Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.717
9.030
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook van plan om deze te kopen als vervanging voor de Rosso 3 die er nu op liggen.
Er is nog weinig over te vinden, dus gewoon proberen denk ik.:]

Waarom iets anders dan de Rosso 3? Die heb ik er net onder en vind ze echt fantastisch! Nog nooit zo makkelijk de motor om kunnen leggen en bakken grip.
Heb je andere ervaringen, of wil je gewoon een keer wat anders?
 
Ook ik ben heel tevreden met de Rosso 3, de reden is dat ik alleen op straat rijd en een sport/tour band dan denk ik ruim voldoende is.
En ik verwacht een wat langere levensduur.
 
Op zoek naar nieuwe set voor de BMW S1000XR - nu de af fabriek T30 nog, maar dat is het echt niet. Heb met vorige fiets
met de S21 en T31 gereden. Denk dat ik toch keer overstap van merk. Tips voor straatband (sportief. 165pk, geen circuit),
snel warm, veel grip en goed in regen -> levensduur is niet 1e prioriteit, prijs ook niet.
 
Op zoek naar nieuwe set voor de BMW S1000XR - nu de af fabriek T30 nog, maar dat is het echt niet. Heb met vorige fiets
met de S21 en T31 gereden. Denk dat ik toch keer overstap van merk. Tips voor straatband (sportief. 165pk, geen circuit),
snel warm, veel grip en goed in regen -> levensduur is niet 1e prioriteit, prijs ook niet.
Continental road/sport attack 3
Pirelli angel GT (II)
Michelin Road 5
Dunlop Sportsmart 2max
Pirelli Diablo Rosso 3
Metzeler M7RR

1 van deze zal het worden, afhankelijk van waar jij een goed gevoel bij krijgt. Als je echt iets anders zoekt dan Bridgestone en je zoekt sportiviteit, dan zou ik zeggen de Diablo Rosso 3. Die is circuitwaardig, heel wendbaar, maar ook heel stabiel. Heeft wel een klein beetje warmte nodig.
 
Continental road/sport attack 3
Pirelli angel GT (II)
Michelin Road 5
Dunlop Sportsmart 2max
Pirelli Diablo Rosso 3
Metzeler M7RR

Heeft wel een klein beetje warmte nodig.

Dat geldt ook voor de Dunlop Sportsmart 2 Max, en als je met iets minder natte grip genoegen neemt dan is de Dunlop TT ook een aanrader.
Ook "goede" koude grip en gaat verbazingwekkend lang mee. Warm een superband, vind ik. :}
 
Op 4taktwinkel bieden ze mooi wat banden aan op 10 inch.
De troep (voor mijn gevoel negerend)
Kom ik uit op Kenda k415 of Michelin S1
Kenda hebben ze ook nog 2 andere types, maar de k415 vind ik wel mooi, ja oog wil ook wat
Ik kan alleen geen reviews van Kenda vinden, zijn ze goed? En met name als het nat is. Want een slechte droog weer band maken is knap!
Michelin S1 ken ik ook niet, en ik zit niet aan dat bedrijf vast of zo

Kenda zit standaard om scooters en worden ook wel kauwgumballenrubber genoemd op scooterfora. Zo-zo op droog, levensgevaarlijk op nat. Had ze op mijn AGM Devil ook liggen en was zo onwijs blij dat ik ze vervangen heb voor Michelins. Met 4000km waren ze ook allebei op. Op een 50cc'tje.
 
Welk type was dit? Wil nog wel eens verschil in zitten, maar maakt me wel sceptisch

Zelf nog rond gesnuft, kom ik op Bridgestone ml50
110/80 en 130/70 schijnt te passen, bandjes lees ik wel goeds over.
Nog ff uitzoeken of het zeker gaat passen.
Anders "moet" ik wellicht naar Michelin s1, goed, maar ik vind ze niet bij mijn plaatje passen, te racy, wil graag een wat ruigere band
Maar veilig rijden gaat voor looks, ml50's hebben wel de juiste look. Als het past, zullen die het waarschijnlijk worden, tenzij er beter adviezen voorbij komen
 
Dat geldt ook voor de Dunlop Sportsmart 2 Max, en als je met iets minder natte grip genoegen neemt dan is de Dunlop TT ook een aanrader.
Ook "goede" koude grip en gaat verbazingwekkend lang mee. Warm een superband, vind ik. :}
Dunlop Sportsmart TT is (volgens Dunlop) eigenlijk ontwikkeld voor 50% straat- en 50% circuitgebruik. Desondanks een erg goede straatband maar niet helemaal wat hij zoekt.
 
Laatst bewerkt:
Op zoek naar nieuwe set voor de BMW S1000XR - nu de af fabriek T30 nog, maar dat is het echt niet. Heb met vorige fiets
met de S21 en T31 gereden. Denk dat ik toch keer overstap van merk. Tips voor straatband (sportief. 165pk, geen circuit),
snel warm, veel grip en goed in regen -> levensduur is niet 1e prioriteit, prijs ook niet.

De nieuwe Dunlop Sportsmart MK3, de opvolger van de eerder genoemde Sportsmart 2 Max.
Belangrijkste verbetering is de ongekende grip in de regen, en de snellere opwarmtijd.
Levensduur moet zich nog bewijzen, zijn voorganger was daarmee de beste in het veld.
 
De nieuwe Dunlop Sportsmart MK3, de opvolger van de eerder genoemde Sportsmart 2 Max.
Belangrijkste verbetering is de ongekende grip in de regen, en de snellere opwarmtijd.
Levensduur moet zich nog bewijzen, zijn voorganger was daarmee de beste in het veld.

Hmmm, belangrijke criteria voor mij. Misschien aanstaande Opkiktoer toch die maar eens proberen. TT's waren perfect hiervoor ( ook in nat prima!) maar na de bijna 4000 laagvliegkilometers wel bijna op.
Sportsmarts 2 deden het iets minder goed qua rijgevoel/grip maar wél ruim 2 keer zo ver, icl ook een Opkiktoer dus. :}:}:}
Langere opwarmtijd voor lief nemend dus, eerste 10/15 km wat minder laagvliegen en dan kon het gas er wel op. :]:]:]
 
Dag mensen,ik heb me gsiteren een heuse xj900F aangeschaft.
Afgelopen jaar is er een nwe voorband opgekomen,
De achterband heeft een DOT code van 357 <(dus geen 3507 of-17)
Kan iemand vertellen of deze band van 2007 of 2017 is? Google kan het me ook niet wijsmaken..
 
Dag mensen,ik heb me gsiteren een heuse xj900F aangeschaft.
Afgelopen jaar is er een nwe voorband opgekomen,
De achterband heeft een DOT code van 357 <(dus geen 3507 of-17)
Kan iemand vertellen of deze band van 2007 of 2017 is? Google kan het me ook niet wijsmaken..

Bij banden geproduceerd voor het jaar 2000 bestaat de DOT code uit 3 cijfers . :X

Dus achter heb je een band die in de 35-ste week 1997 is gemaakt. *O*
 
Bij banden geproduceerd voor het jaar 2000 bestaat de DOT code uit 3 cijfers . :X

Dus achter heb je een band die in de 35-ste week 1997 is gemaakt. *O*
Dus toch..
Het is een continental super twin.

Ik vindt de motor er pima mee sturen maar er moet dus een verse op.
Dezelfde of heeft iemand een -betere-tip voor een goed-op-nat-wegdek-grippende band? (achterband xj900F)
 
Een band uit 1997, voor mij zou gelden dat als de band nog redelijk oogt hij voldoende is om naar een bandenzaak te rijden !

En als de band ook uiterlijk zeer oud oogt (droogtescheuren glimmend) zou ik het achterwiel uit de motor halen en met de auto naar een bandenzaak/motorzaak gaan waar ik dan een verse laat monteren (echter dat vereist het bezit van werkruimte en een koekblik).
En als ik daar niet over zou beschikken (auto en/of werkplek) zou ik alleen met mooi weer naar de motorzaak gaan (oude banden geven met mooi weer nog wel wat grip, maar hoe natter en kouder hoe slechter het wordt).

En voor welke banden geschikt zijn voor een XJ900, Motoplus heeft een test uitgevoerd met Youngtimers (en voor de test is een XJ900 gebruikt geworden, dus test zoeken en lezen en daarna kiezen zou ik zeggen).

Wat natuurlijk wel van invloed is, wat voor band zit er aan de voorzijde ?
 
Wel, ik ga er ook mee in de regen rijden en wil dan geen gekloot met banden die minder grip hebben..
ik ga zo eens verder aan net ding neuzen en melden wat voor voorband(vorig jaar nieuw) er op ligt.
 
Beetje neuzen op internet is ook een deel cd hobby,maar op een gegeven moment zie door de bomen het bos niet meer....en dan ga ik af op advies vd ‘mijn’ motorzaak...350 euro ff proberen voor de ‘gein’ vind ik teveel.
 
De nieuwe Dunlop Sportsmart MK3, de opvolger van de eerder genoemde Sportsmart 2 Max.
Belangrijkste verbetering is de ongekende grip in de regen, en de snellere opwarmtijd.
Levensduur moet zich nog bewijzen, zijn voorganger was daarmee de beste in het veld.

Ben hem aan het testen, tot nu toe positief.
Ligt lekker stabiel op de weg. Wel even wennen aan het insturen, dat vergt wat extra input. Grip enkel op droog getest, lijkt goed. Al houd ik nog wel rekening met de lage asfalt temperatuur.

Ben heel benieuwd hoe de band is naarmate deze ouder wordt.
Dat punt was het enige waarom ik een vervanger voor de m7rr zocht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan