Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.691
9.009
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ideaal, ook maar 1 besteld.
Meestal moet ik het eerst merken aan het weggedrag dat ik weer langs de pomp moet voordat ik er wat aan doe 8)7
Nu kan ik dat lekker voor zijn :t

Ps, die van 21,49 waren op :( Halve motor-forum zo'n ding besteld?
 
Ik sta op het punt 2 nieuwe banden te bestellen, het zullen wellicht Michelins worden, daar ik ietwat belang hecht aan levensduur. Het hoeft geen 37.000+ Km meer te zijn zoals lang geleden met een Battlax, met 25.000km ben ik al zéér tevreden. Want grip is ook heel belangrijk natuurlijk.

Mijn voorkeur gaat uit naar Michelin Pilot Road 4, of de nieuwe Michelin Road 5.
(ik heb ook nog zitten denken aan Michelin Pilot Road 3, maar daarin vind ik geen achterband meer in op mijn maat).
Michelin Pilot Road 2 vind ik nog wel beide banden.

In het verleden heb ik al meerdere keren gebruik kunnen maken van een "cash back" actie bij Michelin.
Echter vind ik op dit moment geen actie bij Michelin, maar de link die ik daarvoor opgeslagen heb werkt in het geheel niet meer. Iemand een idee of er nu al dan niet "cash back" acties lopen bij Michelin?

Zonder de cash back acties komen de prijzen voor een set banden als volgt uit:
120/70/17 en 150/70/17:
Michelin Pilot Road 2 = 165,18€
Michelin Pilot Road 4 = 199,55€
Michelin Road 5 = 228,35€

Uiteraard zal er op de MPR 2 sowieso geen cash back actie lopen, het is ook al een ouder type band. Op de MPR 4 zou het kunnen, een cash back optie, maar als er een cash back actie loopt, valt de MR 5 daar zeker onder.

Zijn er hier die al een redelijke ervaring hebben met de MR 5? En die kunnen vergelijken met de MPR 3 en 4?
Of eventueel een ander merk/type zouden aanraden die degelijke grip hebben bij een verwachte levensduur van ongeveer 25.000km?

Ik heb een relatief rustige rijstijl. Houd overal de v-max aan, behalve op de snelweg, daar blijf ik eronder.
Bij verkeerslichten kruip ik naar voren, en ben als eerste weg, maar zogenaamde stoplichtsprintjes zijn eerder een zeldzaamheid, meestal trek ik gewoon net iets sneller op dan de auto's om hen niet te hinderen.
In de bochten trek ik geen krulletjes op mijn banden, ook schrapen mijn knieën het asfalt niet af, maar schaamranden worden wel weggewerkt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb begrepen uit dit topic dat de PR2 de ideale doorrijders band is die een compound update heeft gehad en niet veel onder doet voor de R5. @DKP
Scheelt toch weer een paar stuivers.
Maar de MPR2 is toch niet meer in productie? Hoe kan die dan een update gehad hebben? Tenzij de laatste reeks(en) die geproduceerd werden natuurlijk.

Maar ik was daar ook aan aan het denken, het scheelt hem ruim 60€. Dat ze niet zo goed zullen zijn als de MR5 lijkt mij vanzelfsprekend, maar het zal idd ook weer geen zee van verschil zijn.
Ze zullen alvast een stuk beter zijn dan mijn huidige 12jaar oude banden, die voor ik de motor kocht, ook nog eens 5 jaar hebben stil gestaan.

En stel dat ze toch niet de verwachte duur meegaan, hebben ze toch ook een stuk minder gekost.
En zoals ik zei, ik rijd ook niet alsof ik op het circuit zit :P

Er nog eens een nachtje over slapen (vervangen is gepland op 40.000km, tijdens het grote onderhoud, dat is nog 2.050km ongeveer, dan heb ik met mijn huidige banden ook bijna 22.000km gereden).
Moesten er nog commentaren/kritieken/adviezen te geven zijn, zie ik het wel :t
Komende week ga ik een set bestellen, en zie dan wel.
 
Ik deed ongeveer 8500 km met een setje Road 5. Het viel me op dat de voorband sneller sleet dan PP3, de achterband langzamer. De grip is onder alle omstandigheden zelfs beter dan die van de PP3, met mijn motor en mijn rijstijl dan.
 
Road 5 is en stuk sportiever schijnbaar. Maar gezien jouw bericht zou je inderdaad ook voor de PR2 kunnen gaan.

Ik begrijp dat het sowieso Michelin moet worden, of sta je ook open voor een ander merk?
Ik heb idd een sterke voorkeur vor Michelin, maar ik sta zeker ook open om eens een ander merk te proberen.

Qua kostenplaatje denk ik, mede door mijn rijstijl idd, toch ook wel aan de MPR 2.
Maar als er een ander merk/type band met gelijkaardige eigenschappen voor niet te veel meer te verkrijgen is, misschien dat ik dan wel eens wat anders wil proberen.
Ik deed ongeveer 8500 km met een setje Road 5. Het viel me op dat de voorband sneller sleet dan PP3, de achterband langzamer. De grip is onder alle omstandigheden zelfs beter dan die van de PP3, met mijn motor en mijn rijstijl dan.
Veel hangt idd af van de rijstijl.
Drie keer een set MPR 3 gehad, een set aan ongeveer 20.000km, eentje aan ongeveer 24.000km en de laatste aan ongeveer 27.000km. Ook 2 keer een MPR4 gemonteerd, maar die nooit kunnen uitrijden, de eerste set wegens verkoop van de motor, de tweede set wegens een in slaap gevallen automobilist.
 
Ik deed ongeveer 8500 km met een setje Road 5. Het viel me op dat de voorband sneller sleet dan PP3, de achterband langzamer. De grip is onder alle omstandigheden zelfs beter dan die van de PP3, met mijn motor en mijn rijstijl dan.
Ik rijd duidelijk nogal langzaam met m'n ZRX. Zitten er al zo'n 15K onder (Road 5's dus hè) en zien er nog prima uit.
Rijd jij continu boven de 200 ofzo? Of ben je er 8x mee het circuit op geweest? :P

Ik rijd overigens als ik het zo lees een stuk steviger door dan @DKP (bijna altijd iets boven de Vmax, zeker op de snelweg), dus 25K lijkt mij niet onmogelijk voor hem.
 
Ik heb idd een sterke voorkeur vor Michelin, maar ik sta zeker ook open om eens een ander merk te proberen.

Qua kostenplaatje denk ik, mede door mijn rijstijl idd, toch ook wel aan de MPR 2.
Maar als er een ander merk/type band met gelijkaardige eigenschappen voor niet te veel meer te verkrijgen is, misschien dat ik dan wel eens wat anders wil proberen.

Als je iets anders wil proberen, kun je overwegen om een setje Bridgestone (bv. T30 EVO of T31) of Dunlop (Roadsmart 2 of 3) te nemen. Die staan over het algemeen bekend om een hard karkas, terwijl Michelin juist bekend staat om een zachter karkas. Zou een ander stuurkarakter moeten geven en dan weet je ook eens hoe dat voelt.
 
Als je iets anders wil proberen, kun je overwegen om een setje Bridgestone (bv. T30 EVO of T31) of Dunlop (Roadsmart 2 of 3) te nemen. Die staan over het algemeen bekend om een hard karkas, terwijl Michelin juist bekend staat om een zachter karkas. Zou een ander stuurkarakter moeten geven en dan weet je ook eens hoe dat voelt.
Ik heb er eens naar gekeken, maar dan ligt de prijs zoveel,hoger dat ik al bijna evengoed MR5 zou kunnen nemen.

Maar wel bedankt voor de tip :t

MPR2 set is nu besteld. Verwacht ze deze week nog, montage voor op de 40.000km. Zo goed alsmzeker da dat nog deze maand zal zijn.
 
Mijn setje banden is binnen:
full


Maar omdat de MPR2 al een ouder type band is, dacht ik, ik wil wel eens weten wanneer deze gefabriceerd zijn, en eerst denk ik, ze zijn van de 20ste week van 2012, omdat ik naar deze nummers op de achterband en op de voorband keek. Ik ging er effe vanuit dat wat na de slash komt, dat dat de DOT code was. Maar ik vond het effe raar dat beide banden toevallig in dezelfde week geproduceerd waren, dus keek wat verder, en op de andere kanten stonden de volgende nummers op de achterband en op de voorband. Week 20 en week 31 van 2018, dus dat zijn nog vrij recente banden. Dan reizen er bij mij een aantal vragen:
  • Dus terwijl ze al aan de MR5 bezig zijn, blijven ze dan toch nog gewoon de voorgaande modellen maken? En waarom? Als bijvoorbeeld de VW Golf VII uitkomt, stopt toch ook de productie van de voorgaande? Stel je voor dat je nog steeds de Golf II, III, enz nieuw kon bestellen, zou leuk zijn!
  • Er staat wel op, "made in Spain", worden ze misschien gewoon nog wel voor andere landen gemaakt? En hebben ze daar dan misschien niet de nieuwere modellen ter beschikking? Een beetje als de VW Kever die nog lang in Mexico gemaakt werd voor de eigen markt?
  • Maar waarom vind ik wel de MPR2 nog in beide banden, maar niet de MPR3?
  • En wat is de betekenis van die nummer die ik eerst verkeerdelijk voor de DOT code hield?
Niet dat het allemaal belangrijk is om te weten, maar ik ben nu gewoon nieuwsgierig ... enfin, dat ben ik eigenlijk altijd :+
Ik ben nu ook vooral benieuwd naar de rij ervaring ermee.
 
Onlangs ook gekocht (paar maandjes terug). PR2 met een PP2CT voorband. Ook gewoon keurig van 2018 als ik het goed herinner. Ik heb het gecontroleerd en was tevreden dus moet wel.

Ik heb verder geen antwoord op jouw vragen, maar ik vind het wel prima zo. Top banden terwijl je niet de hoofdprijs betaald. Wat wil je nog meer voor met name het saaie woon \ werk verkeer!

De MPR3 was volgens mij niet zo'n goede serie. Slijtage was hoger als de MPR2 en de MPR4. Denk dat niemand die band nog zal kopen.
 
Top banden terwijl je niet de hoofdprijs betaald. Wat wil je nog meer voor met name het saaie woon \ werk verkeer!
Idd, 165€ betaald, tegenover 228€ voor de MR5, (of tegen 199€ voor de MPR4).
De MPR3 was volgens mij niet zo'n goede serie. Slijtage was hoger als de MPR2 en de MPR4. Denk dat niemand die band nog zal kopen.
Ik ben benieuwd :Y
MPR3 heeft bij mij gereden tussen 20D en 27D km. De twee MOR4 setjes niet kunnen uitrijden, maar een tussentijdse profielmeting op 5D km heeft mij vertelt dat de kans klein was dat die daarover zouden gaan.
 
Niet iedereen hoeft per se de nieuwste en beste (maar daardoor duurste) band te hebben en om die markt te bedienen hoeven fabrikanten alleen de oude band in productie te houden. Ontwikkelingskosten zullen al wel terugverdiend zijn, dus de marge is misschien ook wel prima. En drie generaties banden in productie houden is vast makkelijker dan drie generaties auto's ;)

Volgens mij doen alle fabrikanten dat. Voor mijn motor zie ik bij bv. Bridgestone ook de BT023, T30 Evo en T31 gebroederlijk onder elkaar staan.
 
Dat is natuurlijk helemaal waar :t
Wat denk je ook van voortschrijdende keuringen, een Golf 2 mag, wanneer ie nu aangeboden wordt voor typegoedkeur, de weg niet eens meer op. 't Is dat ie die keuring al gehad heeft... Te onveilig, te vervuilend. Tegen de tijd dat ie geschikt is voor deze tijd heb je... zo'n Golf VII ding B|

Voor banden heb je dat soort eisen grappig genoeg niet echt, banden die in de regen ronduit gevaarlijk zijn mag je gewoon verkopen. Lukt misschien niet, maar je mag het gewoon proberen.
 
.....
Dan reizen er bij mij een aantal vragen:
  • 1. Dus terwijl ze al aan de MR5 bezig zijn, blijven ze dan toch nog gewoon de voorgaande modellen maken? En waarom? Als bijvoorbeeld de VW Golf VII uitkomt, stopt toch ook de productie van de voorgaande? Stel je voor dat je nog steeds de Golf II, III, enz nieuw kon bestellen, zou leuk zijn!
  • 2. Er staat wel op, "made in Spain", worden ze misschien gewoon nog wel voor andere landen gemaakt? En hebben ze daar dan misschien niet de nieuwere modellen ter beschikking? Een beetje als de VW Kever die nog lang in Mexico gemaakt werd voor de eigen markt?
  • 3. Maar waarom vind ik wel de MPR2 nog in beide banden, maar niet de MPR3?
  • 4. En wat is de betekenis van die nummer die ik eerst verkeerdelijk voor de DOT code hield?
1. Marketing. Michelin is niet goedkoop, en om toch nog de prijsbewuste consument te kunnen beleveren houden ze wat oudere modellen banden als budgetbanden in het assortiment. Tot verleden jaar was bijvoorbeeld de Pilot Power ook nog gewoon in het programma....
Ik verkoop deze banden (MPR2) voornamelijk aan rijscholen.
2. Nee, de fabriek voor deze modellen staat simpelweg in Spanje. Een zeer groot gedeelte van de Michelin motorbanden komen uit Spanje.
3. De MPR3 is uit het programma omdat hij te duur is ten opzochte van de kwaliteit. Om de MPR3 een mislukte band te noemen is wat te sterk gesteld, maar succesvol is hij nooit geweest. De Road 3 is trouwens nog wel leverbaar in een paar maten (110/70-17, 120/70-17, 110/80-18 en 160/60-18) omdat deze niet in de latere modellen meer gemaakt zijn (en zullen worden). Op de 120/70-17 na dan natuurlijk, maar die is er nog om een paartje te kunnen vormen met de 160/60-18 op sommige motoren.
4. Verkeerdelijk? Leuk gevonden..... :+
Het nummer dat je eerst als DOT-code had aangezien is mij ook onbekend. Het zou mij niet verbazen dat dit een matrijsnummer is, maar dat is gokken.....
 
1. Marketing. Michelin is niet goedkoop, en om toch nog de prijsbewuste consument te kunnen beleveren houden ze wat oudere modellen banden als budgetbanden in het assortiment. Tot verleden jaar was bijvoorbeeld de Pilot Power ook nog gewoon in het programma....
Ik verkoop deze banden (MPR2) voornamelijk aan rijscholen.
2. Nee, de fabriek voor deze modellen staat simpelweg in Spanje. Een zeer groot gedeelte van de Michelin motorbanden komen uit Spanje.
3. De MPR3 is uit het programma omdat hij te duur is ten opzochte van de kwaliteit. Om de MPR3 een mislukte band te noemen is wat te sterk gesteld, maar succesvol is hij nooit geweest. De Road 3 is trouwens nog wel leverbaar in een paar maten (110/70-17, 120/70-17, 110/80-18 en 160/60-18) omdat deze niet in de latere modellen meer gemaakt zijn (en zullen worden). Op de 120/70-17 na dan natuurlijk, maar die is er nog om een paartje te kunnen vormen met de 160/60-18 op sommige motoren.
4. Verkeerdelijk? Leuk gevonden..... :+
Het nummer dat je eerst als DOT-code had aangezien is mij ook onbekend. Het zou mij niet verbazen dat dit een matrijsnummer is, maar dat is gokken.....
Ja, "verkeerdelijk", geen idee of dat een bestaand woord is, maar in B gebruiken we dat wel eens :P

Nou ja, je weet wel, eerst was het mijn bedoeling enkel een achterband te nemen, maar bij nader inzien is mijn voorband ondertussen toch ook al half (en oud) dus toch maar 2 nieuwe banden dan. De MPR2 kwam me dus wel goed uit.

Ben echt benieuwd voor de rij ervaring. Maar heb er wel vertrouwen in, ik ben tenslotte ook geen "circuit rijder" he ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan