosso moet je gewoon wat meer tijd geven dan een Power of Road.
Koud is het sportbandje wellicht wel minder dan een sport/tour, die op zijn beurt weer minder op het circuit is en zelfs gaat smeren van de hitte.

En het is ook lastig uit te leggen van/voor iedereen.
Ik merk op Zandvoort natuurlijk wel verschil in de eerste ronde (lijken wel lek @lage bandenspanning) en de tweede, derde..

Op de weg rij je toch anders, maar vroeger maakte ik nog wel eens een koude glijer met de Pilot Sport banden. :X
Zo erg zal het niet meer zijn..
 
Laatst bewerkt:
Had de vraag via de zoekfunctie al ergens anders voorbij zien komen maar niet met antwoord. Ik zoek voor een dragstar xvs1100 (custom) een white wall voorband (of set) maar kan geen voorband 110/90/18 vinden.
Zou ik een 120/90/18 kunnen gebruiken of heeft dit teveel invloed op het rijgedrag?
 
Beste banden specialisten.

Ik was vandaag een rondje om mijn motor aan het doen en toen zag ik dit in mijn band.

Hoe erg is dit?
Of kan ik er nog wel de komende tijd mee door rijden?

Ik hoor het graag
full
 
Tussentijdse update over de Pirelli Rosso 3 die sinds eind mei op m'n Triumph liggen: topband! Nu na ruim 2500 straatkilometers, 15 sessies Zandvoort en 5 sessies politiecircuit zit er een vlakke kant op de rechterwang en zit hij daar bijna op de slijtnokken, maar dat hindert het stuurgedrag niet veel: in de laatste circuitrondes heb ik mijn snelste tijden neergezet. In het midden nog voldoende profiel voor duizenden kilometers.

Op Zandvoort kun je met deze banden in koude toestand vanaf de eerste bocht al gekke dingen doen: flink remmend insturen, bruut op het gas onder hellingshoek, het maakt niets uit. Slijtagepetroon is goed (zie foto), maar misschien is de koude mishandeling de oorzaak van het platte vlak op de rechterwang.

Ook in de regen geen verrassingen of stapjes meegemaakt.
full
 
Rij al paar maandjes rond met Michelin Power Pilot 3..

bevalt me erg goed, snel opgewarmt en goede feedback tot nu toe gehad! Nog te weinig in regenachtig weer gereden om daar een mening over te hebben maar ik ben tevreden.

rij een R6 van 2001.
 
Tussentijdse update over de Pirelli Rosso 3 die sinds eind mei op m'n Triumph liggen: topband! Nu na ruim 2500 straatkilometers, 15 sessies Zandvoort en 5 sessies politiecircuit zit er een vlakke kant op de rechterwang en zit hij daar bijna op de slijtnokken, maar dat hindert het stuurgedrag niet veel: in de laatste circuitrondes heb ik mijn snelste tijden neergezet. In het midden nog voldoende profiel voor duizenden kilometers.

Op Zandvoort kun je met deze banden in koude toestand vanaf de eerste bocht al gekke dingen doen: flink remmend insturen, bruut op het gas onder hellingshoek, het maakt niets uit. Slijtagepetroon is goed (zie foto), maar misschien is de koude mishandeling de oorzaak van het platte vlak op de rechterwang.

Ook in de regen geen verrassingen of stapjes meegemaakt. [afbeelding]
Goed om te lezen, heb ook de Rosso 3s er net onder liggen. Zaterdag de 15de ff inrijden op Lelystad. :]
 
Ik heb sinds maart een nieuwe brommer, Yamaha R1M en nu heb ik inclusief 1000 km inrijden de achterband (Bridgestone RS10R is in 2600 km op. En onder serieus gasgeven vond ik deze ook meer glijden dan ik gewend ben. Ik reed voorheen een Kawa ZX10R van 2011 met Pirelli Rosso Corsa's en die gingen 4000-4500 km mee bij vergelijkbare rijstijl.

Ik neig nu naar Metzeler Ractec RR K3 compound of Supercorsa SP's of toch weer de oude vertrouwde Rosso Corsa's....
Hoe vergelijkt de Rcetec RR K3 tov de Supercorsa SP?
 
Terug
Bovenaan Onderaan