Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.773
9.116
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Deze gaat er niet te vroeg vanaf he?
IMG_6954.JPG
 
De Pirelli Scorpion Trial II's liggen er sinds zaterdag onder en inmiddels kleine 200 km gereden...WAT EEN VERSCHIL! Heb echt een totaal andere motor, zo veel lichtvoetiger, scherper en leuker rijden. Door de nieuwe banden merk je hoe vierkant de oude waren. De Pirelli's zijn vooralsnog een goede keuze geweest, maar moet nog in nat weer testen.
 
De Pirelli Scorpion Trial II's liggen er sinds zaterdag onder en inmiddels kleine 200 km gereden...WAT EEN VERSCHIL! Heb echt een totaal andere motor, zo veel lichtvoetiger, scherper en leuker rijden. Door de nieuwe banden merk je hoe vierkant de oude waren. De Pirelli's zijn vooralsnog een goede keuze geweest, maar moet nog in nat weer testen.
In de test van Motorrad komen ze er als beste natweerband uit.
 
Het is wel opvallend dat toerbanden de laatste jaren weer meer negatief profiel krijgen, terwijl voordien ons was wijsgemaakt dat een motorband door zijn ronde vorm eigenlijk geen profiel nodig had.
 
Huh?
Wat heb ik nu weer gezegd dan?
Dat het niet de eerste keer zou zijn dat iemand met nieuwe banden horizontaal gaat. Dan kun je naar beter iets minder vertrouwen in het nieuwe rubber hebben dan net teveel vertrouwen.

Het is mij dik 25 jaar geleden overkomen. Banden zaten er paar honderd km op dus dacht er normaal me te kunnen rijden. Was alleen vergeten dat het vooral snelweg kilometers waren. Dus in een lekker bochtje met vochtig wegdek .. -O-
 
Dat het niet de eerste keer zou zijn dat iemand met nieuwe banden horizontaal gaat. Dan kun je naar beter iets minder vertrouwen in het nieuwe rubber hebben dan net teveel vertrouwen.

Het is mij dik 25 jaar geleden overkomen. Banden zaten er paar honderd km op dus dacht er normaal me te kunnen rijden. Was alleen vergeten dat het vooral snelweg kilometers waren. Dus in een lekker bochtje met vochtig wegdek .. -O-
Vroeger waren nieuwe banden veel gladder dan nu.
 
Vroeger waren nieuwe banden veel gladder dan nu.
Dat geloof ik graag. Toch denk ik dat het ook met de huidige banden beter is om iets voorzichtiger rijden dan eigenlijk nodig. Beter dan met een "ik heb de beste natweer banden" branie de bocht in en die nieuwe band blijkt toch net niet voldoende grip te hebben.
 
Toch hier even vragen IPV in het kleine wielen draadje
Heb een monkey waar 8 inch op zit met originele 13 jaar jonge China banden, dat wordt hem dus niet
Op MP een set velgen met banden gescoord in 10 inch, achter nieuw, en voor niet zo goed, maar je kunt nog even rijden.
Van de foto afgeleid (dom) dat het heidense was
Voorband is echt glad, dat is dus de heidenen (110/80_10)
Achter, de nieuwe band is Redstone, troep dus. (120/70_10)
Komen dus 2 nieuwe op wat is het advies, voor en achter dezelfde maat?
Ik neig naar Michelin citytrip, die ken ik en zijn goed, maar in de ene maat niet beschikbaar, en de ander als achterband
Kan dat ook voor? Of een ander goed alternatief, km afwijking kijk ik niet naar,vga toch al van 8 naar 10 inch, dus gelijke omtrek gaat niet lukken, mag ook een 3,5 maat zijn ofzo
Velg staat 10*2,5 op, ze moeten dus wel passen

Welke maat en merk is een aanrader?
 
Op 4taktwinkel bieden ze mooi wat banden aan op 10 inch.
De troep (voor mijn gevoel negerend)
Kom ik uit op Kenda k415 of Michelin S1
Kenda hebben ze ook nog 2 andere types, maar de k415 vind ik wel mooi, ja oog wil ook wat
Ik kan alleen geen reviews van Kenda vinden, zijn ze goed? En met name als het nat is. Want een slechte droog weer band maken is knap!
Michelin S1 ken ik ook niet, en ik zit niet aan dat bedrijf vast of zo
 
Nog even wachten want ik zie bij Oponeo de gewone versie voor 185 en de A voor 145 ofzoiets.

Stond gister de 1e versie in 190/55 voor 108,- D versie. Wel heel verleidelijk.

Ik ben ook van plan om deze te kopen als vervanging voor de Rosso 3 die er nu op liggen.
Er is nog weinig over te vinden, dus gewoon proberen denk ik.:]
 
Het is wel opvallend dat toerbanden de laatste jaren weer meer negatief profiel krijgen, terwijl voordien ons was wijsgemaakt dat een motorband door zijn ronde vorm eigenlijk geen profiel nodig had.

De belangrijkste functie van het profiel is het laten bewegen van het rubber waardoor het sneller opwarmt.
Waterafvoer door het profiel is zeer minimaal. Bij veel hagelnieuwe banden is dat nog geen 10% van het water dat de band tegenkomt.
 
Nog even wachten want ik zie bij Oponeo de gewone versie voor 185 en de A voor 145 ofzoiets.

Stond gister de 1e versie in 190/55 voor 108,- D versie. Wel heel verleidelijk.

Dat is wel lekker voordelig *D
Ik houd het nog even in de gaten, mijn banden zijn nog niet direct aan vervanging toe.

Wat is het verschil tussen een A en een D versie?
 
Tussentijds verslagje over mijn Michelin Pilot Road II banden:
Deze ochtend bij thuiskomst van het werk bereikte de teller exact 45.000km, en staan de banden er nu dus exact 5.000km op.
Slijtage, vooraan van 4mm naar 2,9mm, achteraan van 6,5mm naar 5,5mm.
Dus, vooran op 72,5%, achteraan op 84,6%.
Dat betekent niet alleen dat vooraan sneller slijt dan achteraan, maar dat 20.000km halen nog niet vanzelfsprekend is. Ik ga voortaan wel mijn remwijze aanpassen, meer op de motor- en achterrem werken, in de hoop de slijtage gelijk(er) te laten lopen.
Verder doen ze hun werk wel goed. De voorband heeft ook al bewezen bij koude vlot een noodstop aan te kunnen.
In de bochten gaat het beetje bij beetje beter. Doch er blijven nog fijne schaamrandjes over, maar dat stoort me niet.
Op natte baan is het wel een stuk minder, maar volgens mij zit dat meer tussen mijn oren dan tussen band en wegdek :$
De banden doen dus eigenlijk goed waar ze bij mij voor moeten dienen.

Als ze toch nog de 20.000km halen, is de kans dus groot dat ik na deze set terug dezelfde neem, zoniet, probeer ik de Michelin Road 5.

Over het meten van de profieldiepte, ik gebruik een conventionele en analoge schuifmaat. Met een specifiek bandenprofielmetertooltje zou de meting wellicht (veel) nauwkeuriger uitwerken, maar nu heb ik dus naar beneden afgerond, om mezelf geen sprookjes voor te houden ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan