Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.728
9.046
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Heeft er hier iemand ervaring met de Mitas Sport Force? Mijn srad kwam met een splinternieuwe Mitas voorband en aangezien achter er ook aan toe is was ik van plan om hier ook maar een Mitas om te leggen (180-55-17). Ik heb zelf 0 ervaring met deze band en kon er verder ook vrij weinig over vinden...
 
Laatst bewerkt:
Kijk ik vandaag nog eens op de site waar ik mijn banden besteld heb, kost de voorband nog hetzelfde, maar de achterband 9€ meer.
Heb mijn banden dus op de goede moment gekocht :P
 
Kijk ik vandaag nog eens op de site waar ik mijn banden besteld heb, kost de voorband nog hetzelfde, maar de achterband 9€ meer.
Heb mijn banden dus op de goede moment gekocht :P

Of was er cookie aan het werk in de site van de bandenhandel :?

Weet dat in de branche vliegreizen dit ook zo werkt... Kijk je naar een bepaalde reis een aantal keer, zal de prijs gaan stijgen.
 
Heeft er hier iemand ervaring met de Mitas Softforce? Mijn srad kwam met een splinternieuwe Mitas voorband en aangezien achter er ook aan toe is was ik van plan om hier ook maar een Mitas om te leggen (180-55-17). Ik heb zelf 0 ervaring met deze band en kon er verder ook vrij weinig over vinden...
De Mitas SoftForce is volgens mij een tractorband, logisch dat je daar niet veel ervaringen mee bij motorrijders gaat vinden.....
 
Heeft er hier iemand ervaring met de Mitas Sport Force? Mijn srad kwam met een splinternieuwe Mitas voorband en aangezien achter er ook aan toe is was ik van plan om hier ook maar een Mitas om te leggen (180-55-17). Ik heb zelf 0 ervaring met deze band en kon er verder ook vrij weinig over vinden...
Google ff, je kunt veel testverslagen vinden over deze band. Komt er goed uit de test, plakband en lange levensduur. Op YouTube vind je ook veel over deze band. Volgende set wordt bij mij ook een Mitas sportforce
 
Ik zal vd zomer ofzo eraan denken als mijn bt016pro’s vd vfr op zijn....waren ook voordelig en dat dung stuurt voor mijn doen strak.

Af en toe heb ik de indruk dat we gehersenspoeld worden door testverslagen over superieure bandenmerken....ff terug naar af voor mijn hobby kilometers ipv onder de 2 min voor een rondje Assen.
 
Ik zal vd zomer ofzo eraan denken als mijn bt016pro’s vd vfr op zijn....waren ook voordelig en dat dung stuurt voor mijn doen strak.

Af en toe heb ik de indruk dat we gehersenspoeld worden door testverslagen over superieure bandenmerken....ff terug naar af voor mijn hobby kilometers ipv onder de 2 min voor een rondje Assen.
Gehersenspoeld wordt je sowieso overal de gehele dag door in de tijd dat wetenschappelijke inzichten in de menselijke psychologie zich heeft doorgedrongen in consumentenmarketing.

Maar dan nog zou ik zelf niet gaan besparen door ouderwetse of b-merk motorbanden te rijden voor de hobby. Voor de vierwieler rij ik nu met goedkopere pruttel en daar voel ik me senang bij, maar voor de motor heb ik het er graag voor over.
 
Nope, de Power is een achterhaalde band. Het grote voordeel is dat hij goedkoop is...…..

hoezo dan?

Was toch echt de eerste generatie band (de niet 2ct versie, maar de 2ct is op vorm en laatste centimeters van de band na identiek) waar door velen makkelijk 10.000 km met een sportband werd gedaan. Ook werd hij geprezen door de regencapaciteiten ('de enige sportband in deze test waar we in de 2e versnelling volgas mee kunnen in de regen', zoiets kan ik me nog herinneren uit die tijd)

Zo hard is het met de ontwikkelingen allemaal niet gegaan de laatste paar jaartjes hoor.
 
hoezo dan?

Was toch echt de eerste generatie band (de niet 2ct versie, maar de 2ct is op vorm en laatste centimeters van de band na identiek) waar door velen makkelijk 10.000 km met een sportband werd gedaan. Ook werd hij geprezen door de regencapaciteiten ('de enige sportband in deze test waar we in de 2e versnelling volgas mee kunnen in de regen', zoiets kan ik me nog herinneren uit die tijd)

Zo hard is het met de ontwikkelingen allemaal niet gegaan de laatste paar jaartjes hoor.

Het is een band zonder noemenswaardig grensgebied, de grip is ineens weg. En ja hoor, de bandenontwikkeling is stiekem toch wel aardig doorgegaan de laatste jaren.
 
... waar door velen makkelijk 10.000 km met een sportband werd gedaan.
...
Het zal ook wel van de rijstijl afhangen.
Maar met 10.000km stel ik mij niet tevreden mee voor woon werk verkeer. Of die band zou ook effectief niet meer dan de helft mogen kosten dan diegene waar ik 20.000 a 25.000km mee rijdt.

Persoonlijke verwachtingen en/of keuzes bepaald ook het een en ander.

Had onder een van mijn auto's ook eens een "onbekend en goedkoop" bandenmerk/type gelegd, weet niet meer welke, ongeveer 20 jaar terug, maar herinner me nog wel, dat ze al op de "blokjes" zaten ...
... na nog géén 10.000km! :o

Mijn huidige auto heeft nu 30.500km, nog steeds de eerste banden, en nog niet voor/achter geswitched, en dat terwijl mijn vrouwtje toch best wild door de bichten en over de rotondes rijdt :9
Zal later eens kijken welke eronder zitten, maar is niet erg van belang, het gaat hier over motorbanden ...

Mijn MPR2's staan er nog niet op, maar ik heb toch het voorgevoel dat ze voor mij goed gaan voldoen wat betreft kwaliteits/wegligging/kostprijs verhoudingen.
Uiteraard kom ik daar tzt wel op terug.

Nog iets minder dan 1.400km te gaan, en ik leg ze om mijn velgen :t
 
Het zal ook wel van de rijstijl afhangen.
Maar met 10.000km stel ik mij niet tevreden mee voor woon werk verkeer. Of die band zou ook effectief niet meer dan de helft mogen kosten dan diegene waar ik 20.000 a 25.000km mee rijdt.

Persoonlijke verwachtingen en/of keuzes bepaald ook het een en ander.

Had onder een van mijn auto's ook eens een "onbekend en goedkoop" bandenmerk/type gelegd, weet niet meer welke, ongeveer 20 jaar terug, maar herinner me nog wel, dat ze al op de "blokjes" zaten ...
... na nog géén 10.000km! :o

Mijn huidige auto heeft nu 30.500km, nog steeds de eerste banden, en nog niet voor/achter geswitched, en dat terwijl mijn vrouwtje toch best wild door de bichten en over de rotondes rijdt :9
Zal later eens kijken welke eronder zitten, maar is niet erg van belang, het gaat hier over motorbanden ...

Mijn MPR2's staan er nog niet op, maar ik heb toch het voorgevoel dat ze voor mij goed gaan voldoen wat betreft kwaliteits/wegligging/kostprijs verhoudingen.
Uiteraard kom ik daar tzt wel op terug.

Nog iets minder dan 1.400km te gaan, en ik leg ze om mijn velgen :t


Grensgebied benaderen van een sportband is niet iets wat je zult gaan doen, tenminste als ik je eigen profielschets interpreteer. Wat dat betreft zit je eerder aan de voorzichtige kant, no offense.
Die 10.000 km is voor een sportband heel royaal. Met jouw kostenberekeningen door heel MF heen laat je merken dat je erg geldbewust bent en dan moet je helemaal niet naar een sportband willen kijken; niet jouw inzetgebied en zal te snel slijten voor wat je ervoor terugkrijgt.

Dat het grensgebied dun is bij de PP en PP2ct is bekend. Deze verhalen waren als ik mij goed herinner altijd in combinatie met circuitrijden: als deze banden te warm werden gingen ze snel plotseling smeren. Dat betekent niet dat als je op de openbare weg één bochtje 'knettertjehard' doorgaat dit fenomeen ook speelt. Juist hier stonden de PP en PP2ct (die laatste vooral) bekend om hun verbazendwekkende grip.
 
Grensgebied benaderen van een sportband is niet iets wat je zult gaan doen, tenminste als ik je eigen profielschets interpreteer. Wat dat betreft zit je eerder aan de voorzichtige kant, no offense.
Is geen offense hoor :t
Het klopt gewoon wat je zegt :Y
Geen knietjes tegen de grond, zelden stoplichtsprintjes (ja, heel af en toe wel, om "mijnheer Porsche" of BMW M5 effe groen te laten zien ... en nee, bij een Tesla doe ik niet mee :+ ), verder normale snelheden.
Maar wel de schaamrandjes eraf rijden in de bochten en rotondes, maar dan kan ook zonder knietjes tegen de grond of hoge snelheden ;)

Daarom dus ook mijn keuze, sport touring banden, omdat die het best bij mijn rijstijl passen. Circuit kan ook, maar enkel in de laagste groep, vrij rijden en race zou ik er niet mee aanraden, daar zijn ze ook niet voor bedoeld.
 
omdat er wasknijpers ipv remmen in het voorwiel zaten. Met de gt550 was een wheelie onmogelijk. Alleen wielspin.
Zaten trommelremmen op dus ik was geen knippert toen......
4799D166-59DB-42A2-99B0-16F9A399C07C.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan